Jak ju┼╝ wielokrotnie wcze┼Ťniej pisa┼éem, do aktualizacji klasy Core Algorithm Update trzeba si─Ö przyzwyczai─ç. Machine Learning Google uczy si─Ö i kalibruje z kolejnymi iteracjami. Poszukiwanie konkretnych rozwi─ůza┼ä na wahania pozycji jest raczej skazane na niepowodzenie. Jak zatem reagowa─ç na takie aktualizacje?

Core Algo Update czyli co?

4. maja 2020 Danny Sullivan pracuj─ůcy jako rzecznik Google ds. SEO og┼éosi┼é na Twitterze, jak to ma w zwyczaju, ┼╝e rozpoczyna si─Ö kolejna globalna aktualizacja algorytmu Google.

 

Przy okazji odes┼éa┼é do oficjalnego artyku┼éu m├│wi─ůcego, jak wed┼éug Google nale┼╝y reagowa─ç na zmiany. Z artyku┼éu, kt├│ry znamy ju┼╝ z poprzednich aktualizacji, niewiele wynika. Googlersi chc─ů wysy┼éa─ç prosty komunikat:

Aktualizacja jest wielowymiarowa, z┼éo┼╝ona i na r├│┼╝ne strony mo┼╝e r├│┼╝nie wp┼éywa─ç. Zamiast szuka─ç przyczyny spadk├│w w konkretnym przypadku skup si─Ö na zrobieniu porz─ůdku od A do Z – zadbaj o jako┼Ť─ç strony.

Takie podej┼Ťcie sugerowa┼é te┼╝ Glenn Gabe po dokonaniu analizy wcze┼Ťniejszych aktualizacji w 2019 roku:

The March 12, 2019 Google Core Algorithm Update ÔÇô A Softer Side Of Medic, Trust And The Link Graph, Quality Still Matters, And The Importance of the ÔÇťKitchen SinkÔÇŁ

The September 2019 Google Core Update ÔÇô Case studies, health and medical volatility, Discover impact, “baby algorithms”, and revisiting the “kitchen sink” approach to remediation

 

Podzielam to podej┼Ťcie, o czym r├│wnie┼╝ pisa┼éem jeszcze w 2018 r.:

Aktualizacje Google 2018 – co o nich wiemy i dlaczego niewiele z tego wynika

Google Medic Update – osobista opinia o aktualizacji Medical, stronach YMYL i nowych wytycznych dla rater├│w

 

Podobie┼ästwa w zmianach widoczno┼Ťci

Analiza kolejnych aktualizacji wskazuje, ┼╝e Google cz─Östo wdra┼╝a niekoniecznie dobre zmiany. Nieraz po paru tygodniach nast─Öpuje rollback lub korekta. Widzimy te┼╝ cz─Östo odwr├│cenie trendu widoczno┼Ťci domen przy kolejnych iteracjach (tak by┼éo np. z nies┼éawnym Medical Update w wielu przypadkach).

Trudno na chwil─Ö obecn─ů m├│wi─ç o jakich┼Ť konkretnych wnioskach, ale w obserwowanych projektach widz─Ö w wielu przypadkach podobny kszta┼ét wykresu, nazwijmy go siod┼éem. Charakteryzuje si─Ö spadkiem widoczno┼Ťci po styczniowej aktualizacji core algorithm update i odbiciem w chwili obecnej. Kilka przyk┼éad├│w poni┼╝ej:

Sklep internetowy z koszulkami

aktualizacja google zmiana widocznosci

 

Serwis technologiczny

zmiana pozycji Google core algo update

 

Blog dietetyczny

wzrost pozycji google po aktualizacji

 

Nie jest to jednak regu┼é─ů, bo obserwuj─Ö te┼╝ przypadki, gdzie po styczniowym skoku trend wzrostowy jest utrzymywany:

Strona z bran┼╝y finansowej

wzrost pozycji po dw├│ch aktualizacjach google core update

 

Serwis biznesowy, katalog firm

W tym przypadku jeszcze wida─ç dodatkowe fluktuacje w lutym:

skoki pozycji przy core algo update

 

Sklep internetowy z bran┼╝y kosmetyczno-fryzjerskiej

wzrost pozycji sklepu w google

 

Nie oznacza to, ┼╝e wszystkie serwisy zachowuj─ů si─Ö w ten spos├│b. To tylko pr├│bka. Jak wida─ç po doborze przyk┼éad├│w (sklepy internetowe, blogi, serwisy contentowe, katalogi) nie ma zale┼╝no┼Ťci mi─Ödzy typem strony, a zachowaniem. Jak wspomina┼éem ju┼╝ na pocz─ůtku, trudno o jednoznaczne wnioski. W bran┼╝y pojawia si─Ö wiele g┼éos├│w wskazuj─ůcych na niekorzystne przetasowania na topowych pozycjach, gdzie na pierwsze lub zerowe miejsce (tzw. featured snippet, result zero) wskakuj─ů np. nieaktualizowane, niepromowane artyku┼éy sprzed wielu lat. Trudno zak┼éada─ç, ┼╝e to najbardziej jako┼Ťciowe tre┼Ťci w swojej niszy.

Nie zdziwi─Ö si─Ö zatem, je┼Ťli niebawem b─Ödziemy obserwowa─ç solidn─ů korekt─Ö.

