Ostatnio na facebookowych grupach dyskusyjnych po艣wi臋conych tematyce pozycjonowania i optymalizacji (SEO) ponownie przewin膮艂 si臋 w膮tek umieraj膮cego PageRank. Jakie faktycznie znaczenie dla procesu pozycjonowania ma PageRank i jaki wp艂yw na rynek b臋d膮 mia艂y dzia艂ania obecnie podejmowane przez Google? Roz艂贸偶my to na czynniki pierwsze.

Google og艂osi艂o, 偶e usuwa z widgetu Toolbar informacj臋 o PageRanku (PR). Toolbar to rozszerzenie przegl膮darki, kt贸re informowa艂o u偶ytkownika o tym jaki wynik PR ma aktualnie przegl膮dana strona. Wywo艂a艂o to w 艣rodowisku niema艂e poruszenie. Ale czy jest to rzeczywi艣cie wa偶ne wydarzenie? Moim zdaniem nie. I tak nie korzysta艂em z tego narz臋dzia od d艂ugiego czasu. Ale zastan贸wmy si臋, o co tak naprawd臋 chodzi.

Czym jest PageRank?

PageRank to algorytm stanowi膮cy niegdy艣 fundament wyszukiwania w Google. Jest to koncept powsta艂y jeszcze w czasach akademickich Larry’ego Page i Sergeya Brina – za艂o偶ycieli Google Inc. PageRank to mechanizm przyporz膮dkowywania liczbowej oceny warto艣ci strony internetowej na podstawie prowadz膮cych do niej link贸w z innych stron.

Idea nawi膮zuje do praktyki stosowanej w 艣wiecie nauki – im wi臋cej artyku艂 danego naukowca ma cytowa艅 w pracach innych naukowc贸w, tym wi臋ksz膮 estym膮 si臋 cieszy. Brin i Page wyszli z za艂o偶enia, 偶e dodawanie na swojej stronie odno艣nika do innego serwisu jest wyrazem uznania i jednocze艣nie „g艂osem” oddanym w wirtualnym g艂osowaniu. Im wi臋cej takich „g艂os贸w” mia艂a dana strona, tym wy偶sze pozycje osi膮ga艂a (oczywi艣cie to pewnego rodzaju uproszczenie, ale z grubsza tak to wygl膮da艂o).

Z czasem PageRank przesta艂 by膰 wystarczaj膮cym kryterium. W ko艅cu sta艂 si臋 cz臋艣ci膮 bardziej rozbudowanego algorytmu g艂贸wnego (tzw. core algorithm), kt贸ry uwzgl臋dnia ca艂y szereg czynnik贸w w procesie porz膮dkowania wynik贸w wyszukiwania.

Po co specjalistom SEO PageRank?

Specjali艣ci SEO w procesie pozycjonowania skupiali si臋 przez ca艂e lata na jednym – na zdobywaniu link贸w. Dzisiaj jest to czynnik wa偶ny, ale jeden z wielu. Kiedy艣 nie trzeba by艂o dba膰 o to, by strona by艂a przyjazna dla urz膮dze艅 mobilnych, aby mia艂a rozbudowane tre艣ci, odpowiedni膮 struktur臋, linkowanie wewn臋trzne. Wystarcza艂o zdobywa膰 linki z innych stron.

Na struktur臋 link贸w nale偶y patrze膰 jako na rozbudowan膮 sie膰 powi膮za艅 mi臋dzy r贸偶nymi domenami i adresami URL. Liczy si臋 zatem nie tylko liczba link贸w, ale tak偶e to, sk膮d te linki s膮 pozyskiwane. Pozyskanie odno艣nika ze strony, do kt贸rej prowadzi 1000 link贸w z innych stron jest du偶o bardziej warto艣ciowe, ani偶eli pozyskanie wielu odno艣nik贸w ze stron, kt贸re nigdzie indziej nie s膮 wskazywane. Chodzi o to, 偶e PageRank, stanowi膮cy miar臋 „mocy” pozyskanych link贸w, przep艂ywa pomi臋dzy witrynami. Odno艣nik z dobrze podlinkowanej, popularnej witryny daje pot臋偶niejszy zastrzyk tej „mocy”. Dlatego te偶 w procesie pozyskiwania link贸w (a tak偶e ich sprzeda偶y) bardzo istotna by艂a wiedza na temat si艂y poszczeg贸lnych podstron. Jednym ze 藕r贸de艂 tej wiedzy m贸g艂 by膰 wspomniany Toolbar.

