Zdobywanie link贸w z for贸w i komentarzy na blogach, czyli tzw. marketing szeptany (buzz marketing), to jedna z wielu taktyk pozycjonowania. Jednak, jak w wi臋kszo艣ci dzia艂a艅 SEO, diabe艂 tkwi w szczeg贸艂ach. Od niuans贸w b臋dzie zale偶e膰, czy kampania pozyskiwania link贸w osadzonych w komentarzach, przyniesie pozytywny efekt, czy te偶 zaszkodzi lub po prostu pozostanie bez wp艂ywu.

Je艣li szukasz profesjonalnych us艂ug pozycjonowania, optymalizacji, link buildingu, to zapraszam do kontaktu.

Wy艣lij zapytanie

Marketing szeptany w link buildingu

Marketing szeptany to do艣膰 szerokie poj臋cie. Jego synonimami lub te偶 poj臋ciami bliskoznacznymi s膮 buzz marketing, word of mouth marketing. Odnosi si臋 do wszelkiego rodzaju wypowiedzi u偶ytkownik贸w rekomenduj膮cych te, czy inne rozwi膮zania, marki, produkty. To 艣wietnie 艣wiadczy o marce, je艣li dzieje si臋 to spontanicznie, mamy do czynienia z marketingiem wirusowym w social media. Jednak w praktyce ogromna cz臋艣膰 wypowiedzi na forach i w komentarzach jest kupowana. Na koniec wpisu poruszam kwesti臋 aspekt贸w etycznych tego procesu, jednak w pierwszej kolejno艣ci chcia艂em si臋 skupi膰 na pozyskiwaniu link贸w w ten spos贸b.

Na pocz膮tek zaznacz臋, 偶e marketing szeptany nie jest wiod膮c膮 technik膮 zdobywania warto艣ciowych odno艣nik贸w. Dopiero przy okre艣lonej skali ma znaczenie. Mo偶e by膰 wystarczaj膮cy przy okazji pozycjonowania lokalnego lub w niszowych bran偶ach. Od czego艣 jednak trzeba zacz膮膰 i w praktyce wiele agencji SEO zdobywa linki g艂贸wnie w艂a艣nie w ten spos贸b.

Nie zalecam dzia艂ania w oparciu o marketing szeptany jako trzon link buildingu. Du偶o lepiej sprawdz膮 si臋 linki z artyku艂贸w w dobrze podlinkowanych serwisach o wysokim autorytecie, czy te偶 linki partnerskie zdobywane ze stron g艂贸wnych serwis贸w o odpowiednim autorytecie (np. patronaty medialne i inne formy wsp贸艂pracy partnerskiej). Jednak je艣li chcesz zdobywa膰 linki z for贸w, poni偶ej t艂umacz臋 jak robi膰 to z g艂ow膮. Nie jest to jedyny spos贸b dzia艂ania, lecz pokazuje kluczowe zagadnienia, kt贸re warto bra膰 pod uwag臋, je艣li chcesz zadba膰 o jako艣膰 pozyskiwanych odno艣nik贸w.

Jak zdobywa膰 dobre linki z for贸w i blog贸w

Marketing szeptany (przez niekt贸rych nazywany szemranym, w sumie nie bez podstaw) stanowi stosunkowo 艂atwy i tani spos贸b na zdobycie link贸w. Jest z nim jednak kilka problem贸w. Robienie go na o艣lep nie jest dobrym pomys艂em, bo ro艣nie ryzyko, 偶e pozyskasz linki, kt贸re b臋d膮 bez wp艂ywu na ranking. A to strata czasu i pieni臋dzy.

Poni偶ej opisz臋 kilka taktyk, kt贸re warto rozwa偶y膰. Pomog膮 ci m膮drzej przyst膮pi膰 do promocji szeptanej, czy te偶 pierwszych kampanii link buildingu.

Jakie miejsca wybra膰 pod linki

Wskazane jest znalezienie miejsc, kt贸re:

  • maj膮 widoczno艣膰 w Google (innymi s艂owy – pojawiaj膮 si臋 w wynikach wyszukiwania na jakie艣 s艂owa kluczowe)
  • s膮 powi膮zane tematycznie
  • posiadaj膮 jak najmniej link贸w wychodz膮cych
  • same s膮 podlinkowane z zewn膮trz i wewn臋trznie

Jakich miejsc unika膰 w link buildingu

Na og贸艂 lepiej unika膰 for贸w i w膮tk贸w, kt贸re:

  • posiadaj膮 bardzo du偶膮 liczb臋 link贸w wychodz膮cych
  • opieraj膮 si臋 na jednozdaniowych wypowiedziach bez zwi膮zku z tematem
  • s膮 niewidoczne w Google (lub wr臋cz nie s膮 zindeksowane)
  • nie daj膮 mo偶liwo艣ci zdobycia link贸w dofollow (chyba, 偶e celowo pozyskujesz odno艣niki nofollow dla rozbudowy profilu link贸w i zwi臋kszenia jego wiarygodno艣ci)

Narz臋dzia, z kt贸rych warto skorzysta膰

Ka偶dy SEO-wiec ma pewnie swoje metody. Przedstawi臋 ci list臋 dzia艂a艅, kt贸re uwzgl臋dniaj膮 ka偶dy z powy偶ej wymienionych punkt贸w.

