Marketing internetowy to obszar działań marketingowych i sprzedażowych w oparciu o szereg kanałów i narzędzi cyfrowych, takich jak wyszukiwarki internetowe, portale internetowe, serwisy społecznościowe, poczta e-mail, czy aplikacje mobilne. Ten wpis natomiast jest eksperymentem studentów kierunku Nowy Marketing na Collegium Da Vinci w Poznaniu.

Wpis ten jest “produktem” zajęć z SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja i pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania), które miałem przyjemność poprowadzić na kierunku Nowy Marketing na Collegium Da Vinci w Poznaniu (więcej o samym kierunku tutaj oraz w dalszej części artykułu). Treści zostały przygotowane przez studentów, więc proszę o powstrzymanie się od złośliwych komentarzy.

Jeśli masz pytania dotyczące tego, jak ten wpis zyskał na widoczności, zostaw komentarz. Jeśli jesteś tu po wyszukiwaniu informacji o studiach Collegium Da Vinci: Nowy Marketing, to wiedz, że to nie są nudne zajęcia 😉 Zajmujemy się praktycznymi kwestiami.

Eksperyment pokazuje potencjał tworzenia treści popartych analizą słów kluczowych. Będzie obiektem dalszych prac pozycjonerskich. Będzie przedmiotem dyskusji podczas webinaru po zajęciach – omówimy statystyki artykułu w Google Search Console, a także zbadamy go przy pomocy narzędzi wykorzystywanych podczas zajęć: Senuto i SurferSEO. W przyszłości być może przeprowadzę jakiś prosty link building, aby pokazać impakt linków na pozycje.

Przejdźmy jednak do treści przygotowanych przez studentów na temat marketingu internetowego (część będzie rozwijana).

Co to jest marketing internetowy

W ostatniej dekadzie, marketing internetowy stał się najważniejszą formą marketingu. Ulotki, broszury, billboardy, bannery i gazetki marketingowe przestały być jedyną skuteczną formą reklamy ustępując miejsca blogom, vlogom, portalom społecznościowym, content marketingowi, czy też szerzej – reklamie internetowej. Co dokładnie kryje się pod pojęciem marketing internetowy? W skrócie, e-marketing, nazywany również marketingiem elektronicznym lub online marketingiem, to wszelkie działania marketingowe podejmowane w Internecie za pomocą zoptymalizowanych treści i przy wykorzystaniu narzędzi do analizy danych.

Definicja marketingu internetowego

Marketing internetowy, zwany także e-marketingiem lub marketingiem elektronicznym to ogół działań mających na celu opracowanie strategii dla wprowadzenia produktu na rynek, jego promocji oraz przedstawienie marki w jak najkorzystniejszy sposób

Historia marketingu internetowego

Ta część jest w opracowaniu

Narzędzia marketingu internetowego

Ta część również jest w opracowaniu

Marketing internetowy w praktyce – rodzaje marketingu internetowego

Rozwój Internetu to fakt. Dziwisz się, że twój znajomy nie ma facebook’a, codziennie coś „googlujesz”. Twoja praca opiera się na Internecie. Niezależne od tego, czy pracujesz w agencji social media, czy promujesz swoją markę, produkt, tworzysz treści dla klientów, budujesz strony, piszesz posty – chcesz wiedzieć, jak wygląda marketing internetowy w praktyce. Nie tylko w teorii. Jak go stosować, aby skutecznie promować markę? Aby zacząć działać lub udoskonalić marketing w sieci warto poznać formy i rodzaje marketingu.
Jeśli chcesz stworzyć strategię skutecznej promocji musisz poznać najbardziej popularne narzędzia marketingu internetowego.
Poniżej przedstawiono te narzędzia uwzględniając różne trendy w e-marketingu.

SEO – optymalizacja i pozycjonowanie

Co to jest SEO? Z ang. Search Engine Optimization – oznacza wszelkie działania optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, a w szczególności poprawienia jej widoczności w wynikach wyszukiwania (np. osiągniecie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki google).