PageRank - schemat

Przyk艂ad algorytmu PageRank; 藕r贸d艂o: https://pl.wikipedia.org/wiki/PageRank

Warto艣膰 PageRank w ostatnich latach

Google maj膮c 艣wiadomo艣膰, 偶e warto艣膰 PR sta艂a si臋 bardzo u偶ytecznym narz臋dziem dla bran偶y pozycjonerskiej (stosuj膮cej niezgodny z wytycznymi wyszukiwarki proceder handlu linkami) zacz膮艂 si臋 z niej stopniowo wycofywa膰. To znaczy nie tyle z wykorzystania samego algorytmu w procesie porz膮dkowania wynik贸w wyszukiwania, co z informowania o jego warto艣ci. W 2009 roku wycofano informacje o PageRank z Narz臋dzi dla Webmaster贸w Google (obecnie Search Console), a w grudniu 2013 r. mia艂a miejsce jego ostatnia oficjalna aktualizacja (Pisa艂 o tym mi臋dzy innymi Artur Strzelecki: http://www.silesiasem.pl/pagerank-google-wycofuje-sie-z-aktualizacji-zielonego-paska). Zatem informacje o warto艣ci PR dla rozmaitych stron (wykorzystywane w r贸偶nego rodzaju serwisach, a tak偶e we wtyczce Toolbar) by艂y od d艂u偶szego czasu do艣膰 nieaktualne.

O czym do teraz informowa艂 PR? O pewnej mierze si艂y SEO domeny w przesz艂o艣ci – przed 2014 rokiem. W mi臋dzyczasie witryna mog艂a dosta膰 filtr, straci膰 po艂ow臋 link贸w i formalnie dalej mie膰 wysoki wynik PageRank. PR od jakiego艣 czasu by艂 tylko przes艂ank膮, a nie dowodem warto艣ci strony pod k膮tem pozycjonowania/ pozyskania link贸w.

Przy okazji polecam zesz艂oroczny wpis Paw艂a Gontarka na ten temat: http://seo.zgred.pl/pagerank-umarl-nie-ma-nie-bedzie-i-nie-ma-juz-nadziei-3027

Aby stwierdzi膰 faktyczny potencja艂 link贸w z danej witryny nale偶a艂oby zrobi膰 powa偶niejsz膮 analiz臋. Wiedz膮 o tym praktycy, do艣wiadczeni eksperci, lecz klienci i amatorzy nie s膮 ju偶 tak biegli. Rodzi艂o to wiele nieporozumie艅 i patologii.

Czy PageRank faktycznie umiera?

Nale偶y jasno podkre艣li膰, 偶e PageRank formalnie nie przechodzi do historii. Zar贸wno mechanizm, jako sk艂adowa g艂贸wnego algorytmu Google, jak i wynikaj膮ce z niego warto艣ci dalej b臋d膮 funkcjonowa膰. Potwierdza to jasno John Mueller, analityk Google, kt贸rego poprosi艂em o komentarz na Twitterze:

Do dyskusji do艂膮czy艂 tak偶e Gary Illyes z Google:


S艂usznie jednak zauwa偶a Tomasz Wieliczko (xann.pl):

(…) po co informowa膰 o czym艣 czego nie wida膰, r贸wnie dobrze mo偶na powiedzie膰 ze od dzi艣 Google wprowadza nowe parametry ABS, EPS, TR i TRPR ale ich nie b臋dziemy pokazywa膰. Jaki jest sens m贸wienia o tym ? (pisownia oryg.)

Trudno si臋 z Tomaszem nie zgodzi膰. PageRank jest ju偶 tylko wewn臋trznym sygna艂em Google, bez znaczenia i bez po偶ytku dla zewn臋trznych podmiot贸w. Istnieje wiele innych metryk podawanych przez narz臋dzia SEO – np. Citation Flow i Trust Flow od Majestic. Domain Authority i Page Authority stosowane przez Moz. Domain Rating  i URL Rating od Ahrefs.

Jaki z tego wniosek? Dla wi臋kszo艣ci taki, 偶e o PageRank jako mierze czegokolwiek nale偶y zapomnie膰. Nie ma ju偶 偶adnej warto艣ci u偶ytkowej. Miejcie to na uwadze, gdy kto艣 powo艂uje si臋 na ten wska藕nik jako ostateczny argument przy sprzeda偶y link贸w.

 

Przeczytaj te偶:

Czy linki z czasem nabieraj膮 mocy lub j膮 trac膮?

Domain Rating, Trust Flow, Domain Authority, czyli jak oceni膰 moc domeny w link buildingu i sk膮d warto pozyskiwa膰 linki