Targetowanie słów kluczowych to dość prosty proces, o ile realizuje się go w sposób konsekwentny. Z poniższego artykułu dowiesz się, na co zwracać uwagę, aby Google dobrze rozumiało, jakie strony powinny wyświetlać się w wyszukiwarce na interesujące Cię słowa kluczowe.
Content
Podstawy targetowania słów kluczowych
Google wyświetla strony w odpowiedzi na konkretne frazy w oparciu o szereg sygnałów. Przy zapytaniach long tail algorytm stara się zrozumieć ich kontekst i połączyć je z użytecznymi i wiarygodnymi treściami, które odpowiadają możliwe jak najbardziej precyzyjnie. Od jakiegoś czasu Google stosuje tzw. passage indexing, który sprawdza się między innymi w tym kontekście. Jednak trzonem efektywnej kampanii SEO powinno być przemyślane, precyzyjne i spójne targetowanie fraz typu money keywords, czyli konkretnych haseł, które w powtarzalny sposób są wyszukiwane przez Twoich klientów szukających produktu/ usługi. To na tych frazach głównie opiera się pozycjonowanie stron www na większą skalę.
Jak targetować takie frazy? Przede wszystkim masz do dyspozycji elementarz optymalizacji w postaci:
🔎 tagu title
🔎 H1
🔎 URL
Zadbaj, aby każda podstrona miała indywidualnie dopasowane słowo kluczowe, na które powinna się wyświetlać w SERP-ach, a następnie umieść je w tych miejscach.
Uwaga! Nie może być tak, że wiele podstron targetuje tę samą frazę (ich title, H1, URL opierają się na tym samym, głównym keywordzie). Jeśli masz taką sytuację w swoim serwisie, to znaczy, że cała architektura informacji pod kątem SEO jest do przemyślenia.
Targetowanie w obrębie treści
Poza targetowaniem w tych lokalizacjach, sam content strony powinien być odpowiednio zaplanowany tak, aby wyczerpać temat zadany w tytule. Google musi widzieć, że treść strony jest precyzyjnie zaplanowana tak, aby w użyteczny sposób obsłużyć użytkownika poszukującego wybranych zasobów.
Targetowanie w obrębie tekstów zakotwiczenia linków
Jest jeszcze jeden obszar, który w bardzo dużym stopniu wpływa na targetowanie fraz – anchor texty w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym. Teksty zakotwiczenia (czyli rzeczone anchory / anchor text) również są dla Google drogowskazem mówiącym, co się na linkowanej stronie znajduje i wpływa to na późniejsze wyświetlanie w wynikach wyszukiwania na określone frazy. W linkowaniu wewnętrznym praktycznie 100% linków powinno się opierać na anchorach targetujących główne słowo kluczowe lub jego odmiany / synonimy. W każdym przypadku dany anchor powinien być przypisany tylko do jednej strony docelowej. Nie może być tak, że za pomocą anchora „rower elektryczny” raz linkujesz do artykułu o rowerach elektrycznych, raz do strony kategorii w sklepie, a raz do strony konkretnego produktu.
Konsekwentne podejście w doborze fraz
Możesz stosować w backlinkach anchory brandowe, nawigacyjne, naked URL, ale pamiętaj, że jak używasz anchora exact-match (dokładnie dopasowanego do słowa kluczowego), to powinien on kierować tylko do jednej strony. A nie raz do URL A, a z innej strony do URL B.
Przy okazji, jeśli chodzi o rozkład anchorów w linkowaniu zewnętrznym (budowaniu linków z innych domen) to odsyłam do tego materiału: Planowanie anchor-text w strategii off-site SEO
Polecam też lekturę artykułu: Architektura informacji w SEO
Jeśli masz obawy odnośnie tego, jak targetujesz frazy w obrębie swojego serwisu, zapraszam na konsultacje lub zapoznanie się z ofertą audytu SEO.