Co to jest Page Rank Sculpting?

Optymalizacja SEO stron www, Technical SEO

Page Rank sculpting to świadome i przemyślane sterowanie przepływem autorytetu w obrębie serwisu internetowego.

tl;dr dzięki PR sculpting zwiększysz autorytet pozycjonowanych stron. Osiągniesz wyższe pozycje. Jeśli potrzebujesz konsultacji lub audytu skontaktuj się ze mną.

Kto stosuje PR sculpting?

W praktyce jest to bardzo rzadko stosowana przez specjalistów SEO taktyka (nie mówiąc już o developerów odpowiadających za stawianie sklepów internetowych). Nic w tym dziwnego, bo większość działań SEO na rynku sprowadza się do optymalizacji title, napisania „wartościowych treści” (haha) na x tysięcy znaków i rozpoczęcia schematycznego link buildingu. No i oczywiście zawsze dochodzą jakieś pozoranckie działania z optymalizacją alt czy meta description.

W praktyce każda optymalizacja strony pod kątem SEO powinna obejmować również reorganizację struktury i technikaliów w celu lepszego sterowania przepływem autorytetu. Dobrze poprowadzony audyt SEO również powinien wskazywać szanse w tym zakresie, a nie tylko skupiać się na wskazaniu oczywistych błędów technicznych.

Wszak pozycjonowanie stron to nie tylko rozbudowa czynników poprawiających pozycję, ale także optymalne wykorzystanie dotychczasowo zgromadzonego potencjału strony.

PR sculpting a architektura informacji

Aby zoptymalizować serwis pod kątem SEO, w pierwszej kolejności należy zadbać o:

  • poprawne technikalia umożliwiające sprawne crawlowanie, renderowanie, indeksowanie;
  • architekturę informacji sprzyjającą odpowiedniemu rozprowadzaniu autorytetu i targetowaniu fraz.

Dobór title i H1 jest już pochodną wcześniejszych działań. Tak samo planowanie treści. Link building, pomimo, że jest działaniem zewnętrznym, też powinien wynikać z założeń strategicznych poczynionych na początku planowania architektury.

Autorytet? Page Rank? Czyli co?

Dlaczego jest to takie ważne? Otóż Google wyświetla linki w SERP-ach bazując na dopasowaniu (do frazy + personalizacja) oraz autorytecie witryny. Dla popularnych, komercyjnych zapytań istnieją dziesiątki odpowiedzi (stron docelowych), które są równie dobrze dopasowane. Mają bardzo podobne tytuły i zawartość witryny. Różnią się natomiast autorytetem, zaufaniem ze strony Google, które finalnie decyduje o wysokich pozycjach.

Autorytet to pojęcie ogólne, koncept. Nie znamy szczegółów działania algorytmu Google, lecz z dużą dozą pewności możemy przyjąć, że istnieje coś takiego jak autorytet tematyczny (topical authority – premia dla stron, które specjalizują się w danych zagadnieniach i obszernie je opisują) oraz autorytet linkowy. Autorytet linkowy przelewa się między stronami poprzez linki (pomiędzy domenami poprzez tzw. backlinki, jak i w obrębie stron www poprzez tzw. linkowanie wewnętrzne).

Skala linkowania wewnętrznego

Planując linkowanie wewnętrzne zastanów się, które strony chcesz najbardziej wesprzeć. Czy niektóre z nich mają priorytet i powinny być podlinkowane częściej? Czy może chcesz linkować wszystko do wszystkiego, gdzie tylko pojawia się jakiś naturalny kontekst? Wszystko zależy od struktury witryny, sposobu jej monetyzacji, celów, a także możliwości. Przy dużych serwisach automatyzacja linkowania wewnętrznego jest nie lada wyzwaniem. Z tą tematyką mocno walczył mój serdeczny kolega Robert Niechciał, czego efektem jest system do linkowania wewnętrznego oparty na NLP. Jeśli interesuje cię linkowanie oparte na semantyce, zorientowane na budowanie topical authority i lepsze komunikowanie Google, o czym są twoje treści, sprawdź jego rozwiązanie do linkowania wewnętrznego.

