Pozycjonowanie zagraniczne

Szymon Słowik

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ ZE MNĄ

Szukasz informacji o pozycjonowaniu zagranicznym? Porozmawiajmy o tym, jak mogę ci pomóc:

Na czym polega pozycjonowanie zagraniczne?

Pozycjonowanie stron (SEO) to proces, w którym dążymy do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Celem jest wyświetlanie strony internetowej w odpowiedzi na odpowiednie zapytania użytkowników powiązane z biznesem klienta.

Pozycjonowanie powinno opierać się na strategii spójnej ze strategią marketingową firmy. Ta z kolei musi uwzględniać uwarunkowania poszczególnych rynków, na których prowadzone są działania biznesowe. W kontekście SEO dotyczy to zarówno aspektów technologicznych, jak i językowych oraz komunikacyjnych, a także związanych z odpowiednimi formami promocji i tzw. link buildingu.

Międzynarodowe SEO może być idealnym rozwiązaniem w procesie lead generation jak i wspierać międzynarodową ekspansję e-commerce!

Sprawdź moją checklistę wskazującą wszystkie najważniejsze aspekty pozycjonowania zagranicznego!

Pozycjonowanie zagraniczne - checklista

Poniżej przedstawiam listę kroków niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu międzynarodowym:

  1. Analiza wstępna
    • Analiza rynku wyszukiwarek - weryfikacja jaki udział w rynku mają poszczególne wyszukiwarki.
    • Analiza słów kluczowych i zachowań użytkowników na rynkach zagranicznych - wybór odpowiednich słów kluczowych, które mają potencjał w pozyskiwaniu ruchu, generowaniu sprzedaży, a także budują tzw. topical authority strony.
    • Dobór efektywnych narzędzi analitycznych posiadających możliwie precyzyjne dane nt. targetowanych rynków.
    • Analiza konkurentów i ich siły na poszczególnych rynkach.
  2. Opracowanie strategii
    • Wstępna strategia domenowa (decyzja o doborze domen ccTLD lub gTLD, subdomen i katalogów) spójna z możliwościami silnika sklepu internetowego lub CMS strony.
    • Ustalenie priorytetów na poszczególnych rynkach i alokacja budżetu na treści i link building.
    • Konfiguracja narzędzi śledzących (monitoring pozycji, ruchu, widoczności, sprzedaży) i przejrzystych raportów.
    • Architektura informacji i spójność oferty na poszczególnych rynkach.
    • Dobór strategicznych podwykonawców, jeśli to konieczne - np. w krajach bardzo obcych kulturowo z dużą barierą językową etc. Innych zasobów będzie wymagało pozycjonowanie na rynku USA, Czech czy w krajach arabskich.
    • Zbudowanie planu contentowego, który pozwoli zdobywać jakościowy ruch (budowanie świadomości i tożsamości marki, wspieranie customer journey ma różnych etapach, budowanie topical authority).
  3. Optymalizacja strony dla rynków zagranicznych
    • Przygotowanie wytycznych SEO i zlecenie treści copywriterowi (w określonych okolicznościach i dużej skali można skorzystać z automatyzacji procesu).
    • Współpraca z native speakerem lub profesjonalnym tłumaczem w celu weryfikacji, czy treści wpisują się w lokalną specyfikę.
    • Optymalizacja meta tagów, nagłówków Hx, linków wewnętrznych (dobór odpowiednich anchor-textów i elementów nawigacji).
    • Wykorzystanie tagów hreflang do targetowania na poszczególne języki w sposób zrozumiały dla Google (mocno zależne od przyjętej strategii co do spójności architektury informacji na poszczególnych rynkach).
    • Optymalizacja sitemap XML i kontrola procesu crawlowania oraz indeksowania zasobów (na każdym rynku osobno).
  4. Budowanie linków na rynkach zagranicznych
    • Bieżąca analiza konkurencji pod kątem relinkowania - selekcja linków z potencjałem, identyfikacja sposobów ich nabycia / zdobycia).
    • Rozpoznanie popularnych taktyk - na jednym rynku dodawanie stron do katalogów nie da żadnych rezultatów, na innych może być dobrym punktem wyjściem do pozycjonowania.
    • Wykorzystanie nieoczywistych źródeł linków wynikających z innych działań marketingowych na poszczególnych rynkach - strony partnerów biznesowych, influencerzy, eventy, stowarzyszenia, outreach, e-PR etc.
    • Benchmarking odnośnie anchor-textów - nie stosuj takiej samej taktyki na każdym rynku, bo otoczenie konkurencyjne się różni i inne poziomy anchorów nasyconych frazami będą optymalne.

Jeśli chcesz otrzymać checklistę w formie PDF lub arkusza:

Często popełniane błędy w pozycjonowaniu zagranicznym

W pozycjonowaniu zagranicznym można popełnić mnóstwo błędów, tak samo jak w przypadku pozycjonowania na rodzimym rynku. Jednak ze względu na dużo bardziej złożony proces i więcej zmiennych, które trzeba uwzględnić, w międzynarodowej kampanii SEO mogą pojawić się także bardziej nietypowe problemy. Oto niektóre z nich:

