Jakie cechy powinien mieć dobry przedsiębiorca – wywiad z Igorem Czajkowskim

Biznes online

W zeszłym tygodniu opublikowałem na blogu Takaoto wywiad pt. „Marketizator – porozmawiajmy o profesjonalnych narzędziach dla e-commerce„, w którym Michał Bąk przepytywał szczegółowo Igora Czajkowskiego nt. Marketizatora i rynku e-commerce. Dzisiaj wywiad ciut bardziej personalny, chociaż w dalszym ciągu mocno osadzony w tematyce e-commerce, biznesu w sieci i marketingu.

Wywiad z Igorem ponownie przeprowadził Michał Bąk:

Michał Bąk: Zacznijmy przewrotnie. Jaki jest Igor Czajkowski na co dzień, poza biznesem.

Igor Czajkowski: Hmm, no w sumie to mało czasu mam na życie poza pracą. Takie czasy. Nie zaskoczę niczym wyjątkowym tutaj mówiąc, że ten czas staram się spędzić z moją najbliższą rodziną, np. zabierając 5-letnie córki na przejażdżki rowerowe po okolicy. Chciałbym razem całą rodziną wybrać się na dłuższą wyprawę rowerową w nieznane, bo już 6 lat minęło od ostatniej takiej eskapady i mój blog www.rowerowarodzina.pl wpadł w stan anabiozy (śmierć utajona). Czas więc go ożywić.

Jakie cechy według Ciebie powinien mieć dobry przedsiębiorca.

Jest kilka cech, które bym wyróżnił na podstawie doświadczeń z mojej kilkunastoletniej praktyki we własnym biznesie i pracy w korporacjach.

Wizja, plan i upór – to jest podstawa do tego, by przedsiębiorca stał się liderem dla swojego zespołu. Człowiek bez wizji i bez konsekwentnego i co bardzo ważne zaplanowanego sposobu na jej realizację nie zbuduje swojego autorytetu jako przywódca, a wręcz przeciwnie będzie wprowadzał chaos do firmy.

Kolejna cecha to szacunek – niby dziwne, że o tym mówię, bo zawsze przedsiębiorcy skupiają się na twardych cechach, ale z praktyki wiem, że właśnie konsekwentne budowanie firmy opartej na szacunku wobec wspólników, pracowników, kontrahentów i oczywiście wobec siebie, buduje wspierający się nawzajem zespół, a nie mikroksięstwa – oparte o jednostki uzurpujące sobie w organizacji prawa do działania we własnym, a nie zespołowym interesie.

Liczenie, czyli planowanie sprzedaży, kosztów, przepływów pieniężnych – bez tego każda nawet dobrze prosperująca firma prędzej, czy później popadnie w tarapaty. Excel pięknie weryfikuje rzeczywistość, w jakiej jest firma. Moim zdaniem umiejętności w tym zakresie są wręcz kluczowe dla tego, by odnieść sukces, a jeśli przedsiębiorca ma wstręt do KPI, budżetowania itp., to niech sobie zatrudni odpowiednią osobę do tego.

I wreszcie kreatywność i uczenie się, no bo w dłużej perspektywie nie ma szans, aby firma rosła bez pomysłowości, szukania nowych możliwości sprzedaży i ciągłego poszukiwania nowej wiedzy ze swojej działki.

Nie myślałeś nigdy o tym, aby w celu optymalizacji zacząć biznes poza granicami kraju.

Polska jest krajem, który nie specjalnie służy przedsiębiorcom. Nie jeśli chodzi o zaczynanie biznesu od zera, ale tak jeśli chodzi o rozwój biznesu, który sprawdził się w Polsce. Mam tu na myśli nie tyle optymalizację podatkową i przenoszenie biznesu do innego kraju, tylko pozyskiwanie klientów z innych krajów.

Reklama produktu jakim jest Marketizator. Na co stawiacie, jak pozyskujecie leady? Co jest najskuteczniejsze?

Najskuteczniejsze, jak na ten moment, źródła leadów to partnerzy i wydarzenia branżowe takie jak targi, seminaria – na których się wystawiamy lub prezentujemy. Stamtąd trafiają do nas najbardziej wartościowe leady, czyli takie które chcą wykorzystać potencjał, jaki daje Marketizator. Bardzo ciekawym źródłem są też webinary, które organizujemy od czasu do czasu. Kluczem tutaj jest przygotowanie interesującej, zachęcającej do rejestracji treści, no i takie prowadzenie webinarów, by uczestnicy wytrwali na nich do końca. Oczywiście istotne jest, by dotrzeć z informacją o webinarze do zainteresowanych. Do tego celu wykorzystujemy social media i mailingi.

Oczywiście nie bez znaczenia jest publikowanie ciekawych case studies i budowanie wizerunku eksperta poprzez dobrej jakości blog, czy publikację infografik.

Budujecie zespół w Polsce. Jaki typ pracownika jest najciężej pozyskać i dlaczego?

To nie będzie odkrywcze – najtrudniej jest znaleźć dobrego sprzedawcę na cały etat. Do tego zajęcia potrzeba i talentu i umiejętności i wielu lat praktyki w ecommerce, użyteczności, itp. Ludzi z takimi cechami jest ograniczona ilość na rynku i bardzo mało z nich chce zmienić pracę.

Czy Wasze narzędzie Marketizator będzie rozwijane w najbliższej przyszłości? Możemy spodziewać się nowych funkcjonalności?

Tak, naszą ambicją jest stanie się jedną z najczęściej używanych platform do optymalizacji konwersji na świecie. To z pewnością zajmie jeszcze trochę czasu. Mamy plan prac ułożony na najbliższe miesiące, a nawet lata i konsekwentnie go realizujemy, dokładając co chwila nowe funkcjonalności, czy integracje. W najbliższym czasie całkowicie zmieni się panel użytkownika na dużo bardziej przejrzysty i funkcjonalny. Kolejne, duże nowe funkcjonalności pojawią się w IV kwartale tego roku.

Rozmawiali:

Michał Bąk: Marketing & Biznes

Igor Czajkowski: Marketizator, Loopa

Udostępnij post:

    Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, konsultacją SEO, napisz do mnie!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.