Jak wystartować z biznesem – porady dla początkujących przedsiębiorców

Jak wystartować z biznesem – porady dla początkujących przedsiębiorców

W moje ręce (a raczej na ekran mojego komputera) trafił ostatnio ebook autorstwa Grzegorza Miecznikowskiego. Stanowi całkiem pokaźne źródło wiedzy dla osób, które startują z własnym biznesem i chcą zminimalizować liczbę popełnionych błędów. Przyjrzyjmy mu się z bliska.

Przyznam, że Grzegorz wszedł mi na ambicję, bo sam od dłuższego czasu noszę się z zamiarem spisania swoich skromnych doświadczeń w tym zakresie. Wszyscy chcemy słuchać historii o sukcesach, aby potem je powtórzyć, lecz wychodzę z założenia, że nic nie jest tak pouczające, jak historie cudzych porażek. To, co szczególnie podoba mi się w materiale przygotowanym przez Grzegorza, to fakt, że nie koloryzuje, nie słodzi, nie przedstawia świata widzianego przez różowe okulary, a zamiast tego, pokazuje bardzo praktycznie, również na bazie własnych doświadczeń i perspektywy, jakie zagrożenia czyhają na początkujących przedsiębiorców.

Koniecznie pobierzcie ebook #BiznesOdNowa, aby poszerzyć swoją wiedzę na temat pierwszych kroków w biznesie. Poniżej moje „TOP10” spostrzeżeń z ebooka, pod którymi podpisuję się obiema rękami.

1. Nie trać z oczu celu

Unikaj przepracowania i pogrążenia się w działaniach operacyjnych, przez które stracisz prawdziwy cel swojego biznesu i przestaniesz się rozwijać.

2. Nie trzymaj się fałszywych założeń

Obserwuj swój biznes i jego otoczenie i pozwól mu ewoluować (lub czasem całkowicie zmieniać kierunek), gdy zorientujesz się, że przyjęte początkowo założenia nie pokrywają się z rzeczywistością.

3. Skup się na rzeczach ważnych

Doba ma ograniczoną liczbę godzin, a co 30 dni musisz zapłacić pracownikom i zrobić przelewy do ZUS i Urzędu Skarbowego. Dlatego też uważaj, aby się za bardzo nie rozpraszać i zawsze odpowiadać sobie na pytanie, czy dana aktywność wpisuje się w przyjęte cele. Przez rutynę, brak perspektywy i asertywności (czasem trzeba powiedzieć nie!) można łatwo popaść w pracowanie dla pracowania, co nie przełoży się na przychody, ani rozwój firmy.

4. Pracuj tylko z właściwymi ludźmi

Nie możesz sobie pozwolić na tracenie czasu i pieniędzy, więc pracuj tylko z ludźmi, którzy rzeczywiście mają realny wkład w Twój biznes. Cytując Setha Godina (o którym Grzegorz też wspomina w ebooku): Potrzebujemy oryginalnych myślicieli, prowokatorów i ludzi, którym zależy. Z mojego doświadczenia wynika, że to ostatnie bywa kluczowe.

5. Wykorzystuj dostępne metody finansowania

Jest niemal pewne, że startując ze swoją firmą nie masz dostatecznych środków na rozwój. Zorientuj się, jakie formy finansowania są dostępne dla Twojego biznesu i świadomie z nich korzystaj. Czasem linia kredytowa lub dotacja mogą stanowić duże ułatwienie.

6. Strategia, głupcze

Musisz mieć strategię. Po prostu. Własna działalność to nie jest po prostu substytut dla pracy na etacie.

7. Pływaj w błękitnym oceanie i zrozum czym jest marka

Młodej firmie bardzo ciężko będzie funkcjonować na nasyconym rynku. Dlatego należy szukać nisz, w których nie będziesz mieć konkurencji (tzw. strategia błękitnego oceanu – dowiesz się o niej więcej z ebooka). Zmień sposób świadczenia usługi lub ulepsz produkt (np. skupiając się na wąskiej grupie docelowej), a następnie naucz się to skutecznie komunikować. Jak mówi jedno z wiecznych praw budowania marki Riesa i Trouta, jeśli nie możesz być liderem w danej kategorii, stwórz nową kategorię. Marka to nie nazwa firmy lub logo. Jeśli chcesz odnieść sukces w biznesie, zrozum swoją markę i świadomie ją kreuj. Kolejny cytat przywołany w ebooku, tym razem autorstwa Davida Ogilvy’ego (tak to się odmienia?): Trzeba zdecydować, jaki obraz chcesz dla swojej marki. Obraz oznacza osobowość. Produkty, podobnie jak ludzie, mają osobowość i to może im pomóc lub zaszkodzić na rynku.

8. Skup się na kliencie

Jeśli będziesz bazować na swoich wyobrażeniach o rynku, istnieje duże ryzyko, że stworzysz ofertę, którą nikt nie będzie zainteresowany. Albo produkt będzie do bani albo nie będziesz w stanie go skutecznie promować. Dlatego analizuj swoich odbiorców, ich potrzeby, stwórz persony, rób wywiady. Pamiętaj, że marketing i sprzedaż to nie wszystko – niezwykle ważna jest też obsługa klienta, nie lekceważ wagi tego czynnika.

9. Wykorzystaj ruch organiczny

Jeśli chcesz dotrzeć do klientów, prawdopodobnie musisz zadbać o widoczność w internecie. Reklama na Facebooku i w wyszukiwarce to użyteczne narzędzia, ale przy ograniczonych środkach zastanów się, jak wykorzystać swój własny potencjał, wiedzę, zaangażowanie – postaw na prowadzenie bloga i aktywność w mediach społecznościowych. Niektóre firmy w ogóle nie płacą za reklamy, a mają mnóstwo ruchu na swojej stronie.

10. Ucz się

W sieci jest mnóstwo informacji, artykułów, poradników, dzięki którym nie będziesz wymyślać koła na nowo. Ucz się, rozwijaj – ten artykuł i ebook, o którym piszę jest dobrym wstępem 🙂 W ebooku znajdziesz też listę rekomendowanych przez Grzegorza ogólnodostępnych zasobów, blogów, które warto regularnie śledzić, a także wydarzeń, na których warto bywać.

 

Pamiętaj, że w biznesie liczy się doświadczenie, czujność i ciężka (ale dobrze ukierunkowana) praca. Coachingowe bzdury i wypowiedzi mówców motywacyjnych zaklinające rzeczywistość Ci nie pomogą. Zdobywaj wiedzę, a następnie przekładaj to na praktykę – przepracuj każdy pomysł, każde narzędzie. Ebook #BiznesOdNowa na pewno nie jest zbiorem motywacyjnych sloganów, więc jeśli szukasz solidnej, praktycznej dawki wiedzy, zamiast mrzonek o szybkim sukcesie, to szczerze polecam:

Pobierz Ebook

  • Grzegorz Miecznikowski

    Szymonie,
    dzięki za tę recenzję i polecenie mojego e-booka!

    • Cała przyjemność po mojej stronie (i mam nadzieję, że po stronie czytelników też) ;p