Audyt SEO

Audyt SEO to analiza strony internetowej pod kątem widoczności i pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek.

Napisz do mnie, aby otrzymać ofertę audytu SEO dla Twojego serwisu. Ja i mój zespół świadczymy usługi zarówno dla dużych wydawców, sklepów internetowych, czy też stron oraz blogów firmowych. Opisz swoje potrzeby, a zaproponuję adekwatny zakres analizy dla twojego biznesu.

Poniżej przedstawiam informacje pokazujące moje podejście do audytowania SEO. Dowiedz się:

  • jak wygląda współpracę ze mną,
  • co jest potrzebne, aby zlecić audyt,
  • ile może kosztować audyt SEO,
  • co powinien zawierać audyt, czemu służy i jak pomoże Twojej firmie.

Co jest potrzebne do wykonania audytu SEO?

Każdy specjalista ma swój zestaw narzędzi. Im jest ich więcej, tym łatwiej można wyciągnąć poszczególne dane i dotrzeć do źródła problemu. Z drugiej strony w prostych projektach można oprzeć się na crawlerze, danych z Google Search Console i innych narzędziach Google.

Reszta oprogramowania, z którego korzystam ja i moi współpracownicy to między innymi: Ahrefs, SEMrush, SurferSEO, Sitebulb, Screaming Frog SEO Spider, Senuto, Semstorm, Clusteric, SEO SpyGlass, Moz OSE API, Siteliner, Screaming Frog Log Analyzer, Copyscape, a także narzędzia z ekosystemu Google (Analytics, PageSpeed Insights, Structured Data Testing Tool i inne).

Efekt audytu

Istotą audytu pod kątem SEO nie jest jednak samo wygenerowanie raportów, ale analiza i interpretacja ogromnych zbiorów danych ilościowych i jakościowych, technicznych, jak i związanych z komunikacją, użytecznością, preferencjami użytkowników.

Klient powinien dostać:

  • raport PDF z omówieniem głównych błędów i obszarów ryzyka,
  • listę zadań do wykonania (preferuję tablice w Trello, które świetnie sprawdzają się także w komunikacji z developerami wprowadzającymi poprawki),
  • wyjaśnienia dotyczące priorytetów i dalszej strategii rozwoju serwisu (np. w formie konsultacji wideo po przekazaniu audytu).

Co po wykonanym audycie SEO?

Wyznaję zasadę, że audyt SEO powinien być samodzielnym produktem. Nie wiąże się z żadnym długofalowym zobowiązaniem. Może oczywiście po nim nastąpić rozmowa o dalszej współpracy.

Ile kosztuje audyt SEO?

Zwykle kompleksowy audyt SEO dla średniej wielkości serwisu, sklepu internetowego (analiza strony, treści, historii, badanie profilu linków i analiza konkurencji) to koszt rzędu 5000-10000 PLN netto.

Jednak zawsze jest to wyceniane indywidualnie. Koszt usługi zależy od takich czynników jak wielkość serwisu (bądź ekosystemu, jeśli mowa też np. o subdomenach, wersjach językowych, satelitach), zakresu analiz (on-page, off-page, analiza konkurencji), a także skali biznesu oraz branży, w której działa. Czasem sam proponuję mniejszą analizę SEO, gdy nie widzę ekonomicznego uzasadnienia dla bardzo rozległych prac. Z drugiej strony czasem potrzebne jest wykonanie dodatkowych prac, testów, analiz, aby poprawnie zdiagnozować problem.

Audyt SEO – co to jest?

Audyt strony www może przybierać wiele różnych form – skupiać się na zagadnieniach związanych z pozycjonowaniem, ale także użytecznością lub bezpieczeństwem. Audyt SEO to szczególny typ badania strony internetowej. Przeprowadzenie audytu SEO jest podstawą do dalszego planowania kampanii w Google.

Jeśli zależy ci na zwiększeniu wielkości i jakości ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google, to audyt SEO jest właściwym rozwiązaniem.

Pierwsze audyty SEO przeprowadzałem już w okolicach 2012 roku, dzięki czemu posiadam wypracowane procesy oraz przerobiłem szereg specyficznych przypadków. Na pewno będę w stanie odpowiednio pokierować Twoim projektem.

Co powinien zawierać audyt SEO?

Audyt SEO pozwala zdiagnozować szereg błędów oraz obszarów ryzyka, które należy wziąć pod uwagę w procesie optymalizacji strony internetowej. Optymalizacja jest niezbędna do dalszej promocji witryny w wyszukiwarkach (w polskich realiach głównie w wyszukiwarce Google).

Audyt SEO powinien być bardzo rozbudowany i szczegółowy. Mówi się nawet o 200 czynnikach (i tysiącach ich permutacji), które wpływają na pozycjonowanie w Google. Jednocześnie powinien wskazywać, które czynniki są priorytetowe i jakie błędy należy wykluczyć w pierwszej kolejności.

Kluczowe obszary audytu SEO

W mojej ocenie warto podzielić audyt na kilka głównych obszarów, które stopniowo się uzupełniają:

  1. Technical SEO

Audyt techniczny to badanie kwestii związanych z technologią wykonania strony. Wpływają one przede wszystkim na to, w jaki sposób robot Google widzi witrynę i porusza się po niej. Wybrane elementy technologiczne wpływają również na poprawność wyświetlania witryny na urządzeniach mobilnych, na bezpieczeństwo, a także na szybkość ładowania.

