Udostępnij:

Zostałem poproszony o przetestowanie nowej platformy wspierającej działania z zakresu tzw. influencer marketingu. Czym jest influencer marketing i w jaki sposób może w nim pomóc platforma internetowa? Postaram się to w miarę prosto nakreślić w paru akapitach 🙂



Wykorzystanie gwiazd popkultury, wizerunku branżowych ekspertów oraz liderów społeczności w reklamie nie jest niczym nowym. Budowanie atrakcyjności, zaufania i autorytetu marki za pomocą osób rozpoznawalnych w danym środowisku jest od dawna praktyką stosowaną w kampaniach telewizyjnych, reklamie prasowej, czy na billboardach. Od dłuższego czasu także coraz w większym stopniu ten trend jest zauważalny także w marketingu internetowym. W odpowiedzi na te potrzeby powstał w obrębie Whitepress nowy moduł do influencer marketingu. Przyjrzyjmy się jej z bliska.

Artykuł ten powstał na zamówienie Whitepress. niemniej wszystkie zawarte w nim opinie i spostrzeżenia są mojego autorstwa, a tekst nie przechodził redakcji po stronie zamawiającego.

Wiem, to się wypowiem…

Zastanawiasz się, czemu akurat moja wypowiedź na temat tej platformy może być wartościowa? Z WhitePress korzystam głównie jako reklamodawca (publikacja gościnnych artykułów eksperckich oraz artykułów sponsorowanych), ale czasem również jako wydawca. Ponadto regularnie bloguję, prywatnie i służbowo.

Jednocześnie w Takaoto regularnie prowadzimy działania dla naszych klientów, w których wykorzystujemy tzw. influencer marketing. Posiadam kilkuletnie doświadczenie w działaniach content marketingowych. To wszystko daje mi dość szeroki obraz tego, co jest istotne dla trzech stron tego procesu – promowanych marek, obsługujących owe marki marketerów, jak i samych twórców – youtuberów, blogerów etc.

Co zdążyłem zauważyć, to to, że na każdym etapie współpracy pojawiają się regularnie te same problemy i wyzwania:

  1. Przy wyborze partnerów do współpracy zawsze istnieje potrzeba researchu.
  2. Dogadanie dokładnego zakresu działań, które spełnią wymogi i marki i twórcy, jest często problematyczne.
  3. Rzetelne wykonanie usługi i rozliczenie czasem nie spełniają oczekiwań którejś ze stron.

Zaraz wyjaśnię, w jaki sposób nowy moduł Whitepress pomaga w rozwiązywaniu tych problemów.

Podstawowa funkcjonalność

Istotą omawianego modułu jest pośredniczenie i ułatwienie współpracy (na etapie jej inicjacji, przebiegu i rozliczenia) między firmami i influencerami. Tych ostatnich należy rozumieć szeroko – chodzi o twórców i liderów społeczności działających w różnych mediach – prowadzących blog, udzielających się na Facebooku, Twitterze, LinkedIn, Instagramie, Snapchacie czy też publikujących różnego rodzaju filmy i vlogi na YouTube.

Dla influencerów to miejsce, w którym mogą się pokazać, przedstawić zakres potencjalnej współpracy, zaprezentować swoje kanały oraz statystyki.

media i kanały influencera

Z kolei dla marek to miejsce, w którym w łatwy sposób, w oparciu o konkretne kryteria, mogą znaleźć potencjalnego partnera do współpracy. Influencerów można sortować i wyszukiwać według szeregu kryteriów. Można zdefiniować interesujące nas kanały (niektórzy działają na wielu platformach, inni wybierają jedną). Można określić konkretne minimalne wartości związane z liczbą fanów, subskrybentów, followersów etc.

Co zapewne istotne dla części z Was, podczas wyszukiwania influencerów można zaznaczyć kryterium kluczowe dla celów SEO (jeśli takie zakłada między innymi planowana kampania) – mianowicie opcję zdobycia linków bez parametru nofollow, czyli takich, które wpływają na pozycjonowanie.

Rodzaje realizowanych projektów

Aby rozpocząć wyszukiwanie influencerów należy przejść do widoku Reklamodawcy i wybrać zakładkę “Stwórz ofertę”:

wyszukiwanie influenceró∑

Następnie naszym oczom ukaże się widok pozwalający na wyszukiwanie potencjalnych partnerów wg opisanych wcześniej kryteriów. Tutaj można także wybrać typ działań, jakie nas interesują.

dzialania reklamowe z blogeramia i vlogerami

Każdy influencer podczas tworzenia swojego konta musi jasno się określić, jakiego typu działania podejmuje. Oczywistym jest, że jak się ma jedynie konto na Snapchacie, to nie zaproponuje się tekstu sponsorowanego z linkiem dofollow, prawda? 🙂

Ma to sens i oszczędza czas. Zakładając profil jako bloger musiałem określić między innymi takie istotne z perspektywy agencji/ zamawiającego informacje, jak:

– W jakich mediach będę publikował zamawiane informacje

kanały promocji

– Opis oferty (w nienarzuconej formie – otwarty tekst)

– Jakie typy działań promocyjnych jestem w stanie podjąć

rodzaje współpracy z influencerami

– Podać szczegóły dotyczące promocji na blogu (np. gdzie będzie opublikowany tekst, jak długo będzie na stronie głównej etc.) i w każdym z dostępnych kanałów społecznościowych

Oczywiście oprócz tego każdy z kanałów podlega opisowi ilościowemu (liczba followersów, użytkowników, fanów etc.). Co więcej, aby uprościć selekcję, każdy bloger (lub inny twórca, influencer) na wstępie musi zaznaczyć, ile mniej więcej może kosztować współpraca. Do dyspozycji jest kilka przedziałów, dzięki którym marketerzy od razu mogą zorientować się mniej więcej, o jakich pieniądzach myśli influencer. Widełki zaczynają się od 50-500 zł, natomiast najwyższy przedział to 10000 w górę. Influencer tworząc precyzyjną ofertę może także podać konkretną cenę. Warto też zaznaczyć, że doświadczony influencer może stworzyć kilka ofert – w różnych kanałach, z różnymi formami promocji, w różnych budżetach.

