AI zmienia sposób prezentacji wyników w Google. Obok klasycznych linków coraz częściej pojawiają się Przeglądy AI (AI Overviews). Choć zwykle nie generują one większej liczby bezpośrednich kliknięć, mają realny wpływ na widoczność marek w wyszukiwarce. Dlatego dostawcy narzędzi, m.in. SeoStation, wprowadzają możliwość monitorowania obecności stron w wynikach AI. W tym artykule pokazuję, jak podejść do analizy AIO, jak skonfigurować raporty i dlaczego warto wykorzystać do tego monitoring pozycji SeoStation.pl.
Content
Pozycjonowanie na frazy vs. tematy
W nowoczesnym SEO liczy się już nie tylko pozycja na tzw. główne słowa kluczowe – nazwy usług i produktów (często będące tzw. money keywords), nazwy pojęć, zwykle w podstawowej formie gramatycznej. Coraz większe znaczenie ma obecność w wynikach AI, które generowane są na różne, dłuższe, bardziej specyficzne i precyzyjne zapytania z długiego ogona – tak zwane zapytania konwersacyjne. Są to naturalne zapytania, w różnych formach gramatycznych.
Jak pozycjonować się w AI Overviews? Napisałem o tym osobny artykuł (zob. Pozycjonowanie w AI Overviews i AI mode), ale na potrzeby tego tekstu warto zwrócić uwagę na dwie kwestie: wysokie pozycje na główne słowa kluczowe (czyli ogólnie, dobre SEO, które jest niezbędne do groundingu i query augmentation / query fan out) oraz odpowiednia struktura treści, która umożliwia ich łatwe parsowanie i znajdowanie zestawów pytanie – odpowiedź.
Wyniki wyszukiwania to już nie tylko 10 niebieskich linków, ale także dodatkowe moduły. Zanim pojawiło się AI Overviews, były już Direct Answers. Łączy je nie tylko to, że obniżają CTR z wyników wyszukiwania, ale przede wszystkim to, że nie mogłyby istnieć bez passage indexing. Google zapisuje w swojej bazie konkretne porcje wiedzy i dopasowuje je do specyficznych zapytań użytkowników. I pod to trzeba się optymalizować.
Jak wybrać zapytania do monitorowania?
Dogłębne i klarowne opisanie istotnych dla grupy docelowej zagadnień to jeden z fundamentów obecności w AIO. Natomiast podstawą optymalizacji jest obserwowanie wyników wyszukiwania i inżynieria zwrotna. Zanim jednak zaczniesz obserwować, czy twoja strona jest w wynikach AI w Google, musisz wybrać tematy, dla których narzędzia takie jak SeoStation, mają prowadzić monitoring.
Oczywiście możesz wpisać zapytania „z palca” – tak jak ci się wydaje, że twoi klienci mogliby pytać o twoje usługi i towary. Jest to jednak obarczone ryzykiem, bo nie wiesz, czy tak faktycznie szukają.
Jednym z prostszych rozwiązań (o ile twoja strona już jest zindeksowana, wypełniona treścią i generuje jakieś sensowne wyświetlenia) jest wyciągnięcie fraz z Google Search Console.
Zapytania, dla których generowane są Przeglądy AI, są zwykle kilkuwyrazowe i targetują intencję informacyjną (lub mieszaną).
Jeśli chcesz wyjść z klucza długości zapytań, wejdź w raport skuteczności w konsoli Google i skorzystaj z filtra zapytań – wyrażenia regularne (regex) i wklej: ([^” „]*\s){3,}?

W ten sposób uzyskasz listę zapytań, które składają się z co najmniej trzech słów (ciągów znaków). Możesz oczywiście zmieniać liczbę w formule regex.
Możesz też oczywiście zastosować inne wyrażenia regularne, które odfiltrują ci wszystkie zapytania, które zawierają „jak”, „co”, „dlaczego”, „ile” itp. Jednak te zapytania to nie jedyne, dla których generowane są AI Overviews, więc można z tego skorzystać jako techniki uzupełniającej.
Przy większych stronach możesz dodatkowo użyć filtra liczby wyświetleń, pozycji, a przy bardzo dużych serwisach przyda się sięgnięcie do danych z BigQuery.
Niezależnie od skali i wybranej metody, koniec końców musisz wybrać listę zapytań. Jeśli twój raport GSC jest ubogi w dane, po prostu weź najpopularniejsze hasła, na których ci zależy i stwórz pytania ich dotyczące. Możesz się do tego posłużyć ChatGPT lub innym asystentem AI.
Konfiguracja raportu
Ustawienie monitoringu AIO w SeoStation jest bardzo proste i niczym się nie różni od definiowania klasycznego projektu monitoringu słów kluczowych. W zasadzie to jeden i ten sam raport, także wystarczy ustawić domenę, zakres monitoringu (lokalnie czy krajowo) i podać listę fraz.
W efekcie otrzymujesz szereg raportów. Na początek przejrzysta lilsta z zaznaczonymi pozycjami w klasycznych wynikach i w AIO:

Ale można skorzystać także z wizualizacji (np. dla klientów lub szefa) pokazujących szereg metryk SEO, z pozycją w top10 i w AIO włącznie:

Dlaczego warto skorzystać z Seostation?
Ten artykuł jest efektem mojej współpracy z SeoStation, ale mam zasadę, że nie polecam niczego, z czego nie używałem i nie przetestowałem. Z SeoStation pierwszy raz skorzystałem pod koniec 2015 r. – oczywiście do monitorowania pozycji słów kluczowych w Google. Pamiętam, że dość szybko wdrożyli aplikację mobilną, co było dużym plusem. I teraz pozytywnym zaskoczeniem jest dość szybkie wdrożenie monitoringu wyników AI Overviews.
Takie funkcje oferują też inne platformy i narzędzia, ale jeśli szukasz czegoś stricte do monitorowania pozycji swojej strony, to cenowo wygląda to bardzo dobrze:

Monitoring AIO jest dostępny w każdym pakiecie, także możesz korzystać z tej funkcji bez względu na wielkość projektu, który prowadzisz.
Można przetestować za darmo:

Co można by było dodać?
Raport analizy wyników AI Overviews jest świetny w swojej prostocie, jednak wiadomo – zawsze można coś poprawić i rozwinąć. Mogłyby być to na przykład takie ficzery jak:
- możliwość podglądu treści Przeglądu AI od Google (wyniki te są mocno personalizowane, ale wciąż, dawałoby to fajną podstawę do optymalizacji),
- narzędzie do sugerowania fraz do monitoringu na podstawie integracji z GSC lub zadanych głównych słów kluczowych,
- generowanie sugestii do poprawy treści strony w oparciu o AI (reverse engineering pod kątem information gain i struktury treści).
Jestem jednak świadom, że każda dodatkowa funkcja, to koszta, a te przekładają się na cenę. Można to jednak rozwiązać np. za pomocą dodatkowych punktów kupowanych ad hoc. Rozmawiałem też z autorami narzędzia o moich pomysłach i wiem, że są bardzo otwarci na feedback użytkowników, także jak macie swoje sugestie, to odezwijcie się do nich.
Ocena końcowa
Niemniej obecna propozycja SeoStation jest naprawdę atrakcyjna – zwłaszcza, jeśli ktoś prowadzi jeden lub kilka niedużych projektów. Wygoda, prostota, dostępność mobile i atrakcyjna cena to szereg atutów dla freelancerów i mikro agencji oraz przedsiębiorców, którzy sami pozycjonują swoje serwisy. Dlatego jeśli zaliczasz się do tej grupy, to z czystym sumieniem zachęcam do testów i użytkowania!