Istnieje sporo czynnik├│w wp┼éywaj─ůcych na pozycjonowanie serwisu internetowego, lecz bez w─ůtpienia dobrze przemy┼Ťlana architektura informacji (w uproszczeniu – podzia┼é tre┼Ťci, zasob├│w, informacji na podstrony) stanowi fundament dla wszelkich dalszych dzia┼éa┼ä optymalizacyjnych i pozycjonerskich. Z artyku┼éu dowiesz si─Ö, jak poprawnie planowa─ç architektur─Ö informacji.

Jak planowa─ç architektur─Ö informacji?

Aby poprawnie zaplanowa─ç architektur─Ö informacji w kontek┼Ťcie p├│┼║niejszego pozycjonowania, nale┼╝y zastanowi─ç si─Ö, do kogo i z jakimi zasobami chcemy dotrze─ç. Odwracaj─ůc to – nale┼╝y zastanowi─ç si─Ö, w odpowiedzi na jakie s┼éowa kluczowe chcemy pojawia─ç si─Ö w wynikach wyszukiwania. Aby architektura informacji umo┼╝liwia┼éa efektywne pozyskiwanie ruchu z Google nale┼╝y pami─Öta─ç o kilku zasadach:

  1. Ka┼╝demu tematowi (reprezentowanemu przez fraz─Ö lub zestaw fraz bliskoznacznych) nale┼╝y po┼Ťwi─Öci─ç osobn─ů podstron─Ö.
  2. Nie nale┼╝y tworzy─ç wiele podstron na ten sam temat (targetuj─ůcych te same frazy).
  3. W tworzeniu struktury strony nale┼╝y zachowa─ç odpowiedni─ů hierarchi─Ö – od og├│┼éu do szczeg├│┼éu.
  4. Ka┼╝da podstrona powinna by─ç podlinkowana wewn─Ötrznie – innymi s┼éowy, do ka┼╝dej podstrony musi da─ç si─Ö „doklika─ç” za pomoc─ů link├│w
  5. Dla ka┼╝dej wydzielonej strony nale┼╝y przygotowa─ç unikaln─ů tre┼Ť─ç dobrze pokrywaj─ůc─ů wybrany temat.

W zasadzie, można powiedzieć, że to tyle. W praktyce jednak czeka na nas szereg zagrożeń i pułapek.

Błędy w architekturze informacji

Regu┼éa dzia┼éa w dwie strony. Skoro poprawnie zaplanowana architektura informacji stanowi fundament dla SEO, to ┼║le zaplanowana i wdro┼╝ona struktura uniemo┼╝liwi efektywne zdobywanie ruchu. Poni┼╝ej opisuj─Ö najcz─Östsze b┼é─Ödy pope┼éniane w planowaniu architektury informacji w kontek┼Ťcie SEO.

Zbyt og├│lne i trudne frazy w strukturze strony

Je┼Ťli twoja strona b─Ödzie zbyt og├│lna, to ci─Ö┼╝ko b─Ödzie ci zdoby─ç wysokie pozycje. Je┼Ťli przyk┼éadowo zatytu┼éujesz dan─ů podstron─Ö „Opony”, to cho─çby┼Ť napisa┼é bardzo warto┼Ťciowy artyku┼é, niezmiernie ci─Ö┼╝ko b─Ödzie zdoby─ç ruch z tej frazy. Po prostu konkurencja jest zbyt ci─Ö┼╝ko. Nawet nie chodzi o to, ┼╝e tre┼Ťci konkurencyjnych jest du┼╝o. Chodzi o to, ┼╝e wielkie serwisy z wyrobionym autorytetem (mocnym profile link├│w pozycjonuj─ůcych) takie jak Wikipedia, du┼╝e sklepy internetowe, serwisy aukcyjne i por├│wnywarki albo portale newsowe, ju┼╝ z pewno┼Ťci─ů zajmuj─ů pierwszych kilkana┼Ťcie lub kilkadziesi─ůt pozycji. Pami─Ötaj, ┼╝e praktycznie tylko top10 (pierwsza strona wynik├│w) daje ruch. W przypadku niekt├│rych zapyta┼ä mog─ů to by─ç nawet top5 lub top3, gdy ruch p┼éynie g┼é├│wnie z mobile, a strona wynik├│w w Google naje┼╝ona jest reklamami i widgetami maj─ůcymi za zadanie zatrzyma─ç u┼╝ytkownika w widoku wyszukiwarki. Mierz si┼éy na zamiary. Przynajmniej rozpoczynaj─ůc przygod─Ö z SEO.

