Udostępnij:

Na blogach firmowych obserwujemy sezon na wszelkiego rodzaju podsumowania, prognozy, zestawienia opinii specjalistów na temat trendów. Sam poniekąd biorę w tym udział, bo nie ma w tym nic złego. Jednak z perspektywy czytelnika, który stawia pierwsze kroki w marketingu internetowym, warto zachować odrobinę dystansu.

Chciałbym wykorzystać okazję i powiedzieć ci, co naprawdę jest ważne (przynajmniej w kontekście SEO) i na co należy postawić w tym roku. Bez tego pogoń za wszelkimi nowinkami nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Trendy w marketingu internetowym – jak do nich podejść

Podążanie za nowinkami technologicznymi, obserwowanie nowych trendów w zachowaniach konsumentów, rozglądanie się za najefektywniejszymi kanałami i formatami reklamowymi jest istotne na poziomie operacyjnym. Nie ma co do tego wątpliwości. Jeśli robisz to raz do roku, to robisz to za rzadko. Trzeba robić to notorycznie i swoje obserwacje przekuwać na bieżące działania i kampanie.

Pamiętaj też, że jeśli coś jest trendem, to nie oznacza, że obowiązkowo musisz się na to rzucić. Najpierw wypadałoby sprawdzić, czy dbasz o fundamenty. Dotyczy to każdej dziedziny, nie tylko SEO. Spójrz na social media. Co z tego, że wdrożysz bota na swoim fanpage, jeśli nie prowadzisz tam jakościowej komunikacji, nie przyciągasz grupy docelowej etc.

4 najważniejsze obszary SEO

SEO, rozumiane szeroko, jako optymalizacja witryny i pozycjonowanie poprzez wykorzystanie czynników zewnętrznych (tj. profilu linków), można de facto podzielić na cztery kluczowe obszary. Jeśli chcesz efektywnie pozyskiwać ruch z wyszukiwarki w 2018 r. to musisz się na nich skupić.

Technikalia

Twoja strona powinna być poprawnie zbudowana. Po prostu. Powinna być dostępna dla robotów i wydajna. Wpływa na to kod, dyrektywy dla robotów (meta robots, parametry canonical, hreflang, alternate itd.), a także infrastruktura serwerowa. Jeśli nie wiesz jak ocenić kondycję swojej strony w tym zakresie – porozmawiaj z rzetelnym profesjonalistą.

Content

Content strony, to wszelkie zasoby witryny widoczne dla użytkownika. W kontekście SEO kluczowe są przede wszystkim treści tekstowe i połączenia między nimi (architektura informacji serwisu – rozmieszczenie treści, kategorie, linkowanie wewnętrzne). Treści powinny być zorientowane na określone słowa kluczowe (i zoptymalizowane pod ich kątem – m.in. za pomocą tagów tytułowych, anchorów w linkowaniu wewnętrznym itd.) Dobierając słowa kluczowe musisz wziąć pod uwagę dwie skrajności.

Po pierwsze, nie ma sensu inwestowanie w treści i optymalizację pod frazy, których nikt nie szuka. Zatem warto przeprowadzić analizę słów kluczowych, które są związane z twoją branżą i są popularne na twoim rynku docelowym.

Po drugie, optymalizacja pod najbardziej ogólne frazy (np. opony, książki, meble, pożyczki) również nie przyniesie raczej rezultatów, ponieważ są to frazy najbardziej oblegane, na które duże serwisy pozycjonują się już od dawna. Obecność na odległych pozycjach nie przełoży się na ruch. Musisz celować we frazy, dla których realnie możesz osiągnąć pozycje w top10, skąd pochodzi sensowny ruch.

Linki

Niektórzy bajkopisarze SEO mówią, że czas linkowania się skończył. Robią to albo hipokryci, którzy potem sami spamują linkami na potęgę albo ludzie, którzy w życiu nie przeprowadzili ani jednej sensownej kampanii SEO.

Oczywiście zmienia się charakter ich pozyskiwania, ale dalej pozycjonowanie stron bez linków to jak podróżowanie autem bez paliwa – możesz je pchać, ale to się mija z celem.

Linki muszą pochodzić z odpowiednich źródeł i mieć odpowiedni format (anchor-text). Powinny być przy tym jak najbardziej zdywersyfikowane. Należy dobrze zrozumieć, czym jest wartościowy link. Wiele osób skupia się jedynie na serwisach contentowych, które zna np. z mediów społecznościowych, które cieszą się określoną popularnością w branży. To dobry trop, ale niekoniecznie każdy taki serwis będzie źródłem wartościowych (czyli wspierających w znaczny sposób pozycjonowanie) odnośników.

Kluczowe jest to, jaki profil linków ma domena owego serwisu oraz to, jaka jest struktura strony. Jeśli pozyskasz link ze strony głównej, to świetnie. Natomiast jeśli pozyskasz link z artykułu, który w bardzo nieznacznym stopniu jest podlinkowany w obrębie serwisu, to efekt będzie słabszy.

Konkurencja

Obserwacja konkurencji to niezwykle istotna kwestia w SEO. W kontekście każdego tematu, a nawet konkretnego słowa kluczowego, musisz wiedzieć z kim konkurujesz. Ważna jest zarówno analiza mocy stron, z którymi walczysz o pozycje (ich domen, jak i podlinkowania konkretnych URL docelowych), jak i treści i technikaliów, czyli czynników on-page u rywali (np. zaczynając od SurferSEO).

Podsumowanie

Pointa jest prosta. Podążanie za najróżniejszymi nowinkami, jeśli nie zadbasz o podstawy (które tak naprawdę stanowią 90% roboty), skazane jest na niepowodzenie.

Jeśli chcesz przebadać swój serwis pod kątem SEO i stworzyć strategię pozyskiwania ruchu organicznego na najbliższy rok, to zapraszam do zapoznania się ofertą na audyt SEO i kontaktu.

Udostępnij: