Ile kosztuje pozycjonowanie? Od czego zależy cena usług SEO

Biznes online, Link building, Optymalizacja SEO stron www, Technical SEO

Wstęp

Optymalizacja i pozycjonowanie stron www (inaczej SEO) to dla wielu branż kluczowy element skutecznej strategii marketingowej. Dzięki usługom SEO witryna staje się widoczna dla użytkowników sieci internetowej, co przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie, a co za tym idzie, wzrost sprzedaży oraz popularności marki. Każdy przedsiębiorca przed skorzystaniem z usługi zadaje sobie jednak pytanie – ile kosztuje pozycjonowanie stron? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ wiele czynników wpływa na ostateczną cenę usług SEO. Czyli klasyczne „to zależy” byłoby najprostszą odpowiedzią, bo każdą usługę pozycjonowania powinno się wyceniać indywidualnie Jednak podejrzewam, że taka ogólna informacja nikogo nie usatysfakcjonuje, w związku z czym postaram się trochę przybliżyć ci, co wpływa na cenę pozycjonowania.

Pozycjonowanie, czyli co?

Pozycjonowanie to proces optymalizacji strony www i budowania jej autorytetu i popularności w wyszukiwarkach internetowych, najczęściej w Google. Zakres działań i stosowanych technik jest na ogół podobny, lecz może różnić się w zależności od tego, czy pozycjonowanie dotyczy strony firmowej, sklepu internetowego, portalu z newsami czy też bloga. Celem jest zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Pozycjonowanie jest ważne, ponieważ wyższe rankingi w wynikach wyszukiwania prowadzą do większej liczby kliknięć i większego ruchu na stronie, a także realizacji celów biznesowych.

Usługa pozycjonowania zawiera zazwyczaj

  1. Audyt SEO – wstępna analiza sytuacji i kondycji witryny.
  2. Link building. Pozyskiwanie linków pozycjonujących. Najczęściej są to artykuły sponsorowane, współprace z influencerami, guest blogging, budowanie zapleczy / PBN.
  3. Copywriting i AI copywriting – tworzenie treści (na blog, na strony ofertowe, strony kategorii, do publikacji pod link building).
  4. Optymalizacja strony – czas developera, SEO-wca, copywritera.
  5. Przygotowywanie wytycznych i analiza danych – badanie słów kluczowych, konkurencji.
  6. Konsulting.

Przykładowe ceny pozycjonowania

Poniżej podaję przykładowe zakresy cen. Nie należy tego traktować jako oferty. Pozycjonowanie jest usługą rozliczaną zazwyczaj w cyklach miesięcznych i tak też przedstawię cenę usług.

Firma lokalna

Pozycjonowanie lokalnej strony internetowej to może być koszt około 500-1500 zł. Nie ma tu jednak górnej granicy, ponieważ jeśli pozycjonowana firma działa w bardzo konkurencyjnej branży w dużym mieście, to koszt usług SEO może wynieść kilka tysięcy złotych.

Pozycjonowanie małej strony firmowej działającej ogólnopolsko może kosztować mniej więcej od 1500 zł do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Cena za pozycjonowanie dużych sklepów internetowych i portali informacyjnych może sięgać nawet kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

Typ strony Koszt SEO
Lokalny biznes 500-1500 zł
Strona firmowa (cała Polska) 1500-6000 zł
Mały sklep internetowy 5000-10000 zł
Duży sklep internetowy w konkurencyjnej branży 10000-100000 zł

Wpływ konkurencji na cenę SEO

Walka o pozycje w Google to gra o sumie zerowej. Żeby zająć pierwszą pozycję na dane słowo kluczowe, należy pokonać wszystkich konkurentów. Wszystko zatem zależy od tego, z kim konkurujemy i jak wiele czynników buduje pozycje innych stron w sieci.

Cena pozycjonowania zależy bezpośrednio od rynku, na którym działasz. Jeśli konkurenci inwestują dużo w czynniki pozycjonujące i od dawna rozwijają swoje SEO korzystając z profesjonalnych usług, trudno będzie osiągnąć szybkie rezultaty.

