Istnieje sporo czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na pozycjonowanie serwisu internetowego, lecz bez w膮tpienia dobrze przemy艣lana architektura informacji (w uproszczeniu – podzia艂 tre艣ci, zasob贸w, informacji na podstrony) stanowi fundament dla wszelkich dalszych dzia艂a艅 optymalizacyjnych i pozycjonerskich. Z artyku艂u dowiesz si臋, jak poprawnie planowa膰 architektur臋 informacji.

Jak planowa膰 architektur臋 informacji?

Aby poprawnie zaplanowa膰 architektur臋 informacji w kontek艣cie p贸藕niejszego pozycjonowania, nale偶y zastanowi膰 si臋, do kogo i z jakimi zasobami chcemy dotrze膰. Odwracaj膮c to – nale偶y zastanowi膰 si臋, w odpowiedzi na jakie s艂owa kluczowe chcemy pojawia膰 si臋 w wynikach wyszukiwania.

Aby architektura informacji umo偶liwia艂a efektywne pozyskiwanie ruchu z Google nale偶y pami臋ta膰 o kilku zasadach:

  1. Ka偶demu tematowi (reprezentowanemu przez fraz臋 lub zestaw fraz bliskoznacznych) nale偶y po艣wi臋ci膰 osobn膮 podstron臋.
  2. Nie nale偶y tworzy膰 wiele podstron na ten sam temat (targetuj膮cych te same frazy).
  3. W tworzeniu struktury strony nale偶y zachowa膰 odpowiedni膮 hierarchi臋 – od og贸艂u do szczeg贸艂u.
  4. Ka偶da podstrona powinna by膰 podlinkowana wewn臋trznie – innymi s艂owy, do ka偶dej podstrony musi da膰 si臋 „doklika膰” za pomoc膮 link贸w
  5. Dla ka偶dej wydzielonej strony nale偶y przygotowa膰 unikaln膮 tre艣膰 dobrze pokrywaj膮c膮 wybrany temat.

W zasadzie, mo偶na powiedzie膰, 偶e to tyle. W praktyce jednak czeka na nas szereg zagro偶e艅 i pu艂apek.

B艂臋dy w architekturze informacji

Regu艂a dzia艂a w dwie strony. Skoro poprawnie zaplanowana architektura informacji stanowi fundament dla SEO, to 藕le zaplanowana i wdro偶ona struktura uniemo偶liwi efektywne zdobywanie ruchu. Poni偶ej opisuj臋 najcz臋stsze b艂臋dy pope艂niane w planowaniu architektury informacji w kontek艣cie SEO.

Zbyt og贸lne i trudne frazy w strukturze strony

Je艣li twoja strona b臋dzie zbyt og贸lna, to ci臋偶ko b臋dzie ci zdoby膰 wysokie pozycje. Je艣li przyk艂adowo zatytu艂ujesz dan膮 podstron臋 „Opony”, to cho膰by艣 napisa艂 bardzo warto艣ciowy artyku艂, niezmiernie ci臋偶ko b臋dzie zdoby膰 ruch z tej frazy. Po prostu konkurencja jest zbyt ci臋偶ko. Nawet nie chodzi o to, 偶e tre艣ci konkurencyjnych jest du偶o. Chodzi o to, 偶e wielkie serwisy z wyrobionym autorytetem (mocnym profilem link贸w pozycjonuj膮cych) takie jak Wikipedia, du偶e sklepy internetowe, serwisy aukcyjne i por贸wnywarki albo portale newsowe, ju偶 z pewno艣ci膮 zajmuj膮 pierwszych kilkana艣cie lub kilkadziesi膮t pozycji.

Pami臋taj, 偶e praktycznie tylko top10 (pierwsza strona wynik贸w) daje ruch. W przypadku niekt贸rych zapyta艅 mog膮 to by膰 nawet top5 lub top3, gdy ruch p艂ynie g艂贸wnie z mobile, a strona wynik贸w w Google naje偶ona jest reklamami i widgetami maj膮cymi za zadanie zatrzyma膰 u偶ytkownika w widoku wyszukiwarki. Mierz si艂y na zamiary. Przynajmniej rozpoczynaj膮c przygod臋 z SEO.

