Jak dobierać proporcje między linkami wg atrybutów (czyste zwane dofollow vs. nofollow) i jak planować rozkład anchor-text przy link buildingu? To pytanie pojawia się regularnie na grupach SEO, a także podczas moich konsultacji.
Porównanie z konkurencją
Idealnym rozwiązaniem by było benchmarkowanie do konkurencji w top10 na poziomie każdego kluczowego URL, do którego linkujesz. Co to oznacza w praktyce?
Zakładam, że pozycjonujesz dany URL na określone, główne słowo kluczowe. Sprawdź sobie (najlepiej w Ahrefs, ewentualnie w Semrush), jakie strony rankują w top10 na tę frazę. Następnie przeanalizuj rozkład interesujących cię czynników (df/nf, typy anchorów – brand, exact, navi; tekstowe vs. graficzne) na poziomie każdego z tych URL. Twoim celem jest ustalenie proporcji. Oczywiście trzeba to uśrednić. Na tej podstawie ustalasz sobie przedziały, w które będziesz celować rozwijając profil linków.
Przykładowy rozkład anchorów wg typów
Na przykład 10% exact-match (linki ze słowem kluczowym w dokładnym dopasowaniu), 10% partial-match (inne zakotwiczenia zawierające słowo kluczowe w odmianie lub z jakimś przyrostkiem), 45% brand (też pewnie w różnych odmianach – sama marka, nazwa domeny etc.), 25% naked URL, 10% nawigacyjne i CTA (anchory typu: tutaj, sprawdź, zobacz, na tej stronie itp.).
Uwaga! To tylko przykład. Nie wierz w stałe proporcje. Nie ma możliwości, aby były one na sztywno wpisane w algorytm Google. Na każdym rynku, w każdej branży i na poziomie każdego słowa kluczowego te proporcje będą różne. Co więcej, będą się zmieniać w czasie, bo działasz w dynamicznym środowisku, więc co jakiś czas potrzebna by była dodatkowa ewaluacja. Pozycjonowanie stron zawsze powinno odbywać się w oparciu o strategię, lecz jednocześnie na poziomie taktycznym i operacyjnym warto brać pod uwagę aktualne dane.
Planowanie anchor-text w praktyce
W praktyce jednak wszystko zależy od budżetu i priorytetów w projekcie. Jak w większości projektów w życiu sprawdza się zasada „better done than perfect”. Przy większych przedsięwzięciach i ograniczonym budżecie oraz czasie (time is money) takie perfekcyjne podejście nie zawsze jest możliwe. Warto jednak przynajmniej dla najważniejszych stron ustalić sobie priorytety na następny rok i dążyć do ich utrzymania.
Jeśli nie wiesz, jak dobrać dokładnie rozkład anchorów, to lepiej zastosować zachowawcze podejście i korzystać z mniej agresywnych taktyk i skupić się na budowaniu linków naked URL i brandowych.
Jeśli chcesz skonsultować swój projekt – zapraszam do współpracy! Kwestie związane z rozkładem anchor-text mogą być przedmiotem audytu SEO, jeśli obejmuje on też off-page SEO.