Często popełnianym błędem jest zawężanie definicji SEO do optymalizacji słów kluczowych wybranych stron internetowych. Nie należy natomiast zapominać o tym, że pozycjonowanie SEO ma znacznie szerszy zakres i bardzo wiele elementów wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce. Między innymi .budowanie bazy linków, kierujących na stronę naszej firmy lub wszelkiego rodzaju zmiany na stronie, w tym optymalizacja treści, odpowiednio dobrany temat, który odpowiada na potrzeby użytkowników, architektura informacji itp.

Istnieje wiele zasad, które podpowiadają nam z jakiej technologii warto korzystać, jakich narzędzi używać przy tworzeniu artykuły na stronę (np. yoast seo) lub tworząc audyt strony.

Oczywiście samo pozycjonowanie stron w google nie wystarczy by wygrać bitwę o jak najwyższą pozycję na górze wyszukiwarek. Zobacz w dalszej części artykułu, jakie inne działania z zakresu SEM (ang. Search Engine Marketing), pozwolą Ci osiągnąć realizację założonego celu.

Kampanie reklamowe Google Ads / SEM

Wszyscy lubimy skróty – VIP, FBI, CIA. Skróty są sexy. Dlatego dziś do kolekcji dorzucamy kolejny – SEM. Co oznacza? Search Engine Marketing, inaczej marketing w wyszukiwarkach internetowych.

Zapytasz pewnie jak stworzyć dobrą kampanię reklamową? Spieszę z odpowiedzią!

W zależności od Twojej grupy docelowej wybierasz odpowiednią wyszukiwarkę, jednak nie oszukujemy się w 99% przypadkach jest to wyszukiwarka Google. Za pomocą Google Ads jesteś w stanie stworzyć najprostszą i najczęściej stosowaną reklamę SEM, czyli reklamę tekstową pod postacią linków sponsorowanych. Hola hola ale co to jest Google Ads? Kojarzysz takie nazwy jak Google Adwords, kampanie adwords, pay per click? Google Ads to nowsza nazwa reklam w wyszukiwarce Google – o dziwo nie używana jeszcze przez wszystkich marketerów.

Kontynuując, stworzenie dobrej reklamy google rozpoczyna się od przygotowania słów kluczowych. Pomoże Ci w tym adwords key planner. Z potężną bazą pożądanych fraz możesz stworzyć niezły content naszpikowany odpowiednimi słowami. Tak przygotowaną reklamę publikujesz w sieci wyszukiwania lub sieci reklamowej. Wybór należy do Ciebie.
Już teraz możesz podziękować za tę przyspieszoną kampanię adwords (ads) krok po kroku.
A jeśli okaże się, że jesteś w tym dobry, i zdobędziesz certyfikat google adwords – pamiętaj skąd czerpałeś wiedzę o tym, jak znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Marketing internetowy w social media

Tu dodamy parę słów o powstaniu social media i roli w dzisiejszej komunikacji.

Social media marketing – definicja

Trudno dziś wyobrazić sobie kampanię marketingową bez wykorzystania social media. Definicja social media marketingu wydaje się prosta – to wszelkie działania promocyjne prowadzone w mediach społecznościowych, których jednym z głównych celów jest zazwyczaj zwiększenie konwersji. Twoi klienci spędzają w social mediach większość wolnego czasu. Każdy z kanałów oferuje szeroki wybór analitycznych narzędzi, które pomogą Ci jeszcze lepiej poznać twój target.

Social media marketing – reklama na Facebooku, Instagramie, Youtube?

Przy planowaniu strategii marketingu w social mediach bardzo ważne jest dostosowanie publikowanych treści do odbiorców każdego z kanałów. Czasem nie warto decydować się na obecność we wszystkich możliwych social mediach. Jeśli twoim targetem są eksperci IT – możesz wykorzystać Twittera i raczej omijać Instagrama. Jeśli prowadzisz sklep muzyczny – stwórz serię video z testami instrumentów, a twoje filmy na Youtube staną się ważną częścią customer journey osób, które szukają konkretnych produktów. Jest duże prawdopodobieństwo, że taki content skusi ich do zakupu właśnie w twoim sklepie.

