Marketing szeptany na forach – linki z forów i komentarzy na blogach – jak znaleźć właściwe miejsca?

Link building

Zdobywanie linków z forów i komentarzy na blogach, czyli tzw. marketing szeptany (buzz marketing), to jedna z wielu taktyk pozycjonowania. Jednak, jak w większości działań SEO, diabeł tkwi w szczegółach. Od niuansów będzie zależeć, czy kampania pozyskiwania linków osadzonych w komentarzach, przyniesie pozytywny efekt, czy też zaszkodzi lub po prostu pozostanie bez wpływu.

Jeśli szukasz profesjonalnych usług pozycjonowania, optymalizacji, link buildingu, to zapraszam do kontaktu.

Marketing szeptany w link buildingu

Marketing szeptany to dość szerokie pojęcie. Jego synonimami lub też pojęciami bliskoznacznymi są buzz marketing, word of mouth marketing. Odnosi się do wszelkiego rodzaju wypowiedzi użytkowników rekomendujących te, czy inne rozwiązania, marki, produkty. To świetnie świadczy o marce, jeśli dzieje się to spontanicznie, mamy do czynienia z marketingiem wirusowym w social media. Jednak w praktyce ogromna część wypowiedzi na forach i w komentarzach jest kupowana. Na koniec wpisu poruszam kwestię aspektów etycznych tego procesu, jednak w pierwszej kolejności chciałem się skupić na pozyskiwaniu linków w ten sposób.

Na początek zaznaczę, że marketing szeptany nie jest wiodącą techniką zdobywania wartościowych odnośników. Dopiero przy określonej skali ma znaczenie. Może być wystarczający przy okazji pozycjonowania lokalnego lub w niszowych branżach. Od czegoś jednak trzeba zacząć i w praktyce wiele agencji SEO zdobywa linki głównie właśnie w ten sposób.

Nie zalecam działania w oparciu o marketing szeptany jako trzon link buildingu. Dużo lepiej sprawdzą się linki z artykułów w dobrze podlinkowanych serwisach o wysokim autorytecie, czy też linki partnerskie zdobywane ze stron głównych serwisów o odpowiednim autorytecie (np. patronaty medialne i inne formy współpracy partnerskiej). Jednak jeśli chcesz zdobywać linki z forów, poniżej tłumaczę jak robić to z głową. Nie jest to jedyny sposób działania, lecz pokazuje kluczowe zagadnienia, które warto brać pod uwagę, jeśli chcesz zadbać o jakość pozyskiwanych odnośników.

Jak zdobywać dobre linki z forów i blogów

Marketing szeptany (przez niektórych nazywany szemranym, w sumie nie bez podstaw) stanowi stosunkowo łatwy i tani sposób na zdobycie linków. Jest z nim jednak kilka problemów. Robienie go na oślep nie jest dobrym pomysłem, bo rośnie ryzyko, że pozyskasz linki, które będą bez wpływu na ranking. A to strata czasu i pieniędzy.

Poniżej opiszę kilka taktyk, które warto rozważyć. Pomogą ci mądrzej przystąpić do promocji szeptanej, czy też pierwszych kampanii link buildingu.

Jakie miejsca wybrać pod linki

Wskazane jest znalezienie miejsc, które:

  • mają widoczność w Google (innymi słowy – pojawiają się w wynikach wyszukiwania na jakieś słowa kluczowe)
  • są powiązane tematycznie
  • posiadają jak najmniej linków wychodzących
  • same są podlinkowane z zewnątrz i wewnętrznie

Jakich miejsc unikać w link buildingu

Na ogół lepiej unikać forów i wątków, które:

  • posiadają bardzo dużą liczbę linków wychodzących
  • opierają się na jednozdaniowych wypowiedziach bez związku z tematem
  • są niewidoczne w Google (lub wręcz nie są zindeksowane)
  • nie dają możliwości zdobycia linków dofollow (chyba, że celowo pozyskujesz odnośniki nofollow dla rozbudowy profilu linków i zwiększenia jego wiarygodności)

Sprawdź także:

Narzędzia, z których warto skorzystać

Każdy SEO-wiec ma pewnie swoje metody. Przedstawię ci listę działań, które uwzględniają każdy z powyżej wymienionych punktów.

