Audyt SEO

Audyt SEO to analiza stron internetowych pod k膮tem widoczno艣ci i pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek.

Audyty SEO stron www realizuj臋 dla du偶ych serwis贸w internetowych, sklep贸w online, czy te偶 stron oraz blog贸w firmowych. Napisz do mnie, opisz swoje potrzeby, a zaproponuj臋 adekwatny zakres analizy SEO dla twojej strony internetowej.

 

Imi臋 i nazwisko
Numer telefonu
Adres e-mail
Temat
Planowany bud偶et na pozycjonowanie:1500-30003001-50005001-10000powy偶ej 100000
Wiadomo艣膰

Audyt SEO – po co przeprowadza膰 analiz臋 tego typu?

Audyt strony www mo偶e przybiera膰 wiele r贸偶nych form – skupia膰 si臋 na zagadnieniach zwi膮zanych z pozycjonowaniem, ale tak偶e u偶yteczno艣ci膮 lub bezpiecze艅stwem. Audyt SEO strony internetowej stanowi podstaw臋 dzia艂a艅 optymalizacyjnych i promocyjnych w kontek艣cie marketingu w wyszukiwarkach (w szczeg贸lno艣ci w wyszukiwarce Google). Audytowaniem stron www pod k膮tem SEO zajmuj臋 si臋 od wielu lat, wi臋c je艣li szukasz wsparcia dla swojego serwisu lub sklepu internetowego, zapraszam do kontaktu.

SEO (ang. search engine optimization) to dziedzina marketingu internetowego skupiona na zwi臋kszaniu widoczno艣ci i pozyskiwaniu ruchu z organicznych (tj. bezp艂atnych) wynik贸w wyszukiwania (w odr贸偶nieniu od PPC SEM, czyli reklam w wyszukiwarce Google Ads/ wcze艣niej AdWords, za kt贸rych emisj臋 p艂acimy – najcz臋艣ciej w modelu rozliczenia za klikni臋cia).

Je艣li zale偶y ci w艂a艣nie na zwi臋kszeniu wolumenu i jako艣ci ruchu z bezp艂atnych wynik贸w wyszukiwania, to audyt SEO jest w艂a艣ciwym rozwi膮zaniem.

Co powinien zawiera膰 audyt SEO strony internetowej?

Audyt SEO pozwala zdiagnozowa膰 szereg b艂臋d贸w oraz obszar贸w ryzyka, kt贸re nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 w procesie optymalizacji strony internetowej, a tak偶e jej dalszej promocji w wyszukiwarkach (w polskich realiach g艂贸wnie w wyszukiwarce Google). Audyt SEO powinien by膰 bardzo rozbudowany i szczeg贸艂owy, gdy偶 m贸wi si臋 nawet o 200 czynnikach (i tysi膮cach ich permutacji), kt贸re wp艂ywaj膮 na pozycjonowanie w Google. Jednocze艣nie powinien wskazywa膰, kt贸re czynniki s膮 priorytetowe i jakie b艂臋dy nale偶y wykluczy膰 w pierwszej kolejno艣ci.

Kluczowe obszary audytu SEO strony www to:

