Jak dodać sekcję FAQ z danymi strukturalnymi na stronie www stojącej na CMS WordPress

Optymalizacja SEO stron www, Technical SEO

Sekcja FAQ (ang. Frequently Asked Questions) to bardzo użyteczny sposób prezentacji ważnych informacji na stronie internetowej. Od 2019 r. Google umożliwia zaciągnięcie tej sekcji bezpośrednio do snippetu strony w wynikach wyszukiwania. Z tego wpisu dowiesz się, jak paroma kliknięciami dodać ten element na swojej stronie.

Dane strukturalne a FAQ

Czym dokładnie są dane strukturalne? Zwane też danymi uporządkowanymi, są sposobem prezentowania informacji na stronie w sposób ułatwiający algorytmom Google interpretację ich znaczenia. To konkretne, ustandaryzowane formaty prezentowania i klasyfikowania zawartości strony, jak i informacji o niej.

Dzięki danym strukturalnym Google nie musi zgadywać, w jaki sposób informacje są ze sobą powiązane.

FAQ to jeden z takich standardowych formatów danych uporządkowanych. W polskich materiałach Google funkcjonuje po prostu jako Najczęstsze pytania, co jest dość dobrym odzwierciedleniem znaczenia angielskiego akronimu. Format ten pozwala przedstawić odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na stronie, jak i zaprezentować je jeszcze w SERP-ach, czyli wynikach wyszukiwania (ang. Search Engine Result Page).

Przeczytaj więcej: Jak działają dane uporządkowane? (developers.google.com)

Jeśli chcesz sprawdzić, czy na danej stronie zostały wdrożone dane uporządkowane (i czy implementacja jest poprawna), możesz skorzystać z narzędzia Google do testowania danych strukturalnych:

https://developers.google.com/search/docs/data-types/faqpage?hl=pl

narzedzie do testowania danych strukturalnych
Narzędzie do testowania danych strukturalnych

Jak wygląda FAQ w wynikach wyszukiwania – przykład

Snippet w wynikach wyszukiwania jest po prostu „wyższy”. Oprócz standardowych elementów, czyli tagu title, URL (w tym przypadku w formie menu nawigacyjnego – breadcrumbs), widzimy także harmonijkę z zestawem pytań i odpowiedzi:

przyklad implementacji FAQ
Przykładowy snippet z FAQ w Google

Po co mi FAQ na stronie www

Warto rozważyć wdrożenie sekcji FAQ na stronie z trzech względów:

  • Użyteczność strony: w ten sposób prezentujemy w czytelny sposób (wg schematu pytanie – odpowiedź) najważniejsze informacje dla klienta.
  • UX + SEO: warto pamiętać, że Google lubi content tekstowy w witrynie, a nie zawsze wiemy, jak go zaprezentować na stronie ofertowej, aby nie rozpraszać klienta wielkimi blokami tekstu – FAQ (zwłaszcza w formie tzw. akordeonu) jest jednym z lepszych rozwiązań.
  • Widoczność w SERP: rozbudowany snippet to większa ekspozycja strony w wynikach wyszukiwania*

* Zwykle warto walczyć o większy, wyraźniejszy snippet w Google, bo przekłada się to na wzrost CTR (ang. Click-through Rate, czyli współczynnika kliknięć). Słyszałem jednak o case’ach, w których to wcale nie pomagało. Być może użytkownik otrzymywał istotne informacje i nie miał potrzeby wchodzenia na stronę. Dlatego też przemyśl, co dokładnie chcesz udostępnić w wynikach wyszukiwania.

Jak wdrożyć FAQ strucuted data na na stronie

Instrukcje jak wdrożyć markup Najczęstsze pytania bezpośrednio w kodzie strony znajdziesz na stronie: https://developers.google.com/search/docs/data-types/faqpage?hl=pl – prezentowane są tam dwie opcje: kod JSON-LD oraz mikrodane.

Jeśli jednak nie chcesz zbliżać się do kodu, a Twoja strona stoi na CMS WordPress to mam dla Ciebie prostsze rozwiązanie.

WordPress, Gutenberg + Yoast SEO

WordPress od wersji 5.0 posiada nowy edytor wizualny – Gutenberg (zamiast starego TinyMCE).

Jeśli do Gutenberga dołożymy wtyczkę Yoast SEO (jedną z popularniejszych wtyczek wspierających optymalizację WordPressa pod kątem wyszukiwarki Google), dostajemy opcję bardzo prostej implementacji danych strukturalnych.

Zaczynamy od dodania nowego bloku we wpisie:

Gutenberg dodawanie bloku

W wyszukiwarce „szukaj bloku” wpisujemy FAQ lub przewijamy do segmentu Blogi danych strukturalnych Yoast:

bloki danych strukturalnych Yoast

Na poziomie edytora wizualnego wygląda to potem tak:

FAQ w praktyce

Tak to wygląda z kolei w edytorze kodu:

FAQ block w kodzie

Dzięki prostemu edytorowi wizualnemu Gutenberg na WordPressie wtyczce Yoast, powyższy kod wcale nie musi być dla Ciebie zrozumiały (chociaż umówmy się, skomplikowany też nie jest i nawet laik w parę chwil go rozszyfruje). W ten sposób zaimplementowane dane są zrozumiałe dla Google i powinny być poprawnie wyświetlane w snippecie strony.

Przykład wdrożonego markupu FAQ na stronie https://www.doladujtelefon.pl/orange:

FAQ markup przykład wdrożenia

I wygląd w SERP:

Snippet FAQ w Google przyklad

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.