Śledzenie widoczności w wynikach wyszukiwania i odpowiedziach opartych na sztucznej inteligencji staje się niezbędnym procesem dla każdego marketera. Google, które wciąż absolutnie dominuje w świecie SEO wprowadziło AI Overviews, które wymykają się klasycznej analityce. Równolegle warto obserwować, co się dzieje w ChatGPT, Gemini czy Perplexity. Jak to robić? Z pomocą przychodzą nowe moduły w Surfer, Ahrefs, Senuto, Semstorm, SeoStation, czy dedykowane rozwiązania – Waikay, Chatbeat oraz ZipTie.dev.
Content
Zmiany w doświadczeniach użytkowników i analityce
Blisko 6 miliardów ludzi korzysta z Google. Ich doświadczenia ulegają zmianie wraz z wdrożeniem Przeglądów AI. Jeszcze większą zmianą będzie wdrożenie AI mode, czyli całkowicie konwersacyjnego i multimodalnego doświadczenia w wyszukiwaniu.
Mierzenie pozycji na określone słowa kluczowe odchodzi do lamusa. Zobaczymy, w jaki sposób użytkownicy adaptują się do nowej technologii. Być może z poziomu samego Google będą podejmować decyzje zakupowe i zlecać agentom AI dokonanie konwersji w ich imieniu. Czy jesteś na to gotowy ze swoim biznesem?
Trzeba całkowicie zmienić sposób mierzenia efektywności SEO. Z kliknięć w wyszukiwarce trzeba przestawić się na kliknięcia w głowie (świadomość użytkownika), bo niestety podsumowania AI bardzo mocno redukują CTR. Czeka nas więcej ruchu brandowego i direct, stanowiącego ostatni etap wędrówki użytkownika.
Jak Google raportuje ruch z AI
W Google Search Console wyniki z AI Overviews nie mają osobnej sekcji ani filtra – są wrzucane do jednego worka razem z tradycyjnymi wynikami organicznymi. Kliknięcie linku w AI Overview liczy się dokładnie tak samo, jak zwykłe kliknięcie organiczne. Z kolei każde pojawienie się linku w tym module traktowane jest jako osobne wyświetlenie (impression), które trafia do standardowego raportu „Sieć”. Jeśli chodzi o pozycję, GSC przypisuje ją na podstawie miejsca, w którym wyświetla się cały AI Overview. Innymi słowy: jeżeli AI Overview wskoczy na pierwszą pozycję, to wszystkie linki w jego treści automatycznie mają przypisane miejsce nr 1, bez względu na to, gdzie byłyby w klasycznych wynikach wyszukiwania.
Na szczęście powstają narzędzia, które pozwalają mierzyć obecność w wynikach serwowanych przez AI. Nie jest to pomiar dokładny, bo wyniki są personalizowane, ale pozwalający ocenić, w jakim stopniu nasza marka jest kojarzona z poszczególnymi problemami, zapytaniami, popytem na określone produkty i usługi.
Przyjrzyjmy się im:
Ziptie.dev
Narzędzie tworzone przez Tomka Rudzkiego i Bartka Góralewicza. Testuję już jakiś czas. Pozwala analizować, czy dla danego zapytania generowany jest snippet AI Overview, czy jest tam odniesienie do naszej strony (link do źródła) oraz wzmianka o marce.
Bada AI Overviews w Google, ChatGPT, Perplexity i zestawia z tradycyjnymi SERPami:

Daje różnego rodzaju wskazówki motywujące do poprawy wyniku:

Pokazuje trendy, pomaga zestawić się z konkurencją. Można dodawać wiele fraz z palca lub dokonać integracji z Google Search Console.

Dla wytrawnych specjalistów od SEO i contentu istny drogowskaz do dalszych działań!
Chatbeat
Również polska propozycja – tym razem od twórców Brand24. Tu również otrzymujemy szereg użytecznych dashboardów pokazujących stopień ekspozycji i wyniki na tle konkurencji:

Można sobie to oczywiście podzielić na różne kanały:

Dostajemy możliwość monitorowania szeregu konkretnych promptów:

Zespół Chatbeat stworzył także poradnik jak poprawić widoczność w wynikach AI. Podejrzewam, że wszystkie te narzędzia będą zmierzać powoli w tym kierunku, aby nie tylko raportować, ale także dawać dynamiczne, praktyczne porady, co z danym wynikiem zrobić.
Zapowiada się ciekawie, a to dopiero początek. Warto dodać, że obie polskie propozycje cechują się bardzo przyjaznym UI, więc łatwo się w tym poruszać + nie wstyd raportować w ten sposób klientom lub przełożonym.
Waikay
Waikay to narzędzie tworzone przez Dixona Jonesa (ex-Majestic, Inlinks), czyli weterana brytyjskiej sceny SEO.
Waikay ma trochę bardziej toporny interfejs i nie do końca jeszcze się w nim połapałem, ale wydaje się warty testowania.
Pokazuje ekspozycję w poszczególnych aplikacjach AI oraz dodatkowo weryfikuje, czy nasz brand znalazł się w danych treningowych modeli LLM:

Waikay daje możliwość stworzenia raportu marki, zestawienie z konkurentami w Perplexity, ChatGPT, Gemini i Claude, a także pozwala stworzyć dedykowane raporty pod określone tematy.
Pozwala także weryfikować fakty związane z marką, aby konstruować lepsze raporty. Póki co dopiero zapoznaję się z tym toolem i powiem szczerze, że wiele elementów i mechanika nie są dla mnie jasne, ale na pewno jest warty uwagi.

AI tracker (w SurferSEO)
(uzupełnię niedługo) 😉
Inne narzędzia
Istnieje szereg innych narzędzi, których jeszcze nie testowałem, takich jak:
- KNWN.app
- AI Rank Tracker od Dejan.ai
- Amionai
- Profound
- Athenahq
Może przyjdzie czas na testy i opisanie ich bardziej szczegółowo z czasem.
Przeczytaj też o monitoringu pozycji w AI Overviews w SeoStation.pl.
Jeśli potrzebujesz pomocy w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości, umów się na konsultacje SEO. Porozmawiamy o zasadach działania modeli językowych i silników AI, o semantyce, uczeniu modeli… Zapraszam 🙂