Strony na tematy, kt贸rych nikt nie szuka

Z pustego i Salomon nie naleje. Je艣li stworzysz sporo stron, kt贸re po艣wi臋cone s膮 bardzo szczeg贸艂owym kwestiom, kt贸rych nikt nie szuka, nie prze艂o偶y si臋 to na ruch. Oczywi艣cie mo偶esz podj膮膰 dzia艂ania reklamowe maj膮ce na celu 艣ci膮gni臋cie ruchu, ale nie b臋dzie to ruch z Google. SEO to element inbound marketingu, gdzie to u偶ytkownik zg艂asza zapotrzebowanie na okre艣lon膮 informacj臋 czy zas贸b, a wyszukiwarka odpowiada mu najbardziej dopasowanymi wynikami. Je艣li twoim celem jest pozyskiwa膰 ruch z wyszukiwarki, najpierw poznaj stron臋 popytow膮 – zobacz, czego szukaj膮 u偶ytkownicy. Jak to zrobi膰? Dowiesz si臋 z dalszej cz臋艣ci tekstu.

Strony targetuj膮ce te same lub podobne frazy – kanibalizacja

Bardzo powszechnym problemem jest powielanie tych samych zagadnie艅 na wielu stronach. Oczywi艣cie w 100% tego nie unikniemy. Na przyk艂ad na moim blogu s艂owa pozycjonowanie, audyt, czy po prostu SEO pojawiaj膮 si臋 praktycznie na ka偶dym kroku. Unikam jednak sytuacji, w kt贸rej dane s艂owo kluczowe (to, na kt贸re chc臋 wyskakiwa膰 w Google) by艂oby szczeg贸lnie wyeksponowane na wielu podstronach – np. w tytule artyku艂贸w.

Kanibalizacja w przypadku sklep贸w internetowych (przeczytaj te偶: Jak za艂o偶y膰 sklep internetowy) pojawia si臋 cz臋sto mi臋dzy stronami wielu podobnych produkt贸w. Dlatego trzeba dobrze si臋 zastanowi膰, jak wydzieli膰 grupy produktowe.

Wyobra藕 sobie dany model obuwia – np. Adidas Superstar Originals, takie bia艂e, klasyczne. Zazwyczaj na stronie produktu mamy mo偶liwo艣膰 wybrania rozmiaru, kt贸ry nas interesuje. Gdyby jednak projektant strony stwierdzi艂, 偶e ka偶dy rozmiar b臋dzie mia艂 osobn膮 podstron臋, to w贸wczas odpowiedzi膮 na has艂o Adidas superstar originals by艂yby podstrony:

/adidas-superstar-originals-37
/adidas-superstar-originals-38
/adidas-superstar-originals-39
/adidas-superstar-originals-40
/adidas-superstar-originals-41
… i wiele kolejnych

W efekcie Google nie wiedzia艂oby, kt贸ra podstrona stanowi w艂a艣ciw膮 odpowied藕 na to istotne s艂owo kluczowe. Google widz膮c tak膮 sytuacj臋 dokona wyboru arbitralnie, nie zawsze z korzy艣ci膮 dla nas. Cz臋sto te偶 nasza domena nie osi膮gnie maksymalnej pozycji, kt贸ra by艂aby mo偶liwa przy optymalnej architekturze informacji.

Sprawa bywa w niekt贸rych segmentach problematyczna, bo tych samych fraz mo偶e dotyczy膰 strona kategorii, produktu, czy te偶 marki. Dlatego te偶 trzeba zachowywa膰 odpowiedni膮 hierarchi臋 (strony og贸lne – grupuj膮ce produktu w odpowiednie zbiory, a pod nimi bardziej szczeg贸艂owe – strony konkretnych produkt贸w). Kanibalizowa膰 si臋 te偶 mog膮 kolekcje damskie i m臋skie, je艣li struktura nie jest dobrze podzielona i opisana (np. tu i tu tytu艂 brzmi po prostu Kurtki zimowe).

