WordPress to najpopularniejszy na ┼Ťwiecie system do zarz─ůdzania tre┼Ťci─ů (CMS). Je┼Ťli masz stron─Ö firmow─ů lub blog to prawdopodobnie tw├│j wyb├│r pad┼é w┼éa┼Ťnie na WP, a co za tym idzie, zastanawiasz si─Ö, jak j─ů pozycjonowa─ç w Google. W tym artykule opisz─Ö dobre praktyki w zakresie zarz─ůdzania tre┼Ťci─ů strony, kt├│re b─Öd─ů sprzyja─ç budowaniu ruchu z wyszukiwarki.

Pod koniec listopada 2019 r. w ┼üodzi odby┼éa si─Ö konferencja developer├│w, bloger├│w i pasjonat├│w pracuj─ůcych z CMS WordPress – WordCamp ┼ü├│d┼║ 2019. Mia┼éem przyjemno┼Ť─ç wzi─ů─ç w niej udzia┼é w roli prelegenta. Tytu┼é mojej prezentacji brzmia┼é „CMS – Content Management SEO, czyli o tym, jak zarz─ůdza─ç tre┼Ťci─ů na WordPressie, aby serwis efektywnie generowa┼é ruch z Google”.

Poni┼╝ej znajdziesz my┼Ťli przewodnie mojej prezentacji, odes┼éania do dalszej lektury, a tak┼╝e ca┼é─ů prezentacj─Ö w formie wideo. Nagranie z mojej prelekcji znajdziesz w sekcji „Rola tre┼Ťci w SEO”.

3 warstwy SEO

Na pocz─ůtek trzeba uzmys┼éowi─ç sobie czym jest SEO. Z angielskiego to optymalizacja pod k─ůtem silnika wyszukiwarki (Search Engine Optimization), co u nas jest mylnie sprowadzane jedynie do samej optymalizacji strony, tak zwanych dzia┼éa┼ä on-page SEO. Warto jednak pami─Öta─ç, ┼╝e otoczenie strony, a przede wszystkim linki do niej prowadz─ůce, to tak┼╝e wa┼╝ny element SEO (tzw. off-page SEO, zwany cz─Östo w polskiej nomenklaturze pozycjonowaniem). Bardziej szczeg├│┼éowe wyja┼Ťnienia znajdziesz tutaj:

SEO co to jest? Zrozum podstawy optymalizacji i pozycjonowania

O ile podział na on-page SEO i off-page SEO ma dużo sensu, ja w swojej pracy, a także podczas szkoleń i wykładów, dzielę SEO na trzy warstwy.

Z perspektywy specjalisty, marketera, w┼éa┼Ťciciela strony, jest to bardziej praktyczne, bo ka┼╝dy z tych obszar├│w wymaga troch─Ö innych umiej─Ötno┼Ťci.

Technologia w SEO

Pierwsza warstwa to technikalia – praca z technologi─ů tworzenia stron internetowych. W przypadku WordPressa wiele kwestii zostaje rozwi─ůzanych automatycznie, bo silnik narzuca nam okre┼Ťlone ramy dzia┼éania. Do tego cz─Öst─ů praktyk─ů jest korzystanie z gotowych builder├│w (np. Divi, Elementor) oraz wtyczek. W kontek┼Ťcie technologii i jej wp┼éywu na pozycjonowanie w Google nale┼╝y pami─Öta─ç o:

  • odpowiednim zarz─ůdzaniu wariantami domeny (najlepiej poprzez ustawienie regu┼é mod_rewrite przekierowuj─ůcych automatycznie do jednej wersji adresu np. do https://www.szymonslowik.pl z http://szymonslowik.pl/ lub http://www.szymonslowik.pl),
  • wydajno┼Ťci, czyli szybko┼Ťci ┼éadowania strony, na kt├│r─ů wp┼éywa ca┼éy szereg czynnik├│w (TTFB i liczba odwo┼éa┼ä do serwera, cache, optymalizacja grafik, optymalne wykorzystanie skrypt├│w i styli CSS),
  • poprawnym wy┼Ťwietlaniu na urz─ůdzeniach o r├│┼╝nej wielko┼Ťci ekranu.

Technologia to tak┼╝e w dalszej kolejno┼Ťci zarz─ůdzanie poprawnym indeksowaniem strony. W przypadku stron opartych na WordPress w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w nie jest to problematyczne, je┼Ťli tylko strona b─Ödzie wydajna i b─Ödzie porz─ůdek w stosowanych wariantach adres├│w. Oczywi┼Ťcie od ka┼╝dej regu┼éy s─ů wyj─ůtki i przy du┼╝ej kreatywno┼Ťci developera czy marketera buduj─ůcego stron─Ö wszystko da si─Ö spieprzy─ç ­čÖé

Rola tre┼Ťci w SEO

Druga warstwa to w┼éa┼Ťciwa tre┼Ť─ç strony, czyli tak naprawd─Ö clou twojej obecno┼Ťci online. Tre┼Ť─ç (nazywana contentem) to po prostu zawarto┼Ť─ç twojej strony internetowej. Google b─Ödzie wy┼Ťwietla─ç twoj─ů stron─Ö w wynikach wyszukiwania tylko w odpowiedzi na zapytania (has┼éa wpisywane przez u┼╝ytkownik├│w), kt├│re bezpo┼Ťrednio wi─ů┼╝─ů si─Ö z zawarto┼Ťci─ů twojej strony.