  • crawlowanie, indeksowanie, renderowanie, czyli og贸lnie komunikacja z Googlebotem (czyli sprawdzenie, czy strona w og贸le jest odpowiednio czytana przez roboty Google)
  • tytu艂y i meta dane (czyli jak strona wy艣wietla si臋 w wynikach wyszukiwania – tzw. SERP)
  • struktura serwisu i nawigacja (czy architektura informacji i linkowanie wewn臋trzne sprzyjaj膮 rozprowadzaniu autorytetu i targetowaniu w艂a艣ciwych s艂贸w kluczowych)
  • budowa adres贸w URL (struktura katalog贸w, u偶ywane znaki, obs艂uga parametr贸w w kontek艣cie link贸w kanonicznych – np. przy nawigacji fasetowej w e-commerce)
  • tre艣ci tekstowe (czy tre艣膰 jest unikalna, dobrze dopasowana do targetowanych fraz i pokrywa wybrane tematy)
  • statusy odpowiedzi serwera w linkowaniu wewn臋trznym i w linkach wychodz膮cych (czy nie s膮 wywo艂ywane b艂臋dy 404, zb臋dne przekierowania 3xx os艂abiaj膮ce crawl budget, statusy 5xx) 
  • duplikacja tre艣ci (duplicate content) – wewn臋trzna i zewn臋trzna
  • thin content i zwi膮zane z tym zagro偶enia dla oceny jako艣ci serwisu oraz indeksowania zasob贸w
  • kanibalizacja (np. mi臋dzy zasobami sklepu i cz臋艣ci膮 blogow膮)
  • analiza poprawno艣ci kodu HTML w zakresie wp艂ywaj膮cym na komunikacj臋 z robotami Google i techniczn膮 ocen臋 strony
  • wydajno艣膰 / szybko艣膰 艂adowania strony (TTFB, ca艂kowity czas 艂adowania, rozk艂ad 艂adowania element贸w, FCP, FMP)
  • bezpiecze艅stwo (unikanie mixed content, brak weryfikacja, czy strona nie jest zainfekowana, malware / emisja link贸w „na doczepk臋”)
  • weryfikacja element贸w kodu JS i ich wp艂ywu na poprawne pobieranie i renderowanie zasob贸w strony przez roboty Google
  • czynniki behawioralne – User Experience (wp艂ywaj膮ce na jako艣膰 pozyskanego ruchu i jego utrzymanie, a tak偶e widoczno艣膰 w mobile)
  • weryfikacja log贸w serwera
  • historia ruchu organicznego i widoczno艣ci w Google (g艂贸wnie w kontek艣cie wa偶niejszych aktualizacji algorytmu)
  • analiza profilu link贸w prowadz膮cych do witryny (a tak偶e weryfikacja pod k膮tem ewentualnych kar – filtr贸w)
  • sugestie dotycz膮ce kluczowych czynnik贸w wzrostu i daj膮ce podstawy do ustalenia strategii SEO na przysz艂o艣膰
  • analiza kluczowych konkurent贸w w bezp艂atnych wynikach wyszukiwania (architektura informacji, budowa stron docelowych, content gap, link intersect)

Wszystkie te obszary s膮 uwzgl臋dniane w realizowanych przeze mnie kompleksowych audytach SEO stron www, sklep贸w internetowych oraz blog贸w i serwis贸w contentowych.

Co jest potrzebne, aby przyst膮pi膰 do audytu SEO strony www

Do realizacji audytu SEO strony www niezb臋dne jest konto Google Search Console (wszak g艂贸wnie analizujemy skuteczno艣膰 i pozycjonowanie strony w Google) – narz臋dzie to mo偶na podpi膮膰 za darmo. Daje obraz sytuacji w kontek艣cie indeksowania strony i zwi膮zanych z tym problem贸w, kt贸rego nie daj膮 偶adne zewn臋trzne narz臋dzia. Reszta oprogramowania, z kt贸rego korzystam to mi臋dzy innymi: Ahrefs, SurferSEO, Sitebulb, Senuto, Clusteric, SEO SpyGlass, Moz OSE/API, Siteliner, Screaming Frog Log Analyzer, Copyscape, a tak偶e narz臋dzia z ekosystemu Google (Analytics, PageSpeed Insights, Structured Data Testing Tool i inne). Istot膮 audytu pod k膮tem SEO nie jest jednak samo wygenerowanie raport贸w, ale analiza i interpretacja ogromnych zbior贸w danych ilo艣ciowych i jako艣ciowych, technicznych, jak i zwi膮zanych z komunikacj膮, u偶yteczno艣ci膮, preferencjami u偶ytkownik贸w.

Raport SEO z przeprowadzonej analizy

Produktem audytu SEO strony internetowej jest obszerny dokument w formacie PDF z za艂膮cznikami (linki, zbiory danych xls, csv, txt). Znajduj膮 si臋 w nim zar贸wno twarde wytyczne do optymalizacji jak i wskaz贸wki dotycz膮ce dalszego rozwoju witryny. W audycie SEO skupiam si臋 na przedstawieniu pe艂nego spektrum czynnik贸w, kt贸re w kr贸tkiej i d艂ugiej perspektywie mog膮 wp艂ywa膰 na pozycjonowanie badanej strony www (np. wskaz贸wki dotycz膮ce rozwoju bloga). Na podstawie wytycznych z audytu SEO przeprowadzana jest optymalizacja, kt贸r膮 realizuje zazwyczaj szereg os贸b po stronie klienta i podwykonawc贸w (programi艣ci, copywriterzy, marketerzy). Prace rozwojowe i optymalizacyjne nie stanowi膮 elementu us艂ugi audytu SEO.