Jak działa PR sculpting

Każda strona ma ograniczoną pulę mocy do przekazania stronom, do których linkuje. Wyobraźmy sobie witrynę, w której każda podstrona linkuje do wszystkich pozostałych podstron. W takiej sytuacji autorytet rozprowadzany jest po równo. Nie jest to zwykle sytuacja optymalna, bo czemu strona kontakt, czy polityka prywatności mają dostawać tyle samo mocy, co strona popularnej kategorii? Albo czemu strona produktu, który jest jednym z wielu podobnych wariantów i nie jest osobno wyszukiwany poprzez unikalne słowa kluczowe – czy powinna mieć tyle samo mocy co strona kategorii, która targetuje najważniejsze słowo kluczowe dal tego asortymentu?

Podejmując działania z zakresu Page Rank sculptingu korzystamy z takich narzędzi jak:

  • świadome budowanie hierarchii stron,
  • celowe tworzenie wąskich gardeł w przepływie autorytetu site-wide do mniej ważnych stron na poziomie menu głównego,
  • stosowanie linków niewidocznych dla Google.

To ostatnie jest szczególnie ważne, gdyż pomaga zarządzać nie tylko przepływem autorytetu, ale także budżetem crawlowania. Sterowanie Googlebotem za pomocą linków nofollow jest po prostu bardzo niewydajnym rozwiązaniem. Tak samo jednoczesne nakładanie na poszczególne podstrony blokad disallow w robots.txt oraz dyrektyw noindex w meta robots lub nagłówkach HTTP.

Co daje Page Rank Sculpting w sklepie internetowym

Koniec końców, odpowiedni dobór narzędzi optymalizacyjnych pozwala skierować autorytet tam gdzie trzeba. Dzięki temu nie zasilasz stron, które nie potrzebują więcej mocy, bo albo nie mają konkurencji (specyficzne produkty dostępne tylko w jednym miejscu) albo w ogóle nie biorą udziału w pozyskiwaniu ruchu organicznego z Google. Nikt ich nie szuka lub wyszukiwania te zgarnia kategoria nadrzędna.

Co nam daje zamknięcie przepływu autorytetu do stron nieistotnych? Otóż ten autorytet nie wyparuje (jeśli zrobimy to mądrze) tylko rozpłynie się odpowiednio w systemie naczyń połączonych jakim są podstrony serwisu połączone linkami wewnętrznymi. Innymi słowy, ważne z perspektywy pozycjonowania strony będą miały więcej mocy, a link building (pozyskiwanie backlinków) będzie w większym stopniu wpływał nie tylko na strony linkowane, ale także strony je otaczające w obrębie witryny.

Nofollow w linkowaniu wewnętrznym

Ktoś może powiedzieć, że przecież wystarczy zastosować linki nofollow w obrębie serwisu, aby uzyskać podobny efekt. Niestety od dawna nie jest to dobry pomysł.

Przyjmijmy prosty model witryny, w którym mamy stronę gromadzącą autorytet (np. dobrze podlinkowana z zewnątrz strona główna) oraz 3 podstrony. Każda z podstron otrzymuje link dofollow ze strony głównej. Statystycznie przez każdy link przepłynie 1/3 autorytetu:

linkowanie wewnętrzne

Co się stanie w momencie, gdy jeden z linków zmienimy na link nofollow? Oczekujemy, że linkiem nofollow nie popłynie autorytet (słusznie), a całość mocy zostanie rozprowadzona na dwa pozostałe linki (niesłusznie). W tym scenariuszu autorytet zostanie policzony na zasadzie 100% podzielone przez liczbę linków ogółem (df i nf) i statystycznie tyle autorytetu zostanie przydzielone każdemu linkowi df:

To oczywiście uproszczony model i liczby te należy traktować poglądowo, bo faktyczny rozkład przydzielanej mocy może być różny. Ważne, aby zrozumieć, że stosowanie linków dofollow nie powoduje, że moc zostanie rozprowadzona na pozostałe strony, tylko niestety „wyparuje”.

Gdyby jednak zastosować zamiast linków nofollow inne formy odnośników (które są dla Google niewidoczne, niezrozumiałe lub po prostu nie są traktowane jako linki przez Googlebota w ogólnym rozrachunku) to udałoby się rozprowadzić 100% mocy do stron, które tego potrzebują. I na tym cały wic polega 😉

Przeczytaj też:

Udostępnij post:

    Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, konsultacją SEO, napisz do mnie!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.