W dyskusjach bran偶owych na forach i w grupach cz臋sto pada pytanie – czy lepiej pozycjonuj膮 si臋 strony z ko艅c贸wk膮 .com, czy na przyk艂ad .eu. Google na swoim blogu dla webmaster贸w rozwiewa聽przynajmniej cz臋艣膰聽w膮tpliwo艣ci w tym zakresie.

John Mueller porusza t臋 kwesti臋 na blogu Webmaster Central Blog, poniewa偶 pojawi艂o si臋 ostatnio w obiegu wiele nowych rozszerze艅, takich jak .marketing, .guru. Dyskusje na temat tego, czy聽lepsze pozycje b臋dzie mia艂a domena .biz czy .pro mo偶na ju偶 zako艅czy膰. Przynajmniej je艣li chodzi o domeny funkcjonalne.

Domeny funkcjonalne to w艂a艣nie te, kt贸re wymieniam powy偶ej. Informuj膮 o tematyce serwisu w przeciwie艅stwie do domen krajowych (np. .pl). John Mueller w swoim wpisie jasno odpowiada na kilka wa偶nych pyta艅. Mo偶na z nich wyci膮gn膮膰 kilka prostych wniosk贸w:

1. Google traktuje nowe domeny generyczne/funkcjonalne聽najwy偶szego poziomu (np. .guru) tak samo jak te starsze (np.聽.com聽lub .org) – nie ma tu 偶adnych przewag lub obci膮偶e艅.

2. Pozycjonuj膮c stron臋 firmow膮 nie ma znaczenia, czy wybierzesz domen臋聽.com聽czy np.聽.brand.

3. Domeny regionalne (np. .london) r贸wnie偶 nie maj膮 wp艂ywu na pozycjonowanie stron z punktu widzenia algorytmu Google.

4. W przypadku domen krajowych sprawa jest troch臋 bardziej z艂o偶ona. Mueller odsy艂a do wytycznych w tym zakresie. W kwestiach j臋zykowych i pozycjonowania na poszczeg贸lne rynki krajowe istnieje wi臋cej istotnych czynnik贸w, kt贸re trzeba wzi膮膰 pod uwag臋, ni偶 wyb贸r rozszerzenia domeny.

5. Zmieniaj膮c domen臋 (np. chc膮c przenie艣膰 stron臋 na domen臋 z nowym rozszerzeniem funkcjonalnym) trzeba pami臋ta膰 o paru wa偶nych sprawach. Sama domena nie wp艂ynie na pozycjonowanie, ale trzeba podj膮膰 szereg krok贸w, aby nie straci膰 pozycji i ruchu (tu dowiesz si臋 jakie).