Growth hacking – czy znasz już wszystkie najskuteczniejsze triki?

Biznes online

W wywiadzie dla Observera na temat growth hackingu Ryan Holiday zapytał Seana Ellisa (odpowiedzialnego między innymi za sukces Dropboxa):

Podejrzewam, że pytanie, z którym najczęściej się spotykasz „Jaki jest najlepszy growth hack?” całkowicie mija się z tym, czym jest growth hacking, zgadza się? Jak odpowiadasz ludziom, którzy myślą w ten sposób?

Odpowiedź Seana była prosta:

Zgadza się, często słyszę to pytanie, które wskazuje zdecydowanie na brak zrozumienia, na czym polega growth hacking. Moja odpowiedź brzmi zawsze podobnie: „Growth hacking nie polega na wykorzystaniu jakiegoś jednego, cudownego tricku. Chodzi bardziej o proces odkrywania efektywnych sposobów na budowanie wzrostu w przypadku danego, unikalnego biznesu. Wymaga skupienia, sprawnych eksperymentów wokół najlepszych ścieżek rozwoju w danym momencie”.

Jak szukać najskuteczniejszych metod growth hackingu?

Oczywiście różnego rodzaju eksperci i praktycy mogą przywoływać studia przypadków, pokazywać, co się w danej chwili, w danym biznesie sprawdziło (sam publikowałem takie wpisy), jednak rzadko kiedy są to scenariusze, które można skopiować. Growth hacking wymaga zdecydowanie indywidualnego podejścia, nielimitowanego czasu, narzędzi do eksperymentów i zaangażowania ze strony biznesu (możliwość sprawnej modyfikacji strony, tworzenia treści, zarządzania procesami sprzedażowymi i komunikacyjnymi w czasie rzeczywistym). Nie jest to zatem coś, co w łatwy sposób można outsource’ować.

W Takaoto nawet przygotowaliśmy stronę pod kątem zapytań o growth hacking, bo w przypadku jednego z potencjalnie ciekawych zleceń dostaliśmy odpowiedź ze strony klienta, że jednak wybiera inną firmę, która oferuje bardziej growth hacking, aniżeli marketing internetowy.

Bardzo chętnie podziałałbym jako growth hacker 😉 ale żeby to miało ręce i nogi, to wymagane jest wejście w core biznesu, zrozumienie go od podstaw i otrzymanie daleko idącej swobody w działaniu. Growth hacking nie może odbywać się w oparciu o wylistowaną, comiesięczną listę zadań do wykonania.

Recepta na growth hacking?

Jaka jest skuteczność działań growth hackingowych i jak wybrać odpowiedniego człowieka do tego zadania? W praktyce nie ma żadnych gwarancji. To tak, jak w przypadku opracowywania innowacyjnych rozwiązań. Tworzysz laboratorium, ponosisz koszty, zatrudniasz topowych specjalistów i dajesz im swobodę w działaniu. Nie masz żadnej gwarancji, że uzyskany wynik da zwrot. Jest jednak szansa, że jeśli wszystko pójdzie dobrze, to efekt wielokrotnie przerośnie nakłady. I o to chodzi w tym podejściu. Nie o to, aby zrobić coś z niczego, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i ryzyka. Czasem lepiej przeznaczyć mały, ale rozsądnie zagospodarowany budżet na działania marketingowe, które spowodują stopniowy wzrost ruchu organicznego i sprzedaży. Czasem lepiej dać wolną rękę magikowi 🙂

Najrozsądniej jednak chyba by było mieć zbudowany fundament działań z zakresu lead generation, reklamy, obsługi klienta, remarketingu etc., a przy okazji szukać potencjału zbudowania znaczącego wzrostu niestandardowymi, indywidualnie dobranymi metodami.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.