Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy?

Rozwój rynku e-commerce wiąże się nie tylko ze znacznie wyższym poziomem usług, z których mogą korzystać konsumenci. Ta branża kusi również przedsiębiorców i inwestorów zainteresowanych prowadzeniem własnych sklepów internetowych. Znakomite perspektywy, rozwijające się technologie i łatwo dostępne narzędzia sprawiają jednak, że łatwo o przeoczenie najważniejszych kwestii. Handel online, choć pozornie prosty i przystępny, w rzeczywistości wymaga dużej wiedzy i dobrego przygotowania. Informacje na temat różnych aspektów funkcjonowania tego rynku przygotowało ALEO.com – baza firm online. Co więcej: udostępniło je w formie bezpłatnego e-booka „Jak założyć sklep internetowy”. Warto przyjrzeć się bliżej jego zawartości.

Założenie sklepu internetowego krok po kroku

Pozornie zadanie jest proste: wykupujesz domenę i hosting, instalujesz sklep, wprowadzasz produkty i zaczynasz zarabiać. Lista potencjalnych trudności nie jest zbyt długa, a większość problemów uda się łatwo rozwiązać dzięki dostępnym poradnikom czy wsparciu innych użytkowników. Droga od zera do milionera wydaje się więc krótka, a przepis na biznes niemal gotowy. Ile w tym prawdy?

Równocześnie sporo i niewiele. Z jednej strony rzeczywiście nowoczesne narzędzia ułatwiają pracę, a ich obsługa nie musi sprawiać większych problemów. Z drugiej – prowadzenie sklepu internetowego to spore wyzwanie, które wcale nie ogranicza się wyłącznie do uruchomienia serwisu i jego obsługi. Właściwie rzecz biorąc, jest to tylko jeden z etapów. I – choć najbardziej spektakularny – wcale nie jest najważniejszy.

Przyszły właściciel sklepu internetowego musi zdobyć sporo wiedzy. Ta dotyczy natomiast wielu różnych aspektów funkcjonowania nie tylko w świecie Internetu, ale również biznesu. To kwestia, o której łatwo zapomnieć, skupiając się na obiecujących liczbach widniejących w kolejnych raportach opisujących rynek e-commerce w Polsce. Realia tej branży w rzeczywistości niewiele różnią się jednak od innych gałęzi gospodarki: bez sprawdzonych informacji, analiz, dobrej strategii, cierpliwości, nauki i inwestycji odniesienie sukcesu będzie trudne albo wręcz niemożliwe.

Dobrym punktem wyjścia stanie się przy tym e-book „Jak założyć własny sklep internetowy?” przygotowany przez ALEO.com. Na 99 stronach eksperci z różnych dziedzin – od e-commerce przez zarządzanie po marketing – przedstawiają kompleksową wiedzę niezbędną do dobrego przygotowania się do tego procesu.

Dowiesz się z niego m.in.:

  • Jak działa sklep internetowy,
  • Jak otworzyć sklep internetowy,
  • Jak cała procedura wygląda zarówno od strony technicznej, jak i formalnej,
  • Ile kosztuje założenie sklepu internetowego.

Kliknij w banner, aby pobrać bezpłatny ebook w formie PDF:

ALEO ebook jak zalozyc sklep internetowy 1

Dlaczego warto założyć sklep internetowy

Czy założenie własnego sklepu internetowego to dobry pomysł na biznes? Oczywiście. Najlepiej świadczą o tym przywoływane w e-booku wyniki badania „E-commerce w Polsce 2019”, przeprowadzonego przez Gemius. Zgodnie z nimi 62% Polaków robi zakupy w Internecie, a z każdym rokiem liczba zadowolonych klientów rośnie.

Czy jednak zawsze własny sklep internetowy to gwarancja sukcesu? Oczywiście, że nie. Jak w każdym biznesie, także w segmencie e-commerce liczy się przede wszystkim pomysł. Pierwszy rozdział poradnika, zatytułowany „Założenie sklepu internetowego. Co warto wiedzieć?” rozpoczyna się od przypomnienia o tym – często zapomnianym – fakcie. Handel w sieci, choć wyjątkowo perspektywiczny i skupiony na innowacjach, podlega tym samym biznesowym zasadom i prawom. Ten krótki wstęp można potraktować także jako praktyczną ściągawkę dla każdego, kto chce posiadać własny sklep internetowy, ale jeszcze nie uporządkował podstawowych kwestii.