Sprawdzanie widoczno艣ci domeny

Widoczno艣膰 ka偶dego forum mo偶esz sprawdzi膰 na kilka sposob贸w. Jeden z najprostszych to skorzystanie z Senuto (z kt贸rego generalnie warto korzysta膰 do ca艂ego szeregu dzia艂a艅 contentowych i SEO):

Senuto analiza widocznosci forum

Przyk艂adowo – powy偶szy screen obrazuje stabiln膮 kondycj臋 serwisu forum.budujemydom.pl. W uj臋ciu tygodniowym jest on widoczny na ok. 17609 fraz w top10. To naprawd臋 solidny wynik pozwalaj膮cy wnioskowa膰, 偶e:

  • strona ma realny ruch
  • Google jej ufa (r贸偶nymi czynnikami „przekonuje” ona algorytm, 偶e zas艂uguje na miejsca w top10)
  • prawdopodobnie nie ma na艂o偶onego 偶adnej powa偶niejszej kary ograniczaj膮cej widoczno艣膰
  • jest bogata w tre艣ci

Sprawdzanie tematyczno艣ci domeny

Za pomoc膮 Senuto sprawdzisz te偶, do jakich grup tematycznych zaliczona jest domena:

senuto kategorie tematyczne

Warto te偶 zda膰 si臋 na zdrowy rozs膮dek i po prostu przeklika膰 si臋 przez dan膮 stron臋. W dalszej perspektywie nale偶y szuka膰 w膮tk贸w jak najlepiej dopasowanych do strony, kt贸r膮 chcesz linkowa膰.

Na takim rozwi膮zaniu opiera si臋 narz臋dzie 艁ukasza Zontka – sfeosem.com. Pozwala wpisa膰 interesuj膮c膮 ci臋 fraz臋 i sprawdzi膰, czy w top50 rankuj膮 jakie艣 fora internetowe, blogi lub serwisy z sekcj膮 komentarzy, na kt贸rych istnieje szansa pozyskania odno艣nika:

linki tematyczne z forum

Mo偶na te偶 po prostu oceni膰 na jakie s艂owa kluczowe wy艣wietla si臋 w Google dana domena. Mo偶na to zrobi膰 za pomoc膮 wspomnianego wcze艣niej Senuto lub, je艣li kto艣 woli, innego polskiego narz臋dzia – Semstorm:

forum slowa kluczowe

Analiza link贸w wychodz膮cych i przychodz膮cych (backlink贸w)

To, jak wiele link贸w wychodz膮cych ma dane forum lub blog mo偶esz sprawdzi膰 na dwa sposoby. Pierwszy to wykorzystanie crawlera (Screaming Frog lub Sitebulb). Jest to jednak bardzo czasoch艂onne przedsi臋wzi臋cie i przy szukaniu wi臋kszej liczby miejsc, niezbyt zasadne. Mo偶esz skorzysta膰 z Ahrefs, aby zobaczy膰, do jak wielu domen linkuje dany serwis, a tak偶e jak wiele domen linkuje do niego:

analiza link贸w wychodz膮cych i przychodz膮cych

Z powy偶szego raportu wida膰, 偶e do domeny ad-master.pl prowadzi ponad 8 tysi臋cy link贸w z oko艂o 450 domen. Teraz sprawdzamy, ile domen jest linkowanych z poziomu tego serwisu. Im wi臋cej podejrzanych, komercyjnych link贸w dofollow wychodzi, tym mniejsza jest moc pozyskanego z takiego miejsca odno艣nika.

linkowane domeny ahrefs

Z powy偶szego zestawienia wynika, 偶e forum ad-master.pl linkuje do ponad 6000 innych domen za pomoc膮 dziesi膮tek tysi臋cy odno艣nik贸w dofollow. Wnioski pozostawiam do wyci膮gni臋cia w ramach zadania domowego 馃檪

