Na pewno chcesz aby Tw├│j biznes dobrze funkcjonowa┼é w sieci. Zapewne wiesz ju┼╝, ┼╝e nie wystarczy samo posiadanie strony internetowej. Aby potencjalni klienci w og├│le na ni─ů trafili, musz─ů mie─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç odnalezienia jej w g─ůszczu innych witryn. U┼éatwiaj─ů to wyszukiwarki internetowe i wysoka pozycja zajmowana w nich przez Twoj─ů stron─Ö. W Polsce od wielu lat najpopularniejsz─ů i bezkonkurencyjn─ů wyszukiwark─ů wci─ů┼╝ jest Google, a jej udzia┼é w rynku to ponad 98%.

Artyku┼é przygotowany przez eactive.pl.

Google na rynku polskim

(kwiecień 2019: http://gs.statcounter.com).

Co zrobić, aby strona Twojej firmy znalazła się w górnych wynikach wyszukiwania?

Jak zapewne wiesz, dost─Öpne s─ů dwie metody, kt├│re pozwol─ů Ci zaistnie─ç w Google. To pozycjonowanie strony w wyszukiwarce oraz reklamy p┼éatne Google Ads. Co wa┼╝ne ÔÇô oba sposoby ┼Ťwietnie si─Ö uzupe┼éniaj─ů. Korzystanie z nich jednocze┼Ťnie pozwala na uzyskanie efektu synergii ÔÇô bowiem zwi─Öksza prawdopodobie┼ästwo wej┼Ťcia potencjalnego klienta na Twoj─ů stron─Ö. Dzieje si─Ö tak chocia┼╝by z jednego prostego powodu ÔÇô Twoja marka intensywnie pojawia si─Ö na pierwszej stronie wynik├│w wyszukiwania. Zach─Öca to u┼╝ytkownika do wej┼Ťcia i sprawdzenia jej zawarto┼Ťci.

Tutaj warto poruszy─ç temat wyboru fraz do pozycjonowania. Reklamy w Google (Google Ads) mog─ů okaza─ç si─Ö niezwykle pomocne w tej kwestii. W jaki spos├│b mo┼╝esz ich u┼╝y─ç?

Aby znale┼║─ç odpowiednie s┼éowa kluczowe, mo┼╝esz skorzysta─ç z wielu sposob├│w. Od analizy konkurencji, po narz─Ödzia takie jak SEMStorm czy planer s┼é├│w kluczowych Google. Dlaczego jednak nie skorzysta─ç r├│wnie┼╝ z twardych danych, jakie oferuj─ů Ci statystyki kampanii?

Podstawowe dane z kampanii

Je┼Ťli masz ju┼╝ kampani─Ö Google Ads, zobaczysz w niej statystyki dobranych do kampanii hase┼é:

  • liczb─Ö wy┼Ťwietle┼ä,
  • liczb─Ö klikni─Ö─ç,
  • wsp├│┼éczynnik klikalno┼Ťci reklam ÔÇô CTR,
  • koszt klikni─Öcia w reklam─Ö.

W analizie aukcji podejrzysz r├│wnie┼╝ konkurencyjno┼Ť─ç swojej bran┼╝y oraz to, jak wypadasz na tle innych reklamodawc├│w.

Ju┼╝ takie dzia┼éanie poka┼╝e Ci zainteresowanie odbiorc├│w danymi frazami. B─Ödzie to jednak za ma┼éo, by decydowa─ç si─Ö na konkretne s┼éowa kluczowe. Mo┼╝esz wi─Öc wej┼Ť─ç jeszcze poziom g┼é─Öbiej.

W kampaniach Google frazy funkcjonuj─ů pod r├│┼╝nymi typami dopasowa┼ä. Oznacza to, ┼╝e reklamy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö nie tylko ┼Ťci┼Ťle na podan─ů fraz─Ö. Mog─ů wy┼Ťwietla─ç si─Ö r├│wnie┼╝, w zale┼╝no┼Ťci od ustawie┼ä, na has┼éa zbli┼╝one, z dodanymi innymi s┼éowami przed lub za fraz─ů. Wszystko w zale┼╝no┼Ťci od danego sposobu dopasowania frazy. Dzi─Öki temu masz mo┼╝liwo┼Ť─ç podejrzenia dok┼éadnych fraz, na jakie reklamy wy┼Ťwietla┼éy si─Ö u┼╝ytkownikom. W tym celu w raporcie s┼é├│w kluczowych w panelu Google wejd┼║ w raport: Wyszukiwane Has┼éa.
Frazy, kt├│re b─Öd─ů dla Ciebie najbardziej warto┼Ťciowe, to te, kt├│re sprzedaj─ů, czyli konwertuj─ů. Sprawdzisz je w metryce Konwersje. Tego typu dane nie pojawi─ů si─Ö w Panelu automatycznie.

Pe┼éne dane z kampanii – pami─Ötaj o konwersjach

Je┼Ťli chcesz uzyska─ç pe┼éne dane o swoich s┼éowach kluczowych, kt├│re warto wybra─ç do pozycjonowania, musisz mierzy─ç ich skuteczno┼Ť─ç.
W tym celu upewnij si─Ö, ┼╝e Twoje konto Google Ads jest po┼é─ůczone z kontem Google Analytics. Co wa┼╝ne, Google Analytics powinien zbiera─ç dane o konwersjach. W przypadku sklepu internetowego skorzystaj z modu┼éu ┼Ťledzenia e-commerce, w kt├│rym znajdziesz r├│wnie┼╝ dane o przychodach generowanych dzi─Öki konkretnym s┼éowom kluczowym.

W przypadku pozyskiwania lead├│w skonfiguruj cele w Google Analytics. Takim celem mo┼╝e by─ç np. przej┼Ťcie do strony z podzi─Ökowaniem za wys┼éanie formularza.

Je┼Ťli wszystkie dane zbieraj─ů si─Ö poprawnie, prost─ů rzecz─ů b─Ödzie wygenerowanie raport├│w s┼é├│w kluczowych i wyszukiwanych hase┼é, sortowanych wed┼éug ilo┼Ťci konwersji, transakcji lub przychod├│w. Frazy z najwi─Öksz─ů ilo┼Ťci─ů interesuj─ůcych Ci─Ö zdarze┼ä, b─Öd─ů Twoimi s┼éowami kluczowymi.

Mimo, ┼╝e reklamy w PPC nie wp┼éywaj─ů bezpo┼Ťrednio na wyniki pozycjonowania, mog─ů by─ç bardzo przydatne w jego planowaniu. Poniewa┼╝ jednym z element├│w sukcesu, zar├│wno w pozycjonowaniu, jak i w kampanii Google Ads, jest odpowiedni dob├│r s┼é├│w kluczowych, warto skorzysta─ç z twardych danych, jakie oferuje nam Google Ads. Zadbaj o odpowiednie mierzenie cel├│w na stronie i wybierz frazy, kt├│re charakteryzuje jak najwi─Öcej konwersji i ruchu. B─Öd─ů one mia┼éy najwi─Ökszy potencja┼é i z pewno┼Ťci─ů pomog─ů Ci osi─ůgn─ů─ç zamierzone efekty.