Co po wykonanym audycie SEO?

Wykonany przeze mnie audyt SEO jest samodzielnym produktem. Nie wi膮偶e si臋 z 偶adnym d艂ugofalowym zobowi膮zaniem. Mo偶e oczywi艣cie po nim nast膮pi膰 rozmowa o dalszej wsp贸艂pracy, lecz r贸wnie dobrze finalnie dostarczany raport mo偶e wykorzysta膰 inny specjalista lub agencja SEO.

Cena audyt贸w SEO

Ile kosztuje taki audyt? Jest to wyceniane indywidualnie. Zale偶y od wielko艣ci serwisu, zakresu analiz (on-page, off-page, analiza konkurencja), a tak偶e wielko艣ci biznesu oraz bran偶y, w kt贸rej dzia艂a (czasem sam proponuj臋 mniejszy audyt, gdy nie widz臋 ekonomicznego uzasadnienia dla bardzo rozleg艂ych prac).

Zwykle kompleksowy audyt SEO dla 艣redniej wielko艣ci serwisu, sklepu internetowego (analiza strony, tre艣ci, historii, badanie profilu link贸w i analiza konkurencji) to koszt rz臋du 5000-7500 PLN netto.

Dlaczego nie wystarczy darmowy i automatyczny audyt SEO?

Napisa艂em swego czasu artyku艂, w kt贸rym opisuj臋 mechanizm popularnych, darmowych, automatycznie generowanych audyt贸w SEO. Klienci czasem si臋 pytaj膮 – czemu to tyle kosztuje (zob. ceny audyt贸w na stronie Takaoto). Ot贸偶 powod贸w jest kilka. A jakbym mia艂 to przedstawi膰 jednym zdaniem, to napisa艂bym – SEO to ca艂y szereg czynnik贸w, a sklep internetowy to cz臋sto rozbudowana struktura, wi臋c 偶eby przebada膰 dobrze ca艂o艣膰 potrzeba czasu i fachowej wiedzy, a to kosztuje. Je艣li jednak wolicie przeczyta膰 ca艂y artyku艂, to zapraszam:

Darmowe audyty SEO? Ja nie robi臋. Ty nie powiniene艣 zleca膰

Co chwil臋 trafiam na oferty darmowych audyt贸w SEO. Niekt贸re z tych audyt贸w s膮 przeprowadzane automatycznie (wystarczy, 偶e podasz nazw臋 domeny i klikniesz enter), inne s膮 oferowane przez „ekspert贸w” z wieloletnim do艣wiadczeniem. Jednym i drugim raczej bym nie zaufa艂.

narz臋dzia darmowy audyt SEO

Swego czasu, jako pocz膮tkuj膮cy marketer specjalizuj膮cy si臋 w SEO tworzy艂em audyty za kilkaset z艂otych. Obejmowa艂y najwa偶niejsze aspekty – czy strona jest zaindeksowana, czy tytu艂y s膮 odpowiednie, czy tre艣ci unikalne, linki przyjazne etc. Teraz wiem, 偶e gdy przychodzi do mnie klient z pytaniami – Co jest nie tak z moim sklepem internetowym? Czemu moja strona internetowa jest tak rzadko odwiedzana? Czemu konkurencja ma lepsze pozycje w Google mimo, 偶e ich strona jest brzydka? – czuj臋 si臋 w obowi膮zku odpowiedzie膰 mu na to pytanie w spos贸b rzetelny i konkretny. Teraz wiem, jakie narz臋dzia s膮 do tego potrzebne i wiem, 偶e sprawdzenie podstawowych metryk nie wystarczy.

Audyt to skomplikowana analiza ekspercka

Na audyt SEO po艣wi臋cam ka偶dorazowo przynajmniej kilkana艣cie godzin pracy. To kosztuje. To musi kosztowa膰 tak samo jak kilkana艣cie godzin konsultacji u prawnika lub kilkana艣cie godzin sp臋dzonych na fotelu dentystycznym. Audyt to ekspertyza. Wymaga wiedzy, narz臋dzi i zaanga偶owania w temat. Wymaga przedstawienia wniosk贸w i raportu w spos贸b u偶yteczny. To wszystko ma swoj膮 cen臋.

