Page Rank sculpting to 艣wiadome i przemy艣lane sterowanie przep艂ywem autorytetu w obr臋bie serwisu internetowego.

tl;dr dzi臋ki PR sculpting zwi臋kszysz autorytet pozycjonowanych stron. Osi膮gniesz wy偶sze pozycje. Je艣li potrzebujesz konsultacji lub audytu skontaktuj si臋 ze mn膮.

Kto stosuje PR sculpting?

W praktyce jest to bardzo rzadko stosowana przez specjalist贸w SEO taktyka (nie m贸wi膮c ju偶 o developer贸w odpowiadaj膮cych za stawianie sklep贸w internetowych). Nic w tym dziwnego, bo wi臋kszo艣膰 dzia艂a艅 SEO na rynku sprowadza si臋 do optymalizacji title, napisania „warto艣ciowych tre艣ci” (haha) na x tysi臋cy znak贸w i rozpocz臋cia schematycznego link buildingu. No i oczywi艣cie zawsze dochodz膮 jakie艣 pozoranckie dzia艂ania z optymalizacj膮 alt czy meta description.

W praktyce ka偶da optymalizacja strony pod k膮tem SEO powinna obejmowa膰 r贸wnie偶 reorganizacj臋 struktury i technikali贸w w celu lepszego sterowania przep艂ywem autorytetu. Dobrze poprowadzony audyt SEO r贸wnie偶 powinien wskazywa膰 szanse w tym zakresie, a nie tylko skupia膰 si臋 na wskazaniu oczywistych b艂臋d贸w technicznych.

Wszak pozycjonowanie stron to nie tylko rozbudowa czynnik贸w poprawiaj膮cych pozycj臋, ale tak偶e optymalne wykorzystanie dotychczasowo zgromadzonego potencja艂u strony.

PR sculpting a architektura informacji

Aby zoptymalizowa膰 serwis pod k膮tem SEO, w pierwszej kolejno艣ci nale偶y zadba膰 o:

  • poprawne technikalia umo偶liwiaj膮ce sprawne crawlowanie, renderowanie, indeksowanie;
  • architektur臋 informacji sprzyjaj膮c膮 odpowiedniemu rozprowadzaniu autorytetu i targetowaniu fraz.

Dob贸r title i H1 jest ju偶 pochodn膮 wcze艣niejszych dzia艂a艅. Tak samo planowanie tre艣ci. Link building, pomimo, 偶e jest dzia艂aniem zewn臋trznym, te偶 powinien wynika膰 z za艂o偶e艅 strategicznych poczynionych na pocz膮tku planowania architektury.

Autorytet? Page Rank? Czyli co?

Dlaczego jest to takie wa偶ne? Ot贸偶 Google wy艣wietla linki w SERP-ach bazuj膮c na dopasowaniu (do frazy + personalizacja) oraz autorytecie witryny. Dla popularnych, komercyjnych zapyta艅 istniej膮 dziesi膮tki odpowiedzi (stron docelowych), kt贸re s膮 r贸wnie dobrze dopasowane. Maj膮 bardzo podobne tytu艂y i zawarto艣膰 witryny. R贸偶ni膮 si臋 natomiast autorytetem, zaufaniem ze strony Google, kt贸re finalnie decyduje o wysokich pozycjach.

Autorytet to poj臋cie og贸lne, koncept. Nie znamy szczeg贸艂贸w dzia艂ania algorytmu Google, lecz z du偶膮 doz膮 pewno艣ci mo偶emy przyj膮膰, 偶e istnieje co艣 takiego jak autorytet tematyczny (topical authority – premia dla stron, kt贸re specjalizuj膮 si臋 w danych zagadnieniach i obszernie je opisuj膮) oraz autorytet linkowy. Autorytet linkowy przelewa si臋 mi臋dzy stronami poprzez linki (pomi臋dzy domenami poprzez tzw. backlinki, jak i w obr臋bie stron www poprzez tzw. linkowanie wewn臋trzne).

Jak dzia艂a PR sculpting

Ka偶da strona ma ograniczon膮 pul臋 mocy do przekazania stronom, do kt贸rych linkuje. Wyobra藕my sobie witryn臋, w kt贸rej ka偶da podstrona linkuje do wszystkich pozosta艂ych podstron. W takiej sytuacji autorytet rozprowadzany jest po r贸wno. Nie jest to zwykle sytuacja optymalna, bo czemu strona kontakt, czy polityka prywatno艣ci maj膮 dostawa膰 tyle samo mocy, co strona popularnej kategorii? Albo czemu strona produktu, kt贸ry jest jednym z wielu podobnych wariant贸w i nie jest osobno wyszukiwany poprzez unikalne s艂owa kluczowe – czy powinna mie膰 tyle samo mocy co strona kategorii, kt贸ra targetuje najwa偶niejsze s艂owo kluczowe dal tego asortymentu?

