Pozycjonowanie zagraniczne

Szymon Słowik

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ ZE MNĄ

Szukasz informacji o pozycjonowaniu zagranicznym? Porozmawiajmy o tym, jak mogę ci pomóc:

Na czym polega pozycjonowanie zagraniczne?

Pozycjonowanie stron (SEO) to proces, w którym dążymy do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Celem jest wyświetlanie strony internetowej w odpowiedzi na odpowiednie zapytania użytkowników powiązane z biznesem klienta.

Pozycjonowanie powinno opierać się na strategii spójnej ze strategią marketingową firmy. Ta z kolei musi uwzględniać uwarunkowania poszczególnych rynków, na których prowadzone są działania biznesowe. W kontekście SEO dotyczy to zarówno aspektów technologicznych, jak i językowych oraz komunikacyjnych, a także związanych z odpowiednimi formami promocji i tzw. link buildingu.

Międzynarodowe SEO może być idealnym rozwiązaniem w procesie lead generation jak i wspierać międzynarodową ekspansję e-commerce!

Sprawdź moją checklistę wskazującą wszystkie najważniejsze aspekty pozycjonowania zagranicznego!

Pozycjonowanie zagraniczne - checklista

Poniżej przedstawiam listę kroków niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu międzynarodowym:

  1. Analiza wstępna
    • Analiza rynku wyszukiwarek - weryfikacja jaki udział w rynku mają poszczególne wyszukiwarki.
    • Analiza słów kluczowych i zachowań użytkowników na rynkach zagranicznych - wybór odpowiednich słów kluczowych, które mają potencjał w pozyskiwaniu ruchu, generowaniu sprzedaży, a także budują tzw. topical authority strony.
    • Dobór efektywnych narzędzi analitycznych posiadających możliwie precyzyjne dane nt. targetowanych rynków.
    • Analiza konkurentów i ich siły na poszczególnych rynkach.
  2. Opracowanie strategii
    • Wstępna strategia domenowa (decyzja o doborze domen ccTLD lub gTLD, subdomen i katalogów) spójna z możliwościami silnika sklepu internetowego lub CMS strony.
    • Ustalenie priorytetów na poszczególnych rynkach i alokacja budżetu na treści i link building.
    • Konfiguracja narzędzi śledzących (monitoring pozycji, ruchu, widoczności, sprzedaży) i przejrzystych raportów.
    • Architektura informacji i spójność oferty na poszczególnych rynkach.
    • Dobór strategicznych podwykonawców, jeśli to konieczne - np. w krajach bardzo obcych kulturowo z dużą barierą językową etc. Innych zasobów będzie wymagało pozycjonowanie na rynku USA, Czech czy w krajach arabskich.
    • Zbudowanie planu contentowego, który pozwoli zdobywać jakościowy ruch (budowanie świadomości i tożsamości marki, wspieranie customer journey ma różnych etapach, budowanie topical authority).
  3. Optymalizacja strony dla rynków zagranicznych
    • Przygotowanie wytycznych SEO i zlecenie treści copywriterowi (w określonych okolicznościach i dużej skali można skorzystać z automatyzacji procesu).
    • Współpraca z native speakerem lub profesjonalnym tłumaczem w celu weryfikacji, czy treści wpisują się w lokalną specyfikę.
    • Optymalizacja meta tagów, nagłówków Hx, linków wewnętrznych (dobór odpowiednich anchor-textów i elementów nawigacji).
    • Wykorzystanie tagów hreflang do targetowania na poszczególne języki w sposób zrozumiały dla Google (mocno zależne od przyjętej strategii co do spójności architektury informacji na poszczególnych rynkach).
    • Optymalizacja sitemap XML i kontrola procesu crawlowania oraz indeksowania zasobów (na każdym rynku osobno).
  4. Budowanie linków na rynkach zagranicznych
    • Bieżąca analiza konkurencji pod kątem relinkowania - selekcja linków z potencjałem, identyfikacja sposobów ich nabycia / zdobycia).
    • Rozpoznanie popularnych taktyk - na jednym rynku dodawanie stron do katalogów nie da żadnych rezultatów, na innych może być dobrym punktem wyjściem do pozycjonowania.
    • Wykorzystanie nieoczywistych źródeł linków wynikających z innych działań marketingowych na poszczególnych rynkach - strony partnerów biznesowych, influencerzy, eventy, stowarzyszenia, outreach, e-PR etc.
    • Benchmarking odnośnie anchor-textów - nie stosuj takiej samej taktyki na każdym rynku, bo otoczenie konkurencyjne się różni i inne poziomy anchorów nasyconych frazami będą optymalne.