Chcia艂bym zwr贸ci膰 uwag臋 nie tylko na to, 偶e nie da si臋 zrobi膰 dobrego audytu za darmo. To, co chc臋 podkre艣li膰 to fakt, 偶e w wielu przypadkach nie ma czego艣 takiego jak „troch臋 dobry” audyt. Wylistowanie paru czynnik贸w: liczby link贸w, PageRank (sic!), sprawdzenia czy s膮 unikalne tytu艂y, nag艂贸wki i meta description (niekt贸rzy zalecaj膮 jeszcze wype艂nianie meta keywords pod k膮tem Google’a) to nie jest audyt.

Staram si臋 w swoich raportach by膰 konkretny, nie la膰 wody, dawa膰 jasne zalecenia i argumenty. Niemniej nawet w przypadku prostych stron firmowych taki dokument ma nieraz powy偶ej 20 stron. Gdy sk艂adamy audyt obejmuj膮cy tak偶e analiz臋 ruchu i kampanii w Google Analytics, a tak偶e prac臋 audytora UX i par臋 innych kwestii, do klienta leci spokojnie oko艂o 50 stron dokument贸w. Znam wiele os贸b, kt贸rych praca magisterska by艂a kr贸tsza.

Darmowe audyty SEO bez umowy na pozycjonowanie

Audyt cz臋sto jest wytrychem sprzeda偶owym. Podpisz umow臋 na rok pozycjonowania, a my zrobimy audyt za darmo. To tak nie dzia艂a, nie mo偶e dzia艂a膰. Audyt powinien by膰 zupe艂nie niezale偶n膮 us艂ug膮. Je艣li od razu klient chce powierzy膰 nam dzia艂ania SEO, zdobywanie link贸w, budowanie marki, popraw臋 SXO etc., to fajnie, ale oferowanie audytu dopiero po podpisaniu umowy na pozycjonowanie uwa偶am za s艂abe.

Audyt SEO w swojej istocie odbiega nieco od definicji audytu (kt贸ra zak艂ada odnoszenie si臋 do jakich艣 norm, w tym przypadku mog艂yby to by膰 jedynie wytyczne Google, ale jak wiadomo nie zawsze nale偶y za nimi pod膮偶a膰 w 100%), ale dalej jest to ekspercka, niezale偶na, w miar臋 mo偶liwo艣ci obiektywna ocena maj膮ca na celu zidentyfikowanie wszystkich obszar贸w strony, kt贸re maj膮 wp艂yw na pozycjonowanie i pozyskiwanie ruchu z Google (to drugie ju偶 wielu agencji nie rozumie, bo jak jest pozycja, to jest dobrze). Przebieg audytu i wynik w postaci raportu musi by膰 taki sam bez wzgl臋du na to, czy firma b臋dzie pozycjonowa膰 dan膮 stron臋, czy nie.

Oczywi艣cie na koniec do audytu mo偶na za艂膮czy膰 ekspercki komentarz m贸wi膮cy, 偶e w pierwszej kolejno艣ci zalecane s膮 okre艣lone zmiany, a inne dzia艂ania s膮 mniej istotne, ale audyt to audyt i nie ma w nim miejsca na intencje audytora.

Je艣li kto艣 chce przygotowa膰 darmowy audyt SEO mojej strony – prosz臋 bardzo, ch臋tnie przyjm臋. Wiem, 偶e sporo rzeczy wymaga poprawy, lecz brak mi na nie czasu. Jak kto艣 mi je 艂adnie wypunktuje, co wymaga poprawy i poda wytyczne, jak to powinno wygl膮da膰, gdzie to zmieni膰 etc., tak 偶ebym nie musia艂 my艣le膰 i szuka膰, to b臋d臋 zobowi膮zany.

Audyt SEO obejmuje obszary powi膮zane ze sob膮 – trzeba umie膰 zinterpretowa膰 po艂膮czenia mi臋dzy nimi

Nieraz przeprowadzaj膮c audyt SEO sklepu internetowego okre艣lam jaki艣 zakres jako poprawny, ale potem analizuj膮c inny obszar widz臋, 偶e wymagana jest modyfikacja tak偶e w tym pierwszym. Strona internetowa czy sklep online to system naczy艅 po艂膮czonych i wszelkie kwestie – techniczne, graficzne, tekstowe musz膮 by膰 ze sob膮 sp贸jne. Je艣li dorzucimy do tego r贸wnolegle prowadzony audyt UX i potrzeb臋 zaprezentowania wsp贸lnych, sp贸jnych wniosk贸w, to chyba powoli zaczyna by膰 jasne, dlaczego jest to 偶mudna, wielogodzinna praca do艣wiadczonych ekspert贸w (znaj膮cych dobrze swoj膮 dziedzin臋, ale tak偶e orientuj膮cych si臋 w tematach pokrewnych).