Strony na tematy, kt├│rych nikt nie szuka

Z pustego i Salomon nie naleje. Je┼Ťli stworzysz sporo stron, kt├│re po┼Ťwi─Öcone s─ů bardzo szczeg├│┼éowym kwestiom, kt├│rych nikt nie szuka, nie prze┼éo┼╝y si─Ö to na ruch. Oczywi┼Ťcie mo┼╝esz podj─ů─ç dzia┼éania reklamowe maj─ůce na celu ┼Ťci─ůgni─Öcie ruchu, ale nie b─Ödzie to ruch z Google. SEO to element inbound marketingu, gdzie to u┼╝ytkownik zg┼éasza zapotrzebowanie na okre┼Ťlon─ů informacj─Ö czy zas├│b, a wyszukiwarka odpowiada mu najbardziej dopasowanymi wynikami. Je┼Ťli twoim celem jest pozyskiwa─ç ruch z wyszukiwarki, najpierw poznaj stron─Ö popytow─ů – zobacz, czego szukaj─ů u┼╝ytkownicy. Jak to zrobi─ç? Dowiesz si─Ö z dalszej cz─Ö┼Ťci tekstu.

Strony targetuj─ůce te same lub podobne frazy – kanibalizacja

Bardzo powszechnym problemem jest powielanie tych samych zagadnie┼ä na wielu stronach. Oczywi┼Ťcie w 100% tego nie unikniemy. Na przyk┼éad na moim blogu s┼éowa pozycjonowanie, audyt, czy po prostu SEO pojawiaj─ů si─Ö praktycznie na ka┼╝dym kroku. Unikam jednak sytuacji, w kt├│rej dane s┼éowo kluczowe (to, na kt├│re chc─Ö wyskakiwa─ç w Google) by┼éoby szczeg├│lnie wyeksponowane na wielu podstronach – np. w tytule artyku┼é├│w. Kanibalizacja w przypadku sklep├│w internetowych pojawia si─Ö cz─Östo mi─Ödzy stronami wielu podobnych produkt├│w. Dlatego trzeba dobrze si─Ö zastanowi─ç, jak wydzieli─ç grupy produktowe. Wyobra┼║ sobie dany model obuwia – np. Adidas Superstar Originals, takie bia┼ée, klasyczne. Zazwyczaj na stronie produktu mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç wybrania rozmiaru, kt├│ry nas interesuje. Gdyby jednak projektant strony stwierdzi┼é, ┼╝e ka┼╝dy rozmiar b─Ödzie mia┼é osobn─ů podstron─Ö, to w├│wczas odpowiedzi─ů na has┼éo Adidas superstar originals by┼éyby podstrony: /adidas-superstar-originals-37 /adidas-superstar-originals-38 /adidas-superstar-originals-39 /adidas-superstar-originals-40 /adidas-superstar-originals-41 … i wiele kolejnych W efekcie Google nie wiedzia┼éoby, kt├│ra podstrona stanowi w┼éa┼Ťciw─ů odpowied┼║ na to istotne s┼éowo kluczowe. Google widz─ůc tak─ů sytuacj─Ö dokona wyboru arbitralnie, nie zawsze z korzy┼Ťci─ů dla nas. Cz─Östo te┼╝ nasza domena nie osi─ůgnie maksymalnej pozycji, kt├│ra by┼éaby mo┼╝liwa przy optymalnej architekturze informacji. Sprawa bywa w niekt├│rych segmentach problematyczna, bo tych samych fraz mo┼╝e dotyczy─ç strona kategorii, produktu, czy te┼╝ marki. Dlatego te┼╝ trzeba zachowywa─ç odpowiedni─ů hierarchi─Ö (strony og├│lne – grupuj─ůce produktu w odpowiednie zbiory, a pod nimi bardziej szczeg├│┼éowe – strony konkretnych produkt├│w). Kanibalizowa─ç si─Ö te┼╝ mog─ů kolekcje damskie i m─Öskie, je┼Ťli struktura nie jest dobrze podzielona i opisana (np. tu i tu tytu┼é brzmi po prostu Kurtki zimowe). Czasem na poziomie produkt├│w nie da si─Ö unikn─ů─ç kanibalizacji