Content pruning to proces usuwania, łączenia lub aktualizacji przestarzałych, niskiej jakości lub zbędnych treści na stronie internetowej. Działanie to jest szczególnie istotne w przypadku witryn z tzw. długiem contentowym, czyli takich, które przez lata nagromadziły dużą liczbę podstron tworzonych pod SEO, które dziś są nieaktualne, słabe jakościowo lub nie spełniają oczekiwań użytkowników i algorytmów Google.
Z mojego doświadczenia wynika, że content pruning może znacząco poprawić:
- Jakość całkowitą serwisu w oczach Google (poprawa SiteFocusScore, pageQuality, EffortScore).
- Jakość treści w kontekście HCU, SpamUpdate i negatywnych klasyfikatorów.
- Crawl budget – mniej stron do indeksowania, szybsze aktualizacje ważnych treści.
- CTR i UX, eliminując śmieciowe wyniki z SERP-ów.
- Topical authority, skupiając treść wokół kluczowych tematów zamiast rozpraszać ją.
Content pruning może być realizowany w oparciu o analizę widoczności (np. w Senuto, Ahrefs), dane z GSC, ale także przy użyciu bardziej zaawansowanych metod, takich jak analiza SiteRadius w celu podniesienia SiteFocusScore. W tym podejściu wykorzystuje się techniki oparte na embeddings, odległościach cosinusowych oraz operacje matematyczne pozwalające na wyliczenie stopnia koncentracji tematycznej. Możliwe jest zastosowanie różnych modeli wyznaczania centroidu – względem siebie (czyli zbioru istniejących treści), względem konkurencji lub względem zadanego tematu, który ma docelowo stanowić oś budowania topical authority.
Więcej o podejściu do analizy treści i strategii optymalizacji znajdziesz na: https://www.szymonslowik.pl/audyt-seo