Sam kiedy艣 przygotowa艂em wpis o tym, jak zrobi膰 darmowy, samodzielny audyt SEO z wykorzystaniem Google Webmaster Tools. Niemniej zaznaczy艂em w nim, 偶e nie r贸wna si臋 on profesjonalnemu audytowi i jest przeznaczony raczej dla amator贸w i hobbyst贸w, a nie dla os贸b, kt贸re chc膮 „偶y膰” ze swojego sklepu internetowego. Je艣li traktujesz biznes powa偶nie, to wiesz, 偶e nic nie jest za darmo.

Je艣li kto艣 Ci oferuje audyt za darmo, to albo wnioski z niego b臋d膮 b艂臋dne albo nie jest fachowcem. To nie jest tak, 偶e audyt SEO sklepu internetowego mo偶e by膰 zrobiony w wersji podstawowej (za darmo) i rozszerzonej za 1000-2000 PLN. Ten pierwszy mo偶e nie zdiagnozowa膰 realnych problem贸w ze stron膮 i co najwy偶ej mo偶e stanowi膰 wym贸wk臋, gdy kto艣 „chce co艣 zrobi膰 ze swoj膮 stron膮”, ale nie ma na tyle jaj, aby podej艣膰 do sprawy powa偶nie. Bez zoptymalizowanej strony, b臋dzie marnowa艂 pieni膮dze na nieefektywne dzia艂ania promocyjne (b臋d膮c konsekwentnym w swoim podej艣ciu „kupi reklam臋” zamiast skonsultowa膰 si臋 ze specjalist膮, kt贸ry przygotuje plan marketingowy). O ile rozumiem takie podej艣cie do tematu u 艣lusarza z Bia艂o艂臋ki (kt贸ry chce by膰 w topie w艂a艣nie na fraz臋 „艣lusarz Bia艂o艂臋ka”), o tyle nie  jestem w stanie zrozumie膰 w przypadku sklep贸w internetowych z dziesi膮tkami tysi臋cy obrotu.

Kiedy warto zleci膰 audyt SEO strony internetowej?

Zastanawiasz si臋, kiedy w og贸le nale偶y przeprowadzi膰 audyt pod k膮tem SEO? Na ten temat r贸wnie偶 ju偶 powsta艂 artyku艂. Zapraszam do lektury:

Kiedy zainwestowa膰 w audyt i optymalizowa膰 stron臋

Audyt strony to co艣, co ci臋偶ko przeliczy膰 na konkretne pieni膮dze. Nie da si臋 wyliczy膰, jaki b臋dzie z tego zwrot (ROI), bo to nie dzia艂anie stricte promocyjne, a raczej inwestycja w jako艣膰 i kontrol臋 tego, co si臋 dzieje na stronie i wok贸艂 niej. Warto wiedzie膰, w jakiej sytuacji zdecydowa膰 si臋 na audytu i w jaki spos贸b podej艣膰 do tego, skomplikowanego nieraz tematu.

Audyt jako odpowied藕 na z艂e wyniki

Z do艣wiadczenia wiem, 偶e wielu przedsi臋biorc贸w decyduje si臋 na audyt strony (audyt SEO / UX), jak i wiele innych inwestycji w jako艣膰 i dzia艂ania oko艂omarketingowe, dopiero w momencie, gdy biznes przestaje rosn膮膰 lub wr臋cz firma popada w tarapaty finansowe. To z艂y, bardzo z艂y moment. Zw艂aszcza, 偶e maj膮c problemy finansowe wybiera si臋 cz臋sto najta艅sz膮 ofert臋 (w szukaniu atrakcyjnej oferty nie ma nic z艂ego, o ile cena to nie jedyne lub nawet g艂贸wne kryterium). Z najta艅szymi lub wr臋cz darmowymi audytami bywa r贸偶nie, zazwyczaj nie ma z nich zbyt wielkiego po偶ytku.