w 100%. W├│wczas z pomoc─ů mog─ů przyj┼Ť─ç linki kanoniczne (to ju┼╝ troch─Ö wy┼╝sza szko┼éa jazdy, https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl) oraz pr├│by targetowania tej┼╝e powtarzaj─ůcej si─Ö frazy za pomoc─ů strony jednoznacznie mocniejszej – nadrz─Ödnej kategorii. Z kanibalizacj─ů wynikaj─ůc─ů z niew┼éa┼Ťciwego zarz─ůdzania architektur─ů spotykam si─Ö te┼╝ bardzo cz─Östo na blogach. Domy┼Ťlna struktura strony opartej na popularnym CMS WordPress wymusza niejako stosowanie kategorii, kt├│re dziel─ů artyku┼éy na osobne listingi. Oczywi┼Ťcie mo┼╝emy mie─ç jedn─ů kategori─Ö. Nikt nam nie zabroni. Jednak ka┼╝da kategoria to osobna strona z unikaln─ů mieszank─ů tre┼Ťci, kt├│ra mo┼╝e stanowi─ç stron─Ö docelow─ů. Je┼Ťli masz blog parentingowy, to mo┼╝esz wydzieli─ç sobie kategorie Podr├│┼╝e z dzie─çmi, Przepisy dietetyczne dla dzieci i na przyk┼éad Recenzje bajek i dzi─Öki temu dociera─ç do os├│b szukaj─ůcych w┼éa┼Ťnie tych zagadnie┼ä. Z drugiej strony istnieje te┼╝ zagro┼╝enie, ┼╝e b─Ödziesz targetowa─ç te same frazy przez stworzenie artyku┼éu takiego jak nazwa kategorii. Na przyk┼éad masz wspomnian─ů kategori─Ö Podr├│┼╝e z dzie─çmi, w obr─Öbie kt├│rej publikujesz artyku┼éy na r├│┼╝ne tematy podr├│┼╝niczo-parentingowe, ale dodatkowo tworzysz artyku┼é Podr├│┼╝e z dzie─çmi – przewodnik od A do Z. W├│wczas na has┼éo „podr├│┼╝e z dzie─çmi” masz ju┼╝ dwie osobne podstrony. Je┼Ťli do tego u┼╝ywasz nierozmy┼Ťlnie tag├│w (taksonomii /tag/) mo┼╝esz np. stworzy─ç (zapewne w dobrej wierze, chocia┼╝ to bez sensu) tagi podr├│┼╝owanie z dzie─çmi, dzieci w podr├│┼╝y itp. To niestety cz─Östy b┼é─ůd. Unikaj te┼╝ tworzenia serii wpis├│w opartych na tym samym tytule: Jak si─Ö modnie ubra─ç cz. I Jak si─Ö modnie ubra─ç cz. II Jak si─Ö modnie ubra─ç cz. III Je┼Ťli tworzysz cykl, to zatytu┼éuj go w jaki┼Ť bardziej og├│lny spos├│b, a poszczeg├│lne cz─Ö┼Ťci podziel w spos├│b jednoznaczny. Przyk┼éadowo – nazwa cyklu: Jak si─Ö modnie ubra─ç? – robisz wst─Öp opisuj─ůcy zagadnienie bardzo og├│lnie, a nast─Öpnie tworzysz list─Ö z linkami do kolejno publikowanych artyku┼é├│w; np.: Wpis1: Jak dobiera─ç ubrania do w┼éa┼Ťciwej okazji Wpis2: Jak ┼é─ůczy─ç ze sob─ů kolory, aby wygl─ůda─ç dobrze Wpis3: … Widzisz jak wiele kombinacji mo┼╝e powsta─ç w przypadku sklepu internetowego, kt├│ry ma dodatkowo modu┼é blogowy? ­čÖé

Brak logicznej hierarchii w architekturze informacji

W kontek┼Ťcie hierarchii dobrze jest dzieli─ç stron─Ö na logiczne podzbiory. Nazwij stron─Ö g┼é├│wn─ů w jaki┼Ť deskryptywny spos├│b. Czym jest twoja strona? W przypadku e-commerce:

  • sklep obuwniczy online
  • sklep w─Ödkarski
  • sklep z wyposa┼╝eniem wn─Ötrz
  • sklep internetowy dla alpinist├│w

W przypadku bloga:

  • blog podr├│┼╝niczy
  • blog parentingowy
  • blog o…
  • blog dla…
  • blog podr├│┼╝niczy o…
  • blog modowy dla…

