Pozycjonowanie lokalne to bardzo istotna taktyka dotarcia do klientów w określonej lokalizacji. Opiera się na optymalizacji strony, jej promocji w mediach oraz budowaniu reputacji. Chociaż ma wiele wspólnego z ogólnymi zasadami pozycjonowania, ma również swoje unikalne cechy, które warto znać prowadząc działania promocyjne w konkretnym mieście lub regionie. Z niniejszego artykułu dowiesz się, jak działa pozycjonowanie lokalne i dlaczego jest tak ważne.
Potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu swojego biznesu? Skontaktuj się ze mną.
Content
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to jedna z gałęzi SEO, której celem jest budowanie ekspozycji marki i pozyskiwanie klientów z lokalnych wyników w wyszukiwarkach internetowych – najczęściej Google. W pozycjonowaniu lokalnym stosuje się klasyczne metody pozycjonowania stron takie jak optymalizacja techniczna, tworzenie przydatnych treści, dbanie o użyteczność strony i budowanie jej reputacji wśród użytkowników, ale także „w oczach” wyszukiwarek.
Niemniej oprócz tych uniwersalnych obszarów oddziaływania na algorytmy wyszukiwarek, w pozycjonowaniu lokalnym ważne jest także dbanie o targetowanie lokalnych fraz, jasne wskazanie obszaru, na którym się świadczy usługi, a także dbanie o wizytówkę GMB – Google My Business i opinie. Niestety, to ostatnie potrafi być problematyczne i to na kilku poziomach, o czym poniżej opowiem trochę więcej.
Optymalizacja strony pod wyniki lokalne
Zanim przejdziemy do smaczków, omówmy podstawy. Żeby skutecznie pozycjonować się w wyszukiwarkach należy zadbać o następujące elementy:
- Struktura strony – wydziel podstrony dla wszystkich elementów oferty zamiast tworzyć tylko jedną podstronę ze wszystkimi usługami. (więcej o architekturze informacji)
- Dostępność dla robotów – twoja strona musi być łatwo dostępna dla robotów Google. W tym kontekście na etapie tworzenia i optymalizacji strony szczególnie należy zwrócić uwagę na sposób serwowania treści, który ułatwi Google łatwe renderowanie (wyświetlanie wszystkich elementów) strony. Developerzy bez wiedzy SEO coraz częściej budują strony w dużej mierze oparte na JS, co może być problematyczne i wymagać konsultacji ze specjalistą.
- Wydajność – strona powinna szybko się ładować i być w pełni funkcjonalna – szczególnie na mobile. W tym kontekście warto dowiedzieć się więcej o tzw. podstawowych wskaźnikach internetowych, na których bazuje Google – tzw. Core Web Vitals.
- Budowanie autorytetu – w SEO oznacza to przede wszystkim pozyskiwanie linków z innych, powiązanych tematycznie i kontekstowo witryn, ze stron o wysokiej widoczności w sieci, jakościowym ruchem i podobnym targetem.
- Sprawne zarządzanie stroną – aby wprowadzać większość zmian technicznych, contentowych, czy związanych ze strukturą serwisu, będziesz potrzebować łatwego w obsłudze CMS – WordPress wydaje się idealnym kompromisem między łatwością obsługi, a szerokim spektrum możliwości optymalizacyjnych.
Specyfika pozycjonowania lokalnego
W pozycjonowaniu lokalnym liczy się jednak coś więcej niż wyżej wymienione taktyki. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Tagi title
Chociażby optymalizacja tagów title będzie przebiegać trochę inaczej niż w przypadku sklepu internetowego działającego w całym kraju. Tytuł strony powinien zawierać słowo kluczowe, ale także jednoznacznie targetować intencję. Dlatego też firmom działającym lokalnie sugerujemy dodawanie do nazwy usługi w tytule także lokalizacji – np. Psychoterapia dla dzieci – Poznań.
Optymalizacja pod kontakt i dojazd
Strony firm działających lokalnie mają często charakter usługowy. Zastanów się, jaki jest nadrzędny cel twojej witryny i nadaj priorytet elementom ułatwiającym realizację tego celu, na przykład:
- Click2call – zamiast tylko podawać numer telefonu, stwórz aktywny link umożliwiający rozpoczęcie połączenia telefonicznego.
- Widgety komunikatorów – jeśli twoi klienci chętnie kontaktują się z tobą przez messengera – dodaj odpowiedni widget.
- Mapka – gdy użytkownicy są zainteresowani dotarciem do twojego lokalu (np. kawiarni, hotelu), osadzona na stronie mapka może być wyjątkowo pomocna. Pomyśl także o dodaniu informacji na temat parkingu lub innych wskazówek nawigacyjnych (wejście od strony podwórka itp.).