Audyt niczym badanie lekarskie

Przede wszystkim nale偶y pami臋ta膰, 偶e sam audyt jest niczym badanie zako艅czone diagnoz膮. Nie jest leczeniem. Pozwol臋 sobie kontynuowa膰 t膮 analogi臋. Je艣li jest si臋 sportowcem, kt贸ry chce osi膮ga膰 wyniki, to jest si臋 pod ci膮g艂膮 opiek膮 lekarzy. Je艣li jest si臋 amatorem, to nale偶y si臋 dokszta艂ca膰, raz na jaki艣 czas bada膰, dba膰 o zdrowie, inwestowa膰 w ruch i zdrowe jedzenie. Najgorzej je艣li jeste艣my ignorantem, kt贸ry nie rusza si臋, nie od偶ywia odpowiednio, nie chodzi do lekarza, nie dba o higien臋. Jednocze艣nie oczekuje, 偶e wszystko mu si臋 w 偶yciu nale偶y bez dodatkowego wysi艂ku. Tak sobie 偶yje do momentu, w kt贸rym jego zdrowie siada. Idzie do lekarza i dowiaduje si臋, jak bardzo jest 藕le. W贸wczas musi zdecydowa膰 si臋 na drogie i d艂ugotrwa艂e leczenie, zmian臋 nawyk贸w i ca艂ego trybu 偶ycia. Nie mo偶e oczekiwa膰, 偶e p贸jdzie raz do lekarza i wszystko b臋dzie w porz膮dku. Podobnie jest z audytami.

Decyzje poparte danymi

Du偶e firmy i powa偶ne marki zazwyczaj inwestuj膮 we w艂asne dzia艂y IT i marketingu. Niemniej zazwyczaj (chocia偶 s膮 na tym polu chlubne wyj膮tki) znajduj膮 w nich prac臋 pracownicy z og贸ln膮 wiedz膮, odpowiedzialni za do艣膰 proste, operacyjne dzia艂ania. Nawet du偶e korporacje czasem udaj膮 si臋 na badania „na zewn膮trz”. Wiedz膮, 偶e tak trzeba (nawet je艣li po prostu managerowie szukaj膮 tzw. „dupokrytek” i potwierdzenia, 偶e trzymaj膮 r臋k臋 na pulsie).

Ma艂e firmy, pocz膮tkuj膮ce biznesy bez odpowiedniego know-how, kapita艂u i do艣wiadczenia, bardzo rzadko decyduj膮 si臋 inwestowa膰 w analityk臋 i optymalizacj臋. Dlatego te偶 na jaki艣 wi臋kszy audyt decyduj膮 si臋 sporadycznie, maj膮 bardzo wyg贸rowane oczekiwania – i nie chodzi o oczekiwania wzgl臋dem jako艣ci samej pracy audytora, czy te偶 zakresu badania. Regularnie jeste艣my proszeni o deklaracje dotycz膮ce efektywno艣ci zmian wprowadzonych w wyniku przeprowadzenia audytu. To tak, jakby sportowiec amator szed艂 do lekarza sportowego z bol膮c膮 nog膮 i pyta艂, o ile szybciej b臋dzie biega艂, je艣li zdecyduje si臋 na badanie. To tak nie dzia艂a.

W optymalizacji grunt to regularno艣膰

Audyt SEO (UX / CRO r贸wnie偶) w idealnym scenariuszu powinien by膰 przeprowadzany cyklicznie, poniewa偶 sytuacja w wyszukiwarce jest dynamiczna, konkurencja nie 艣pi, technologia i mo偶liwo艣ci ci膮gle si臋 zmieniaj膮. W efekcie optymalizacja powinna by膰 rozumiana nie jako jednorazowa zmiana, lecz jako ci膮g艂y proces.

Oczywi艣cie ci膮g艂e sprawdzanie tych samych element贸w nie zawsze ma sens (np. struktury menu, gdy nie by艂o zmieniane), lecz okre艣lony zakres wska藕nik贸w powinien by膰 monitorowany regularnie. Dotyczy to zar贸wno naszej strony, jak i stron bezpo艣redniej konkurencji i lider贸w rynkowych. Dynamicznie rozwijaj膮ce si臋 firmy dzia艂aj膮ce w e-commerce to rozumiej膮 i mi臋dzy innymi w艂a艣nie sprawna analityka i ci膮g艂a optymalizacja s膮 ich motorem nap臋dowym.

No to jak cz臋sto i w jakim zakresie?