Nast─Öpnie wydzielasz najbardziej og├│lne zbiory – zwykle strony kategorii. W sklepie internetowym z butami sportowymi np. mo┼╝e to by─ç klasyfikacja ze wzgl─Ödu na dyscypliny:

  • buty do biegania
  • buty rowerowe
  • buty trekkingowe
  • buty do tenisa

Na blogu b─Öd─ů to kategorie zagadnie┼ä, o kt├│rych piszesz. Na przyk┼éad na blogu literackim:

  • recenzje ksi─ů┼╝ek kryminalnych
  • recenzje thriller├│w
  • biografie pisarzy

Nast─Öpnym elementem b─Öd─ů ju┼╝ w┼éa┼Ťciwe strony z tre┼Ťci─ů, kt├│rej szuka u┼╝ytkownik – strony produkt├│w lub artyku┼éy. Oczywi┼Ťcie w niekt├│rych przypadkach mo┼╝e by─ç konieczne stworzenie dodatkowych stopni struktury (kolejnych poziom├│w – podkategorii). Konieczne mo┼╝e by─ç te┼╝ zastosowanie innych sposob├│w klasyfikacji tre┼Ťci (tu mo┼╝na wykorzysta─ç inn─ů taksonomi─Ö, np. tagi). Wyobra┼║ sobie serwis z informacjami o samochodach. Menu g┼é├│wne mo┼╝e by─ç oparte na podziale wg marek, ale osobno mo┼╝esz stworzy─ç listingi z klucza kraju pochodzenia lub klasy, zastosowania (sportowe, rodzinne, terenowe etc.).

Sierotki – orphan pages

Google musi widzie─ç serwis jako ca┼éo┼Ť─ç – zbi├│r po┼é─ůczonych ze sob─ů podstron. W ten spos├│b mapuje struktur─Ö serwisu, uczy si─Ö zale┼╝no┼Ťci mi─Ödzy poszczeg├│lnymi poj─Öciami, tematami. Dla ka┼╝dej strony wyliczana jest te┼╝ ocena, kt├│ra zale┼╝y mi─Ödzy innymi od tego, jak wiele innych stron do niej linkuje (wskazuje, ┼╝e jest wa┼╝na). Je┼Ťli dana podstrona w og├│le nie jest podlinkowana wewn─Ötrznie, to mo┼╝e doj┼Ť─ç do sytuacji, w kt├│rej Google w og├│le jej nie znajdzie, a nawet je┼Ťli do niej dotrze, to ze wzgl─Ödu na brak autorytetu, nie b─Ödzie jej wy┼Ťwietla─ç wysoko.

Thin content

Google nie mo┼╝e sobie pozwoli─ç na odsy┼éanie u┼╝ytkownika do stron, kt├│re go rozczaruj─ů. To by oznacza┼éo, ┼╝e jako wyszukiwarka zawiedli. Dlatego algorytm ka┼╝dorazowo ocenia, czy strony docelowe s─ů bogate we w┼éa┼Ťciwe informacje. W szczeg├│lno┼Ťci, czy posiadaj─ů tre┼Ťci tekstowe pokrywaj─ůce dany temat. Nie ma regu┼éy m├│wi─ůcej, ile tekstu powinno by─ç na stronie docelowej, aby nie zosta┼éa uznana za stron─Ö bez jako┼Ťciowej tre┼Ťci (thin content). Warto patrze─ç tu przez pryzmat konkurencji w top10. Pami─Ötajmy, ┼╝e dla zapyta┼ä s┼éownikowych wymaganej (i adekwatnej) tre┼Ťci b─Ödzie du┼╝o mniej ni┼╝ np. dla has┼éa historia wojny secesyjnej. Na pewno jednak warto zadba─ç, aby na ka┼╝dej stronie docelowej pojawi┼é si─Ö blok tekstu, kt├│ry informuje o funkcji strony (np. opis kategorii w sklepie internetowym m├│wi─ůcy o tym, jaki znajduje si─Ö w niej asortyment, jakie znajdzie zastosowania, dla kogo jest przeznaczony). Pami─Ötaj te┼╝, ┼╝e wiele podstron pojawia si─Ö automatycznie w ramach domy┼Ťlnej konfiguracji danego silnika strony. Na przyk┼éad na WordPress domy┼Ťlnie tworzy─ç i indeksowa─ç si─Ö b─Öd─ů podstrony za┼é─ůcznik├│w (czyli strony zawieraj─ůce w swojej tre┼Ťci opr├│cz nag┼é├│wka i stopki tylko plik graficzny z bazy dodanych medi├│w).