- Dane teleadresowe – dobrą praktyką jest dodanie danych teleadresowych (a także oficjalnych danych firmy) nie tylko na podstronie „kontakt”, ale także w innych miejscach – np. w stopce widocznej na każdej podstronie.
Poprawiając użyteczność strony (szczególnie na mobile) wpływasz zarówno na pozyskiwanie ruchu (Google jest skłonne do proponowania użytkownikom stron, które łatwo pozwalają realizować ich cele), jak i tzw. konwersje, czyli realizację twoich celów biznesowych.
Przy pozycjonowaniu lokalnym możesz zderzyć się z ograniczonym potencjałem pozyskiwania ruchu (mała liczba wyszukiwań w danej lokalizacji). Często ciężko będzie ci przeskalować ruch. Możesz jednak dbać o to, aby większy odsetek odwiedzających wybierał twoją firmę.
Budowanie reputacji wśród ludzi i wyszukiwarek
Pozycjonowanie lokalne bardzo dobrze uzupełnia się z działaniami wizerunkowymi. Twoja firma cieszy się popularnością, uznaniem, jest nagradzana? Angażujesz się w lokalne inicjatywy? Zadbaj o odpowiednią ekspozycję (także w mediach społecznościowych), na stronach instytucji, imprez miejskich itp.
Przy okazji, budując relacje z lokalnymi instytucjami (od urzędu miasta, przez uczelnie, stowarzyszenia, akceleratory czy np. regionalne izby gospodarcze itp.), zadbaj o to, aby na ich stronach pojawiły się linki do twojej witryny. Dla Google to najważniejsza forma rekomendacji i budowania zaufania wobec witryn.
Jeśli masz kontakt do lokalnych mediów, zadbaj o ekspozycję w prasie online. Możesz też zrobić to w bardzo prosty sposób kupując artykuły sponsorowane z linkami.
Warto także zadbać o ekspozycję marki (i oceny) w katalogach – zarówno lokalnych, ogólnopolskich, jak i branżowych. Google wyświetla opinie z niektórych katalogów w swoich widgetach w wynikach wyszukiwania, więc zadbaj o nie.
Bardziej zaawansowane taktyki linkowania takie jak cloud stacking i zaplecza/PBN oraz parasite SEO z wykorzystaniem publikacji sponsorowanych też mogą być tu przydatne, jednak wymagają już większego doświadczenia.
Przykład wyników z katalogu:
Opinie z innych źródeł wbudowane w widget Google:
Do automatycznego dodawania elementów stałych i zmiennych do tytułów oraz meta opisów możesz wykorzystać wtyczki do WordPress takie jak Yoast SEO:
Wtyczki tego typu (także RankMath czy All In One SEO) pozwolą ci także zarządzać innymi elementami wspierającymi pozycjonowanie jak chociażby mapy XML serwujące Google listę stron w twoim serwisie.
Schema i dane strukturalne
Znaczniki schema i dane strukturalne to elementy w kodzie strony, które pozwalają robotom wyszukiwarek lepiej zrozumieć, o czym jest twoja strona i jaki jest jej charakter. Czy twoja firma świadczy usługi, jest producentem, czy może sklepem internetowym.
Możesz wykorzystać na przykład następujące typy znaczników:
- LocalBusiness: Ten typ schema jest kluczowy dla lokalnych firm, ponieważ umożliwia dodanie szczegółowych informacji o biznesie, takich jak nazwa, adres, numer telefonu, godziny otwarcia i współrzędne geograficzne.
- Organization: Umożliwia dodanie informacji o firmie, takich jak logo, dane kontaktowe i profile w mediach społecznościowych, co może pomóc w wyświetlaniu firmy w panelu wiedzy Google.
- Review: Pozwala na wyświetlanie recenzji i ocen, co może zwiększyć zaufanie do firmy i jej wiarygodność w oczach potencjalnych klientów.
Google My Business
GMB to usługa Google pozwalająca zarządzać wizytówką i jej widocznością w mapkach. Bardzo często w wynikach lokalnych mapka pojawia się nad klasycznymi linkami do stron i przykuwa uwagę użytkowników, więc ekspozycja w mapce jest szczególnie istotna.
Optymalizacja wizytówki GMB krok po kroku:
- Upewnij się, że wszystkie podstawowe dane są dokładne i kompletne. Obejmuje to nazwę firmy, adres, godziny otwarcia, numer telefonu, stronę internetową oraz kategorie działalności.
- Napisz profesjonalny i angażujący opis, który precyzyjnie oddaje charakter twojej działalności. Użyj słów kluczowych, które są istotne dla twojej branży, aby poprawić widoczność w wyszukiwarce.