Jeśli chcesz otrzymać checklistę w formie PDF lub arkusza:

Często popełniane błędy w pozycjonowaniu zagranicznym

W pozycjonowaniu zagranicznym można popełnić mnóstwo błędów, tak samo jak w przypadku pozycjonowania na rodzimym rynku. Jednak ze względu na dużo bardziej złożony proces i więcej zmiennych, które trzeba uwzględnić, w międzynarodowej kampanii SEO mogą pojawić się także bardziej nietypowe problemy. Oto niektóre z nich:

  1. Automatyczne przekierowania na podstawie języka użytkownika (fatalne rozwiązanie w kontekście crawlowania i indeksowania zasobów innych niż anglojęzyczne, gdyż Googlebot przedstawia się jako użytkownik EN).
  2. Błędnie dobrana strategia domenowa - np. strony *.pl z podkatalogami (np. domena.pl/de) wykorzystywane do pozycjonowania w Niemczech.
  3. Dług technologiczny - bazowanie na silniku i infrastrukturze, która nie pozwala skutecznie zarządzać procesem optymalizacji międzynarodowej.
  4. Ignorowanie wyszukiwarek innych niż Google (Bing, Yandex, Seznam).
  5. Nieodpowiednio dobrana strategia contentowa - konsumenci w różnych krajach mogą wyznawać różne wartości, wykazywać inne preferencje, zachowania, motywacje.
  6. Niepoprawne tłumaczenia i błędy językowe.
  7. Brak dopasowania do zachowań użytkowników w kontekście używanych urządzeń (mobile vs. desktop).
  8. Stosowanie tych samych strategii link buildingu na każdym rynku.
  9. Używanie jednej sitemapy i brak kontroli nad procesem crawlowania i indeksowania poszczególnych wersji językowych.
  10. Brak poprawnego generowania i wyświetlania tagu title i meta description.

Moje doświadczenie w pozycjonowaniu międzynarodowym

Posiadam doświadczenie w konsultowaniu projektów, prowadzeniu szkoleń i doradztwie technologicznym dla firm działających globalnie i międzynarodowo.

Wybrane podmioty, dla których pracowałem:

Logo Bolf

Jeśli masz pytania odnośnie innych rynków, napisz do mnie!

Pozycjonowanie zagraniczne - FAQ

Ile kosztuje pozycjonowanie zagraniczne?

Każdy projekt wyceniany jest indywidualnie. Na koszt pozycjonowania zagranicznego wpływają następujące czynniki:

  • Obecny stan witryny i liczba roboczogodzin specjalisty niezbędnych do jej optymalizacji.
  • Skala niezbędnych działań contentowych (praca copywriterów, korektorów, native speakerów, tłumaczeń).
  • Różnica w stopniu podlinkowania względem konkurentów w danym kraju determinująca skalę link buildingu oraz ceny publikacji sponsorowanych na rynku docelowym.
  • Koszty domen i procesu stawiania zapleczy (jeśli taka taktyka jest stosowana w danym projekcie).
  • Koszty narzędzi analitycznych.
  • Skala raportowania.
  • Liczba konsultacji realizowanych w ramach projektu z klientem.

Istnieje taka zasada, że w uproszczeniu można przyjąć przelicznik kursowy względem kosztów pozycjonowania w Polsce. Na przykład pozycjonowanie w Niemczech będzie zwykle 4-5x droższe niż w Polsce. Jest to daleko idące uproszczenie, ponieważ nie uwzględnia dojrzałości branży na takim rynku jak niemiecki. Im dłużej podmioty konkurencyjne się pozycjonują, tym wyższe bariery wejścia na topowe pozycje dające ruch i sprzedaż. Odezwij się do mnie, a przygotuję ze swoim teamem analizę i wycenę pod konkretny przypadek.

Na jakich rynkach pozycjonowałem i konsultowałem projekty?

Konsultowałem projekty globalne oraz ukierunkowane na konkretne rynki zagraniczne:

Europa Środkowa i Wschodnia (CEE): Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Grecja, Ukraina, Rosja.

Rynki zachodnie: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy, Szwecja, Włochy, Australia.

Co jest potrzebne do wyceny pozycjonowania zagranicznego?

Aby wycenić pozycjonowanie zagraniczne potrzebne będą następujące informacje:

  1. Pozycjonowana strona (jeśli serwis nie istnieje, to potrzebny będzie jego możliwie precyzyjny opis lub odnośnik do wersji deweloperskiej jeśli jest w przygotowaniu).
  2. Oczekiwane rezultaty (np. topowe pozycje na określony zestaw fraz; widoczność zbliżona do konkretnego konkurenta lub konkurentów).
  3. Określenie zasobów ludzkich po stronie klienta – czy w procesie pozycjonowania będzie uczestniczyć marketer, copywriter, developer ze strony klienta.
  4. Zdefiniowanie innych działań marketingowych takich jak kampanie Google Ads, influencer marketing, e-PR.

Możemy też zrobić wycenę pod określony budżet i wskazać, jaką skalę działań można realizować na danym rynku.

Ile trwa zdobywanie pozycji na rynkach zagranicznych?

Pozycjonowanie to proces ciągły, którego efekty są trudne do przewidzenia i precyzyjnego osadzenia w czasie. Należy przyjąć, że proces ten odbywa się w dynamicznym środowisku, w którym istotną rolę pełnią czynniki niezależne od pozycjonera / agencji SEO:

  1. Historia w Google (performance, user-signals, dotychczas zdobywane linki, zbudowane topical authority, a także otrzymane kary i negatywne oceny w wyniku initial rankingu i re-rankingu).
  2. Działania konkurencji (intensywność i poprawność działań SEO).
  3. Działania użytkowników (wyszukiwanie brandowe, preferencje odnośnie poszczególnych marek przekładające się na ruch z wyszukiwarki i tzw. user signals uwzględniane w algorytmie Google).
  4. UX strony i polityka cenowa wpływające na powyższe czynniki.

Podczas wyceny i uruchomiania procesu pozycjonowania zawsze rozmawiamy z klientami o perspektywach czasowych. Im wyższa przewaga budżetowa nad konkurentami, tym niższy czas wejścia na topowe pozycje.

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.