Nie da si臋 jednoznacznie odpowiedzie膰, jak cz臋sto powinno si臋 inwestowa膰 w audyt i jakie uniwersalne wska藕niki mierzy膰. Wszystko zale偶y od bran偶y, typu witryny, pozycji konkurencyjnej, kapita艂u (jako艣 ten tort wydatk贸w trzeba podzieli膰), do艣wiadczenia, cel贸w (nie zawsze ruch organiczny z Google musi by膰 priorytetem). Wa偶ne jest jednak, aby prowadz膮c dzia艂ania promocyjne, w tym dzia艂ania pozycjonerskie, mie膰 na wzgl臋dzie kondycj臋 domeny i sytuacj臋 na stronie.

W mojej ocenie firma SEO obs艂uguj膮c klienta (m贸wi臋 oczywi艣cie o powa偶nej wsp贸艂pracy, a nie linkbuildingu za kilkaset z艂otych) powinna regularnie kontrolowa膰 stan rzeczy na stronie i zg艂asza膰 przedsi臋biorcy, jakie zmiany s膮 konieczne. Zazwyczaj wymaga to dodatkowych nak艂ad贸w, to jasne, lecz to rol膮 fachowca jest zg艂asza膰, 偶e co艣 si臋 dzieje z艂ego.

Co mog臋 powiedzie膰 z du偶膮 doz膮 pewno艣ci, to 偶e warto przeprowadzi膰 audyt strony mniej wi臋cej raz do roku, a w szczeg贸lno艣ci w sytuacji, gdy:

Je艣li masz pytania dotycz膮ce tej tematyki, potrzebujesz pomocy, to zapraszam do kontaktu.

 

Ile trwa audyt SEO?

Postaram si臋 odpowiedzie膰 na to pytanie na przyk艂adzie analizy SEO 艣redniej wielko艣ci sklepu internetowego. 

Kiedy zainwestowa膰 w audyt i optymalizowa膰 stron臋

No i to jest ciekawe pytanie, na kt贸re ci臋偶ko odpowiedzie膰 jednoznacznie. Teoretycznie audyt nie jest 偶adn膮 konkretn膮, zamkni臋t膮 form膮. Widzia艂em r贸偶ne poradniki i formatki audyt贸w np. samego contentu w angloj臋zycznych mediach SEO, z kt贸rych wynika艂o, 偶e ka偶d膮 stron臋 docelow膮 (np. art na blogu, stron臋 kategorii z opisem) nale偶a艂oby analizowa膰 r臋cznie pod k膮tem szeregu czynnik贸w trudnych do oceny z automatu. Niech to b臋dzie 10-20 minut na podstron臋. To przy 50 kategoriach w sklepie i 100 artyku艂ach na blogu, otrzymujemy ju偶 3000 min – 25-50h na sam膮 analiz臋 tre艣ci. Takie podej艣cie mo偶e i ma sens, ale pod warunkiem, 偶e roboczogodzina jest bardzo tania (co przy eksperckiej us艂udze jest nierealne, chyba, 偶e robimy audyt sami dla siebie w swoim biznesie) albo 偶e sklep ma jak膮艣 niezwykle wysok膮 konkurencyjno艣膰 i rentowno艣膰.

Zawsze trzeba by by艂o zatem sprowadzi膰 to do tego, ile kto艣 chce/mo偶e zap艂aci膰 za taki audyt, bo d艂uba膰 mo偶na przecie偶 bardzo drobiazgowo – czy to na poziomie tre艣ci, czy ruchu, link贸w, konkurencji, zachowa艅 u偶ytkownik贸w, s艂贸w kluczowych etc.

Kolejna kwestia to sam zakres audytu, kt贸ry zale偶y w du偶ej mierze od tego, z jakim projektem mamy do czynienia. Je艣li to nowy sklep, to nie b臋d臋 analizowa艂 danych dotycz膮cych ruchu (bo ich nie ma) lub te偶 zmian w widoczno艣ci przy aktualizacjach algorytmu, czy te偶 link贸w (bo je艣li jest na 艣wie偶ej domenie, to te偶 ich nie ma). Jednak w przypadku biznesu, kt贸ry ju偶 od jakiego艣 czasu funkcjonuje w sieci, zawsze rekomenduj臋 3 kluczowe zakresy:

  • on-page (z analiz膮 ruchu, widoczno艣ci, s艂贸w kluczowych),
  • off-page,
  • analiza konkurencji.