Marketing na Facebooku

Reklama internetowa przyjmuje szereg form. Wraz z rozwojem narzędzi do konfiguracji kampanii na Facebooku, to właśnie ta forma reklamy stała się jedną z dominujących w dzisiejszych działaniach promocyjnych w sieci.

Reklama płatna na Facebooku

Reklama na facebooku to kreacja składająca się z tekstu oraz mediów w postaci grafiki lub wideo. Za pomocą menedżera firmy możesz tworzyć, edytować i zarządzać reklamami. Wejdziesz do niego przez stronę business.facebook.com.
Ile kosztuje reklama na facebooku?

Jedno z pierwszych pytań jakie się pojawia przy tworzeniu kampani na facebooku to jaki budżet należy na nią przeznaczyć. Niestety nie ma możliwości określenia konkretnej kwoty na promocję w social media, nie istnieje bowiem cennik reklam. System reklamowy Facebooka oparty jest na aukcji. To ile kosztuje reklama na facebooku uzależnione jest od wielu czynników: wielkości grupy odbiorców, konkurencji oraz wskaźnika trafności.

Jak stworzyć reklamę na Facebooku?

Kurs, szkolenie z prowadzenia reklam na facebooku może wydawać się dobrym pomysłem jeśli w ogóle nie miałeś do czynienia z tym serwisem społecznościowym lub reklama firmy na facebooku ma być prowadzona profesjonalnie. Pamiętaj jednak, że menedżer reklam na FB przeprowadzi cię krok po kroku, pokazując poszczególne etapy kreowania promocji: wybór celu, wybór grupy docelowej, określenie miejsca emisji, określenie budżetu, wybór formatu, złożenie zamówienia.

Jak działają reklamy na Facebooku?

Algorytmy Facebook ads wyświetlają reklamy na podstawie wskazanych przez nas słów kluczowych. Trafiają więc do osób, które użyły podobnych fraz w swoich profilach. Skuteczna reklama na facebooku jest więc wtedy, gdy trafnie dobierzesz grupę docelową.

Twitter Marketing

Social Media to nie tylko Facebook. Jeżeli chcesz prowadzić działania digital w zwięzłej formie i zależy Ci na szybkości tweety są odpowiedzą na Twoje potrzeby.

W skrócie: Twitter oferuje 140 znaków, kluczem do sukcesu jest zdobycie zaangażowanych odbiorów („followersów”). To oni mogą przekazywać Twoje treści dalej- promując Twoje konto.

Jak zwiększyć ilość fanów na twitterze? Dwie zasady:

Obserwuj („Follow”) innych- dzięki temu zwiększasz szansę, że obserwowani dowiedzą się o Twoim koncie i też je zaobserwują.
Odpowiednio dobieraj # (hashtagi) zgodnie z tematem Twojej działalności, użytkownicy często obserwują lub wyszukują dzięki nim interesujące ich tematy.

Marketing B2B na Linkedin

To jeszcze uzupełnimy. Niemniej już teraz zaznaczę, że marketingowym słowem roku 2019 będzie chyba social selling. Wszędzie, codziennie, wyskakuje z lodówki 🙂

LinkedIn – profil firmowy. Od czego zacząć?

Wykorzystujesz media społecznościowe jako kanał komunikacji ze swoimi klientami? Jeśli chcesz nawiązać wartościowe kontakty biznesowe, postaw na LinkedIn. Serwis ten gromadzi profesjonalistów – użytkowników zainteresowanych informacjami branżowymi i świadomych odbiorców Internetu.

Jeśli posiadasz biznes o charakterze B2B, LinkedIn dla firm (company page) pozwoli Ci realizować skuteczne działania marketingowe skierowane stricte do Twoich potencjalnych klientów. Wybierz ten kanał komunikacji z co najmniej czterech powodów. Po pierwsze reklama w tym serwisie jest bardziej efektywna niż na innych platformach społecznościowych.

