WordPress to najpopularniejszy na świecie system do zarządzania treścią (CMS). Jeśli masz stronę firmową lub blog to prawdopodobnie twój wybór padł właśnie na WP, a co za tym idzie, zastanawiasz się, jak ją pozycjonować w Google. W tym artykule opiszę dobre praktyki w zakresie zarządzania treścią strony, które będą sprzyjać budowaniu ruchu z wyszukiwarki.

Pod koniec listopada 2019 r. w Łodzi odbyła się konferencja developerów, blogerów i pasjonatów pracujących z CMS WordPress – WordCamp Łódź 2019. Miałem przyjemność wziąć w niej udział w roli prelegenta. Tytuł mojej prezentacji brzmiał „CMS – Content Management SEO, czyli o tym, jak zarządzać treścią na WordPressie, aby serwis efektywnie generował ruch z Google”.

Poniżej znajdziesz myśli przewodnie mojej prezentacji, odesłania do dalszej lektury, a także całą prezentację w formie wideo. Nagranie z mojej prelekcji znajdziesz w sekcji „Rola treści w SEO”.

3 warstwy SEO

Na początek trzeba uzmysłowić sobie czym jest SEO. Z angielskiego to optymalizacja pod kątem silnika wyszukiwarki (Search Engine Optimization), co u nas jest mylnie sprowadzane jedynie do samej optymalizacji strony, tak zwanych działań on-page SEO. Warto jednak pamiętać, że otoczenie strony, a przede wszystkim linki do niej prowadzące, to także ważny element SEO (tzw. off-page SEO, zwany często w polskiej nomenklaturze pozycjonowaniem). Bardziej szczegółowe wyjaśnienia znajdziesz tutaj:

SEO co to jest? Zrozum podstawy optymalizacji i pozycjonowania

O ile podział na on-page SEO i off-page SEO ma dużo sensu, ja w swojej pracy, a także podczas szkoleń i wykładów, dzielę SEO na trzy warstwy.

Z perspektywy specjalisty, marketera, właściciela strony, jest to bardziej praktyczne, bo każdy z tych obszarów wymaga trochę innych umiejętności.

Technologia w SEO

Pierwsza warstwa to technikalia – praca z technologią tworzenia stron internetowych. W przypadku WordPressa wiele kwestii zostaje rozwiązanych automatycznie, bo silnik narzuca nam określone ramy działania. Do tego częstą praktyką jest korzystanie z gotowych builderów (np. Divi, Elementor) oraz wtyczek. W kontekście technologii i jej wpływu na pozycjonowanie w Google należy pamiętać o:

  • odpowiednim zarządzaniu wariantami domeny (najlepiej poprzez ustawienie reguł mod_rewrite przekierowujących automatycznie do jednej wersji adresu np. do https://www.szymonslowik.pl z http://szymonslowik.pl/ lub http://www.szymonslowik.pl),
  • wydajności, czyli szybkości ładowania strony, na którą wpływa cały szereg czynników (TTFB i liczba odwołań do serwera, cache, optymalizacja grafik, optymalne wykorzystanie skryptów i styli CSS),
  • poprawnym wyświetlaniu na urządzeniach o różnej wielkości ekranu.

Technologia to także w dalszej kolejności zarządzanie poprawnym indeksowaniem strony. W przypadku stron opartych na WordPress w większości przypadków nie jest to problematyczne, jeśli tylko strona będzie wydajna i będzie porządek w stosowanych wariantach adresów. Oczywiście od każdej reguły są wyjątki i przy dużej kreatywności developera czy marketera budującego stronę wszystko da się spieprzyć 🙂

Rola treści w SEO

Druga warstwa to właściwa treść strony, czyli tak naprawdę clou twojej obecności online. Treść (nazywana contentem) to po prostu zawartość twojej strony internetowej. Google będzie wyświetlać twoją stronę w wynikach wyszukiwania tylko w odpowiedzi na zapytania (hasła wpisywane przez użytkowników), które bezpośrednio wiążą się z zawartością twojej strony.

Im lepsze dopasowanie stron w obrębie twojej witryny do wyszukiwanych przez internautów haseł, tym większa szansa na pojawienie się w wynikach wyszukiwania w Google. Dlatego też warto pamiętać o tym, aby dla każdego tematu przygotować osobną podstronę, zamiast wrzucać wszystko do jednego worka.

Google także nie lubi sytuacji, w której w obrębie jednej domeny znajduje się bardzo wiele podstron o tej samej (internal duplicate content) lub bardzo zbliżonej treści (powodującej tzw. kanibalizację). Dlatego też rozwijając architekturę informacji warto pamiętać, aby zachować pewną higienę.

Przykładowo, jeśli umieszczasz na swoim blogu artykuł pod tytułem „Reklama na Facebooku – jak skutecznie korzystać z FB Ads”, dodasz go do nowo utworzonej kategorii „Reklama na Facebooku” i przypiszesz do niej tagi „Reklama na FB”, „Reklama FB”, „Facebook Ads”, to w efekcie powstanie kilka podstron:

  • /reklama-na-facebooku-jak-skutecznie-korzystac-z-fb-ads
  • /category/reklama-na-facebooku
  • /tag/reklama-na-fb
  • /tag/reklama-fb
  • /tag/facebook-ads

Z perspektywy wyszukiwarki Google (i jej użytkowników) trudno stwierdzić, która jest najlepszą odpowiedzią na zapytania typu: reklama na facebooku, reklama facebook, reklama FB, reklama na FB itd.

Przeczytaj także:

Architektura informacji strony internetowej w kontekście SEO

To właśnie zbyt spontaniczne zarządzanie taksonomią tagów i kategorii jest bardzo często źródłem kłopotów stron postawionych na WordPressie.

Właśnie kwestii zarządzania treścią poświęcona była moja prezentacja na WordCamp Łódź, do obejrzenia której zapraszam:

Linki w SEO

Linki zwane są paliwem dla pozycjonowania. Linki prowadzące do strony internetowej to (w dużym uproszczeniu) dla Google sygnały budujące jej autorytet. Jeśli na daną treść powołują się inne, zaufane i popularne witryny, linkują do niej, to znaczy, że jest godna uwagi i warto ją pokazywać wyżej w wynikach wyszukiwania. Promocja strony mająca na celu zdobycie linków nie jest ściśle powiązana z silnikiem, na jakim stoi strona, więc czy to będzie WordPress, Joomla, dedykowany CMS, czysty HTML czy inne rozwiązanie, nie będzie miało specjalnie znaczenia.

Oczywiście sprawa pozyskiwania linków z wysokiej jakości domen nie jest łatwa. Tym w dużej mierze, oprócz optymalizacji technicznej (technical SEO) i zarządzania contentem oraz architekturą informacji strony, zajmują się specjaliści SEO.

Przeczytaj więcej o pozyskiwaniu linków i ich roli w pozycjonowaniu:

Link building w SEO – jak linki wpływają na pozycjonowanie stron www

Domain Rating, Trust Flow, Domain Authority, czyli jak ocenić moc domeny w link buildingu i skąd warto pozyskiwać linki

Marketing szeptany na forach – linki z forów i komentarzy na blogach – jak znaleźć właściwe miejsca?