Ostatnio na facebookowych grupach dyskusyjnych po┼Ťwi─Öconych tematyce pozycjonowania i optymalizacji (SEO) ponownie przewin─ů┼é si─Ö w─ůtek umieraj─ůcego PageRank. Jakie faktycznie znaczenie dla procesu pozycjonowania ma PageRank i jaki wp┼éyw na rynek b─Öd─ů mia┼éy dzia┼éania obecnie podejmowane przez Google? Roz┼é├│┼╝my to na czynniki pierwsze.

Google og┼éosi┼éo, ┼╝e usuwa z widgetu Toolbar informacj─Ö o PageRanku (PR). Toolbar to rozszerzenie przegl─ůdarki, kt├│re informowa┼éo u┼╝ytkownika o tym jaki wynik PR ma aktualnie przegl─ůdana strona. Wywo┼éa┼éo to w ┼Ťrodowisku niema┼ée poruszenie. Ale czy jest to rzeczywi┼Ťcie wa┼╝ne wydarzenie? Moim zdaniem nie. I tak nie korzysta┼éem z tego narz─Ödzia od d┼éugiego czasu. Ale zastan├│wmy si─Ö, o co tak naprawd─Ö chodzi.

Czym jest PageRank?

PageRank to algorytm stanowi─ůcy niegdy┼Ť fundament wyszukiwania w Google. Jest to koncept powsta┼éy jeszcze w czasach akademickich Larry’ego Page i Sergeya Brina – za┼éo┼╝ycieli Google Inc. PageRank to mechanizm przyporz─ůdkowywania liczbowej oceny warto┼Ťci strony internetowej na podstawie prowadz─ůcych do niej link├│w z innych stron.

Idea nawi─ůzuje do praktyki stosowanej w ┼Ťwiecie nauki – im wi─Öcej artyku┼é danego naukowca ma cytowa┼ä w pracach innych naukowc├│w, tym wi─Öksz─ů estym─ů si─Ö cieszy. Brin i Page wyszli z za┼éo┼╝enia, ┼╝e dodawanie na swojej stronie odno┼Ťnika do innego serwisu jest wyrazem uznania i jednocze┼Ťnie „g┼éosem” oddanym w wirtualnym g┼éosowaniu. Im wi─Öcej takich „g┼éos├│w” mia┼éa dana strona, tym wy┼╝sze pozycje osi─ůga┼éa (oczywi┼Ťcie to pewnego rodzaju uproszczenie, ale z grubsza tak to wygl─ůda┼éo).

Z czasem PageRank przesta┼é by─ç wystarczaj─ůcym kryterium. W ko┼äcu sta┼é si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů bardziej rozbudowanego algorytmu g┼é├│wnego (tzw. core algorithm), kt├│ry uwzgl─Ödnia ca┼éy szereg czynnik├│w w procesie porz─ůdkowania wynik├│w wyszukiwania.

Po co specjalistom SEO PageRank?

Specjali┼Ťci SEO w procesie pozycjonowania skupiali si─Ö przez ca┼ée lata na jednym – na zdobywaniu link├│w. Dzisiaj jest to czynnik wa┼╝ny, ale jeden z wielu. Kiedy┼Ť nie trzeba by┼éo dba─ç o to, by strona by┼éa przyjazna dla urz─ůdze┼ä mobilnych, aby mia┼éa rozbudowane tre┼Ťci, odpowiedni─ů struktur─Ö, linkowanie wewn─Ötrzne. Wystarcza┼éo zdobywa─ç linki z innych stron.

Na struktur─Ö link├│w nale┼╝y patrze─ç jako na rozbudowan─ů sie─ç powi─ůza┼ä mi─Ödzy r├│┼╝nymi domenami i adresami URL. Liczy si─Ö zatem nie tylko liczba link├│w, ale tak┼╝e to, sk─ůd te linki s─ů pozyskiwane. Pozyskanie odno┼Ťnika ze strony, do kt├│rej prowadzi 1000 link├│w z innych stron jest du┼╝o bardziej warto┼Ťciowe, ani┼╝eli pozyskanie wielu odno┼Ťnik├│w ze stron, kt├│re nigdzie indziej nie s─ů wskazywane. Chodzi o to, ┼╝e PageRank, stanowi─ůcy miar─Ö „mocy” pozyskanych link├│w, przep┼éywa pomi─Ödzy witrynami. Odno┼Ťnik z dobrze podlinkowanej, popularnej witryny daje pot─Ö┼╝niejszy zastrzyk tej „mocy”. Dlatego te┼╝ w procesie pozyskiwania link├│w (a tak┼╝e ich sprzeda┼╝y) bardzo istotna by┼éa wiedza na temat si┼éy poszczeg├│lnych podstron. Jednym ze ┼║r├│de┼é tej wiedzy m├│g┼é by─ç wspomniany Toolbar.

