SEO niby zawsze jest takie samo. Dob贸r s艂贸w kluczowych, optymalizacja, linkowanie… Jednak ka偶da bran偶a rz膮dzi si臋 swoimi prawami. Czasem nie bran偶a, a model biznesowy lub etap w rozwoju firmy determinuje szczeg贸lne podej艣cie do marketingu, a w tym tak偶e do procesu pozycjonowania. Z tego kr贸tkiego tekstu dowiesz si臋, jak ja do tego podchodz臋.

Dekalog SEO dla startup贸w

Dobrze wybierz s艂owa kluczowe

W przypadku innowacyjnych rozwi膮za艅 ci臋偶ko czasem znale藕膰 s艂owa kluczowe z du偶膮 liczb膮 wyszukiwa艅. Zastan贸w si臋, jakie problemy rozwi膮zuje tw贸j produkt. Nast臋pnie rozpisz tzw. dobra substytucyjne i dobra komplementarne. Je艣li kto艣 mia艂 na studiach mikroekonomi臋, to te poj臋cia nie b臋d膮 mu obce. Dla reszty t艂umacz臋.

Dobra substytucyjne to takie produkty i us艂ugi, kt贸re stanowi膮 alternatywne rozwi膮zanie danego problemu. Np. hulajnoga wzgl臋dem roweru.

Dobra komplementarne to takie produkty i us艂ugi, z kt贸rych si臋 korzysta 艂膮cznie. Np. filtr odkamieniaj膮cy wzgl臋dem ekspresu do kawy.

Wylistuj sobie te rozwi膮zania, a na pewno pojawi膮 si臋 pomys艂y na content na firmowy blog. Sprawd藕, czy ludzie szukaj膮 „alternatywa dla …” lub wyra偶e艅 „co zamiast …”. Skorzystaj z narz臋dzi do analizy s艂贸w kluczowych – np. Senuto. Ciekawym 藕r贸d艂em wiedzy o wyszukiwanych has艂ach i podpowiedziach Google b臋dzie te偶 answerthepublic.com.

Wi臋cej o pozycjonowaniu na specyficzne, nieoczywiste frazy przeczytasz tutaj: https://takaoto.pro/taktyki-seo-dla-niszowych-fraz/

Buduj relacje w swojej niszy

Konferencje, blogi, inne firmy prowadz膮ce blogi technologiczne, produktowe etc. to dobre punkty zaczepienia, je艣li chodzi o link building. Im lepsze relacje zbudujesz, tym bardziej twoja marka b臋dzie widoczna, ale tak偶e b臋dziesz mie膰 wi臋cej szans na pozyskanie link贸w poprzez agend臋, bio, guest blogging, wzmianki, wypowiedzi eksperckie etc.

Pami臋taj o linkable content

Nie ka偶da tre艣膰 musi targetowa膰 popularne s艂owa kluczowe. Niekt贸re mog膮 by膰 tzw. linkable content lub link bait. Mog膮 to by膰 na przyk艂ad relacje z konferencji, do kt贸rych b臋dzie linkowa艂 organizator lub inni bloguj膮cy uczestnicy. Linkable content to te偶 cz臋sto share’able content, wi臋c mo偶esz liczy膰 te偶 na ekspozycj臋 w social media. Bardzo dobrze mog膮 si臋 sprawdzi膰 te偶 r贸偶nego rodzaju raporty, wizualizacje danych, infografiki.

Mierz si艂y na zamiary

Targetuj te s艂owa kluczowe, kt贸re nie s膮 obstawione przez gigant贸w technologicznych. Szukaj nisz, gdzie szybko mo偶esz zbudowa膰 widoczno艣膰 w top10, aby jak najszybciej zacz膮膰 pozyskiwa膰 ruch. Lepsze 10 mniej popularnych fraz na topowych pozycjach, ni偶 100 popularnych na drugiej lub trzeciej stronie wynik贸w. Oczywi艣cie wszystko zale偶y od przyj臋tej perspektywy czasowej, ale w przypadku startup贸w i nowych organizacji cash flow nie jest bez znaczenia.