Sk─ůd bra─ç informacje o s┼éowach kluczowych do planowania struktury

Na koniec kilka s┼é├│w o tym, sk─ůd w og├│le czerpa─ç informacje o s┼éowach kluczowych. Jak ju┼╝ wcze┼Ťniej powiedzia┼éem, warto sprawdzi─ç, czego realnie szukaj─ů u┼╝ytkownicy. W tym celu nale┼╝y skorzysta─ç z odpowiedniego oprogramowania – np. Senuto, Semstorm albo planera s┼é├│w kluczowych Google (trzeba op┼éaci─ç kampani─Ö Google Ads, aby mie─ç dost─Öp do sensownych danych). Za darmo ci─Ö┼╝ko b─Ödzie zebra─ç te dane. Programy takie jak Senuto maj─ů zwykle trial, kt├│ry niekt├│rym mo┼╝e wystarczy─ç. W przypadku konkurencyjnych bran┼╝ i du┼╝ych serwis├│w (specjalistyczne serwisy wiedzowe, sklepy internetowe) konieczna jednak b─Ödzie z pewno┼Ťci─ů bardziej szczeg├│┼éowa i d┼éugofalowa analiza. Do zbierania informacji o s┼éowach kluczowych mo┼╝na podej┼Ť─ç na kilka sposob├│w

Słowa kluczowe wpisane z palca, na wyczucie

Mo┼╝na po prostu odpyta─ç narz─Ödzie o konkretne, podane przez nas s┼éowa kluczowe: W├│wczas Senuto pokazuje nam konkretne statystyki dla wskazanych hase┼é (o ile posiada te dane – frazy s─ů wyszukiwane i znajduj─ů si─Ö w bazie): wyniki analizy fraz

Frazy z grupy tematycznej

Mo┼╝emy te┼╝ pozwoli─ç narz─Ödziom na podpowiadanie nam poszczeg├│lnych s┼é├│w powi─ůzanych z zadanym has┼éem. W Senuto to po prostu domy┼Ťlny spos├│b dzia┼éania bazy s┼é├│w kluczowych. Wyniki dostaniemy posortowane z klucza liczby wyszukiwa┼ä, czyli popularno┼Ťci danego has┼éa: baza slow kluczowych Jak wida─ç po powy┼╝szym screenie dostajemy tutaj has┼éa, kt├│re mog─ů w og├│le nie zawiera─ç zadanego ci─ůgu znak├│w (np. w wynikach dla zapytania buty do biegania dostajemy salomon speedcross 4).

Frazy konkurencji

Bardzo warto┼Ťciowym ┼║r├│d┼éem wiedzy na temat s┼é├│w kluczowych, z kt├│rego korzystamy rekomenduj─ůc architektur─Ö informacji naszym klientom w Takaoto, s─ů frazy konkurencji. Narz─Ödzia takie jak Senuto, Ahrefs, czy Semstorm pozwalaj─ů po prostu sprawdzi─ç, na jakie popularne has┼éa wy┼Ťwietla si─Ö w Google dana domena. Je┼Ťli mamy ju┼╝ rozbudowan─ů stron─Ö i zastanawiamy si─Ö jak j─ů rozwija─ç w kontek┼Ťcie SEO, szczeg├│lnie cennym podej┼Ťciem jest analiza content gap. Mo┼╝esz sprawdzi─ç, na jakie frazy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö domeny konkurencji, ale naszej strony nie ma w top50 (czyli zapewne nie posiadamy zindeksowanej strony na ten w┼éa┼Ťnie temat). content gap frazy konkurencji Wi─Öcej o doborze i w┼éa┼Ťciwym wykorzystaniu s┼é├│w kluczowych na stronach docelowych dowiesz si─Ö z tego artyku┼éu: S┼éowa kluczowe i ich rola optymalizacji i pozycjonowaniu stron www na blogu mojej agencji Takaoto.

Architektura informacji – infografika

Na koniec mam dla ciebie infografik─Ö, kt├│ra mo┼╝e pos┼éu┼╝y─ç jako warto┼Ťciowa ┼Ťci─ůga. Je┼Ťli chcesz j─ů gdzie┼Ť udost─Öpni─ç, to dodaj prosz─Ö link do https://www.szymonslowik.pl/architektura-informacji-seo/ Jak tworzy─ç architektur─Ö informacji - infografika