Czasem na poziomie produkt贸w nie da si臋 unikn膮膰 kanibalizacji w 100%. W贸wczas z pomoc膮 mog膮 przyj艣膰 linki kanoniczne (to ju偶 troch臋 wy偶sza szko艂a jazdy, https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl) oraz pr贸by targetowania tej偶e powtarzaj膮cej si臋 frazy za pomoc膮 strony jednoznacznie mocniejszej – nadrz臋dnej kategorii.

Z kanibalizacj膮 wynikaj膮c膮 z niew艂a艣ciwego zarz膮dzania architektur膮 spotykam si臋 te偶 bardzo cz臋sto na blogach. Domy艣lna struktura strony opartej na popularnym CMS WordPress wymusza niejako stosowanie kategorii, kt贸re dziel膮 artyku艂y na osobne listingi. Oczywi艣cie mo偶emy mie膰 jedn膮 kategori臋. Nikt nam nie zabroni. Jednak ka偶da kategoria to osobna strona z unikaln膮 mieszank膮 tre艣ci, kt贸ra mo偶e stanowi膰 stron臋 docelow膮.

Je艣li masz blog parentingowy, to mo偶esz wydzieli膰 sobie kategorie Podr贸偶e z dzie膰mi, Przepisy dietetyczne dla dzieci i na przyk艂ad Recenzje bajek i dzi臋ki temu dociera膰 do os贸b szukaj膮cych w艂a艣nie tych zagadnie艅.

Z drugiej strony istnieje te偶 zagro偶enie, 偶e b臋dziesz targetowa膰 te same frazy przez stworzenie artyku艂u takiego jak nazwa kategorii. Na przyk艂ad masz wspomnian膮 kategori臋 Podr贸偶e z dzie膰mi, w obr臋bie kt贸rej publikujesz artyku艂y na r贸偶ne tematy podr贸偶niczo-parentingowe, ale dodatkowo tworzysz artyku艂 Podr贸偶e z dzie膰mi – przewodnik od A do Z. W贸wczas na has艂o „podr贸偶e z dzie膰mi” masz ju偶 dwie osobne podstrony. Je艣li do tego u偶ywasz nierozmy艣lnie tag贸w (taksonomii /tag/) mo偶esz np. stworzy膰 (zapewne w dobrej wierze, chocia偶 to bez sensu) tagi podr贸偶owanie z dzie膰mi, dzieci w podr贸偶y itp. To niestety cz臋sty b艂膮d.

Unikaj te偶 tworzenia serii wpis贸w opartych na tym samym tytule:
Jak si臋 modnie ubra膰 cz. I
Jak si臋 modnie ubra膰 cz. II
Jak si臋 modnie ubra膰 cz. III

Je艣li tworzysz cykl, to zatytu艂uj go w jaki艣 bardziej og贸lny spos贸b, a poszczeg贸lne cz臋艣ci podziel w spos贸b jednoznaczny.

Przyk艂adowo – nazwa cyklu: Jak si臋 modnie ubra膰? – robisz wst臋p opisuj膮cy zagadnienie bardzo og贸lnie, a nast臋pnie tworzysz list臋 z linkami do kolejno publikowanych artyku艂贸w; np.:
Wpis1: Jak dobiera膰 ubrania do w艂a艣ciwej okazji
Wpis2: Jak 艂膮czy膰 ze sob膮 kolory, aby wygl膮da膰 dobrze
Wpis3: …

Widzisz jak wiele kombinacji mo偶e powsta膰 w przypadku sklepu internetowego, kt贸ry ma dodatkowo modu艂 blogowy? 馃檪

Brak logicznej hierarchii w architekturze informacji

W kontek艣cie hierarchii dobrze jest dzieli膰 stron臋 na logiczne podzbiory. Nazwij stron臋 g艂贸wn膮 w jaki艣 deskryptywny spos贸b. Czym jest twoja strona?

W przypadku e-commerce:

  • sklep obuwniczy online
  • sklep w臋dkarski
  • sklep z wyposa偶eniem wn臋trz
  • sklep internetowy dla alpinist贸w

W przypadku bloga:

  • blog podr贸偶niczy
  • blog parentingowy
  • blog o…
  • blog dla…
  • blog podr贸偶niczy o…
  • blog modowy dla…

Nast臋pnie wydzielasz najbardziej og贸lne zbiory – zwykle strony kategorii.