PageRank - schemat

Przykład algorytmu PageRank; źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/PageRank

Warto┼Ť─ç PageRank w ostatnich latach

Google maj─ůc ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e warto┼Ť─ç PR sta┼éa si─Ö bardzo u┼╝ytecznym narz─Ödziem dla bran┼╝y pozycjonerskiej (stosuj─ůcej niezgodny z wytycznymi wyszukiwarki proceder handlu linkami) zacz─ů┼é si─Ö z niej stopniowo wycofywa─ç. To znaczy nie tyle z wykorzystania samego algorytmu w procesie porz─ůdkowania wynik├│w wyszukiwania, co z informowania o jego warto┼Ťci. W 2009 roku wycofano informacje o PageRank z Narz─Ödzi dla Webmaster├│w Google (obecnie Search Console), a w grudniu 2013 r. mia┼éa miejsce jego ostatnia oficjalna aktualizacja (Pisa┼é o tym mi─Ödzy innymi Artur Strzelecki: http://www.silesiasem.pl/pagerank-google-wycofuje-sie-z-aktualizacji-zielonego-paska). Zatem informacje o warto┼Ťci PR dla rozmaitych stron (wykorzystywane w r├│┼╝nego rodzaju serwisach, a tak┼╝e we wtyczce Toolbar) by┼éy od d┼éu┼╝szego czasu do┼Ť─ç nieaktualne.

O czym do teraz informowa┼é PR? O pewnej mierze si┼éy SEO domeny w przesz┼éo┼Ťci – przed 2014 rokiem. W mi─Ödzyczasie witryna mog┼éa dosta─ç filtr, straci─ç po┼éow─Ö link├│w i formalnie dalej mie─ç wysoki wynik PageRank. PR od jakiego┼Ť czasu by┼é tylko przes┼éank─ů, a nie dowodem warto┼Ťci strony pod k─ůtem pozycjonowania/ pozyskania link├│w.

Przy okazji polecam zesz┼éoroczny wpis Paw┼éa Gontarka na ten temat: http://seo.zgred.pl/pagerank-umarl-nie-ma-nie-bedzie-i-nie-ma-juz-nadziei-3027

Aby stwierdzi─ç faktyczny potencja┼é link├│w z danej witryny nale┼╝a┼éoby zrobi─ç powa┼╝niejsz─ů analiz─Ö. Wiedz─ů o tym praktycy, do┼Ťwiadczeni eksperci, lecz klienci i amatorzy nie s─ů ju┼╝ tak biegli. Rodzi┼éo to wiele nieporozumie┼ä i patologii.

Czy PageRank faktycznie umiera?

Nale┼╝y jasno podkre┼Ťli─ç, ┼╝e PageRank formalnie nie przechodzi do historii. Zar├│wno mechanizm, jako sk┼éadowa g┼é├│wnego algorytmu Google, jak i wynikaj─ůce z niego warto┼Ťci dalej b─Öd─ů funkcjonowa─ç. Potwierdza to jasno John Mueller, analityk Google, kt├│rego poprosi┼éem o komentarz na Twitterze:

Do dyskusji do┼é─ůczy┼é tak┼╝e Gary Illyes z Google:


S┼éusznie jednak zauwa┼╝a Tomasz Wieliczko (xann.pl):

(…) po co informowa─ç o czym┼Ť czego nie wida─ç, r├│wnie dobrze mo┼╝na powiedzie─ç ze od dzi┼Ť Google wprowadza nowe parametry ABS, EPS, TR i TRPR ale ich nie b─Ödziemy pokazywa─ç. Jaki jest sens m├│wienia o tym ? (pisownia oryg.)

Trudno si─Ö z Tomaszem nie zgodzi─ç. PageRank jest ju┼╝ tylko wewn─Ötrznym sygna┼éem Google, bez znaczenia i bez po┼╝ytku dla zewn─Ötrznych podmiot├│w. Istnieje wiele innych metryk podawanych przez narz─Ödzia SEO – np. Citation Flow i Trust Flow od Majestic. Domain Authority i Page Authority stosowane przez Moz. Domain Rating  i URL Rating od Ahrefs.

Jaki z tego wniosek? Dla wi─Ökszo┼Ťci taki, ┼╝e o PageRank jako mierze czegokolwiek nale┼╝y zapomnie─ç. Nie ma ju┼╝ ┼╝adnej warto┼Ťci u┼╝ytkowej. Miejcie to na uwadze, gdy kto┼Ť powo┼éuje si─Ö na ten wska┼║nik jako ostateczny argument przy sprzeda┼╝y link├│w.

 

Przeczytaj te┼╝:

Czy linki z czasem nabieraj─ů mocy lub j─ů trac─ů?

Domain Rating, Trust Flow, Domain Authority, czyli jak oceni─ç moc domeny w link buildingu i sk─ůd warto pozyskiwa─ç linki