WordPress to najpopularniejszy na 艣wiecie system do zarz膮dzania tre艣ci膮 (CMS). Je艣li masz stron臋 firmow膮 lub blog to prawdopodobnie tw贸j wyb贸r pad艂 w艂a艣nie na WP, a co za tym idzie, zastanawiasz si臋, jak j膮 pozycjonowa膰 w Google. W tym artykule opisz臋 dobre praktyki w zakresie zarz膮dzania tre艣ci膮 strony, kt贸re b臋d膮 sprzyja膰 budowaniu ruchu z wyszukiwarki.

Pod koniec listopada 2019 r. w 艁odzi odby艂a si臋 konferencja developer贸w, bloger贸w i pasjonat贸w pracuj膮cych z CMS WordPress – WordCamp 艁贸d藕 2019. Mia艂em przyjemno艣膰 wzi膮膰 w niej udzia艂 w roli prelegenta. Tytu艂 mojej prezentacji brzmia艂 „CMS – Content Management SEO, czyli o tym, jak zarz膮dza膰 tre艣ci膮 na WordPressie, aby serwis efektywnie generowa艂 ruch z Google”.

Poni偶ej znajdziesz my艣li przewodnie mojej prezentacji, odes艂ania do dalszej lektury, a tak偶e ca艂膮 prezentacj臋 w formie wideo. Nagranie z mojej prelekcji znajdziesz w sekcji „Rola tre艣ci w SEO”.

3 warstwy SEO

Na pocz膮tek trzeba uzmys艂owi膰 sobie czym jest SEO. Z angielskiego to optymalizacja pod k膮tem silnika wyszukiwarki (Search Engine Optimization), co u nas jest mylnie sprowadzane jedynie do samej optymalizacji strony, tak zwanych dzia艂a艅 on-page SEO. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e otoczenie strony, a przede wszystkim linki do niej prowadz膮ce, to tak偶e wa偶ny element SEO (tzw. off-page SEO, zwany cz臋sto w polskiej nomenklaturze pozycjonowaniem). Bardziej szczeg贸艂owe wyja艣nienia znajdziesz tutaj:

SEO co to jest? Zrozum podstawy optymalizacji i pozycjonowania

O ile podzia艂 na on-page SEO i off-page SEO ma du偶o sensu, ja w swojej pracy, a tak偶e podczas szkole艅 i wyk艂ad贸w, dziel臋 SEO na trzy warstwy.

Z perspektywy specjalisty, marketera, w艂a艣ciciela strony, jest to bardziej praktyczne, bo ka偶dy z tych obszar贸w wymaga troch臋 innych umiej臋tno艣ci.

Technologia w SEO

Pierwsza warstwa to technikalia – praca z technologi膮 tworzenia stron internetowych. W przypadku WordPressa wiele kwestii zostaje rozwi膮zanych automatycznie, bo silnik narzuca nam okre艣lone ramy dzia艂ania. Do tego cz臋st膮 praktyk膮 jest korzystanie z gotowych builder贸w (np. Divi, Elementor) oraz wtyczek. W kontek艣cie technologii i jej wp艂ywu na pozycjonowanie w Google nale偶y pami臋ta膰 o:

  • odpowiednim zarz膮dzaniu wariantami domeny (najlepiej poprzez ustawienie regu艂 mod_rewrite przekierowuj膮cych automatycznie do jednej wersji adresu np. do https://www.szymonslowik.pl z http://szymonslowik.pl/ lub http://www.szymonslowik.pl),
  • wydajno艣ci, czyli szybko艣ci 艂adowania strony, na kt贸r膮 wp艂ywa ca艂y szereg czynnik贸w (TTFB i liczba odwo艂a艅 do serwera, cache, optymalizacja grafik, optymalne wykorzystanie skrypt贸w i styli CSS),
  • poprawnym wy艣wietlaniu na urz膮dzeniach o r贸偶nej wielko艣ci ekranu.

Technologia to tak偶e w dalszej kolejno艣ci zarz膮dzanie poprawnym indeksowaniem strony. W przypadku stron opartych na WordPress w wi臋kszo艣ci przypadk贸w nie jest to problematyczne, je艣li tylko strona b臋dzie wydajna i b臋dzie porz膮dek w stosowanych wariantach adres贸w. Oczywi艣cie od ka偶dej regu艂y s膮 wyj膮tki i przy du偶ej kreatywno艣ci developera czy marketera buduj膮cego stron臋 wszystko da si臋 spieprzy膰 馃檪

Rola tre艣ci w SEO

Druga warstwa to w艂a艣ciwa tre艣膰 strony, czyli tak naprawd臋 clou twojej obecno艣ci online. Tre艣膰 (nazywana contentem) to po prostu zawarto艣膰 twojej strony internetowej. Google b臋dzie wy艣wietla膰 twoj膮 stron臋 w wynikach wyszukiwania tylko w odpowiedzi na zapytania (has艂a wpisywane przez u偶ytkownik贸w), kt贸re bezpo艣rednio wi膮偶膮 si臋 z zawarto艣ci膮 twojej strony.