Zatem kluczowe w określeniu ceny pozycjonowania jest:

  1. W jakiej branży działa firma?
  2. Na jakim rynku działa firma (zasięg geograficzny)
  3. Czy były już prowadzone dobrej jakości działania SEO czy może startujemy od zera?

Jedne z najbardziej konkurencyjnych branż to:

  • finanse,
  • zdrowie i uroda (apteki i drogerie online, recepty, medycyna estetyczna),
  • kryptowaluty,
  • kasyna,
  • CBD,
  • fotowoltaika,
  • podróże,
  • nisze e-commerce zdominowane przez duże podmioty (RTV, AGD, odzież, zabawki, księgarnie internetowe).

Content

Tworzenie treści może odbywać się na różne sposoby. Może to być usługa taniego copywritera (20 zł / 1000 znaków ze spacjami), ale jeśli oczekujesz dobrej jakości tekstu i usługi popartej researchem i fachową znajomością tematu, to należy liczyć ponad 50 zł / 1000 zzs.

Niektóre treści można tworzyć za pomocą AI na dużą skalę, ale to też wymaga odpowiedniego przygotowania:

  • feed z danymi,
  • inzynieria promptów,
  • autorskie rozwiązania programistyczne (automatyzacja, API).

Linki

Zdobywanie dobrej jakości linków jest konieczne do osiągnięcia pozycji, które mogą się przełożyć na zysk. Proces link buildingu jest czasochłonny i najbardziej kosztowny. Artykuły sponsorowane są najpopularniejszą formą pozyskiwania linków pozycjonujących. Ceny linków będą zależeć głównie od wydawcy oraz od stawki copywritera, który zajmie się redakcją takiego artykułu. Inne formy link buildingu to guest blogging, komentarze i posty na forach, e-PR, outreach.

Przykładowe ceny linków mogą wynosić:

  • artykuły sponsorowane — 100-2000 zł za jeden link (chociaż w topowych mediach gwarantujących dodatkową ekspozycję może to być kilka do kilkunastu tysięcy złotych)
  • linki z zapleczy / PBN — 100-1500 zł
  • fora internetowe — 5-10 zł za jeden link
  • outreach (zwykle w pozycjonowaniu zagranicznym) – ok. 1000+ USD/EUR

Ile linków potrzebujesz zdobyć? Tyle, aby Google uznało twój profil linków za mocniejszy od twoich konkurentów.

Ile kosztuje audyt SEO

Audyt również jest wyceniany indywidualnie. Zależy przede wszystkim od wielkości i typu strony. Audyt małej strony firmowej może zająć 10 rbh specjalisty SEO, a dużego serwisu nawet i 100 rbh jeśli weźmiemy pod uwagę przygotowanie obszernego raportu z precyzyjnymi wytycznymi. Koszt pracy specjalisty to zwykle 100-300 zł / rbh. Są jednak eksperci, którzy biorą wielokrotność tej stawki.

Wycena pozycjonowania

Teraz już rozumiesz dlaczego tak ważne jest, aby zamawiać indywidualną wycenę usług SEO. Specjalista SEO przeanalizuje twoją konkurencję i określi skalę link buildingu niezbędną do zajęcia wysokich pozycji. Przyjrzy się także wielkości twojej strony i wyceni jej audyt. Przeprowadzi wywiad z tobą, pozna twoje potrzeby i zaproponuje odpowiednią ilość godzin konsultingu i wspólnych prac projektowych. Zrobi research i oceni, jakie są stawki copywriterów specjalizujących się w twojej niszy tematycznej.

Jeśli szukasz pomocy w pozycjonowaniu – odezwij się do mnie, z przyjemnością pomogę.

Podsumowanie

Podsumowując, koszt pozycjonowania strony internetowej zależy od wielu czynników, takich jak wielkość i rodzaj strony, czas potrzebny na optymalizację, jakość i ilość tworzonego contentu, jakość i ilość zdobywanych linków, a także koszt narzędzi SEO. Ważne jest, aby pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie to proces długoterminowy, który wymaga stałego monitorowania i optymalizacji, a jego koszty będą się zmieniać w zależności od sytuacji na rynku.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.