Używając bardziej specjalistycznego języka, obszar ten obejmuje przede wszystkim takie elementy jak: crawlowanie, indeksowanie, renderowanie. Kluczowa jest tu ocena komunikacji strony i serwera z Googlebotem - m.in. na poziomie robots.txt, meta robots, X-Robots-Tag, linków kanonicznych, pliku sitemap.xml, linkowania wewnętrznego i Page Rank sculpting, JavaScript SEO (w kontekście wydajności i poprawnego serwowania treści). Na tym etapie sprawdza się kod strony, statusy odpowiedzi, dane z Google Search Console lub logów serwerowych. Ponadto dokonuje się zebrania danych za pomocą crawlera (np. Sitebulb, Screaming Frog lub inne).

  1. Architektura informacji

W tym obszarze analizy bada się strukturę serwisu, sposób rozmieszczenia treści i relacje między nimi (elementy nawigacji i wyszukiwania w witrynie).

Przeprowadzając audyt należy zweryfikować elementy wpływające na identyfikację stron oraz sposób ich wyświetlania w wynikach wyszukiwania. Kluczowymi tagami są tutaj tag title oraz meta robots i inne meta dane. Jednym z kluczowych elementów on-page SEO badanym na tym etapie jest linkowanie wewnętrzne, w tym menu główne, rozmaite menu pomocnicze, linkowanie pomiędzy produktami, linkowanie z treści, wyszukiwanie wewnętrzne czy też nawigację fasetową. Ważne jest także, aby sprawdzić, czy nie pojawiają się takie zjawiska jak internal duplicate content, common content i thin content, które mogą negatywnie wpłynąć na ocenę jakości witryny.

  1. Content

Treści strony to w zasadzie jej największa wartość. To teksty, wideo, czy też wybrane grafiki są podstawą komunikacji z odbiorcą. Specjalista przeprowadzający audyt SEO powinien umieć ocenić, czy treść jest pisana w taki sposób, aby Google oceniło ją za wartościową i użyteczną. Nie zawsze musi być to zbieżne z tym, jak oceniłby ją laik.

Kluczem do sukcesu jest dostarczenie contentu przydatnego dla ludzi, ale także zrozumiałego dla algorytmu, który na podstawie swojej oceny będzie decydował o umieszczeniu strony na wyższych lub niższych pozycjach na określone słowa kluczowe.

Audytor musi sprawdzić czy treść:

  • jest w miarę możliwości unikalna,
  • jest dobrze dopasowana do targetowanych fraz,
  • odpowiada na intencję użytkowników kryjącą się za wskazanymi frazami,
  • wyczerpuje temat,
  • nie kanibalizuje się między sobą (czyli, czy w serwisie nie występuje wiele podstron na ten sam temat).
  1. UX

User experience to doświadczenia użytkownika. Nie wydzielam tego obszaru osobno w audytach, ponieważ jest on zależny od wszystkich wcześniejszych elementów. Doświadczony audytor powinien zwrócić uwagę na elementy wpływające na zachowania użytkowników korzystających ze strony.

Nie zastępuje to audytu UX, który sam w sobie jest obszerną i specjalistyczną usługą. Jednak istotne jest, aby podczas audytu SEO zwrócić uwagę na:

  • szybkość i stabilność strony,
  • poprawne wyświetlanie na smartfonach,
  • podstawową dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
  • łatwość nawigacji,
  • jasną komunikację,
  • przejrzyste prezentowanie treści.
  1. Off-page SEO

Dobrze przeprowadzony audyt SEO to nie tylko weryfikacja, czy strona działa poprawnie. To także analiza otoczenia biznesowego, na które składają się zachowania użytkowników i popyt (wyszukiwane słowa kluczowe, pod które następuje optymalizacja) oraz podażowa strona rynku (konkurenci, z którymi strona będzie rywalizować o topowe pozycje).

Raport z audytu powinien moim zdaniem być nie tylko listą zadań technicznych na stronie, ale także nieść wartość dla biznesu i marketingu firmy.

Audyt powinien odpowiedzieć na pytania:

  • Jak użytkownicy szukają produktów, usług, informacji (znalezienie właściwych słów kluczowych)?
  • Jaka jest skala popularności poszczególnych tematów?
  • Czy tematy te mają charakter sezonowy?
  • Kim są główni konkurenci w wynikach wyszukiwania?
  • Jak rozbudowane i specjalistyczne są serwisy konkurentów względem badanej strony (ocena topical authority)?
  • Jakie treści pojawiają się na stronach konkurencji, których nie ma badana strona (content gap)?
  • Jak mocny jest profil linków konkurentów względem badanej strony (ocena autorytetu linkowego)?

Warto zbadać na tym etapie także, czy i jak strona reagowała na poważniejsze aktualizacje algorytmu w ostatnim czasie, a także, czy nie jest obciążona w jakiś sposób za sprawą tzw. filtrów Google.

Masz pytania? Napisz do mnie!

    Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, konsultacją SEO, napisz do mnie!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.