Analiz臋 mo偶na powt贸rzy膰 dla ka偶dego konkretnego w膮tku, czy podstrony, kt贸ra nas interesuje:

analiza URL

Finalnie jako艣膰 serwisu te偶 warto oceni膰 r臋cznie. Je艣li opiera si臋 na kr贸tkich wypowiedziach zawieraj膮cych za ka偶dym razem link wychodz膮cy, to jako艣膰 takiego miejsca jest w膮tpliwa. Przyk艂ad miejsca wykorzystywanego stricte do marketingu szeptanego i link buildingu:

forum internetowe z linkami

(screen z http://ad-master.pl/prezent-dla-dziewczynki-t9280.html)

Gdy widzisz co艣 takiego, powinna zapali膰 si臋 lampka ostrzegawcza. Teoretycznie takie linki te偶 mog膮 mie膰 znaczenie, ale raczej przy du偶ej ilo艣ci i bardziej niszowych zagadnieniach, gdzie konkurencja jest na niskim poziomie.

Jak sprawdzi膰, czy strona daje linki dofollow

Odno艣niki z parametrem nofollow te偶 czasem warto zdobywa膰. Nale偶y to traktowa膰 jednak bardziej jako element dywersyfikacji i uwiarygodnienia profilu link贸w, ni偶 bezpo艣rednie wzmocnienie pozycjonowania. Oczywi艣cie warto te偶 zdobywa膰 linki daj膮ce ruch, znajduj膮ce si臋 w popularnych i renomowanych lokalizacjach – nawet je艣li maj膮 w kodzie zaszyte nofollow.

Prowadz膮c kampani臋 link buildingu skupiamy si臋 jednak na linkach dofollow – czyli po prostu takich bez parametru rel=”nofollow” w kodzie HTML. Jak to sprawdzi膰?

Po pierwsze za pomoc膮 Ahrefs mo偶na sobie odflitrowa膰 poszczeg贸lne typy link贸w. Przechodzimy do listy link贸w / domen i wybieramy interesuj膮cy nas typ – dofollow. Jednak mo偶na to robi膰 tak偶e ad hoc, znajduj膮c si臋 na stronie danego forum, czy konkretnym w膮tku.

Pierwszy spos贸b do klikni臋cie prawym przyciskiem myszy w dany link i „sprawdzenie” go w narz臋dziach przegl膮darki:

Drugi spos贸b to rozszerzenie / wtyczka do przegl膮darki SEOquake. W艂膮czenie wtyczki powoduje przekre艣lenie wszystkich link贸w nofollow na stronie. Dzi臋ki temu od razu widzisz, kt贸re linki tekstowe s膮 opatrzone parametrem nofollow.

seoquake1

Jak szuka膰 for贸w i blog贸w pod linki?

Jak ju偶 wspomina艂em, warto szuka膰 miejsc, kt贸re faktycznie maj膮 okre艣lon膮 widoczno艣膰. Mo偶esz po prostu szuka膰 w Google wpisuj膮c frazy typu „blog o budownictwie” czy „forum fryzjerskie”. Nie jest to jednak idealne rozwi膮zanie i w wielu przypadkach nie da dostatecznie satysfakcjonuj膮cych rezultat贸w.

Efektywniej b臋dzie wpisa膰 zapytanie s艂owo kluczowe inurl:forum. Wyszukiwarka Google zwr贸ci wyniki w postaci stron pasuj膮cych do zadanego has艂a, kt贸re zawieraj膮 w adresie URL ci膮g znak贸w „forum”. W praktyce wi臋kszo艣膰 for贸w posiada takie oznaczenie katalogu, dzi臋ki czemu znajdziesz wiele rezultat贸w:

wyszukiwanie forum z linkami (1)

Jest to jednak w dalszym ci膮gu praca 偶mudna. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e znalezione fora maj膮 nisk膮 widoczno艣膰 lub nie emituj膮 link贸w dofollow.

Podobne dzia艂anie mo偶esz przeprowadzi膰 na wi臋ksz膮 skal臋 narz臋dziem Clusteric. Dzi臋ki okre艣leniu interesuj膮cego s艂owa kluczowego mo偶na przeprowadzi膰 tzw. harvest SERP-贸w. Metod jest wiele. Natomiast ja sugeruj臋 nast臋puj膮ce podej艣cie:

1. Wpisujesz w Senuto swoj膮 domen臋 (lub benchmark) i wypisujesz wszystkie domeny konkurencyjne. W ten spos贸b znajdujesz inne serwisy o wysokiej widoczno艣ci. Je艣li ci zale偶y na bardzo du偶ej precyzji, mo偶esz te偶 przeprowadzi膰 analiz臋 z poziomu pojedynczego s艂owa kluczowego, kt贸re najbardziej ci臋 interesuje. Do tego celu wykorzysta艂bym narz臋dzie surferSEO daj膮ce podgl膮d wynik贸w wyszukiwania na dan膮 fraz臋 z danej lokalizacji:

surfer analiza serp

Mo偶esz r贸wnie偶 zrobi膰 to z poziomu Ahrefs keyword explorer.