Taki zestaw danych pozwala jasno sprecyzować, co mogę zrobić dla danej marki. Marka lub reprezentująca jej interesy agencja ma też ma ułatwione zadanie, gdy chce dokonać wyboru z kim współpracować. Po prostu najpierw można znacząco zawęzić sobie grono wg specyficznie dobranych kryteriów.

Interfejs i kwestie techniczne

Poruszanie się po panelu na pewno będzie proste dla osób, które już korzystały z rozwiązań oferowanych przez WhitePress, czy to z poziomu wydawcy, osoby zarządzającej biurem prasowym, czy reklamodawcy publikującego “klasyczne” artykuły sponsorowane. Logika poruszania się po systemie jest bardzo podobna.

Osobiście bym parę kwestii zmienił w panelu i sposobie poruszania, ale generalnie panel jest dość przyjazny. Na pewno nie ma co się bać – nie zaleje Was tam ogrom wykresów, tabelek, skomplikowanych zakładek etc. Wszystko jest w miarę proste. Po prostu trzeba się zalogować i przejść przez całość krok po kroku.

Nawiązywanie współpracy

Niniejszy artykuł powstał, jak już wcześniej wspomniałem, we współpracy z samą platformą. Co ciekawe, zamówienie zostało złożone właśnie za pośrednictwem modułu współpracy z influencerami. Już dość dawno słyszałem o tym projekcie i w momencie, gdy został udostępniony, w miarę szybko założyłem konto jako bloger. Dzięki temu osoby odpowiedzialne za promocję serwisu mogły do mnie trafić i mogliśmy nawiązać współpracę. W kilku wiadomościach w panelu (powiadomienia przychodzą także na adres mailowy powiązany z kontem) ustaliliśmy, co, jak i kiedy.

Co niezwykle istotne dla agencji i ich klientów platforma daje możliwość także monitorowania wyników wybranych kampanii – np. poprzez instalację kodu śledzącego w treści artykułu.

Influencerzy w obrębie platformy

Trudno mi powiedzieć póki co, jacy marketerzy i jakie agencje korzystają z modułu do influencer marketingu. Mogę jednak podejrzewać, że grupa użytkowników jest znacząca, gdyż jest to, jak już wspominałem, moduł w ramach całej platformy WhitePress.pl. Są tu zarówno firmy, które szukają miejsca do publikacji artykułów sponsorowanych. Są tu osoby prowadzące biura prasowe marek. Są tu specjaliści prowadzący działania z zakresu SEO i content marketingu. Nie brakuje potencjalnych partnerów. Jeśli jesteś blogerem/vlogerem, który zastanawia się, czy warto się rejestrować, to myślę, że warto spróbować.

Jeśli chodzi o samych Influencerów sprawa wygląda następująco. Zajrzałem do widoku wyszukiwania (ten opisywany wcześniej, z filtrami, polami wyboru dot. typu współpracy, kanałów etc.). W panelu na dzień dzisiejszy widnieje liczba 1021 profili. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że jeden profil może publikować kilka ofert – modeli współpracy różniących się stawką i ceną.

Pozwoliłem sobie posortować listę wg kryterium popularności (liczba użytkowników, fanów etc.). Na pierwszych miejscach pokazały się takie profile jak:

Tomek Lach (700 000 użytkowników bloga Zajadam.pl):

Tomek Lach profil influencera

Wśród vlogerów m.in. Jack Gadovsky (na trzecim miejscu za Baby’s Adventure i Mandzio):

vlogerzy na influencer.pl

Spośród popularnych profili na Facebooku można znaleźć np. konto Suchar Codzienny (dominuje także w kategorii Instagram):

influencerzy na facebooku

 

Niech liczby mówią same za siebie 🙂

Warto tu jeszcze dodać, że nie każdy jest przyjmowany do grona influencerów w obrębie platformy. Trzeba spełnić określone kryteria:

minimalne kryteria

Subiektywne wrażenia

Wydaje mi się, że zdecydowanie warto dać szansę temu modułowi. Będąc influencerem, zwłaszcza takim, który nie ma na koncie ogromnej ilości przeprowadzonych kampanii, a jednocześnie ma wartościowy, dobrze prowadzony kanał komunikacji i zaangażowaną społeczność. nie należy się wahać.

Jako marka – niech każdy marketer sobie odpowie na pytanie, czy taki sposób wyszukiwania i zlecania prac nie ułatwia życia. Moim zdaniem ułatwia. Zamierzam dać szansę tej platformie zarówno jako marketer, jak i okazjonalnie jako bloger 🙂

Informacje dla influencerów znajdziecie w serwisie www.influencer.pl

Informacje stricte o module influencer marketingu: www.whitepress.pl/influencer-marketing 

Jeśli macie jakieś pytania, uwagi lub spostrzeżenia – piszcie w komentarzach. Postaram się odpowiedzieć.

Udostępnij: