Specjalista ds. pozycjonowania – kim jest i jak go znaleźć

Biznes online, Optymalizacja SEO stron www

Firma SeoStation przeprowadziła pod koniec 2015 r. badania polskiej branży pozycjonerskiej. Rzućmy okiem na wyniki, aby dowiedzieć się, jak wygląda sylwetka statystycznego pozycjonera.

Powiem tylko na wstępie, że w badaniu brało udział 350 osób. Oczywiście można mieć wątpliwości, czy to wystarczająca próba, ale wydaje mi się, że jakieś ogólne wnioski wysnuć już na tej podstawie można.

Skąd są firmy pozycjonerskie?

Z badania wyszło, że większość specjalistów SEO pracuje w województwach: mazowieckim, śląskim, dolnośląskim i wielkopolskim. Szczerze mówiąc jestem zaskoczony, że Wrocław i Poznań nie są wyżej, biorąc pod uwagę, że kilka naprawdę dużych firm pozycjonerskich ma tam swoje siedziby. Ale mniejsza o to. Biorąc pod uwagę, że usługi pozycjonowania są świadczone zdalnie, branża równie dobrze mogłaby być skoncentrowana w Suwałkach czy Ustrzykach Górnych.

Co zwróciło moją uwagę, to forma zatrudnienia:

forma zatrudnienia specjalistów seo
źródło: http://www.seostation.pl/wiedza/aktualnosci/portret-polskiego-pozycjonera-2015.html

 

Zdecydowana większość pozycjonerów prowadzi własną działalność gospodarczą (ok. 45%). Niemal drugie tyle (ponad 36%) pracuje na etacie. Jako freelancer deklaruje się 11% ankietowanych, ale trzeba na te dane patrzeć z dystansem. Freelancerem może określać się osoba prowadząca działalność gospodarczą. Ponadto wiele osób pracujących de facto na etacie, formalnie jest przedsiębiorcami.

Podejrzewam, że w praktyce branżę można podzielić na dwie grupy: osoby prowadzące jednoosobową działalność, ewentualnie zatrudniające lub podzlecające niektóre prace 2-3 osobom (np. copy) oraz osoby zatrudnione w większych agencjach zatrudniających po kilkadziesiąt osób.

Komu zlecić SEO? Freelancer czy duża agencja?

Z usług której grupy lepiej korzystać? Z własnego doświadczenia wiem, że tu i tu można się naciąć. Duże agencje nieraz po macoszemu traktują klientów – podchodzą do nich rutynowo i bez zaangażowania. Pozycjoner ma nieraz niezwykle mało czasu na jednego klienta (pisał o tym m.in. Krzysztof Ziółkowski: http://seoinfo.edu.pl/ – usunąłem link do konkretnego wpisu, bo został usunięty; ciekawe czemu :D).

Z kolei wśród freelancerów i małych agencji (które w praktyce są agencjami interaktywnymi robiącymi głównie strony internetowe, które pozycjonowanie traktują jako dodatek) nie brakuje amatorów z nieaktualną wiedzą. Oczywiście wśród jednych i drugich można znaleźć firmy rzetelne, ale jak to zrobić, to już temat na całkowicie osobny materiał.

Jakie wykształcenie i doświadczenie ma pozycjoner?

Teoretycznie nie powinno nikogo dziwić, że większość specjalistów ds. pozycjonowania ma wykształcenie związane z IT i marketingiem. SEO i pozycjonowanie to tematy związane z obiema tymi dziedzinami. Ponadto z badania można wywnioskować, że praktycznie 99% osób ma wykształcenie wyższe lub średnie ma w sumie 99%.

doświadczenie specjalisty seo
źródło: http://www.seostation.pl/wiedza/aktualnosci/portret-polskiego-pozycjonera-2015.html

 

Ile czasu trzeba, aby nauczyć się pozycjonowania? Teoretycznie, aby pozycjonować proste strony, lokalnie, na niezbyt konkurencyjne frazy, nie trzeba nawet roku (oczywiście o ile ma się jakieś podstawy marketingowe/IT – chociażby w zakresie tworzenia i edycji stron internetowych). Schody się zaczynają w przypadku konkurencyjnych fraz, filtrów, bardziej rozbudowanych projektów, większych stron wymagających precyzyjnej optymalizacji. Wtedy konieczne jest kilkuletnie doświadczenie.

Z wykresu wynika, że około 40% pozycjonerów jest w branży krócej niż 3 lata. Jednak niemal równie liczna jest też grupa doświadczonych specjalistów pracujących w branży powyżej 5 lat (również około 40%). Trzeba zaznaczyć, że sam czas nie jest tu wystarczającym kryterium, a raczej liczba projektów, nad którymi się pracuje.

Obraz polskiego specjalisty ds. pozycjonowania

Jak podsumowuje autorka raportu, statystyczny polski pozycjoner prowadzi własną działalność, pracuje w Warszawie, posiada wykształcenie wyższe związane z marketingiem lub IT, ma 25-34 lata, posiada doświadczenie poniżej 3 lat i opiekuje się 21-60 stronami www. Oczywiście taka wspólna statystyka w tym przypadku nie mówi nam absolutnie nic.

Jak wybrać odpowiedniego wykonawcę do pozycjonowania?

Niemniej warto wyciągnąć z tego badania wnioski. Jeśli poszukujesz specjalisty ds. pozycjonowania, pytaj przede wszystkim o to, w jakiej formie pracuje, jakie ma zaplecze (czy wszystko robi sam, czy ma wsparcie osób tworzących teksty, stawiających strony internetowe etc.) i jakie ma doświadczenie (liczone zarówno w latach, jak i projektach).

Pamiętaj, że ilość nie zawsze idzie w parze z jakością. Dlatego warto dowiedzieć się, czy specjalista ma doświadczenie w prowadzeniu projektów takich jak Twój. Osoba, która od lat pozycjonuje strony lokalnie niekoniecznie poradzi sobie z dużym serwisem B2B. Inaczej pozycjonuje się blogi i serwisy z dużą ilością treści, inaczej sklepy internetowe. Najważniejsze to rozmawiać i pytać o szczegóły. Nie oczekuj gwarancji, ale postaw na transparentność. Obie strony na tym zyskają.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.