Dzieje się tak dlatego, ponieważ LinkedIn nie zasypuje użytkowników banerami – liczba reklam jest ograniczona, a tym samym kojarzona z produktami lub usługami wysokiej jakości. Po drugie masz praktycznie nieograniczoną możliwość targetowania. Po trzecie LinkedIn gromadzi dobrze wykształcone osoby, które mają duży potencjał nabywczy. A co za tym idzie (to po czwarte), serwis cieszy się dużym zaufaniem wśród użytkowników, bo oferowane tam treści cechuje wysoka jakość (publikacje ciekawych artykułów branżowych, raportów, wyników badań).

Profil firmowy LinkedIn posiada wiele przydatnych funkcji, które pozwolą Ci wypromować swoje przedsiębiorstwo jako eksperta w danej branży. Dziel się fachową wiedzą, buduj relacje, wykorzystuj reklamę Inmail, twórz grupy tematyczne. Zanim przystąpisz do konkretnych działań marketingowych upewnij się, że Twój profil firmowy na LinkedInie jest kompletny, czytelny i wartościowy dla Twojego odbiorcy. Komunikację rozpocznij od informacji dotyczących Twojej usługi/produktu. Pokaż się z ludzkiej strony. Przedstaw zespół, dziel się nowinkami z życia firmy i pamiętaj o cross promocji – zaangażuj pracowników, którzy aktywnie działają w Internecie (blogi, vlogi, publikacje w serwisach branżowych) w tworzenie wartościowych treści na profilu LinkedIn Twojej firmy.

Instagram marketing

Instagram marketing to wszystkie działania promocyjne marki prowadzone w mobilnej aplikacji Instagram (należącej do spółki Facebook). Dziś już nikt, kto zajmuje się social media marketingiem, nie pyta co to jest Instagram, jak założyć konto na Instagramie i jak dodać zdjęcia do Instagrama. Social media ninja wiedzą, jaka siła sprzedażowa i wizerunkowa tkwi w Instagramie. Instamarketing opiera się o content, którym są zdjęcia, filtry i tekst. Niezwykle ważne są także hashtagi. To właśnie one umożliwiają użytkownikom, nazywanym followersami, trafienie na nasze konto i post na instagramie.
Aby dowiedzieć się jak w praktyce prowadzić marketing na instagramie, warto śledzić popularne konta takich marek jak Nike Running, Daniel Wellington, Kim Kardashian czy Doda na Instagramie. To przykłady dobrego wykorzystania contentu, instagram stories, ale też tworzonego przez samych użytkowników user generated contentu. Instagram to też reklamy. Możemy też dotrzeć do konkretnej grupy docelowej, tak zwanej target audience, wykorzystując instagram ads. Reklamy i wszystkie treści na Instagramie muszą być jednak częścią większej strategii marketingowej, bo najważniejsze jest właśnie dobre połączenie komunikacji na instagramie z innymi działaniami w social mediach.

Youtube marketing

O YouTube marketingu też co nieco jeszcze napiszemy.

Marketing na Pinterest

Pinterest marketing to obszar działań o bardzo dużym potencjale, implikującym także korzyści stricte sprzedażowe. Tworzenie porównań typu Pinterest vs Facebook czy Pinterest vs Instagram nie ma większego sensu, są to bowiem zupełnie inne serwisy. Wyróżnikiem interesującego nas kanału komunikacji jest nie tylko grupa docelowa. Kluczową dla marketerów działających w internecie zaletą jest fakt, że każdy Pin na tablicy stanowić może odnośnik do strony, z której pochodzi, a tym samym generować ruch.

Użytkownik Pinteresta to specjalista, poszukujący inspiracji i chcący wydawać pieniądze. Statystyki wskazują, że 88% osób kupiło produkt, który wzbudził ich zainteresowanie i stał się Pinem. Pinterest w Polsce nadal nie jest należycie doceniany, niewątpliwie jest to jednak obszar mocno rozwijający się. Szczególnie wyraźne korzyści dostrzec można w branżach design, fashion i lifestyle.