2. Wrzucasz znalezione domeny (przynajmniej kilka, lecz im wi臋cej tym zwykle lepiej) do Ahrefs i sprawdzasz raport link贸w przychodz膮cych. Mo偶esz na tym etapie odfiltrowa膰 np. domeny o skrajnie niskim Domain Rating (pami臋tajmy, 偶e DR i tym podobne wska藕niki nie zawsze musz膮 odzwierciedla膰 jako艣膰 strony). Wybra膰 okre艣lon膮 warto艣膰 parametru traffic (estymowany ruch) czy URL rank. Zaw臋偶asz list臋 do link贸w dofollow.

3. Masz ju偶 zgromadzone linki, kt贸re buduj膮 widoczno艣膰 serwis贸w w twojej bran偶y. Robisz eksport danych do pliku CSV. Nast臋pnie przeprowadzasz analiz臋 z wykorzystaniem narz臋dzia Clusteric. Proponuj臋 ju偶 na etapie eksportu z Ahrefs wybra膰 opcj臋 grupowania podobnych link贸w (lub ograniczenia liczby link贸w do jednego per domena). Mo偶na te偶 ograniczy膰 liczb臋 analizowanych domen na poziomie konfigurowania projektu w Clusteric.

clusteric analiza linkow

Clusteric link auditor odwiedza ka偶d膮 z wylistowanych stron. Na powy偶szym screenie wida膰 ich ponad 135 tysi臋cy – troch臋 to zajmie, wi臋c trzeba uzbroi膰 si臋 w cierpliwo艣膰.

Gdy ka偶da ze stron zostanie odwiedzona, pobrane zostan膮 informacje dotycz膮ce:

  • widoczno艣ci,
  • spamowo艣ci (wg systemu flagowania Clusteric; bardzo sensownego)
  • statusu odpowiedzi (nie interesuj膮 nas fora, czy te偶 w膮tki, kt贸re maj膮 status 4xx lub 5xx)
  • silnika strony

4. Teraz czas przefiltrowa膰 list臋 skupiaj膮c si臋 na forach i blogach. Otrzymana lista spe艂nia ca艂y szereg interesuj膮cych nas kryteri贸w:

  • linkuje do konkurencji (linkuj膮c stamt膮d niwelujesz r贸偶nic臋, kt贸ra dzieli tw贸j profil link贸w od innych stron o dobrej widoczno艣ci)
  • posiada za艂o偶one kryteria jako艣ci (Domain Rank, URL rank, estymowany ruch)
  • daje mo偶liwo艣膰 zdobycia link贸w dofollow

Swoje dzia艂ania mo偶esz te偶 wzbogaci膰 o list臋 adres贸w znalezionych r臋cznie lub te偶 zupe艂nie innymi narz臋dziami – na przyk艂ad narz臋dziami do analizy wzmianek na dany temat (SentiOne, Brand24, Unamo). Wtedy jednak znajdujesz tylko miejsca, gdzie pojawiaj膮 si臋 wzmianki, a niekoniecznie miejsca, z kt贸rych mo偶na pozyska膰 link dofollow.

Marketing szeptany na forach internetowych a kwestie etyczne i prawne

Osobi艣cie nie lubi臋 polecania produkt贸w i przedstawiania fa艂szywych opinii o ich jako艣ci przez osoby, kt贸re faktycznie z nich nie korzysta艂y. Taka reklama jest w膮tpliwa etycznie, jak i prawnie. Natomiast wspominanie, 偶e si臋 s艂ysza艂o o jakim艣 produkcie, marce, us艂udze, nie jest ju偶 takie z艂e (chocia偶 ka偶dy mo偶e ocenia膰 po swojemu).

Sam jestem zwolennikiem linkowania w ten spos贸b do contentu – artyku艂贸w poradnikowych, blog贸w etc., bo w takiej sytuacji, przy okazji pozyskiwania link贸w, dajemy tak偶e realn膮 warto艣膰 dodan膮 u偶ytkownikowi. To tak偶e mo偶e pom贸c marce (w przeciwie艅stwie do czysto spamerskich komentarzy).

Je艣li szukasz profesjonalnych us艂ug pozycjonowania, optymalizacji, link buildingu, to zapraszam do kontaktu.

Wy艣lij zapytanie