W sklepie internetowym z butami sportowymi np. mo偶e to by膰 klasyfikacja ze wzgl臋du na dyscypliny:

  • buty do biegania
  • buty rowerowe
  • buty trekkingowe
  • buty do tenisa

Na blogu b臋d膮 to kategorie zagadnie艅, o kt贸rych piszesz. Na przyk艂ad na blogu literackim:

  • recenzje ksi膮偶ek kryminalnych
  • recenzje thriller贸w
  • biografie pisarzy

Nast臋pnym elementem b臋d膮 ju偶 w艂a艣ciwe strony z tre艣ci膮, kt贸rej szuka u偶ytkownik – strony produkt贸w lub artyku艂y. Oczywi艣cie w niekt贸rych przypadkach mo偶e by膰 konieczne stworzenie dodatkowych stopni struktury (kolejnych poziom贸w – podkategorii). Konieczne mo偶e by膰 te偶 zastosowanie innych sposob贸w klasyfikacji tre艣ci (tu mo偶na wykorzysta膰 inn膮 taksonomi臋, np. tagi). Wyobra藕 sobie serwis z informacjami o samochodach. Menu g艂贸wne mo偶e by膰 oparte na podziale wg marek, ale osobno mo偶esz stworzy膰 listingi z klucza kraju pochodzenia lub klasy, zastosowania (sportowe, rodzinne, terenowe etc.).

Sierotki – orphan pages

Google musi widzie膰 serwis jako ca艂o艣膰 – zbi贸r po艂膮czonych ze sob膮 podstron. W ten spos贸b mapuje struktur臋 serwisu, uczy si臋 zale偶no艣ci mi臋dzy poszczeg贸lnymi poj臋ciami, tematami. Dla ka偶dej strony wyliczana jest te偶 ocena, kt贸ra zale偶y mi臋dzy innymi od tego, jak wiele innych stron do niej linkuje (wskazuje, 偶e jest wa偶na). Je艣li dana podstrona w og贸le nie jest podlinkowana wewn臋trznie, to mo偶e doj艣膰 do sytuacji, w kt贸rej Google w og贸le jej nie znajdzie, a nawet je艣li do niej dotrze, to ze wzgl臋du na brak autorytetu, nie b臋dzie jej wy艣wietla膰 wysoko.

Thin content

Google nie mo偶e sobie pozwoli膰 na odsy艂anie u偶ytkownika do stron, kt贸re go rozczaruj膮. To by oznacza艂o, 偶e jako wyszukiwarka zawiedli. Dlatego algorytm ka偶dorazowo ocenia, czy strony docelowe s膮 bogate we w艂a艣ciwe informacje. W szczeg贸lno艣ci, czy posiadaj膮 tre艣ci tekstowe pokrywaj膮ce dany temat.

Nie ma regu艂y m贸wi膮cej, ile tekstu powinno by膰 na stronie docelowej, aby nie zosta艂a uznana za stron臋 bez jako艣ciowej tre艣ci (thin content). Warto patrze膰 tu przez pryzmat konkurencji w top10. Pami臋tajmy, 偶e dla zapyta艅 s艂ownikowych wymaganej (i adekwatnej) tre艣ci b臋dzie du偶o mniej ni偶 np. dla has艂a historia wojny secesyjnej.

Na pewno jednak warto zadba膰, aby na ka偶dej stronie docelowej pojawi艂 si臋 blok tekstu, kt贸ry informuje o funkcji strony (np. opis kategorii w sklepie internetowym m贸wi膮cy o tym, jaki znajduje si臋 w niej asortyment, jakie znajdzie zastosowania, dla kogo jest przeznaczony).

Pami臋taj te偶, 偶e wiele podstron pojawia si臋 automatycznie w ramach domy艣lnej konfiguracji danego silnika strony. Na przyk艂ad na WordPress domy艣lnie tworzy膰 i indeksowa膰 si臋 b臋d膮 podstrony za艂膮cznik贸w (czyli strony zawieraj膮ce w swojej tre艣ci opr贸cz nag艂贸wka i stopki tylko plik graficzny z bazy dodanych medi贸w).