Influencer marketing

Influencer marketing jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się kanałów pozyskiwania klientów.
Influencerem możemy nazwać osobę mającą wpływ na decyzję zakupową czy opinię innych ludzi. Przyjmuje się, że influencerem jest osoba, która posiada bloga, vloga, konto na Youtubie, TikToc’u, Instagramie, Snapchacie lub innym portalu społecznościowym i może swoją opinią wpłynąć na grono co najmniej kilkuset osób. Takie osoby można nazwać liderami opinii.

W praktyce każdy posiada możliwość wpływania na decyzje innej osoby. W przypadku osób o małym gronie znajomych mówimy o nich, że to są mikroinfluencerzy.

Influencer marketing może być efektywną formą promocji, ale zależy to od właściwego doboru ambasadora marki. Liczy się nie tylko zasięg, ale również jakie jest zaangażowanie obserwujących.

Content marketing

Content marketing to strategia polegająca na tworzeniu wartościowych i atrakcyjnych treści które mają za zadanie pozyskać zainteresowanie zdefiniowanej grupy docelowej. Główną zaletą marketingu treści jest skuteczna promocja w Internecie firm i produktów. Jest to bardzo popularny rodzaj inteligentnej reklamy.

Przykładowe rodzaje content marketingu:

  • poradnik i artykuł ekspercki,
  • artykuł (news),
  • e-book,
  • case study,
  • white paper,
  • rankingi,
  • blog,
  • webinar,
  • recenzja,
  • wywiady.

Dlaczego warto inwestować w content marketing?

Oprócz popularyzacji marki, dobry content pomaga w budowaniu widoczności w Google, a sami użytkownicy generują naturalne linki odsyłające do naszych treści, co świetnie wpływa na poprawę pozycji strony w Google.

E-mail marketing

Biorąc pod uwagę jak wiele mamy do wyboru różnych narzędzi oraz mediów społecznościowych w marketingu, to zapewne myślicie, że e-mail marketing nie jest wam potrzebny. Ale to właśnie email trafia do odbiorcy w najbardziej bezpośredni i indywidualny sposób. Jego celem jest tworzenie i podtrzymywanie relacji z klientami oraz sprzedaż. Prawie każdy ma swoje konto mailowe, nawet niejedno.

Dlatego zasięg Twojej komunikacji będzie zdecydowanie większy. Dodatkowo odbiorca traktuje swoją skrzynkę odbiorczą osobiście, co przekłada się na większe skupienie w momencie przeglądania nowych treści jeżeli są dla niego atrakcyjne. Ogromną zaletą e-mail marketingu jest możliwość personalizacji przekazu. Dla różnych grup odbiorców, można idealnie dopasować treści zamieszczone w mailu.

Innymi zaletami są:

  • małe koszty
  • szybkość przekazu
  • dobra możliwość mierzenia skuteczności – wiesz kiedy i jaka ilość maili została wysłana, ile z nich otwarto i co najbardziej zainteresowało odbiorców

Jak pozyskać bazę danych?

Najprościej i najtaniej będzie, jeśli samodzielnie będziemy zbierać adresy poprzez możliwość zapisania się do newslettera na naszej stronie internetowej. Istnieją też firmy zewnętrzne, które sprzedają bazy adresów, natomiast to jest ta droższa opcja.

Video marketing

Zaliczany do jednego z elementów strategii marketingowej, który angażuje i trafia do świadomości odbiorców. Video marketing opiera się na prezentacji treści wizualnych oraz filmów za pośrednictwem odpowiednich kanałów przy pomocy których buduje się wśród odbiorców wizerunek marki. Celem jest kreacji treści wizualnych, które są interesujące, niepowtarzalne oraz wzbudzają silne odczucia wśród odbiorców. Video marketing uważany jest za trend, który dzięki swojej atrakcyjnej formie przekazu rozwija się szczególnie dynamicznie.

