Eksploatacja i eksploracja – jak je pogodzić i nie doprowadzić do upadku firmy

Biznes online

Istnieje mnóstwo koncepcji rozwoju biznesu. Czasem są to bardzo proste prawdy lub pół-prawdy, a także skomplikowane i rozbudowane modele. W praktyce bardzo ciężko opisać trafnie, spójnie i rzeczowo całe spektrum procesów, które mają miejsce we współczesnym biznesie charakteryzującym się ciągła zmianą i nieprzewidywalnością. Czy zatem jesteśmy skazani na chaos i ślepy traf? Niekoniecznie.

Dwie przyczyny upadku przedsiębiorstw

Obejrzałem dzisiaj wystąpienie Knuta Haanaesa pod tytułem „Dwie przyczyny upadku przedsiębiorstw – i jak ich unikać”. Wydaje mi się, że sporo porządkuje w myśleniu o zarządzaniu i budowaniu strategii biznesowej. Na wstępie zaznaczę, że wspomniany mówca nie jest żadnym samozwańczym guru ani coachem. Jest doświadczonym strategiem (pracował m.in. przez lata dla BCG), akademikiem i wykładowcą oraz autorem (Your Strategy Needs a Strategy) jego krótkie bio możecie przeczytać na stronie TED.

Knut Haanaes pracował w zakresie strategii z szeregiem podmiotów działających na rozmaitych rynkach. To doświadczenie daje mu szeroki przegląd i perspektywę, dzięki której możliwe jest wypracowanie tak prostego modelu – eksploatacja vs. eksploracja, o którym już wspominałem, a o którym możecie posłuchać w niniejszym wideo:

Czego możemy się nauczyć z tego przemówienia? Pewnie każdy praktyk wyniesie z niego coś innego, w zależności od doświadczenia i własnej perspektywy. Ja chciałbym je podsumować ze swojej.

Eksploracja vs. eksploatacja

Knut Haanaes zwraca uwagę na dwa obszary aktywności przedsiębiorstw. Pierwszy to eksploracja – działania zorientowane na ciągłe poszukiwanie innowacji. Drugi, eksploatacja – fokus na maksymalnym wykorzystaniu tego, co jest. Oba, gdy realizowane w skrajnym stopniu mogą być przyczyną upadku przedsiębiorstw. Zobaczmy raz jeszcze, czym się cechują:

Eksploracja:

  1. Wysokie ryzyko związane z brakiem efektów – badania i poszukiwania nie zawsze muszą się zwrócić i czy uda się znaleźć odpowiedź na zadane pytania.
  2. Wysokie koszta – wchodzimy na niezbadany teren.
  3. Wyzwanie organizacyjne – trzeba wydzielić osobny dział i zaangażować specjalistów odpowiedzialnych za innowacje, którzy będą de facto tylko kosztem przez większość czasu.
  4. Szansa na premię – eksploracja ma na celu wykonanie jakościowego skoku i zbudowanie solidnej przewagi nad konkurentami w dłuższej perspektywie.

Eksploatacja

  1. Chodzi o to, aby wycisnąć z obecnej wiedzy i zasobów jak najwięcej.
  2. Optymalizacja istniejących procesów.
  3. Nastawienie na maksymalne zwiększenie wydajności.
  4. Walka o rynek tu i teraz.

Zależności między eksploracją i eksploatacją można próbować w pewnych zakresach przełożyć na inne zagadnienia, jak na przykład:

  • marketing vs. sprzedaż
  • innowacja vs. optymalizacja
  • zarządzanie operacyjne vs. strategiczne

Tradycyjne przedsiębiorstwa bardzo często opierają się na codziennej sprzedaży, ciągłym wykorzystywaniu tego, co jest, walce o udział w rynku, walce cenowej, walce o utrzymanie klienta. Firmy te padają jak muchy, gdy przyjdzie kryzys, który z dnia na dzień podniesie koszty lub dojdzie do szybkiej zmiany technologii. To nie dotyczy tylko niedoinformowanych firm, jednoosobowych przedsiębiorstw z tradycyjnych branż. To może dotyczyć bardzo rozwiniętych, dużych, dobrze prosperujących podmiotów, które zachłysnęły się tym, jak świetnie sobie radzą i jaki świetny produkt mają.

Z kolei startupy technologiczne, co przecież codziennie obserwujemy, skupiają się przede wszystkim na znalezieniu jakiegoś przyszłościowego, przełomowego rozwiązania, a jednocześnie tracą perspektywę najważniejszą w krótkim okresie – tj. potrzebę sprzedaży, która zarówno służy walidacji produktu, koncepcji, modelu biznesowego, jak i najzwyczajniej w świecie utrzymaniu płynności.

Jak to pogodzić?

 

innowacje i usprawnienia w firmach
źródło: https://www.ted.com/talks/knut_haanaes_two_reasons_companies_fail_and_how_to_avoid_them

Haanaes zwraca uwagę, że jedynie ok. 2% w jego ocenie potrafi mądrze łączyć te przestrzenie i równoważyć cele długo- i krótkookresowe. Dzięki innowacjom powstają produkty i modele działania, które następnie należy optymalizować, doskonalić. Z optymalizacji, pracy w krótkiej perspektywie, ale skupionej na jednym tylko obszarze może powstać jakieś usprawnienie, które stanie się fundamentem (lub brakującym elementem) dla innowacji. Ponadto dobrze zoptymalizowany proces i duża efektywność krótkookresowa mogą służyć finansowaniu badań nad kolejnymi innowacjami (obarczonymi wysokim ryzykiem).

 

Trochę się rozpisałem i mam już gotowe 2x więcej tekstu, ale postanowiłem pozostawić to na kolejny artykuł, w którym skupię się stricte na relacjach między marketingiem i sprzedażą. Ma to, jak już wspominałem znaczący związek z tymi dwoma strategiami biznesowymi – eksploracją (marketing) i eksploatacją (sprzedaż). Mam nadzieję, że spodobał Ci się zamieszczony film 😉 i dał do myślenia.

Udostępnij post:

    Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, konsultacją SEO, napisz do mnie!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.