Pomysł na Direct Answer – sprawdzanie kolejki do tego featured snippetu

Content marketing, Optymalizacja SEO stron www

Trafiłem na ciekawy sposób żeby sprawdzić, który wynik Google traktuje jako drugi najlepszy do umieszczenia w featured snippet. Jeszcze nie wiem, jak go dokładnie wykorzystam, ale może komuś się przyda do rozkmin na temat jakości i wbijania się do Direct Answer lub powrotu tamże, jeśli utracił pozycję zero.

Wprowadzenie – co to jest featured snippet

Featured snippets to dodatkowe elementy wyników wyszukiwania w Google (inaczej SERP – ang. Search Engine Result Page). Termin ten odnosi się do wyników spoza klasycznej listy linków, czyli takich jak Knowledge Graph, panel z klipami wideo lub Direct Answer. Nie mówimy tutaj o reklamach, czyli wynikach płatnych, tylko o wynikach organicznych serwowanych przez algorytm.

Jednym z typów snippetów jest Direct Answer, o których wspomniałem już przed chwilą. To wycinki treści ze strony docelowej zaprezentowane na „pozycji zero” – czyli nad klasycznymi wynikami wyszukiwania. Oprócz wycinka tekstu odpowiadającego na problem zadany w zapytaniu do wyszukiwarki (search query) snippet ten zawiera link do strony źródłowej a czasem także grafikę.

Przykładowo:

Direct Answer źródło: google.com

Direct Answer nie jest dodatkiem pojawiającym się dla każdego zapytania. Prezentowany jest głównie dla zapytań o charakterze informacyjnym, gdy szukamy odpowiedzi na konkretne pytania. Zależy także od podaży treści w danej tematyce.

Załóżmy, że prowadzisz serwis związany z pracą, rekrutacją, HR itp. i chcesz zdobyć pozycję zero na hasło „zarobki w IT”.

Sprawdźmy, co się pojawia w DA dla tej frazy:

Na tej podstawie możesz wyciągnąć pewne wnioski na temat tego, co premiuje Google. Natomiast fajnie by było mieć trochę więcej danych do porównania.

Sprawdźmy wyniki z pominięciem tego serwisu. W tym celu wpisujemy zapytanie „zarobki w IT -businessinsider.com.pl”, dzięki czemu dostajemy wyniki bez zasobów tej domeny:

W ten sposób dostajemy drugi wynik do analizy. Możemy porównać treść strony faktycznie wyświetlanej oraz także tej, która jest druga w kolejce. Możemy zobaczyć, jakie przewagi ma wynik pierwszy, czym się wyróżnia. Często będzie to po prostu stopień ustrukturyzowania (np. lista numerowana lub punktowana, spis treści, struktura śródtytułów).

Dla niektórych zapytań można „dokopać się” także do kolejnych wyników w kolejce. Przykładowo taką sytuację można zaobserwować dla zapytania „rodzaje umów o pracę”:

Wynik DA – zasób z wupwarszawa.praca.gov.pl

Wynik DA po pominięciu gov.pl; otrzymujemy DA z interview.me:

Wynik po pominięciu powyższych przypadków z serwisu aplikuj.pl:

Gdy pominiemy jeszcze ten wynik, otrzymujemy czwartą propozycję (trzeci wynik w kolejce do wyświetlenia jako Direct Answer), tym razem z domeny tomhrm.com:

Jeśli dużo pracujesz nad wyświetlaniem w featured snippets, masz rozbudowaną sekcję contentową, blog, to może ten workflow będzie dla Ciebie przydatny 🙂

Napisz do mnie
Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.