SMS marketing i marketing mobilny

Jeżeli twoim głównym celem jest zwiększenie sprzedaży poprzez marketing, dobrym narzędziem sprzedażowym będzie mobile marketing. Może on przyjąć formę sms marketingu lub opierać się na coraz popularniejszych aplikacjach mobilnych. Krótkie komunikaty typu SMS, pozwalają w sposób krótki i przystępny dotrzeć do kręgu zainteresowań potencjalnego klienta. Wykorzystanie aplikacji mobilnych daje nowe możliwości wykorzystania tradycyjnego komunikatu i produkcie z jednoczesnym zbieraniu danych o potencjalnym kliencie, poprzez np. geolokalizację czy ocenę samego użytkownika danej aplikacji. Smartfon może okazać się kluczem do zwiększenia twojej sprzedaży.

Marketing w e-commerce

Mówiąc o marketingu w ecommerce, należy przede wszystkim zadać sobie pytanie co to jest ecommerce (czy też e-commerce). Jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić sprzedaż online, a teraz trudno sobie wyobrazić Internet bez takich sklepów jak eBay, Amazon, Allegro, Zalando, ale też sklepów innych marek – głównie odzieżowych.

Działania marketingowe w ecommerce koncentrują się przede wszystkim na odpowiednim wykorzystaniu dostępnych narzędzi i kanałów, takich jak social media, google, mailingi, influecerzy, w celu zwiększenia sprzedaży.

Marketing wirusowy

Marketing wirusowy jest dla wielu osób świętym Graalem działań online. Idea marketingu wirusowego (ang. viral marketing) jest prosta – chodzi o to, aby wywołać na tyle duży efekt na odbiorcach, aby zaczęli pokazywać nasze treści dalej. Może przyjmować bardziej zamkniętą i trudną do analizy formę rekomendacji przez Messengera, czy pocztę e-mail, natomiast na największą skalę jest realizowany poprzez media społecznościowe – udostępnienia, duże zaangażowanie w komentarzach, budowanie zasięgu organicznego, przykuwanie uwagi mediów. De facto mamy do czynienia w takim przypadku z earned media, czyli dzięki swojej aktywności marketingowej zyskujemy sobie przychylność innych mediów (dzisiaj każdy, kto ma publiczny profil w social media jest w zasadzie medium) i bez nabywania miejsca reklamowego jesteśmy promowani. W sieci można znaleźć sporo poradników, jak stworzyć idealnego virala, lecz istotą virali jest to, że nie da się ich do końca zaplanować i tylko jedna na wiele kreacji ma szansę się przebić. Marketing wirusowy często jest realizowany poprzez techniki RTM (real time marketing), czyli nawiązywanie do bardzo aktualnych i medialnych tematów i “podpinanie” się pod nie ze swoją narracją/ kreacją. W procesie marketingu wirusowego może uczestniczyć nasza strona internetowa (np. wpis na blogu), post z naszego profilu social media, film z YouTube lub sama kreacja – np. gdy użytkownicy popularyzują jakiegoś mema lub infografikę.

Programy partnerskie, sieci afiliacyjne

Jedną z popularnych form dotarcia do klientów w sieci jest także uczestniczenie w programach partnerskich. Istnieją całe platformy, które łączą sprzedawców z osobami posiadającymi własne media (popularne kanały, profile, blogi etc.) lub też posiadają dużą wiedzę na temat pozycjonowania. Dzięki temu wydawcy, właściciele mediów mogą monetyzować ruch na swoich stronach (głównie w rozliczeniu pay per sale, czyli prowizji od wygenerowanej sprzedaży), a sprzedawcy nie ponoszą ryzyka związanego z tworzeniem i dystrybucją materiałów reklamowych w Internecie.

