Tworzenie person na podstawie danych z Google Analytics i AdWords

Biznes online

Czy wiesz, skąd czerpać wiedzę na temat użytkowników swoich klientów? Sprawdź, jak dzięki kampaniom remarketingowym w Google AdWords możesz dowiedzieć się, czym interesują się internauci odwiedzający Twoją stronę.

Personalizacja w marketingu

W marketingu internetowym krzyczenie do wszystkich z tym samym komunikatem reklamowym od dłuższego czasu nie ma sensu. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że nigdy nie miało. Dlatego też powstają coraz ciekawsze narzędzia pozwalające na personalizowanie komunikacji. Nie zawsze jednak mamy możliwość komunikacji bezpośredniej, więc w pewnych zakresach musimy dokonywać uogólnień i zwracać się do całych grup odbiorców. Warto także pamiętać, że czasem zbyt daleko idąca personalizacja może być wręcz źródłem dyskomfortu dla użytkowników.

Tworzenie person

Bardzo użyteczne w planowaniu działań marketingowych jest tworzenie person. Znajomość person przydaje się przy tworzeniu oferty, w kreacji reklam lub planowaniu treści publikacji na blogu, czy w projektowaniu UX. Persona to coś w rodzaju wzorcowego klienta. Nie da się jednak wyciągnąć „średniej” z grona wszystkich klientów, więc należy tworzyć kilka person w oparciu o konkretne kryteria. W B2B to może być na przykład stanowisko (właściciel firmy, manager, specjalista) lub jej wielkość, a w B2C zainteresowania lub miejsce zamieszkania. Wszystko zależy od celów i tego, czym się firma zajmuje.

Obiektywność informacji

Tworząc personę lub persony na potrzeby przyszłych działań marketingowych należy pamiętać, aby niczego nie zakładać z góry, lecz bazować na sprawdzonych informacjach. W tym celu można wykorzystać np. ankiety i wywiady (zarówno z klientami, jak i np. z handlowcami, którzy mają z nimi bezpośredni kontakt). Jednak dane oparte na opinii lub informacjach deklaratywnych nie zawsze muszą być obiektywne. Gdy spytamy czy dbasz o porządek w domu lub czy uważasz, że masz dobry gust muzyczny to z pewnością informacja będzie w wielu przypadkach sfałszowana, bo nawet w anonimowych ankietach mamy skłonność do przedstawiania siebie w lepszym świetle.

Marketing jest kojarzony przede wszystkim z radosną twórczością i „kreatywnością”. Jednak należy pamiętać, że nie ma dobrego marketingu bez poważnej analityki.

Google Analytics w tworzeniu person

Google Analytics jest narzędziem, które jest wykorzystywane bardzo często jedynie do sprawdzania liczby użytkowników odwiedzających witrynę. Oczywiście jest to bardzo przydatny raport, ale ograniczanie się tylko do niego jest nieporozumieniem.

Warto regularnie przeglądać poszczególne podmenu w sekcji Odbiorcy. Znajdziemy tam informacje nie tylko dotyczące wolumenu ruchu, ale dowiemy się także czegoś więcej na temat profilu naszych odbiorców.

Dane odbiorców w Google Analytics

Znajdziesz tam między innymi informacje na temat wieku, płci, geograficznej lokalizacji odbiorców, jak i informacje o ich zainteresowaniach (chociaż tu mamy do czynienia z dość ogólnymi kategoriami). Dowiesz się także, z jakich urządzeń korzystają. I nie mam na myśli tu tylko podziału na komputery, tablety i smartfony. W sekcjach Ruch mobilny i Technologia znajdziesz także informacje na temat modeli urządzeń, systemów operacyjnych i przeglądarek. Możesz także sprawdzić, jakie treści interesują użytkowników z podziałem na miasta lub ze względu na sieć społecznościową, z której pochodzi ruch.

Google AdWords w tworzeniu person

Dane z Google Analytics są łatwo dostępne i część z Was na pewno wiedziała, że mogą się przydać w procesie budowania person. Za to pewnie niewiele osób (pomijam specjalistów SEM i zawodowych analityków) przyszłoby do głowy, aby wykorzystać Google AdWords, prawda? A gwarantuję, że warto.

Pierwsze miejsce, do którego warto się wybrać to menu Wymiary. Jednak szczególnie interesujące może być sprawdzenie szczegółów kampanii remarketingowych w witrynach partnerskich. W menu sieć reklamowa znajdziesz, podobnie jak w Google Analytics, podstawowe informacje dotyczące danych demograficznych swoich odbiorców. Możesz porównać, czy bardzo różnią się statystyczne profile użytkowników, którzy zobaczyli lub kliknęli w reklamę, a także tych, którzy dokonali konwersji.

adwords profil odbiorców

 

Bardzo ciekawe informacje można znaleźć w panelu Miejsca docelowe. W zasadzie to przeglądanie tych danych w jednej z prowadzonych kampanii skłoniło mnie do napisania na szybko tego artykułu. Widok ten jest szczególnie interesujący, ponieważ (w przypadku kampanii remarketingowych, czyli skierowanych do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili naszą witrynę) pozwala sprawdzić, na jakich stronach wyświetliły się jednostki reklamowe. Daje nam to wgląd w to, jakie inne witryny przeglądają osoby, które odwiedziły naszą stronę.

strony odwiedzane adwords

Możemy sprawdzić nie tylko, jakie serwisy znajdują się w spektrum zainteresowań naszych odbiorców, ale także sprawdzić konkretne adresy i przyjrzeć się treści konkretnych podstron. W tym celu należy wejść w widok Zobacz szczegóły -> Wszystkie.

szczegóły adresów adwords

szczegóły adresów adwords2

Oczywiście narzędzi pomocnych w tworzeniu person jest dużo więcej. Poznając swoich odbiorców należy analizować także dane z Google Search Console, Facebook Insights i wielu innych źródeł. Im więcej obiektywnych danych, tym lepsza podstawa do stworzenia wartościowej persony. Google AdWords na pewno nie powinno być jedynym, ani nawet pierwszym miejscem, z którego weźmiemy informacje do tworzenia persony. Jednak właśnie ze względu na to, że nie jest to popularne narzędzie (w tym kontekście), to chciałem zwrócić uwagę na jego potencjał. Powodzenia!

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.