- Dodaj wysokiej jakości zdjęcia, które prezentują twoją firmę, produkty lub usługi. Regularne aktualizowanie zdjęć może zwiększyć atrakcyjność wizytówki i przyciągnąć więcej klientów.
- Jeśli to możliwe, dodaj szczegółowe informacje o oferowanych produktach i usługach. Może to pomóc klientom lepiej zrozumieć, co oferujesz i zwiększyć szanse na konwersję.
- Regularnie aktualizuj godziny otwarcia, zwłaszcza w okresach świątecznych lub podczas zmian sezonowych.
- Określ dokładną lokalizację oraz obszar, na którym świadczysz usługi, aby ułatwić klientom znalezienie twojej firmy.
- Zachęcaj klientów do pozostawiania opinii i odpowiadaj na nie. Pozytywne recenzje mogą znacząco wpłynąć na widoczność lokalną i budować zaufanie.
Opinie w Google My Business
Z opiniami jest zwykle problem. Nie ma jednego magicznego sposobu, aby nakłonić klientów do pozostawiania opinii. Testuj różne rozwiązania – zwłaszcza na etapie dostarczenia satysfakcjonującej usługi (np. dodając ulotkę na stoliku w kawiarni). Jednocześnie musisz wiedzieć (lub zapewne już wiesz), że zmorą lokalnych biznesów są fałszywe opinie. Google ma problem z moderowaniem fałszywych negatywnych opinii. Prowadzi też walkę z fałszywymi pozytywnymi opiniami, ale nie zawsze je dobrze rozpoznaje. W efekcie twoi konkurenci mogą „nabijać” sobie gwiazdki nieetycznymi metodami. Warto zaznaczyć, że polskie prawo zabrania kupowania opinii i takie praktyki są karane przez UOKiK.
Newsy i promocje w Google My Business
Publikacja newsów dotyczących promocji, poszczególnych produktów i usług to działanie warte dodatkowej uwagi, które może dodatkowo pomóc w dotarciu do klientów. Pisząc o poszczególnych elementach oferty i rozwiązywanych problemach zwiększasz pulę słów kluczowych, na które może wyświetlić się twoja wizytówka oraz może podnieść jej pozycje w wynikach lokalnych – mapce.
Wyniki brandowe
Wielu potencjalnych klientów będzie szukało informacji o twojej firmie wpisując jej nazwę. Sprawdź, co wyświetla się w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na tzw. zapytania brandowe. Dobrą praktyką jest zapełnianie pierwszych 10 wyników własnymi stronami. Nie, nie chodzi o to, aby tworzyć wiele stron firmy. Wystarczy, że będą to profile w mediach społecznościowych (gdzie także warto zbierać pozytywne opinie, budować społeczność i pozyskiwać ruch na stronę), a także kilka wpisów w katalogach lub artykuły w lokalnych mediach o twojej marce.
CTR
Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?
Jestem przeciwnikiem pakietów cenowych w pozycjonowaniu. Zupełnie inne nakłady pracy i wydatki na media będą potrzebne przy pozycjonowaniu medycyny estetycznej w Warszawie (wysoka konkurencja), a zupełnie inne w przypadku serwisu ogumienia w małej miejscowości. Żeby lepiej zrozumieć metody wyceny pozycjonowania lokalnego, przeczytaj ten artykuł: ile kosztuje pozycjonowanie?
Przydatne narzędzia
W pozycjonowaniu lokalnym mogą pomóc ci specjalistyczne narzędzia takie jak polskie Localo.
Alternatywą może być Center.ai. Tego typu rozwiązania są szczególnie przydatne, gdy zarządzasz siecią wizytówek Google – np. siecią kawiarni lub sklepów konkretnej marki. Jeśli potrzebujesz wsparcia w pozycjonowaniu lokalnym dla swojej sieci – daj znać! Ja i mój zespół chętnie pomożemy.
Warto także korzystać z narzędzi do optymalizacji treści, które uwzględniają twoją bezpośrednią konkurencji – np. Surfer (sprawdź), który pozwala na działanie na poziomie konkretnego miasta w Polsce:
Pozycjonowanie lokalne – współpraca
Jeśli prowadzisz mały punkt usługowy, to zapewne poradzisz sobie stosując porady przedstawione w tym artykule. Jednak jeśli chcesz się skupić na innych aspektach rozwijania swojego biznesu, działasz w sektorze B2B lub usług wysokomarżowych, działasz na skalę, przy której racjonalnym krokiem jest delegowanie usług i współpraca ze specjalistami, zapraszam do kontaktu! Wraz z moim zespołem agencji takaoto jesteśmy obecni na rynku od 2012 roku i skutecznie pomagamy firmom w budowaniu widoczności w Internecie. Masz pytania – napisz do mnie.