Podejmuj膮c dzia艂ania z zakresu Page Rank sculptingu korzystamy z takich narz臋dzi jak:

  • 艣wiadome budowanie hierarchii stron,
  • celowe tworzenie w膮skich garde艂 w przep艂ywie autorytetu site-wide do mniej wa偶nych stron na poziomie menu g艂贸wnego,
  • stosowanie link贸w niewidocznych dla Google.

To ostatnie jest szczeg贸lnie wa偶ne, gdy偶 pomaga zarz膮dza膰 nie tylko przep艂ywem autorytetu, ale tak偶e bud偶etem crawlowania. Sterowanie Googlebotem za pomoc膮 link贸w nofollow jest po prostu bardzo niewydajnym rozwi膮zaniem. Tak samo jednoczesne nak艂adanie na poszczeg贸lne podstrony blokad disallow w robots.txt oraz dyrektyw noindex w meta robots lub nag艂贸wkach HTTP.

Co daje Page Rank Sculpting w sklepie internetowym

Koniec ko艅c贸w, odpowiedni dob贸r narz臋dzi optymalizacyjnych pozwala skierowa膰 autorytet tam gdzie trzeba. Dzi臋ki temu nie zasilasz stron, kt贸re nie potrzebuj膮 wi臋cej mocy, bo albo nie maj膮 konkurencji (specyficzne produkty dost臋pne tylko w jednym miejscu) albo w og贸le nie bior膮 udzia艂u w pozyskiwaniu ruchu organicznego z Google. Nikt ich nie szuka lub wyszukiwania te zgarnia kategoria nadrz臋dna.

Co nam daje zamkni臋cie przep艂ywu autorytetu do stron nieistotnych? Ot贸偶 ten autorytet nie wyparuje (je艣li zrobimy to m膮drze) tylko rozp艂ynie si臋 odpowiednio w systemie naczy艅 po艂膮czonych jakim s膮 podstrony serwisu po艂膮czone linkami wewn臋trznymi. Innymi s艂owy, wa偶ne z perspektywy pozycjonowania strony b臋d膮 mia艂y wi臋cej mocy, a link building (pozyskiwanie backlink贸w) b臋dzie w wi臋kszym stopniu wp艂ywa艂 nie tylko na strony linkowane, ale tak偶e strony je otaczaj膮ce w obr臋bie witryny.

Nofollow w linkowaniu wewn臋trznym

Kto艣 mo偶e powiedzie膰, 偶e przecie偶 wystarczy zastosowa膰 linki nofollow w obr臋bie serwisu, aby uzyska膰 podobny efekt. Niestety od dawna nie jest to dobry pomys艂.

Przyjmijmy prosty model witryny, w kt贸rym mamy stron臋 gromadz膮c膮 autorytet (np. dobrze podlinkowana z zewn膮trz strona g艂贸wna) oraz 3 podstrony. Ka偶da z podstron otrzymuje link dofollow ze strony g艂贸wnej. Statystycznie przez ka偶dy link przep艂ynie 1/3 autorytetu:

linkowanie wewn臋trzne

Co si臋 stanie w momencie, gdy jeden z link贸w zmienimy na link nofollow? Oczekujemy, 偶e linkiem nofollow nie pop艂ynie autorytet (s艂usznie), a ca艂o艣膰 mocy zostanie rozprowadzona na dwa pozosta艂e linki (nies艂usznie). W tym scenariuszu autorytet zostanie policzony na zasadzie 100% podzielone przez liczb臋 link贸w og贸艂em (df i nf) i statystycznie tyle autorytetu zostanie przydzielone ka偶demu linkowi df:

To oczywi艣cie uproszczony model i liczby te nale偶y traktowa膰 pogl膮dowo, bo faktyczny rozk艂ad przydzielanej mocy mo偶e by膰 r贸偶ny. Wa偶ne, aby zrozumie膰, 偶e stosowanie link贸w dofollow nie powoduje, 偶e moc zostanie rozprowadzona na pozosta艂e strony, tylko niestety „wyparuje”.

Gdyby jednak zastosowa膰 zamiast link贸w nofollow inne formy odno艣nik贸w (kt贸re s膮 dla Google niewidoczne, niezrozumia艂e lub po prostu nie s膮 traktowane jako linki przez Googlebota w og贸lnym rozrachunku) to uda艂oby si臋 rozprowadzi膰 100% mocy do stron, kt贸re tego potrzebuj膮. I na tym ca艂y wic polega 馃槈

Przeczytaj te偶: