Szymon Słowik
Masz pytania?
SXO to niezbędny aspekt działań marketingowych dla większości firm pozyskujących klientów online. Wraz ze swoim zespołem takaoto łączymy kompetencje SEO i UX od 2015 roku. Poznajmy się i porozmawiajmy o tym, dlaczego potrzebujesz SXO w swoim biznesie.
Co to jest SXO?
SXO (ang. Search Experience Optimization) to optymalizacja strony pod kątem doświadczeń użytkowników przychodzących z wyszukiwarki. W coraz większym stopniu wpływa na pozycjonowanie w Google, jednak należy patrzeć na ten proces szerzej. SXO to także część całościowej strategii komunikacji online z klientami obejmującej strategię contentową, techniczną, UX (ang. User Experience) i optymalizację pod kątem konwersji.
Musisz wiedzieć, że traktowanie SXO jako czegoś odrębnego od SEO to błąd. Niektórzy wręcz kreuję SXO jako coś, co ma zastąpić SEO. W praktyce jednak SXO stanowi niezbędny element SEO i można powiedzieć, że się zawiera w procesie optymalizacji i pozycjonowania. Google od lat kładzie coraz większy nacisk na użyteczność, więc chcąc optymalizować się pod kątem wyszukiwarki siłą rzeczy musimy mieć na celowniku użytkownika, jego zachowania i potrzeby.
Usługi SXO
Nie ma na rynku ustandaryzowanej usługi w postaci SXO. Jest to szereg działań, które mogą przyjąć następujące formy:
- Audyt SXO: połączone wnioski z audytu SEO (często poszerzonego o audyt contentowy) oraz analizy użyteczności strony.
- Poprawa treści: wytyczne redakcyjne dotyczące dopasowania do intencji, struktury treści, przejrzystości i łatwości w docieraniu do informacji. Istotne jest też zadbanie o spójność komunikacji na poziomie wyników wyszukiwania (title, meta description) z zawartością strony (H1, wstęp, funkcjonalność).
- Wsparcie w optymalizacji technicznej: w szczególności wytyczne dotyczące Core Web Vitals, poprawności wyświetlania na mobile, komunikatów dotyczących bezpieczeństwa.
Dla kogo są te usługi? Sprawdzą się przede wszystkim w e-commerce oraz u wydawców (także stron firmowych z blogami). Jeśli strona odnotowała w 2023 r. duże wahania widoczności, to może być znak, że potrzebujesz usługi SEO uwzględniającej w większym stopniu UX.
Na rynku można spotkać się już podmiotami, które identyfikują się jako agencja SXO lub specjalista SXO. Uważam, że nie jest to nic innego jak tylko nowy sposób komunikowania kompetencji z zakresu SEO i pewnej wiedzy na temat UX, bez której współcześnie pozycjonowanie i optymalizacja nie są możliwe. Dzieje się tak, ponieważ Google zbiera dane na temat zachowań, zaangażowania, preferencji użytkowników. Jeśli pozycjonujesz strony internetowe, to musisz mieć to na uwadze.
Audyt SXO
Audyt SXO rzadko kiedy przyjmuje postać oddzielnej analizy. W szczególnych przypadkach można sporządzić osobny raport poświęcony SXO. Może on też stanowić część raportu z audytów SEO, UX lub audytu contentowego.
Jakie obszary mogą zostać zbadane w ramach analizy SXO:
- Identyfikacja celów person marketingowych.
- Klasyfikacja intencji i analiza dopasowania.
- EEAT.
- Spełnienie kryteriów Helpful Content System.
- Title, meta description, H1.
- Szybkość i stabilność ładowania strony.
- Płynność w obsłudze strony (pop-upy, reklamy).
- Poprawność techniczna wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
- Jasność komunikacji przy pierwszym kontakcie ze stroną (sekcja above the fold).
- Prowadzenie i angażowanie użytkownika (nawigacja, elementy funkcjonalne - kalkulatory, konfiguratory, wyszukiwanie wewnętrzne).
Przed zleceniem takiej usługi warto doprecyzować swoje cele. Wiele aspektów UX z listy powyżej, niezbędnych do skutecznego pozycjonowania może objąć profesjonalny, rozbudowany audyt SEO. Nie oznacza to jednak, że poddane optymalizacji zostaną wszystkie aspekty związane z użytecznością i skutecznością biznesową strony.
Wnioski z audytu SXO
Wnioski z analizy SXO mogą przekładać się zarówno na precyzyjne instrukcje, jak i sygnalizować obszary ryzyka, które należy przepracować w ramach warsztatów ze specjalistą lub wewnętrznie.
Praktyczne wskazówki mogą dotyczyć poprawy interfejsu, targetowanych fraz lub elementów technicznych. Obszary ryzyka trudniejsze do zdefiniowania to na przykład brak jasnego prowadzenia użytkownika lub potencjalne problemy związane z zaufaniem wobec witryny, firmy i jej oferty.
Ile kosztuje analiza SXO?
Audyt SXO prostej strony (obejmujący audyt SEO wraz z ważnymi aspektami UX oraz analizą contentową) może kosztować od a tak naprawdę kilka audytów, które należy wykonać powinny być indywidualnie wycenione i dopasowane skalą do badanego serwisu.
Dowiedz się: Czym jest UX, usability, użyteczność.
Jeśli masz poczucie, że Twój serwis nie jest zoptymalizowany pod kątem powyższych, umówmy się na konsultacje lub wyślij zapytanie o kompleksowe wsparcie.