W procesie tworzenia person bardzo ważny jest odpowiedni schemat działania, który pozwoli konsekwentnie, według określonych, istotnych z perspektywy biznesu kryteriów, stworzyć obraz wzorcowych typów klientów (adresatów komunikacji). Personapp to narzędzie, które pomoże Ci w efektywnym, sprawnym tworzeniu person. Zobacz, jak to działa.
Pisałem o personach między innymi w artykule Tworzenie person na podstawie danych z Google Analytics i Google AdWords. Zwracałem tam uwagę na istotność danych i procesu analitycznego przy definiowaniu person do działań marketingowych. W międzyczasie trafiłem na krótki tekst Artura Jabłońskiego rekomendujący wykorzystanie narzędzia Personapp.io. Postanowiłem sam się przekonać, jak aplikacja sprawdza się w praktyce.
przeczytaj także: co to jest UX / user experience?
Dlaczego należy wykorzystywać persony?
Jeśli nie wiesz, czym jest persona, to warto na chwilę się zatrzymać w tym momencie i zastanowić. W marketingu pokutuje zbytnie przywiązanie do terminu „grupa docelowa”. Oczywiście każda marka ma swoją grupę docelową, lecz jest to zazwyczaj średnia z bardzo wielu cech (np. przedsiębiorca z dużego miasta lub dyrektor marketingu w średnij firmie). Nie odzwierciedla w żaden sposób rytuałów danej osoby, jej pragnień i zachowań. Marketing internetowy zmierza do daleko idącej personalizacji w komunikacji. Jednak automatyzacja procesów (odmiana imion, agregowanie statystyk kliknięć etc.) nie zastąpi jeszcze jej jakościowej oceny. To właśnie marketer musi stwierdzić do kogo kieruje komunikat.
Coraz częściej, aby działania marketingowe były skuteczne, należy kierować swoją komunikację do wielu różnych grup – ich obraz stanowić mają wspomniane persony. Komunikacja z personami zamiast jednej „grupy docelowej” pozwala odwoływać się sprawniej do wspólnoty doświadczeń, faktycznych pragnień poszczególnych osób (w B2B i dziedzinach specjalistycznych także kierujemy się emocjami!).
Interfejs odzwierciedlający kluczowe etapy definiowania person
Co ważne, interfejs aplikacji jest bardzo przyjazny i jednocześnie odpowiada kolejnym istotnym krokom, które są niezbędne przy określaniu wzorca odbiorcy. W pierwszym kroku tworzymy sobie projekt (wygodne narzędzie dla pracowników agencji i marketerów pracujących przy wielu kampaniach i markach). Następnie zaczynamy precyzować cechy danej persony – w moim przypadku był to Marcin Kowalski (przy okazji warto zaznaczyć, że często personom już w „nazwisku” umieszcza się jakieś główne cechy, aby ułatwić ich identyfikację; ja akurat to pominąłem):

Jak widać na powyższym zrzucie ekranu, aplikacja na dzień dobry sugeruje szereg przykładowych cech, które powinny zostać zdefiniowane w sekcjach „zachowania” (co dana persona robi, jakie ma rutyny, jak wygląda jej dzień), „fakty i dane demograficzne” (kim jest, gdzie mieszka, jaki jest jej status zawodowy, rodzinny etc.), „potrzeby i cele” (jakie są jej ambicje, co jest dla niej ważne w warstwie emocjonalnej).
Aplikacja także dla początkujących marketerów
Narzędzie stanowi bardzo fajne rozwiązanie także dla osób, które nie mają zbyt dużego doświadczenia w tworzeniu person i projektowaniu komunikacji marketingowej. Komunikaty w postaci „chmurek” mogą stanowić istotne ułatwienie w procesie definiowania persony. Jeśli jednak jesteś bardziej doświadczonym marketerem, możesz po prostu wyłączyć podpowiedzi:

Proste wzorce – tylko tego potrzebujesz
Narzędzie jest bardzo proste, ale to dobrze – takie właśnie ma być. Wprowadzając do zarządzania swoją komunikacja marketingową persony należy zacząć od podstaw. Zazwyczaj zdefiniowanie 3-4 person, dla których określone zostaną podstawowe cechy związane z ich zachowaniami, trybem życia i potrzebami, to w małej lub średniej firmie i tak bardzo duży skok naprzód! Narzędzie jest darmowe (póki co to MVP), więc co Ci szkodzi spróbować?
W związku z tym na co czekasz? Do dzieła: http://personapp.io/
Przy okazji zaznaczam, że to w żadnym stopniu nie jest post sponsorowany.