Powstaj膮 de facto 3 r贸偶ne dokumenty, z kt贸rych nale偶y wyci膮gn膮膰 sp贸jne wnioski, utworzy膰 jaki艣 plan dzia艂ania. Taki plan, zarys strategii SEO, powinien obejmowa膰 zar贸wno naprawienie b艂臋d贸w, jak i wytycza膰 dalsze dzia艂ania rozwojowe (jakie strony wzmacnia膰 linkami, gdzie rozwija膰 tre艣ci, jakie nowe strony do艂o偶y膰 i frazy targetowa膰 etc.).

Na czas realizacji audytu, jako ca艂o艣ciowej us艂ugi, wp艂ywa nie tylko czas analizy, ale te偶 spisywania raportu. Wbrew obiegowej, szkodliwej opinii, audyt nie jest gotowym plikiem generowanym przez narz臋dzie. Zebrane dane z r贸偶nych narz臋dzi i form analizy trzeba skompilowa膰, zinterpretowa膰, a nast臋pnie odpowiednio opisa膰 wszystkie rekomendacje. Nieraz ostateczne wytyczne s膮 te偶 zale偶ne od czynnik贸w biznesowych, wi臋c w raporcie pojawiaj膮 si臋 r贸偶ne opcje, scenariusze do om贸wienia potem z klientem.

Je艣li sklep stoi na dobrze znanym rozwi膮zaniu i bazuje na do艣膰 standardowym wdro偶eniu, rekomendacje nie zajmuj膮 a偶 tyle czasu, jak w przypadku rozwi膮za艅 dedykowanych, tworzonych przez developer贸w nie艣wiadomych aktualnych standard贸w SEO.

Trudno mi oceni膰 dok艂adnie jakie s膮 proporcje mi臋dzy analiz膮 i tworzeniem raportu, bo zwykle robi臋 to r贸wnolegle. Niemniej, upraszczaj膮c, strzelam, 偶e czas niezb臋dny do realizacji takiego audytu to 艣rednio oko艂o 40 rbh (je艣li nie pojawi膮 si臋 niespodzianki). Niemniej jak ju偶 m贸wi艂em na pocz膮tku, mo偶na na to po艣wi臋ci膰 r贸wnie dobrze 2x lub 3x wi臋cej czasu.

Przy ocenie kosztu takiego audytu trzeba pami臋ta膰, 偶e w jego cen臋 musi zosta膰 wliczony tak偶e sam proces sprzeda偶owy/marketingowy (czyli koszt pozyskania klienta), komunikacja z klientem w celu poznania jego potrzeb oraz podpi臋cie/ uzyskanie dost臋pu do narz臋dzi analitycznych i danych (GSC/ GA/ logi serwera). Dodatkowo w cenie us艂ugi zawsze zawieram konsultacje przeprowadzane po przekazaniu raportu, niezb臋dne aby wyja艣ni膰 wszelkie niuanse.

Audyt SEO te偶 nie zawsze opiera si臋 na jednej, uniwersalnej checkli艣cie. Cz臋sto zdarza si臋, 偶e bardziej 艣wiadomy klient przychodzi z konkretnym problemem. Sklep ma swoj膮 histori臋, a zleceniodawca chce uzyska膰 odpowied藕 na okre艣lone pytania (np. czemu akurat taka czy inna grupa fraz spad艂a). W贸wczas takie 艣ledztwo ukierunkowane na konkretn膮 grup臋 fraz/ stron mo偶e znacz膮co wyd艂u偶y膰 czas realizacji audytu.

Bior膮c pod uwag臋 te okoliczno艣ci, zwykle rezerwuj臋 oko艂o 2 tygodnie na taki audyt.
My艣lisz, 偶e pomin膮艂em jaki艣 istotny aspekt? Napisz do mnie, a postaram si臋 odpowiedzie膰 precyzyjniej odnosz膮c si臋 do konkretnego przypadku Twojego sklepu / serwisu internetowego.

Zam贸w audyt SEO

Napisz do mnie, aby zam贸wi膰 audyt SEO swojej strony internetowej:

Imi臋 i nazwisko
Numer telefonu
Adres e-mail
Temat
Planowany bud偶et na pozycjonowanie:1500-30003001-50005001-10000powy偶ej 100000
Wiadomo艣膰