Sprawdzanie widoczności domeny

Widoczność każdego forum możesz sprawdzić na kilka sposobów. Jeden z najprostszych to skorzystanie z Senuto (z którego generalnie warto korzystać do całego szeregu działań contentowych i SEO):

Senuto analiza widocznosci forum

Przykładowo – powyższy screen obrazuje stabilną kondycję serwisu forum.budujemydom.pl. W ujęciu tygodniowym jest on widoczny na ok. 17609 fraz w top10. To naprawdę solidny wynik pozwalający wnioskować, że:

  • strona ma realny ruch
  • Google jej ufa (różnymi czynnikami „przekonuje” ona algorytm, że zasługuje na miejsca w top10)
  • prawdopodobnie nie ma nałożonego żadnej poważniejszej kary ograniczającej widoczność
  • jest bogata w treści

Sprawdzanie tematyczności domeny

Za pomocą Senuto sprawdzisz też, do jakich grup tematycznych zaliczona jest domena:

senuto kategorie tematyczne

Warto też zdać się na zdrowy rozsądek i po prostu przeklikać się przez daną stronę. W dalszej perspektywie należy szukać wątków jak najlepiej dopasowanych do strony, którą chcesz linkować.

Na takim rozwiązaniu opiera się narzędzie Łukasza Zontka – sfeosem.com. Pozwala wpisać interesującą cię frazę i sprawdzić, czy w top50 rankują jakieś fora internetowe, blogi lub serwisy z sekcją komentarzy, na których istnieje szansa pozyskania odnośnika:

linki tematyczne z forum

Można też po prostu ocenić na jakie słowa kluczowe wyświetla się w Google dana domena. Można to zrobić za pomocą wspomnianego wcześniej Senuto lub, jeśli ktoś woli, innego polskiego narzędzia – Semstorm:

forum slowa kluczowe

Analiza linków wychodzących i przychodzących (backlinków)

To, jak wiele linków wychodzących ma dane forum lub blog możesz sprawdzić na dwa sposoby. Pierwszy to wykorzystanie crawlera (Screaming Frog lub Sitebulb). Jest to jednak bardzo czasochłonne przedsięwzięcie i przy szukaniu większej liczby miejsc, niezbyt zasadne. Możesz skorzystać z Ahrefs, aby zobaczyć, do jak wielu domen linkuje dany serwis, a także jak wiele domen linkuje do niego:

analiza linków wychodzących i przychodzących

Z powyższego raportu widać, że do domeny ad-master.pl prowadzi ponad 8 tysięcy linków z około 450 domen. Teraz sprawdzamy, ile domen jest linkowanych z poziomu tego serwisu. Im więcej podejrzanych, komercyjnych linków dofollow wychodzi, tym mniejsza jest moc pozyskanego z takiego miejsca odnośnika.

linkowane domeny ahrefs

Z powyższego zestawienia wynika, że forum ad-master.pl linkuje do ponad 6000 innych domen za pomocą dziesiątek tysięcy odnośników dofollow. Wnioski pozostawiam do wyciągnięcia w ramach zadania domowego 🙂

Analizę można powtórzyć dla każdego konkretnego wątku, czy podstrony, która nas interesuje:

analiza URL

Finalnie jakość serwisu też warto ocenić ręcznie. Jeśli opiera się na krótkich wypowiedziach zawierających za każdym razem link wychodzący, to jakość takiego miejsca jest wątpliwa. Przykład miejsca wykorzystywanego stricte do marketingu szeptanego i link buildingu:

forum internetowe z linkami

(screen z http://ad-master.pl/prezent-dla-dziewczynki-t9280.html)

Gdy widzisz coś takiego, powinna zapalić się lampka ostrzegawcza. Teoretycznie takie linki też mogą mieć znaczenie, ale raczej przy dużej ilości i bardziej niszowych zagadnieniach, gdzie konkurencja jest na niskim poziomie.

Jak sprawdzić, czy strona daje linki dofollow

Odnośniki z parametrem nofollow też czasem warto zdobywać. Należy to traktować jednak bardziej jako element dywersyfikacji i uwiarygodnienia profilu linków, niż bezpośrednie wzmocnienie pozycjonowania. Oczywiście warto też zdobywać linki dające ruch, znajdujące się w popularnych i renomowanych lokalizacjach – nawet jeśli mają w kodzie zaszyte nofollow.

Prowadząc kampanię link buildingu skupiamy się jednak na linkach dofollow – czyli po prostu takich bez parametru rel=”nofollow” w kodzie HTML. Jak to sprawdzić?

Po pierwsze za pomocą Ahrefs można sobie odflitrować poszczególne typy linków. Przechodzimy do listy linków / domen i wybieramy interesujący nas typ – dofollow. Jednak można to robić także ad hoc, znajdując się na stronie danego forum, czy konkretnym wątku.

Pierwszy sposób do kliknięcie prawym przyciskiem myszy w dany link i „sprawdzenie” go w narzędziach przeglądarki:

Drugi sposób to rozszerzenie / wtyczka do przeglądarki SEOquake. Włączenie wtyczki powoduje przekreślenie wszystkich linków nofollow na stronie. Dzięki temu od razu widzisz, które linki tekstowe są opatrzone parametrem nofollow.

seoquake1

Jak szukać forów i blogów pod linki?