Skąd brać wiedzę na temat marketingu internetowego

Omówmy wartościowe źródła wiedzy

Marketing internetowy – książki

Nie ważne czy dopiero zaczynasz swoje doświadczenie z marketingiem internetowym czy też jesteś doświadczonym specjalistą, na pewno poszukujesz dodatkowej wiedzy zarówno z podstaw marketingu jak i z rozszerzonych tematów i sprawdzonych praktyk stosowanych w digital marketingu. Jednym z najlepszych źródeł wiedzy są książki o marketingu internetowym. Istnieje przynajmniej 10 tytułów, które każdy marketer musi znać! Jednak jak spośród tak wielu książek o marketingu wybrać te najlepsze? Przede wszystkim szukaj książek, które skupiają się na konkretnych dziedzinach marketingu internetowego, jak np. książki o content marketingu, marketingu w mediach społecznościowych lub też praktycznych poradników tworzenia kampanii reklamowych Google Ads (Adwords) lub książek na temat SEO (pozycjonowania i optymalizacji). Pamiętaj aby wybierać najnowsze wydania tych książek, gdyż świat internetu szybko się zmienia i niektóre praktyki mogą w przeciągu kilku lat stać się już przestarzałe.

Szkolenia z marketingu internetowego

Lubisz się rozwijać i podnosić kompetencje? Marketing internetowy to Twój konik? Zwiększ swoją wiedzę dzięki szkoleniom. Wśród oferty na rynku znajdziesz szkolenia internetowe, jak i stacjonarne. Szkolenia internetowe – lub jak lubisz online sprawdzą się u osób lubiących elastyczność i swobodę. Sam/-a decydujesz kiedy masz czas na przejście kursu, ponieważ dostęp do nich jest non-stop. Szkolenia stacjonarne to propozycja dla osób bardziej zorganizowanych, lubiących tradycyjne formy nauki. Zaletą jest możliwość nawiązania relacji z prowadzącym/-ą szkolenie, jak i jego uczestnikami. To co wybierasz?

Studia podyplomowe z marketingu internetowego

Tu pojawi się informacja o kierunku Nowy Marketing na Collegium Da Vinci.

Blogi o marketingu internetowym

Blogi to strony internetowe, które najlepiej oddają charakter sieci nowej generacji Web 2.0., otwartej, nastawionej na interaktywność i generowanie treści przez użytkowników. Początek XXI wieku to bujny rozwój blogosfery utożsamianej w pierwszych latach z internetowymi pamiętnikami, z czasem w coraz większym stopniu wykorzystywanej do działań marketingowych. Charakterystyczną cechą blogów jest pierwszoosobowa narracja, która pozwala utożsamić się czytającemu z zawartą na stronie informacją. Ze względu na rodzaj medium użyty do tworzenia bloga można wyróżnić:

  • blog tekstowy
  • linkblog
  • fotoblog
  • wideoblog
  • audioblog

Mechanizm blogów pozwala użytkownikom nawiązywać kontakty, relacje, dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą w myśl Pierre’a Levy „Nikt nie wie wszystkiego, ale każdy wie coś. Całą wiedzę ma ludzkość”. Pisanie blogów w marketingu jest istotne m.in. ze względu na możliwość budowania wokół swojej działalności, marki rozbudowanej społeczności, oddanej i żywo zainteresowanej naszą działalnością. Śledzenie innych stron pozwala nie tylko być na bieżąco z informacjami, ale jednocześnie inspirować się i kreatywnie wykorzystywać treści udostępniane przez innych.

Marketing internetowy – jak wybrać agencję

Na koniec, jeśli decydujesz się na korzystanie z zewnętrznych podwykonawców, dostaniesz tu parę wskazówek, czym się kierować 🙂

 

Dziennik zmian – ale dalej w temacie marketingu internetowego

Wrzuciłem tekst wcześniej skompilowany w Google Docs przez studentów.

