Reklama alkoholu w Polsce – czy jest mo偶liwa i legalna? Z poni偶szego artyku艂u dowiesz si臋, jakie regulacje w tym zakresie obowi膮zuj膮 w Polsce oraz jakie s膮 praktyki stosowane przez reklamodawc贸w.

Czy promocja alkoholu jest w Polsce dozwolona? Odpowied藕 na to pytania jest jasno postawiona w Art. 13. Ustawy o wychowaniu w trze藕wo艣ci i przeciwdzia艂aniu alkoholizmowi. Ju偶 w pierwszym zdaniu tego artyku艂u dowiadujemy si臋, 偶e na terenie naszego kraju obowi膮zuje zakaz reklamy napoj贸w alkoholowych. Ma艂o tego! Zakaz dotyczy r贸wnie偶 reklamy znak贸w towarowych napoj贸w alkoholowych, a nawet przedmiot贸w, kt贸rych opakowanie podobne jest do napoj贸w alkoholowych. Istnieje jednak furtka w przepisach, kt贸ra pod pewnymi wzgl臋dami dopuszcza reklam臋 alkoholu w mediach internetowych.

Reklama piwa

W ustawie znajdziemy jednak zapis, 偶e zakaz promocji napoj贸w alkoholowych nie dotyczy reklamy piwa. Czy piwo mo偶emy wi臋c promowa膰 bez ogranicze艅?

Niestety nie. Ustawa zawiera szereg warunk贸w dotycz膮cych takiej reklamy jak na przyk艂ad to, 偶e reklama nie mo偶e by膰 kierowana do ma艂oletnich do 18 roku 偶ycia, ani przedstawia膰 takich os贸b. Ponadto reklama piwa nie mo偶e wywo艂ywa膰 skojarze艅 m.in. ze sprawno艣ci膮 fizyczn膮, atrakcyjno艣ci膮 seksualn膮, relaksem, wypoczynkiem, nauk膮, prac膮, sukcesem zawodowym lub 偶yciowym.

Pr贸cz ogranicze艅 tre艣ci, pojawiaj膮 si臋 r贸wnie偶 ograniczenia sposobu i czasu publikacji reklamy – np. w radio, telewizji, kinie i teatrze obowi膮zuje zakaz reklamowania piwa mi臋dzy godzin膮 6:00 a 20:00.

Je艣li chodzi o pras臋, to zakaz obejmuje czasopisma m艂odzie偶owe i dzieci臋ce, ale ju偶 w dziennikach i czasopismach przeznaczonych dla doros艂ych taka reklama jest dozwolona z wyj膮tkiem ok艂adki.

A co z reklam膮 napoj贸w alkoholowych w internecie?

Poniewa偶 wy偶ej wspomniana ustawa pochodzi z roku 1982, to zapis贸w o internecie w niej nie znajdziemy. Planuj膮c kampani臋 internetow膮, nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 zapisy dotycz膮ce promowania alkoholu og贸艂em.

Kluczem do legalnej reklamy napoj贸w alkoholowych mo偶e okaza膰 si臋 sama definicja reklamy zawarta w ustawie:

„Publiczne rozpowszechnianie znak贸w towarowych napoj贸w alkoholowych lub symboli graficznych z nimi zwi膮zanych, a tak偶e nazw i symboli graficznych przedsi臋biorc贸w produkuj膮cych napoje alkoholowe, nier贸偶ni膮cych si臋 od nazw i symboli graficznych napoj贸w alkoholowych, s艂u偶膮ce popularyzowaniu znak贸w towarowych napoj贸w alkoholowych.鈥

Interpretowa膰 mo偶na ten zapis w ten spos贸b, 偶e tre艣ci reklamuj膮ce alkohol mo偶na legalnie kierowa膰 do ograniczonej grupy os贸b w oparciu m.in. o deklaracj臋 wieku.

Dobre praktyki w zakresie reklamy napoj贸w alkoholowych online

W przypadku strony internetowej najprostszym sposobem na ograniczenie grupy odbiorc贸w, a jednocze艣nie skierowanie tre艣ci do os贸b pe艂noletnich jest na艂o偶enie obowi膮zku deklaracji wieku przed wej艣ciem na nasz膮 stron臋 wraz z informacj膮, 偶e tre艣ci na niej zawarte przeznaczone s膮 dla os贸b pe艂noletnich.

Przyk艂adowo mo偶e to wygl膮da膰 tak:

Deklaracja wieku na stronie krest.pl/pl/armaniak

藕r贸d艂o: krest.pl

Reklama alkoholu w poszczeg贸lnych kana艂ach

Na Facebooku i Instagramie zobowi膮zani jeste艣my do stosowania si臋 do przepis贸w obowi膮zuj膮cych w danym kraju. Dost臋pno艣膰 Facebooka jest ograniczona do os贸b zarejestrowanych, wi臋c pozostaje nam ogranicza膰 widoczno艣膰 post贸w zwi膮zanych z napojami alkoholowymi do os贸b pe艂noletnich. W przypadku p艂atnych kampanii reklamowych mamy mo偶liwo艣膰 ograniczenia grupy docelowej do os贸b powy偶ej 18 roku 偶ycia.

reklama whisky na instagramie

Co ciekawe, badania pokazuj膮, 偶e reklamy alkoholu charakteryzuj膮 si臋 bardzo wysokim CPC:

CPC reklamy na Facebooku wg bran偶

藕r贸d艂o: https://www.socialbakers.com/blog/alcohol-marketing-trends-you-need-to-know-right-now

Je艣li chodzi o reklamy Google, regulamin zabrania reklam alkoholu, natomiast istnieje mo偶liwo艣膰 promowania wydarze艅 sportowych i kulturalnych zwi膮zanych z markami, co ch臋tnie wykorzystuj膮 reklamodawcy. Dozwolone jest r贸wnie偶 lokowanie produkt贸w w filmach partner贸w lub influencer贸w np. na kana艂ach YouTube.

Nie by艂bym sob膮, gdybym nie wspomnia艂 o SEO. Blogowanie o alkoholu r贸wnie偶 mo偶e by膰 艣wietnym sposobem na jego promocj臋.

Wniosek, jaki mo偶emy wyci膮gn膮膰 z analizy tematu reklamy alkoholu w Polsce? Istniej膮 du偶e ograniczenia w promowaniu napoj贸w alkoholowych, jednak taka reklama nie jest ca艂kowicie zakazana i stosuj膮c si臋 do kilku zasad, z powodzeniem mo偶emy promowa膰 produkty alkoholowe zgodnie z zapisami Ustawy o wychowaniu w trze藕wo艣ci i przeciwdzia艂aniu alkoholizmowi.