Social media nie pozycjonuje, ale…

Nie oczekuj, 偶e udost臋pnienia twoich tre艣ci w mediach spo艂eczno艣ciowych zast膮pi膮 link building. Jednak nie oznacza to, 偶e masz rezygnowa膰 z medi贸w spo艂eczno艣ciowych. To dobry kana艂 do budowania spo艂eczno艣ci, relacji i wzmacniania rozpoznawalno艣ci marki w grupie docelowej. To z kolei mo偶e pom贸c w zwi臋kszeniu liczby wyszukiwa艅 brandowych (czyli powi膮zanych z mark膮 twojej firmy, twoim produktem etc.). To zawsze si臋 przyda w budowaniu zaufania „w oczach” Google, jak i pozwoli pozyskiwa膰 ruch z fraz, na kt贸re masz praktycznie gwarantowane top1 (je艣li nikt nie da艂 cia艂a na etapie namingu).

Na pocz膮tku by艂y adsy

Pami臋taj, 偶e mierzenie konwersji z ruchu organicznego jest do艣膰 karko艂omnym zadaniem. To znaczy, konwersje zmierzysz, ale ci臋偶ko b臋dzie wytypowa膰 najlepiej konwertuj膮ce s艂owa kluczowe. Odpalaj膮c Google Ads dowiesz si臋, jakie has艂a wyszukiwane przez u偶ytkownik贸w przek艂adaj膮 si臋 na konwersje i mikrokonwersje. Dzi臋ki temu 艂atwiej b臋dzie priorytetyzowa膰 pozycjonowanie na poszczeg贸lne frazy (czasem by膰 mo偶e ma艂o popularne, ale za to bez konkurencji i… przek艂adaj膮ce si臋 na biznes). No i opr贸cz tego pozyskasz ruch, o kt贸rych b臋dzie ci臋偶ko z kana艂u Google/organic na pocz膮tku kampanii SEO.

Snajper czy bomba atomowa

Zastan贸w si臋 czy twoje SEO powinno skupia膰 si臋 na w膮skiej li艣cie s艂贸w kluczowych, czy raczej na dzia艂aniach zasi臋gowych.

Link building + ekspozycja w grupie docelowej

Publikuj膮c wpisy go艣cinne, artyku艂y sponsorowane etc., dbaj nie tylko o obecno艣膰 w miejscach, kt贸re „kopi膮” (np. wypasione PBNy na expirkach), ale we藕 pod uwag臋 tak偶e miejsca, kt贸re mog膮 by膰 odwiedzane przez tzw. core target. Publikacja to nie tylko no艣nik dla linka, ale tak偶e tre艣膰 sama w sobie. Dopasuj swoj膮 tre艣膰 nie tylko do s艂贸w kluczowych, ale tak偶e do potrzeb u偶ytkownik贸w.

Wykreuj ewangelist臋

Wyrazista marka osobista stoj膮ca na czele dzia艂a艅 promocyjnych twojego startupu otworzy ci wiele drzwi, kt贸re prze艂o偶膮 si臋 na wyst臋py na konferencjach, udzia艂 w webinarach, ekspozycj臋 w social media i … linki pozycjonuj膮ce twoj膮 stron臋.

Dzia艂aj w oparciu o dane

Nie dzia艂aj na o艣lep. Narz臋dzia typu Ahrefs czy SurferSEO co prawda kosztuj膮 po kilkadziesi膮t dolar贸w miesi臋cznie, ale daj膮 ci obraz sytuacji. Monitoruj swoje pozycje, ruch, widoczno艣膰. Analizuj nowe s艂owa kluczowe z potencja艂em. 艢led藕 konkurencj臋 – sprawdzaj, jaki content im najlepiej performuje i sk膮d pozyskuj膮 linki. Dzia艂aj膮c bazuj膮c na danych minimalizujesz ryzyko, 偶e twoje dzia艂ania p贸jd膮 na marne.

Je艣li szukasz pomocy w budowaniu widoczno艣ci organicznej dla swojej firmy, zapraszam do wsp贸艂pracy.