Przeanalizowałem sytuację w Senuto – sprawdziłem słowa zależne dla hasła “marketing internetowy”. Stąd wiem, że w treści powinny się pojawić zwroty takie jak marketing w sieci, czy definicje marketingu w internecie. Tekst ten powinien opisywać działania marketingowe w internecie i wskazywać na czym polega skuteczny marketing internetowy:

marketing internetowy -zmiany1

źródło: Senuto

Po opublikowaniu tekstu (wieczór 24.01.2019) zgłosiłem URL do zindeksowania w Google Search Console:

zindeksowanie w GSC

źródło: Google Search Console

Po zindeksowaniu strony skorzystam z SurferSEO (z obu narzędzi korzystaliśmy podczas zajęć z SEO) i sprawdziłem, jakich fraz brakuje w treści na podstawie treści w top10 na hasło “marketing internetowy”.

4.03

Linkowania praktycznie nie robiłem. Wpis jest podlinkowany jedynie ze strony zblogowani.pl (screen z narzędzia Ahrefs, które służy głównie do analizy profilu linków):

link do strony

W międzyczasie wspomniał o nas Paweł Tkaczyk w swoich mediach (Twitter / Facebook):

I tu:

Jeśli działacie w branży online marketingu i macie dość pytań wujka Stacha, co to w ogóle za robota to mam dla Was…

Opublikowany przez Paweł Tkaczyk Poniedziałek, 25 lutego 2019

Dzięki Paweł!

Niemniej, jak pewnie wszyscy pamiętają z zajęć (a ci, którzy w nich uczestniczyli niech czytają uważnie) – linki z Facebooka czy Twittera nie wpływają na pozycjonowanie. Dlatego też jeśli ktoś by zechciał z poziomu swojego bloga dodać link do tego tekstu, byłoby super 🙂 Na pewno zostanie wymieniony w tym poradniku, z którym mam nadzieję, prędzej czy później wejdziemy do top10 w bezpłatnych wynikach Google.

Widoczność wpisu Marketing internetowy w Google Search Console prezentuje się następująco:

statystyki ruchu google search console

Liczba kliknięć nie imponuje pomimo paru tysięcy wyświetleń (czyli pojawień się jako wynik wyszukiwania w Google; nie mylić właśnie z wyświetleniami strony). Tak to właśnie wygląda, jeśli strona na nawet popularne słowa kluczowe wyświetla się poza top10. Tam po prostu prawie nikt nie zagląda. Niemniej są to dane zagregowane dla wszystkich fraz, na które strona wyświetlała się w wynikach (SERP). Przyjrzyjmy się, jak to wygląda dla frazy “marketing internetowy”:

GSC marketing internetowy (1)

 

Widać na wykresie, że pozycje sobie stopniowo rosną. Obecnie dla tej frazy jest to 24,9 (stan na 1 marca wg Search Console). Przyjrzyjmy się widoczności wg zewnętrznych narzędzi – np. Ahrefs:

marketing internetowy ahrefs

Widać postępujący przyrost widoczności (strona wyskakuje w Google na coraz więcej słów kluczowych), lecz są to frazy w przedziale 11-100, czyli poza pierwszą stroną wyników. Przyjrzyjmy się konkretnym słowom kluczowym i ich pozycjom (z wyszczególnieniem topowej frazy – marketing internetowy):

marketing internetowy

Jest to 26. pozycja miesiąc po opublikowaniu – praktycznie bez żadnych linków. Jestem pewien, że 4-5 odnośników z innych stron internetowych o w miarę przyzwoitej jakości (np. strona uczelni 😉 blog firmowy, blog o marketingu, parę linków z forów internetowych) i będziemy wysoko 🙂 Dodam jeszcze trochę linków wewnętrznych i zobaczymy, co się wydarzy 🙂

Update 6.03 – po dodaniu linkowania wewnętrznego site-wide strona poszła ładnie do góry. URL dostał więcej link juice i przełożyło się to na widoczność. Jesteśmy na 14. pozycji bez linków zewnętrznych. Dzisiaj mamy webinar ze studentami Nowego Marketingu i omówimy sobie obecną kondycję strony. W perspektywie miesiąca podejrzewam, że zdobędziemy kilka linków i wejdziemy do top10 🙂

marketing internetowy pozycje