Sk膮d bra膰 informacje o s艂owach kluczowych do planowania struktury

Na koniec kilka s艂贸w o tym, sk膮d w og贸le czerpa膰 informacje o s艂owach kluczowych. Jak ju偶 wcze艣niej powiedzia艂em, warto sprawdzi膰, czego realnie szukaj膮 u偶ytkownicy. W tym celu nale偶y skorzysta膰 z odpowiedniego oprogramowania – np. Senuto, Semstorm albo planera s艂贸w kluczowych Google (trzeba op艂aci膰 kampani臋 Google Ads, aby mie膰 dost臋p do sensownych danych). Za darmo ci臋偶ko b臋dzie zebra膰 te dane. Programy takie jak Senuto maj膮 zwykle trial, kt贸ry niekt贸rym mo偶e wystarczy膰. W przypadku konkurencyjnych bran偶 i du偶ych serwis贸w (specjalistyczne serwisy wiedzowe, sklepy internetowe) konieczna jednak b臋dzie z pewno艣ci膮 bardziej szczeg贸艂owa i d艂ugofalowa analiza.

Do zbierania informacji o s艂owach kluczowych mo偶na podej艣膰 na kilka sposob贸w

S艂owa kluczowe wpisane z palca, na wyczucie

Mo偶na po prostu odpyta膰 narz臋dzie o konkretne, podane przez nas s艂owa kluczowe:

W贸wczas Senuto pokazuje nam konkretne statystyki dla wskazanych hase艂 (o ile posiada te dane – frazy s膮 wyszukiwane i znajduj膮 si臋 w bazie):

wyniki analizy fraz

Frazy z grupy tematycznej

Mo偶emy te偶 pozwoli膰 narz臋dziom na podpowiadanie nam poszczeg贸lnych s艂贸w powi膮zanych z zadanym has艂em. W Senuto to po prostu domy艣lny spos贸b dzia艂ania bazy s艂贸w kluczowych. Wyniki dostaniemy posortowane z klucza liczby wyszukiwa艅, czyli popularno艣ci danego has艂a:

baza slow kluczowych

Jak wida膰 po powy偶szym screenie dostajemy tutaj has艂a, kt贸re mog膮 w og贸le nie zawiera膰 zadanego ci膮gu znak贸w (np. w wynikach dla zapytania buty do biegania dostajemy salomon speedcross 4).

Frazy konkurencji

Bardzo warto艣ciowym 藕r贸d艂em wiedzy na temat s艂贸w kluczowych, z kt贸rego korzystamy rekomenduj膮c architektur臋 informacji naszym klientom w Takaoto, s膮 frazy konkurencji. Narz臋dzia takie jak Senuto, Ahrefs, czy Semstorm pozwalaj膮 po prostu sprawdzi膰, na jakie popularne has艂a wy艣wietla si臋 w Google dana domena.

Je艣li mamy ju偶 rozbudowan膮 stron臋 i zastanawiamy si臋 jak j膮 rozwija膰 w kontek艣cie SEO, szczeg贸lnie cennym podej艣ciem jest analiza content gap. Mo偶esz sprawdzi膰, na jakie frazy wy艣wietlaj膮 si臋 domeny konkurencji, ale naszej strony nie ma w top50 (czyli zapewne nie posiadamy zindeksowanej strony na ten w艂a艣nie temat).

content gap frazy konkurencji

Wi臋cej o doborze i w艂a艣ciwym wykorzystaniu s艂贸w kluczowych na stronach docelowych dowiesz si臋 z tego artyku艂u: S艂owa kluczowe i ich rola optymalizacji i pozycjonowaniu stron www na blogu mojej agencji Takaoto.

Architektura informacji – infografika

Na koniec mam dla ciebie infografik臋, kt贸ra mo偶e pos艂u偶y膰 jako warto艣ciowa 艣ci膮ga. Je艣li chcesz j膮 gdzie艣 udost臋pni膰, to dodaj prosz臋 link do https://www.szymonslowik.pl/architektura-informacji-seo/

Jak tworzy膰 architektur臋 informacji - infografika