Reklama alkoholu w Polsce – czy jest mo┼╝liwa i legalna? Z poni┼╝szego artyku┼éu dowiesz si─Ö, jakie regulacje w tym zakresie obowi─ůzuj─ů w Polsce oraz jakie s─ů praktyki stosowane przez reklamodawc├│w.

Czy promocja alkoholu jest w Polsce dozwolona? Odpowied┼║ na to pytania jest jasno postawiona w Art. 13. Ustawy o wychowaniu w trze┼║wo┼Ťci i przeciwdzia┼éaniu alkoholizmowi. Ju┼╝ w pierwszym zdaniu tego artyku┼éu dowiadujemy si─Ö, ┼╝e na terenie naszego kraju obowi─ůzuje zakaz reklamy napoj├│w alkoholowych. Ma┼éo tego! Zakaz dotyczy r├│wnie┼╝ reklamy znak├│w towarowych napoj├│w alkoholowych, a nawet przedmiot├│w, kt├│rych opakowanie podobne jest do napoj├│w alkoholowych. Istnieje jednak furtka w przepisach, kt├│ra pod pewnymi wzgl─Ödami dopuszcza reklam─Ö alkoholu w mediach internetowych.

Reklama piwa

W ustawie znajdziemy jednak zapis, że zakaz promocji napojów alkoholowych nie dotyczy reklamy piwa. Czy piwo możemy więc promować bez ograniczeń?

Niestety nie. Ustawa zawiera szereg warunk├│w dotycz─ůcych takiej reklamy jak na przyk┼éad to, ┼╝e reklama nie mo┼╝e by─ç kierowana do ma┼éoletnich do 18 roku ┼╝ycia, ani przedstawia─ç takich os├│b. Ponadto reklama piwa nie mo┼╝e wywo┼éywa─ç skojarze┼ä m.in. ze sprawno┼Ťci─ů fizyczn─ů, atrakcyjno┼Ťci─ů seksualn─ů, relaksem, wypoczynkiem, nauk─ů, prac─ů, sukcesem zawodowym lub ┼╝yciowym.

Pr├│cz ogranicze┼ä tre┼Ťci, pojawiaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ ograniczenia sposobu i czasu publikacji reklamy – np. w radio, telewizji, kinie i teatrze obowi─ůzuje zakaz reklamowania piwa mi─Ödzy godzin─ů 6:00 a 20:00.

Je┼Ťli chodzi o pras─Ö, to zakaz obejmuje czasopisma m┼éodzie┼╝owe i dzieci─Öce, ale ju┼╝ w dziennikach i czasopismach przeznaczonych dla doros┼éych taka reklama jest dozwolona z wyj─ůtkiem ok┼éadki.

A co z reklam─ů napoj├│w alkoholowych w internecie?

Poniewa┼╝ wy┼╝ej wspomniana ustawa pochodzi z roku 1982, to zapis├│w o internecie w niej nie znajdziemy. Planuj─ůc kampani─Ö internetow─ů, nale┼╝y wzi─ů─ç pod uwag─Ö zapisy dotycz─ůce promowania alkoholu og├│┼éem.

Kluczem do legalnej reklamy napoj├│w alkoholowych mo┼╝e okaza─ç si─Ö sama definicja reklamy zawarta w ustawie:

„Publiczne rozpowszechnianie znak├│w towarowych napoj├│w alkoholowych lub symboli graficznych z nimi zwi─ůzanych, a tak┼╝e nazw i symboli graficznych przedsi─Öbiorc├│w produkuj─ůcych napoje alkoholowe, nier├│┼╝ni─ůcych si─Ö od nazw i symboli graficznych napoj├│w alkoholowych, s┼éu┼╝─ůce popularyzowaniu znak├│w towarowych napoj├│w alkoholowych.ÔÇŁ

Interpretowa─ç mo┼╝na ten zapis w ten spos├│b, ┼╝e tre┼Ťci reklamuj─ůce alkohol mo┼╝na legalnie kierowa─ç do ograniczonej grupy os├│b w oparciu m.in. o deklaracj─Ö wieku.

Dobre praktyki w zakresie reklamy napoj├│w alkoholowych online

W przypadku strony internetowej najprostszym sposobem na ograniczenie grupy odbiorc├│w, a jednocze┼Ťnie skierowanie tre┼Ťci do os├│b pe┼énoletnich jest na┼éo┼╝enie obowi─ůzku deklaracji wieku przed wej┼Ťciem na nasz─ů stron─Ö wraz z informacj─ů, ┼╝e tre┼Ťci na niej zawarte przeznaczone s─ů dla os├│b pe┼énoletnich.

Przyk┼éadowo mo┼╝e to wygl─ůda─ç tak:

Deklaracja wieku na stronie krest.pl/pl/armaniak

źródło: krest.pl

Reklama alkoholu w poszczególnych kanałach

Na Facebooku i Instagramie zobowi─ůzani jeste┼Ťmy do stosowania si─Ö do przepis├│w obowi─ůzuj─ůcych w danym kraju. Dost─Öpno┼Ť─ç Facebooka jest ograniczona do os├│b zarejestrowanych, wi─Öc pozostaje nam ogranicza─ç widoczno┼Ť─ç post├│w zwi─ůzanych z napojami alkoholowymi do os├│b pe┼énoletnich. W przypadku p┼éatnych kampanii reklamowych mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç ograniczenia grupy docelowej do os├│b powy┼╝ej 18 roku ┼╝ycia.

reklama whisky na instagramie

Co ciekawe, badania pokazuj─ů, ┼╝e reklamy alkoholu charakteryzuj─ů si─Ö bardzo wysokim CPC:

CPC reklamy na Facebooku wg bran┼╝

źródło: https://www.socialbakers.com/blog/alcohol-marketing-trends-you-need-to-know-right-now

Je┼Ťli chodzi o reklamy Google, regulamin zabrania reklam alkoholu, natomiast istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç promowania wydarze┼ä sportowych i kulturalnych zwi─ůzanych z markami, co ch─Ötnie wykorzystuj─ů reklamodawcy. Dozwolone jest r├│wnie┼╝ lokowanie produkt├│w w filmach partner├│w lub influencer├│w np. na kana┼éach YouTube.

Nie by┼ébym sob─ů, gdybym nie wspomnia┼é o SEO. Blogowanie o alkoholu r├│wnie┼╝ mo┼╝e by─ç ┼Ťwietnym sposobem na jego promocj─Ö.

Wniosek, jaki mo┼╝emy wyci─ůgn─ů─ç z analizy tematu reklamy alkoholu w Polsce? Istniej─ů du┼╝e ograniczenia w promowaniu napoj├│w alkoholowych, jednak taka reklama nie jest ca┼ékowicie zakazana i stosuj─ůc si─Ö do kilku zasad, z powodzeniem mo┼╝emy promowa─ç produkty alkoholowe zgodnie z zapisami Ustawy o wychowaniu w trze┼║wo┼Ťci i przeciwdzia┼éaniu alkoholizmowi.