Im lepsze dopasowanie stron w obr臋bie twojej witryny do wyszukiwanych przez internaut贸w hase艂, tym wi臋ksza szansa na pojawienie si臋 w wynikach wyszukiwania w Google. Dlatego te偶 warto pami臋ta膰 o tym, aby dla ka偶dego tematu przygotowa膰 osobn膮 podstron臋, zamiast wrzuca膰 wszystko do jednego worka.

Google tak偶e nie lubi sytuacji, w kt贸rej w obr臋bie jednej domeny znajduje si臋 bardzo wiele podstron o tej samej (internal duplicate content) lub bardzo zbli偶onej tre艣ci (powoduj膮cej tzw. kanibalizacj臋). Dlatego te偶 rozwijaj膮c architektur臋 informacji warto pami臋ta膰, aby zachowa膰 pewn膮 higien臋.

Przyk艂adowo, je艣li umieszczasz na swoim blogu artyku艂 pod tytu艂em „Reklama na Facebooku – jak skutecznie korzysta膰 z FB Ads”, dodasz go do nowo utworzonej kategorii „Reklama na Facebooku” i przypiszesz do niej tagi „Reklama na FB”, „Reklama FB”, „Facebook Ads”, to w efekcie powstanie kilka podstron:

  • /reklama-na-facebooku-jak-skutecznie-korzystac-z-fb-ads
  • /category/reklama-na-facebooku
  • /tag/reklama-na-fb
  • /tag/reklama-fb
  • /tag/facebook-ads

Z perspektywy wyszukiwarki Google (i jej u偶ytkownik贸w) trudno stwierdzi膰, kt贸ra jest najlepsz膮 odpowiedzi膮 na zapytania typu:聽reklama na facebooku, reklama facebook, reklama FB, reklama na FB itd.

Przeczytaj tak偶e:

Architektura informacji strony internetowej w kontek艣cie SEO

To w艂a艣nie zbyt spontaniczne zarz膮dzanie taksonomi膮 tag贸w i kategorii jest bardzo cz臋sto 藕r贸d艂em k艂opot贸w stron postawionych na WordPressie.

W艂a艣nie kwestii zarz膮dzania tre艣ci膮 po艣wi臋cona by艂a moja prezentacja na WordCamp 艁贸d藕, do obejrzenia kt贸rej zapraszam:

Linki w SEO

Linki zwane s膮 paliwem dla pozycjonowania. Linki prowadz膮ce do strony internetowej to (w du偶ym uproszczeniu) dla Google sygna艂y buduj膮ce jej autorytet. Je艣li na dan膮 tre艣膰 powo艂uj膮 si臋 inne, zaufane i popularne witryny, linkuj膮 do niej, to znaczy, 偶e jest godna uwagi i warto j膮 pokazywa膰 wy偶ej w wynikach wyszukiwania. Promocja strony maj膮ca na celu zdobycie link贸w nie jest 艣ci艣le powi膮zana z silnikiem, na jakim stoi strona, wi臋c czy to b臋dzie WordPress, Joomla, dedykowany CMS, czysty HTML czy inne rozwi膮zanie, nie b臋dzie mia艂o specjalnie znaczenia.

Oczywi艣cie sprawa pozyskiwania link贸w z wysokiej jako艣ci domen nie jest 艂atwa. Tym w du偶ej mierze, opr贸cz optymalizacji technicznej (technical SEO) i zarz膮dzania contentem oraz architektur膮 informacji strony, zajmuj膮 si臋 specjali艣ci SEO.

Przeczytaj wi臋cej o pozyskiwaniu link贸w i ich roli w pozycjonowaniu:

Link building w SEO – jak linki wp艂ywaj膮聽na pozycjonowanie stron www

Domain Rating, Trust Flow, Domain Authority, czyli jak oceni膰 moc domeny w link buildingu i sk膮d warto pozyskiwa膰 linki

Marketing szeptany na forach – linki z for贸w i komentarzy na blogach – jak znale藕膰聽w艂a艣ciwe miejsca?