  1. Automatyczne przekierowania na podstawie języka użytkownika (fatalne rozwiązanie w kontekście crawlowania i indeksowania zasobów innych niż anglojęzyczne, gdyż Googlebot przedstawia się jako użytkownik EN).
  2. Błędnie dobrana strategia domenowa - np. strony *.pl z podkatalogami (np. domena.pl/de) wykorzystywane do pozycjonowania w Niemczech.
  3. Dług technologiczny - bazowanie na silniku i infrastrukturze, która nie pozwala skutecznie zarządzać procesem optymalizacji międzynarodowej.
  4. Ignorowanie wyszukiwarek innych niż Google (Bing, Yandex, Seznam).
  5. Nieodpowiednio dobrana strategia contentowa - konsumenci w różnych krajach mogą wyznawać różne wartości, wykazywać inne preferencje, zachowania, motywacje.
  6. Niepoprawne tłumaczenia i błędy językowe.
  7. Brak dopasowania do zachowań użytkowników w kontekście używanych urządzeń (mobile vs. desktop).
  8. Stosowanie tych samych strategii link buildingu na każdym rynku.
  9. Używanie jednej sitemapy i brak kontroli nad procesem crawlowania i indeksowania poszczególnych wersji językowych.
  10. Brak poprawnego generowania i wyświetlania tagu title i meta description.

Moje doświadczenie w pozycjonowaniu międzynarodowym

Posiadam doświadczenie w konsultowaniu projektów, prowadzeniu szkoleń i doradztwie technologicznym dla firm działających globalnie i międzynarodowo.

Wybrane podmioty, dla których pracowałem:

Logo Bolf

Jeśli masz pytania odnośnie innych rynków, napisz do mnie!

Pozycjonowanie zagraniczne - FAQ

Ile kosztuje pozycjonowanie zagraniczne?

Każdy projekt wyceniany jest indywidualnie. Na koszt pozycjonowania zagranicznego wpływają następujące czynniki:

  • Obecny stan witryny i liczba roboczogodzin specjalisty niezbędnych do jej optymalizacji.
  • Skala niezbędnych działań contentowych (praca copywriterów, korektorów, native speakerów, tłumaczeń).
  • Różnica w stopniu podlinkowania względem konkurentów w danym kraju determinująca skalę link buildingu oraz ceny publikacji sponsorowanych na rynku docelowym.
  • Koszty domen i procesu stawiania zapleczy (jeśli taka taktyka jest stosowana w danym projekcie).
  • Koszty narzędzi analitycznych.
  • Skala raportowania.
  • Liczba konsultacji realizowanych w ramach projektu z klientem.

Istnieje taka zasada, że w uproszczeniu można przyjąć przelicznik kursowy względem kosztów pozycjonowania w Polsce. Na przykład pozycjonowanie w Niemczech będzie zwykle 4-5x droższe niż w Polsce. Jest to daleko idące uproszczenie, ponieważ nie uwzględnia dojrzałości branży na takim rynku jak niemiecki. Im dłużej podmioty konkurencyjne się pozycjonują, tym wyższe bariery wejścia na topowe pozycje dające ruch i sprzedaż. Odezwij się do mnie, a przygotuję ze swoim teamem analizę i wycenę pod konkretny przypadek.

Na jakich rynkach pozycjonowałem i konsultowałem projekty?

Konsultowałem projekty globalne oraz ukierunkowane na konkretne rynki zagraniczne:

Europa Środkowa i Wschodnia (CEE): Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Grecja, Ukraina, Rosja.

Rynki zachodnie: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy, Szwecja, Włochy, Australia.

Co jest potrzebne do wyceny pozycjonowania zagranicznego?

Aby wycenić pozycjonowanie zagraniczne potrzebne będą następujące informacje:

  1. Pozycjonowana strona (jeśli serwis nie istnieje, to potrzebny będzie jego możliwie precyzyjny opis lub odnośnik do wersji deweloperskiej jeśli jest w przygotowaniu).
  2. Oczekiwane rezultaty (np. topowe pozycje na określony zestaw fraz; widoczność zbliżona do konkretnego konkurenta lub konkurentów).
  3. Określenie zasobów ludzkich po stronie klienta – czy w procesie pozycjonowania będzie uczestniczyć marketer, copywriter, developer ze strony klienta.
  4. Zdefiniowanie innych działań marketingowych takich jak kampanie Google Ads, influencer marketing, e-PR.

Możemy też zrobić wycenę pod określony budżet i wskazać, jaką skalę działań można realizować na danym rynku.

Ile trwa zdobywanie pozycji na rynkach zagranicznych?

Pozycjonowanie to proces ciągły, którego efekty są trudne do przewidzenia i precyzyjnego osadzenia w czasie. Należy przyjąć, że proces ten odbywa się w dynamicznym środowisku, w którym istotną rolę pełnią czynniki niezależne od pozycjonera / agencji SEO:

  1. Historia w Google (performance, user-signals, dotychczas zdobywane linki, zbudowane topical authority, a także otrzymane kary i negatywne oceny w wyniku initial rankingu i re-rankingu).
  2. Działania konkurencji (intensywność i poprawność działań SEO).
  3. Działania użytkowników (wyszukiwanie brandowe, preferencje odnośnie poszczególnych marek przekładające się na ruch z wyszukiwarki i tzw. user signals uwzględniane w algorytmie Google).
  4. UX strony i polityka cenowa wpływające na powyższe czynniki.

Podczas wyceny i uruchomiania procesu pozycjonowania zawsze rozmawiamy z klientami o perspektywach czasowych. Im wyższa przewaga budżetowa nad konkurentami, tym niższy czas wejścia na topowe pozycje.

    Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, konsultacją SEO, napisz do mnie!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.