Jak już wspominałem, warto szukać miejsc, które faktycznie mają określoną widoczność. Możesz po prostu szukać w Google wpisując frazy typu „blog o budownictwie” czy „forum fryzjerskie”. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie i w wielu przypadkach nie da dostatecznie satysfakcjonujących rezultatów.

Efektywniej będzie wpisać zapytanie słowo kluczowe inurl:forum. Wyszukiwarka Google zwróci wyniki w postaci stron pasujących do zadanego hasła, które zawierają w adresie URL ciąg znaków „forum”. W praktyce większość forów posiada takie oznaczenie katalogu, dzięki czemu znajdziesz wiele rezultatów:

wyszukiwanie forum z linkami (1)

Jest to jednak w dalszym ciągu praca żmudna. Może się okazać, że znalezione fora mają niską widoczność lub nie emitują linków dofollow.

Podobne działanie możesz przeprowadzić na większą skalę narzędziem Clusteric. Dzięki określeniu interesującego słowa kluczowego można przeprowadzić tzw. harvest SERP-ów. Metod jest wiele. Natomiast ja sugeruję następujące podejście:

1. Wpisujesz w Senuto swoją domenę (lub benchmark) i wypisujesz wszystkie domeny konkurencyjne. W ten sposób znajdujesz inne serwisy o wysokiej widoczności. Jeśli ci zależy na bardzo dużej precyzji, możesz też przeprowadzić analizę z poziomu pojedynczego słowa kluczowego, które najbardziej cię interesuje. Do tego celu wykorzystałbym narzędzie surferSEO dające podgląd wyników wyszukiwania na daną frazę z danej lokalizacji:

surfer analiza serp

Możesz również zrobić to z poziomu Ahrefs keyword explorer.

2. Wrzucasz znalezione domeny (przynajmniej kilka, lecz im więcej tym zwykle lepiej) do Ahrefs i sprawdzasz raport linków przychodzących. Możesz na tym etapie odfiltrować np. domeny o skrajnie niskim Domain Rating (pamiętajmy, że DR i tym podobne wskaźniki nie zawsze muszą odzwierciedlać jakość strony). Wybrać określoną wartość parametru traffic (estymowany ruch) czy URL rank. Zawężasz listę do linków dofollow.

3. Masz już zgromadzone linki, które budują widoczność serwisów w twojej branży. Robisz eksport danych do pliku CSV. Następnie przeprowadzasz analizę z wykorzystaniem narzędzia Clusteric. Proponuję już na etapie eksportu z Ahrefs wybrać opcję grupowania podobnych linków (lub ograniczenia liczby linków do jednego per domena). Można też ograniczyć liczbę analizowanych domen na poziomie konfigurowania projektu w Clusteric.

clusteric analiza linkow

Clusteric link auditor odwiedza każdą z wylistowanych stron. Na powyższym screenie widać ich ponad 135 tysięcy – trochę to zajmie, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Gdy każda ze stron zostanie odwiedzona, pobrane zostaną informacje dotyczące:

  • widoczności,
  • spamowości (wg systemu flagowania Clusteric; bardzo sensownego)
  • statusu odpowiedzi (nie interesują nas fora, czy też wątki, które mają status 4xx lub 5xx)
  • silnika strony

4. Teraz czas przefiltrować listę skupiając się na forach i blogach. Otrzymana lista spełnia cały szereg interesujących nas kryteriów:

  • linkuje do konkurencji (linkując stamtąd niwelujesz różnicę, która dzieli twój profil linków od innych stron o dobrej widoczności)
  • posiada założone kryteria jakości (Domain Rank, URL rank, estymowany ruch)
  • daje możliwość zdobycia linków dofollow

Swoje działania możesz też wzbogacić o listę adresów znalezionych ręcznie lub też zupełnie innymi narzędziami – na przykład narzędziami do analizy wzmianek na dany temat (SentiOne, Brand24, Unamo). Wtedy jednak znajdujesz tylko miejsca, gdzie pojawiają się wzmianki, a niekoniecznie miejsca, z których można pozyskać link dofollow.

Marketing szeptany na forach internetowych a kwestie etyczne i prawne

Osobiście nie lubię polecania produktów i przedstawiania fałszywych opinii o ich jakości przez osoby, które faktycznie z nich nie korzystały. Taka reklama jest wątpliwa etycznie, jak i prawnie. Natomiast wspominanie, że się słyszało o jakimś produkcie, marce, usłudze, nie jest już takie złe (chociaż każdy może oceniać po swojemu).

Sam jestem zwolennikiem linkowania w ten sposób do contentu – artykułów poradnikowych, blogów etc., bo w takiej sytuacji, przy okazji pozyskiwania linków, dajemy także realną wartość dodaną użytkownikowi. To także może pomóc marce (w przeciwieństwie do czysto spamerskich komentarzy).

Jeśli szukasz profesjonalnych usług pozycjonowania, optymalizacji, link buildingu, to zapraszam do kontaktu.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.