Na pewno chcesz aby Twój biznes dobrze funkcjonował w sieci. Zapewne wiesz już, że nie wystarczy samo posiadanie strony internetowej. Aby potencjalni klienci w ogóle na nią trafili, muszą mieć możliwość odnalezienia jej w gąszczu innych witryn. Ułatwiają to wyszukiwarki internetowe i wysoka pozycja zajmowana w nich przez Twoją stronę. W Polsce od wielu lat najpopularniejszą i bezkonkurencyjną wyszukiwarką wciąż jest Google, a jej udział w rynku to ponad 98%.

Artykuł przygotowany przez eactive.pl.

Google na rynku polskim

(kwiecień 2019: http://gs.statcounter.com).

Co zrobić, aby strona Twojej firmy znalazła się w górnych wynikach wyszukiwania?

Jak zapewne wiesz, dostępne są dwie metody, które pozwolą Ci zaistnieć w Google. To pozycjonowanie strony w wyszukiwarce oraz reklamy płatne Google Ads. Co ważne – oba sposoby świetnie się uzupełniają. Korzystanie z nich jednocześnie pozwala na uzyskanie efektu synergii – bowiem zwiększa prawdopodobieństwo wejścia potencjalnego klienta na Twoją stronę. Dzieje się tak chociażby z jednego prostego powodu – Twoja marka intensywnie pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Zachęca to użytkownika do wejścia i sprawdzenia jej zawartości.

Tutaj warto poruszyć temat wyboru fraz do pozycjonowania. Reklamy w Google (Google Ads) mogą okazać się niezwykle pomocne w tej kwestii. W jaki sposób możesz ich użyć?

Aby znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, możesz skorzystać z wielu sposobów. Od analizy konkurencji, po narzędzia takie jak SEMStorm czy planer słów kluczowych Google. Dlaczego jednak nie skorzystać również z twardych danych, jakie oferują Ci statystyki kampanii?

Podstawowe dane z kampanii

Jeśli masz już kampanię Google Ads, zobaczysz w niej statystyki dobranych do kampanii haseł:

  • liczbę wyświetleń,
  • liczbę kliknięć,
  • współczynnik klikalności reklam – CTR,
  • koszt kliknięcia w reklamę.

W analizie aukcji podejrzysz również konkurencyjność swojej branży oraz to, jak wypadasz na tle innych reklamodawców.

Już takie działanie pokaże Ci zainteresowanie odbiorców danymi frazami. Będzie to jednak za mało, by decydować się na konkretne słowa kluczowe. Możesz więc wejść jeszcze poziom głębiej.

W kampaniach Google frazy funkcjonują pod różnymi typami dopasowań. Oznacza to, że reklamy wyświetlają się nie tylko ściśle na podaną frazę. Mogą wyświetlać się również, w zależności od ustawień, na hasła zbliżone, z dodanymi innymi słowami przed lub za frazą. Wszystko w zależności od danego sposobu dopasowania frazy. Dzięki temu masz możliwość podejrzenia dokładnych fraz, na jakie reklamy wyświetlały się użytkownikom. W tym celu w raporcie słów kluczowych w panelu Google wejdź w raport: Wyszukiwane Hasła.
Frazy, które będą dla Ciebie najbardziej wartościowe, to te, które sprzedają, czyli konwertują. Sprawdzisz je w metryce Konwersje. Tego typu dane nie pojawią się w Panelu automatycznie.

Pełne dane z kampanii – pamiętaj o konwersjach

Jeśli chcesz uzyskać pełne dane o swoich słowach kluczowych, które warto wybrać do pozycjonowania, musisz mierzyć ich skuteczność.
W tym celu upewnij się, że Twoje konto Google Ads jest połączone z kontem Google Analytics. Co ważne, Google Analytics powinien zbierać dane o konwersjach. W przypadku sklepu internetowego skorzystaj z modułu śledzenia e-commerce, w którym znajdziesz również dane o przychodach generowanych dzięki konkretnym słowom kluczowym.

W przypadku pozyskiwania leadów skonfiguruj cele w Google Analytics. Takim celem może być np. przejście do strony z podziękowaniem za wysłanie formularza.

Jeśli wszystkie dane zbierają się poprawnie, prostą rzeczą będzie wygenerowanie raportów słów kluczowych i wyszukiwanych haseł, sortowanych według ilości konwersji, transakcji lub przychodów. Frazy z największą ilością interesujących Cię zdarzeń, będą Twoimi słowami kluczowymi.

Mimo, że reklamy w PPC nie wpływają bezpośrednio na wyniki pozycjonowania, mogą być bardzo przydatne w jego planowaniu. Ponieważ jednym z elementów sukcesu, zarówno w pozycjonowaniu, jak i w kampanii Google Ads, jest odpowiedni dobór słów kluczowych, warto skorzystać z twardych danych, jakie oferuje nam Google Ads. Zadbaj o odpowiednie mierzenie celów na stronie i wybierz frazy, które charakteryzuje jak najwięcej konwersji i ruchu. Będą one miały największy potencjał i z pewnością pomogą Ci osiągnąć zamierzone efekty.