Ten kr贸tki artyku艂 pisz臋 w odniesieniu do tekstu „SEO i przebudowa strony www: o czym musisz pami臋ta膰?” Zbigniewa Rolskiego, kt贸ry pojawi艂 si臋 na stronie semahead.pl. Pozwol臋 sobie dorzuci膰 par臋 s艂贸w od siebie.

(Tu by艂 link do artyku艂u 藕r贸d艂owego, ale zosta艂 usuni臋ty; mo偶ecie poszuka膰 na webarchive, jak chcecie: http://semahead.pl/blog/seo-i-przebudowa-strony-www-o-czym-musisz-pamietac.html)

Zbigniew s艂usznie zauwa偶a, 偶e podczas redesginu strony (nowy layout, nowy silnik, rebranding) nale偶y koniecznie pami臋ta膰 o pewnych kwestiach technicznych, gdy偶 w przeciwnym wypadku ryzykujemy utrat膮 ruchu organicznego. Nie chc臋 powiela膰 tego, co napisa艂 Zbigniew, odsy艂am do oryginalnego artyku艂u, ale przytocz臋 tylko najwa偶niejsze punkty. W pierwszej kolejno艣ci nale偶y przeanalizowa膰 obecn膮 struktur臋 strony i zwr贸ci膰 uwag臋 na takie elementy jak:

  • broken links,
  • b艂臋dy 404,
  • strony z ma艂膮 ilo艣ci膮 tre艣ci,
  • struktura URL.

Nast臋pnie nale偶y przemy艣le膰 zasadno艣膰 zmian lub po prostu utrzyma膰 struktur臋 tytu艂贸w, tag贸w description, adres贸w URL. Nale偶y dopilnowa膰 przekierowa艅 301, zweryfikowa膰 zarz膮dzanie mediami (grafiki), odblokowa膰 dost臋p dla robot贸w wrzucaj膮c nowy projekt na produkcj臋. Aktualizowa膰 nale偶y tak偶e mapy w Search Console. Jak to wszystko zrobi膰? Przeczytajcie we wspomnianym artykule lub skontaktujcie si臋 ze mn膮.

Kornel Dul臋ba, CEO Semahead, wywo艂a艂 mnie do tablicy i poprosi艂 o komentarz, wi臋c postanowi艂em dorzuci膰 par臋 s艂贸w od siebie.

W kontek艣cie zachowania struktury strony dorzuci艂bym jeszcze utrzymanie (lub weryfikacj臋) zasad zwi膮zanych z dyspozycjami dla robot贸w (noindex, nofollow,  canonical etc.). B艂ahy przyk艂ad – zarz膮dzanie kategoriami i tagami na WordPressie. Tagi mog膮 stanowi膰 fajne uzupe艂nienie nawigacji w obr臋bie strony. Jednak cz臋sto strony tag贸w mog膮 stanowi膰 duplikat stron kategorii lub by膰 bardzo ubogie w tre艣ci. Warto mie膰 to na uwadze wdra偶aj膮c now膮 stron臋. Zmiany w zakresie dyspozycji dla robot贸w mog膮 w bardzo znacz膮cy spos贸b wp艂yn膮膰 na widoczno艣膰 strony w wyszukiwarce.

W kontek艣cie struktury strony nie nale偶y zapomina膰 o kwestiach u偶yteczno艣ci i UX. Wolumen ruchu to jedno, a jego jako艣膰 to drugie. W zwi膮zku z czym nale偶y pami臋ta膰 o przyzwyczajeniach u偶ytkownik贸w, ich potrzebach, intencjach. Warto przeanalizowa膰 (je艣li by艂o skonfigurowane) wyszukiwanie w obr臋bie witryny. By膰 mo偶e trzeba przeprojektowa膰 architektur臋 informacji, a by膰 mo偶e s膮 istotne przes艂anki, aby jej nie rusza膰.

Ponadto redesign strony jest czasem dobrym momentem, aby zweryfikowa膰 struktur臋 i jako艣膰 starych tre艣ci. Warto przyjrze膰 si臋 i zaktualizowa膰 stare wpisy na blogu. Wprowadzi膰 dodatkowe linkowanie wewn臋trzne. Od艣wie偶y膰 daty wpis贸w, czasem URL lub tytu艂y (np. gdy aktualizowany jest jaki艣 raport lub content o ograniczonym czasie przydatno艣ci).

Czasem, je艣li wpis jest nieaktualny (np. mamy na blogu artyku艂 „10 trend贸w w marketingu internetowym w 2013 r.”), prowadz膮 do niego linki, ale nie generuje ju偶 ruchu z (bo nikt nie szuka w Google trend贸w na 2013 r.), to mo偶na go przekierowa膰 na wpis o podobnym charakterze, lecz aktualny (np. „10 trend贸w na rok 2016”). Dzi臋ki temu w wzmocnimy pozycjonowanie tre艣ci, na kt贸rych nam zale偶y, nie zmarnujemy wcze艣niej pozyskanych link贸w, a u偶ytkownicy b臋d膮 zadowoleni, 偶e znale藕li warto艣ciowy content.

To samo mo偶e dotyczy膰 oczywi艣cie od艣wie偶ania starej oferty lub przekierowania ruchu ze starego, niedost臋pnego ju偶 asortymentu w sklepie internetowym na nowe generacje produkt贸w. Jednak nale偶y pami臋ta膰, 偶e ka偶da taka zmiana musi by膰 poprzedzona odpowiednim procesem analitycznym, nie mo偶e by膰 przypadkowa i musi czemu艣 s艂u偶y膰! 馃檪 Je艣li nie potrafisz sobie jasno odpowiedzie膰 na pytanie, jaki cel ma konkretna modyfikacja, to lepiej jej nie r贸b.

PS.

Je艣li strona, kt贸r膮 tworzysz to landing page / one-page to nie b臋dziesz mie膰 z ni膮 tak du偶o problem贸w w przypadku zmiany URL lub przebudowy. Poznaj podstawowe wskaz贸wki jak tworzy膰 skuteczne landing page od Artura Smolickiego.

殴r贸d艂o grafiki: Demetriusz Wenglarczyk, na licencji CC 4.0, lexpressive.pl