Jak chroni─ç si─Ö przed du┼╝ymi wahaniami

Nikt nie narzeka, gdy widoczno┼Ť─ç jego strony idzie mocno do g├│ry. Wszyscy szukaj─ů jednak przyczyn spadk├│w. Nie mam oczywi┼Ťcie 100%-owej recepty i nikomu nie jestem w stanie da─ç gwarancji, ┼╝e jego serwis nigdy nie poleci w d├│┼é przy aktualizacji. Tak─ů niestabilno┼Ť─ç musimy niestety przyj─ů─ç jako pewnik w Google. Raczej sugeruj─Ö dba─ç kompleksowo o serwisy, szczeg├│lnie na poziomie architektury informacji i czytelno┼Ťci z perspektywy Google.

Moje sugestie, kt├│re sprawdzaj─ů si─Ö w prowadzonych projektach (tam, gdzie s─ů wdra┼╝ane zwykle obserwujemy mniejsz─ů destabilizacj─Ö):

  1. Zadbaj o technical SEO i unikaj b┼é─Öd├│w wp┼éywaj─ůcych negatywnie na indeksowanie i dopasowanie fraz:
    • unikaj mixed signals (np ten sam anchor-text do r├│┼╝nych stron docelowych)
    • unikaj mixed content (zasoby http na stronach zabezpieczonych SSL)
    • unikaj przekierowa┼ä w linkowaniu wewn─Ötrznym, b┼é─Öd├│w 404
    • stosuj konsekwentnie i ┼Ťwiadomie dyrektywy noindex, wskaz├│wki w robots.txt oraz linki kanoniczne
    • dbaj o aktualn─ů map─Ö XML (odsy┼éaj tylko do kanonicznych stron odpowiadaj─ůcych statusem 200)
  2. Zadbaj o przejrzyst─ů architektur─Ö informacji
    • ┼Ťwiadomie buduj menu i inne elementy nawigacji
    • stosuj kontekstowe i konsekwentne (dob├│r anchor-text) linkowanie wewn─Ötrzne
    • unikaj duplikacji title
    • walcz z kanibalizacj─ů
    • rozbudowuj stron─Ö z my┼Ťl─ů o topical authority
  3. Buduj autorytet domeny
    • pozyskuj linki z wysokiej jako┼Ťci ┼║r├│de┼é
    • linkuj w spos├│b zdywersyfikowany (link pillowing)

Podkre┼Ťlam, ┼╝e nie jest to recepta. Google cz─Östo si─Ö myli i wycofuje z wdra┼╝anych zmian. Potraktuj to jako wskaz├│wk─Ö. Nie da si─Ö na 100% zabezpieczy─ç przed wahaniami w Google, lecz nie jest te┼╝ prawd─ů, ┼╝e ka┼╝dy serwis musi by─ç skazany na du┼╝e fluktuacje. Dwa przyk┼éady z obserwowanych przeze mnie projekt├│w:

Sklep z gad┼╝etami dla firm

stabilny wzrost pozycji google

 

Serwis z ofert─ů szkoleniow─ů (bran┼╝a zdrowie/ BHP):

wzrost pozycji w Google

 

Nie od dzisiaj wiadomo, ┼╝e SEO to maraton, a nie bieg kr├│tkodystansowy. Form─Ö trzeba planowa─ç tak, aby wygra─ç ca┼éy bieg. Ci─Ö┼╝ko by─ç ca┼éy czas liderem, je┼Ťli nie ma si─Ö przyt┼éaczaj─ůco wi─Ökszego bud┼╝etu i bardzo sprawnie dzia┼éaj─ůcego zespo┼éu (zazwyczaj zar├│wno in-house, jak i zewn─Ötrznych specjalist├│w).

Strategia dywersyfikacji – nie tylko SEO

Czasem aktualizacje przyprawiaj─ů o zgrzytanie z─Öbami, czasem s─ů powodem, aby otwiera─ç szampana. Pomimo, ┼╝e najch─Ötniej bym nak┼éania┼é swoich klient├│w, aby maksymalizowali bud┼╝ety na pozycjonowanie, to zawsze podkre┼Ťlam, ┼╝e warto r├│┼╝nicowa─ç kana┼éy dotarcia do klient├│w. Czasem b┼é─ůd po stronie Google mo┼╝e spowodowa─ç utrat─Ö rentowno┼Ťci sklepu lub spowodowa─ç, ┼╝e do firmy przestan─ů przychodzi─ç nowi klienci. Google nie musi si─Ö nikomu t┼éumaczy─ç z tego, ile ruchu przekazuje poszczeg├│lnym serwisom. Rozs─ůdnie jest zatem korzysta─ç tak┼╝e z kana┼é├│w PPC, a tak┼╝e postawi─ç na budowanie lojalnej bazy klient├│w, wykorzystywa─ç mailingi do swojej bazy, budowa─ç tzw. customer lifetime value.

Powodzenia przy kolejnych aktualizacjach ­čÖé

 

PS.

Pochwalę się, że mój blog wskoczył na fajne pozycje:

Oczywi┼Ťcie pozostaje otwart─ů kwesti─ů, co si─Ö wydarzy, gdy nast─ůpi korekta aktualizacji ­čśë