Klastrowanie fraz (keyword clustering) to proces grupowania powiązanych ze sobą słów kluczowych w tzw. klastry tematyczne, czyli grupy wyrażeń, które można przypisać do konkretnych podstron serwisu. Dzięki temu możliwe jest skuteczniejsze planowanie struktury strony, tworzenie treści odpowiadających na konkretne grupy intencji użytkowników oraz unikanie kanibalizacji fraz.
Dokonując klasteryzacji dużego zbioru słów (np. fraz zawierających określone hasło lub też po prostu fraz konkurencji zebranych w ramach analizy content gap) osiągasz szereg korzyści:
- możesz oszacować ile faktycznie tematów masz do pokrycia,
- unikniesz kanibalizacji treści,
- nieco bardziej realistycznie spojrzysz na estymacje ruchu.
Moim zdaniem, to jedno z kluczowych działań w strategii contentowej. Pozwala tworzyć zoptymalizowane treści, które mają większą szansę na uzyskanie widoczności w wynikach wyszukiwania na wiele pokrewnych zapytań jednocześnie. To proste – dobrze przeprowadzone klastrowanie istotnie wspiera rozwój topical authority domeny, pozwala efektywniej zarządzać architekturą informacji oraz zwiększa efektywność linkowania wewnętrznego.
W praktyce stosuje się do tego różne podejścia: od prostych grup logicznych tworzonych ręcznie, po metody bazujące na NLP i analizie semantycznej (np. z wykorzystaniem embeddings lub analizy SERP). W mojej ocenie najlepiej sprawdzi się połączenie analizy semantycznej sprowadzającej się do identyfikacji intencji przez model językowy z analizą empiryczną tego, jak widzi to wyszukiwarka, czyli analizując wyniki wyszukiwania dla poszczególnych fraz i porównując ich podobieństwo.