Im lepsze dopasowanie stron w obr─Öbie twojej witryny do wyszukiwanych przez internaut├│w hase┼é, tym wi─Öksza szansa na pojawienie si─Ö w wynikach wyszukiwania w Google. Dlatego te┼╝ warto pami─Öta─ç o tym, aby dla ka┼╝dego tematu przygotowa─ç osobn─ů podstron─Ö, zamiast wrzuca─ç wszystko do jednego worka.

Google tak┼╝e nie lubi sytuacji, w kt├│rej w obr─Öbie jednej domeny znajduje si─Ö bardzo wiele podstron o tej samej (internal duplicate content) lub bardzo zbli┼╝onej tre┼Ťci (powoduj─ůcej tzw. kanibalizacj─Ö). Dlatego te┼╝ rozwijaj─ůc architektur─Ö informacji warto pami─Öta─ç, aby zachowa─ç pewn─ů higien─Ö.

Przyk┼éadowo, je┼Ťli umieszczasz na swoim blogu artyku┼é pod tytu┼éem „Reklama na Facebooku – jak skutecznie korzysta─ç z FB Ads”, dodasz go do nowo utworzonej kategorii „Reklama na Facebooku” i przypiszesz do niej tagi „Reklama na FB”, „Reklama FB”, „Facebook Ads”, to w efekcie powstanie kilka podstron:

  • /reklama-na-facebooku-jak-skutecznie-korzystac-z-fb-ads
  • /category/reklama-na-facebooku
  • /tag/reklama-na-fb
  • /tag/reklama-fb
  • /tag/facebook-ads

Z perspektywy wyszukiwarki Google (i jej u┼╝ytkownik├│w) trudno stwierdzi─ç, kt├│ra jest najlepsz─ů odpowiedzi─ů na zapytania typu:┬áreklama na facebooku, reklama facebook, reklama FB, reklama na FB itd.

Przeczytaj tak┼╝e:

Architektura informacji strony internetowej w kontek┼Ťcie SEO

To w┼éa┼Ťnie zbyt spontaniczne zarz─ůdzanie taksonomi─ů tag├│w i kategorii jest bardzo cz─Östo ┼║r├│d┼éem k┼éopot├│w stron postawionych na WordPressie.

W┼éa┼Ťnie kwestii zarz─ůdzania tre┼Ťci─ů po┼Ťwi─Öcona by┼éa moja prezentacja na WordCamp ┼ü├│d┼║, do obejrzenia kt├│rej zapraszam:

Linki w SEO

Linki zwane s─ů paliwem dla pozycjonowania. Linki prowadz─ůce do strony internetowej to (w du┼╝ym uproszczeniu) dla Google sygna┼éy buduj─ůce jej autorytet. Je┼Ťli na dan─ů tre┼Ť─ç powo┼éuj─ů si─Ö inne, zaufane i popularne witryny, linkuj─ů do niej, to znaczy, ┼╝e jest godna uwagi i warto j─ů pokazywa─ç wy┼╝ej w wynikach wyszukiwania. Promocja strony maj─ůca na celu zdobycie link├│w nie jest ┼Ťci┼Ťle powi─ůzana z silnikiem, na jakim stoi strona, wi─Öc czy to b─Ödzie WordPress, Joomla, dedykowany CMS, czysty HTML czy inne rozwi─ůzanie, nie b─Ödzie mia┼éo specjalnie znaczenia.

Oczywi┼Ťcie sprawa pozyskiwania link├│w z wysokiej jako┼Ťci domen nie jest ┼éatwa. Tym w du┼╝ej mierze, opr├│cz optymalizacji technicznej (technical SEO) i zarz─ůdzania contentem oraz architektur─ů informacji strony, zajmuj─ů si─Ö specjali┼Ťci SEO.

Przeczytaj wi─Öcej o pozyskiwaniu link├│w i ich roli w pozycjonowaniu:

Link building w SEO – jak linki wp┼éywaj─ů┬ána pozycjonowanie stron www

Domain Rating, Trust Flow, Domain Authority, czyli jak oceni─ç moc domeny w link buildingu i sk─ůd warto pozyskiwa─ç linki

Marketing szeptany na forach – linki z for├│w i komentarzy na blogach – jak znale┼║─ç┬áw┼éa┼Ťciwe miejsca?