Narzędzia analityczne, które powinien znać każdy marketer

Biznes online, Optymalizacja SEO stron www

Marketing powinien zawsze opierać się na znajomości bieżącej sytuacji. Kiedyś marketerzy mieli do dyspozycji jedynie bardzo drogie i często niezbyt miarodajne badania rynkowe. Obecnie, przynajmniej Ci, którzy prowadzą kampanie online, mają dostęp do ogromnych zasobów wiedzy w postaci danych, statystyk, insightów konsumenckich. Poznaj kilka kluczowych narzędzi, które pomogą Ci efektywnie prowadzić działania marketingowe.

Zajmuję się SEO, więc mój personalny wybór narzędzi w naturalny sposób opiera się na narzędziach wspierających pozycjonowanie i analizę ruchu organicznego. Jednak na potrzeby tego artykułu prezentuję szersze spektrum rozwiązań, które przydadzą się każdemu marketerowi prowadzącemu kampanie w digitalu.

Po co marketerowi analityka?

Zastanawiasz się po co marketerowi analityka? Czy nie powinien skupiać się na kreacji? A po to, aby podejmować racjonalne decyzje w procesie planowania kampanii. Mogą to być zarówno zaawansowane, precyzyjne dane liczbowe mówiące o średnim koszcie konwersji z poszczególnych słów kluczowych w Google Ads, jak i ogólne informacje o preferencjach danej grupy klientów. Zbierane dane można zarówno wykorzystywać na etapie optymalizacji kampanii, jak i podczas planowania, w fazie kreacji.

Google Analytics

Google Analytics chyba każdy zna. Obecnie obowiązująca wersja to Google Analytics 4. Podstawowe wdrożenie jest stosunkowo proste, lecz niezbędna jest odpowiednia wiedza, aby dobrze skonfigurować to narzędzie – tak, aby faktycznie dostarczało Ci użytecznych danych. Dane muszą być wysokiej jakości, aby wyciągać z nich wnioski i podejmować racjonalne decyzje!

Google Analytics daje nam informacje o profilu odbiorców, o ich zachowaniach na stronie, popularności poszczególnych treści, przepływach między stronami, źródłach ruchu, a także poszerzone informacje na temat konwersji – realizacji celów w witrynie. GA4 dodatkowo wprowadziło mierzenie zaangażowania użytkowników. Posiada także możliwości integracji z zewnętrznymi narzędziami (szczególnie proste jest spięcie Google Analytics z Google Search Console i Google Ads).

Alternatywy: PIWIK PRO / Matomo, Yandex Metrika, Adobe Analytics.

Jeśli chcesz zdobyć fachową wiedzę na temat analityki internetowej sprawdź szkolenie Google Analytics 4 Macieja Lewińskiego.

Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę na temat analityki internetowej w oparciu o rozwiązania Google śledź takie osoby jak wspomniany Maciek Lewiński (i jego newsletter), Przemysław Modrzewski, Damian Rams, Karol Dziedzic czy Marcin Wsół.

HotJar

HotJar to narzędzie wspierające pracę badaczy i projektantów UX. Pozwala nagrywać sesje użytkowników i później je odtwarzać, co może znaleźć zastosowanie w audytach UX. Dzięki temu jesteśmy w stanie zobaczyć, jak na filmie, jak zachowują się poszczególni użytkownicy na stronie. Dla osób, które nie prowadziły tego typu badań to może być niezły szok, bo użytkownicy zachowują się w większości przypadków skrajnie nieracjonalnie (z perspektywy obserwatora).

Ponadto narzędzie pozwala zdefiniować odpowiednie ścieżki, sekwencje kroków, a następnie mierzyć, w jakim stopniu użytkownicy realizują określone cele. Działania te w dalszym etapie mogą uzupełniać inne funkcje HotJar oraz bardziej specjalistyczne narzędzia analityczne wspierające sam proces optymalizacji – nastawione na testy A/B i personalizację.

Alternatywy: Cux.io, CrazyEgg, Yandex Metrika

Sentione

Sentione to narzędzie do monitoringu internetu oraz wspierające social selling i social listening. Jednocześnie daje mnóstwo wiedzy na temat aktywności internautów. Wiele osób wybiera tego typu narzędzia tylko, aby monitorować wzmianki o swojej marce. Jednak Sentione daje możliwość śledzenia dowolnych fraz, dzięki czemu możemy przeanalizować o czym rozmawiają internauci w danej tematyce, w jakim medium się poruszają, a także jaki jest sentyment ich wypowiedzi. Bardzo pomocne narzędzie w rękach świadomego marketera.

Alternatywy: Brand24, IMM, Monitori

Nie ma analityki bez analityka

Narzędzia analityczne dają bardzo wiele możliwości. Nie wyobrażam sobie pracy bez nich. Bez danych i ciągłego wglądu w bieżącą sytuację na rynku bardzo ciężko prowadzić skuteczne, świadome działania marketingowe. Jednak trzeba też pamiętać, że narzędzia nie wykonają pracy za nas. To marketer najpierw musi zdiagnozować określony problem, następnie zadać odpowiednie pytanie i dopiero później szukać odpowiedzi w wykresach i raportach.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.