Na pewno chcesz aby Tw贸j biznes dobrze funkcjonowa艂 w sieci. Zapewne wiesz ju偶, 偶e nie wystarczy samo posiadanie strony internetowej. Aby potencjalni klienci w og贸le na ni膮 trafili, musz膮 mie膰 mo偶liwo艣膰 odnalezienia jej w g膮szczu innych witryn. U艂atwiaj膮 to wyszukiwarki internetowe i wysoka pozycja zajmowana w nich przez Twoj膮 stron臋. W Polsce od wielu lat najpopularniejsz膮 i bezkonkurencyjn膮 wyszukiwark膮 wci膮偶 jest Google, a jej udzia艂 w rynku to ponad 98%.

Artyku艂 przygotowany przez eactive.pl.

Google na rynku polskim

(kwiecie艅 2019: http://gs.statcounter.com).

Co zrobi膰, aby strona Twojej firmy znalaz艂a si臋 w g贸rnych wynikach wyszukiwania?

Jak zapewne wiesz, dost臋pne s膮 dwie metody, kt贸re pozwol膮 Ci zaistnie膰 w Google. To pozycjonowanie strony w wyszukiwarce oraz reklamy p艂atne Google Ads. Co wa偶ne 鈥 oba sposoby 艣wietnie si臋 uzupe艂niaj膮. Korzystanie z nich jednocze艣nie pozwala na uzyskanie efektu synergii 鈥 bowiem zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo wej艣cia potencjalnego klienta na Twoj膮 stron臋. Dzieje si臋 tak chocia偶by z jednego prostego powodu 鈥 Twoja marka intensywnie pojawia si臋 na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania. Zach臋ca to u偶ytkownika do wej艣cia i sprawdzenia jej zawarto艣ci.

Tutaj warto poruszy膰 temat wyboru fraz do pozycjonowania. Reklamy w Google (Google Ads) mog膮 okaza膰 si臋 niezwykle pomocne w tej kwestii. W jaki spos贸b mo偶esz ich u偶y膰?

Aby znale藕膰 odpowiednie s艂owa kluczowe, mo偶esz skorzysta膰 z wielu sposob贸w. Od analizy konkurencji, po narz臋dzia takie jak SEMStorm czy planer s艂贸w kluczowych Google. Dlaczego jednak nie skorzysta膰 r贸wnie偶 z twardych danych, jakie oferuj膮 Ci statystyki kampanii?

Podstawowe dane z kampanii

Je艣li masz ju偶 kampani臋 Google Ads, zobaczysz w niej statystyki dobranych do kampanii hase艂:

  • liczb臋 wy艣wietle艅,
  • liczb臋 klikni臋膰,
  • wsp贸艂czynnik klikalno艣ci reklam 鈥 CTR,
  • koszt klikni臋cia w reklam臋.

W analizie aukcji podejrzysz r贸wnie偶 konkurencyjno艣膰 swojej bran偶y oraz to, jak wypadasz na tle innych reklamodawc贸w.

Ju偶 takie dzia艂anie poka偶e Ci zainteresowanie odbiorc贸w danymi frazami. B臋dzie to jednak za ma艂o, by decydowa膰 si臋 na konkretne s艂owa kluczowe. Mo偶esz wi臋c wej艣膰 jeszcze poziom g艂臋biej.

W kampaniach Google frazy funkcjonuj膮 pod r贸偶nymi typami dopasowa艅. Oznacza to, 偶e reklamy wy艣wietlaj膮 si臋 nie tylko 艣ci艣le na podan膮 fraz臋. Mog膮 wy艣wietla膰 si臋 r贸wnie偶, w zale偶no艣ci od ustawie艅, na has艂a zbli偶one, z dodanymi innymi s艂owami przed lub za fraz膮. Wszystko w zale偶no艣ci od danego sposobu dopasowania frazy. Dzi臋ki temu masz mo偶liwo艣膰 podejrzenia dok艂adnych fraz, na jakie reklamy wy艣wietla艂y si臋 u偶ytkownikom. W tym celu w raporcie s艂贸w kluczowych w panelu Google wejd藕 w raport: Wyszukiwane Has艂a.
Frazy, kt贸re b臋d膮 dla Ciebie najbardziej warto艣ciowe, to te, kt贸re sprzedaj膮, czyli konwertuj膮. Sprawdzisz je w metryce Konwersje. Tego typu dane nie pojawi膮 si臋 w Panelu automatycznie.

Pe艂ne dane z kampanii – pami臋taj o konwersjach

Je艣li chcesz uzyska膰 pe艂ne dane o swoich s艂owach kluczowych, kt贸re warto wybra膰 do pozycjonowania, musisz mierzy膰 ich skuteczno艣膰.
W tym celu upewnij si臋, 偶e Twoje konto Google Ads jest po艂膮czone z kontem Google Analytics. Co wa偶ne, Google Analytics powinien zbiera膰 dane o konwersjach. W przypadku sklepu internetowego skorzystaj z modu艂u 艣ledzenia e-commerce, w kt贸rym znajdziesz r贸wnie偶 dane o przychodach generowanych dzi臋ki konkretnym s艂owom kluczowym.

W przypadku pozyskiwania lead贸w skonfiguruj cele w Google Analytics. Takim celem mo偶e by膰 np. przej艣cie do strony z podzi臋kowaniem za wys艂anie formularza.

Je艣li wszystkie dane zbieraj膮 si臋 poprawnie, prost膮 rzecz膮 b臋dzie wygenerowanie raport贸w s艂贸w kluczowych i wyszukiwanych hase艂, sortowanych wed艂ug ilo艣ci konwersji, transakcji lub przychod贸w. Frazy z najwi臋ksz膮 ilo艣ci膮 interesuj膮cych Ci臋 zdarze艅, b臋d膮 Twoimi s艂owami kluczowymi.

Mimo, 偶e reklamy w PPC nie wp艂ywaj膮 bezpo艣rednio na wyniki pozycjonowania, mog膮 by膰 bardzo przydatne w jego planowaniu. Poniewa偶 jednym z element贸w sukcesu, zar贸wno w pozycjonowaniu, jak i w kampanii Google Ads, jest odpowiedni dob贸r s艂贸w kluczowych, warto skorzysta膰 z twardych danych, jakie oferuje nam Google Ads. Zadbaj o odpowiednie mierzenie cel贸w na stronie i wybierz frazy, kt贸re charakteryzuje jak najwi臋cej konwersji i ruchu. B臋d膮 one mia艂y najwi臋kszy potencja艂 i z pewno艣ci膮 pomog膮 Ci osi膮gn膮膰 zamierzone efekty.