Sklep internetowy a kwestie prawne

Ważną częścią pierwszego rozdziału e-booka jest kolejne przypomnienie: własny sklep internetowy wiąże się z koniecznością prowadzenia działalności gospodarczej. Choć wydaje się to oczywiste, jednocześnie łatwo o tym – niezwykle ważnym aspekcie – zapomnieć. Tymczasem przekłada się ona na realne koszty, zobowiązania względem kontrahentów, fiskusa, zakładu ubezpieczeń społecznych i innych instytucji oraz konieczność dopełnienia wielu formalności. Do wyboru pozostaje przy tym kilka opcji: zasadniczo osoby prowadzące sklep internetowy mogą skorzystać z każdego widniejącego w polskim prawie rozwiązania poza spółką partnerską.

Ciekawą możliwością jest prowadzenie działalności nierejestrowej, o ile przychody nie przekroczą w żadnym miesiącu równowartości 50% minimalnego wynagrodzenia, a osoba nie prowadziła w ciągu ostatnich 60 miesięcy działalności gospodarczej. Obowiązkiem sprzedawcy jest złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R, czyli dokonanie rejestracji jako czynny lub zwolniony podatnik VAT. Poradnik ALEO.com tłumaczy także najważniejsze przesłanki, które należy wziąć pod uwagę, podczas wyboru jednej z tych opcji.

Poza tym dowiesz się m.in.:

  • Jaki kod PKD wybrać,
  • Jaka forma opodatkowania okaże się najkorzystniejsza w konkretnym przypadku,
  • Czy będziesz potrzebować konta firmowego,
  • Czy w swoim sklepie internetowym będziesz musiał posiadać kasę fiskalną,
  • Jakie systemy zarządzania ułatwią codzienną pracę i księgowość.

Na tym aspekty prawne w prowadzeniu własnego sklepu internetowego wcale się nie kończą. Dotyczą m.in. prawa autorskiego, prawa handlowego i uprawnień konsumentów. Zakres tematyczny jest naprawdę bardzo rozbudowany, a więcej uwagi tym zagadnieniom poświęcono w ostatnim rozdziale poradnika „Jak założyć sklep internetowy”. Oczywiście jest to jedynie punkt wyjścia do zdobywania dalszej wiedzy, tym bardziej że jej brak – zgodnie z paremią „nieznajomość prawa szkodzi” – może okazać się bardzo kosztowny, a wiele potencjalnych problemów ma charakter indywidualny.

Własny magazyn czy dropshipping?

W drugim rozdziale e-booka eksperci przyglądają się bliżej kluczowej kwestii logistyki. Bez wątpienia w dużej mierze to właśnie od niej zależy sukces całego przedsięwzięcia, a opracowanie właściwego modelu to jedno z najważniejszych zadań czekających na właścicieli. Najpierw trzeba jednak zrozumieć, jak działa sklep internetowy, i przyjrzeć się bliżej samemu rynkowi. Opcji jest kilka:

  1. Własny magazyn: kompletowaniem zamówienia i wysyłką zajmuje się sprzedawca. Wiąże się to oczywiście z koniecznością zakupu lub wynajmu powierzchni magazynowej, siłą rzeczy wymaga także więcej pracy.
  2. Dropshipping: to coraz bardziej popularny model w e-commerce. Sprzedawca przekazuje zamówienie producentowi, ten natomiast kompletuje towar i wysyła go do kupującego.
  3. Cross-docking: w takim przypadku towar najpierw wędruje od producenta do sprzedawcy, ten przepakowuje go, a następnie przesyła odbiorcy.
  4. Fulfillment: komplementacją i wysyłką zamówienia zajmuje się operator logistyczny.

Generalna zasada jest przy tym prosta i wyraża ją wzór Logistyka = Magazyn + Operacje + Spedycja.

Od wybranego modelu zależą koszty, tempo realizacji zamówień i elastyczność. Pod uwagę należy brać przy tym nie tylko pierwszy etap działania, ale również szerszy horyzont czasowy: w końcu biznes będzie się rozrastał, nowi klienci będą przybywać, a liczba zamówień znacząco wzrośnie. Jednocześnie złe decyzje na samym początku mogą skutecznie zablokować tę ścieżkę rozwoju. Pod uwagę należy wziąć charakterystykę konkretnego rynku, profil klientów i ich oczekiwania, posiadane zasoby oraz nakłady finansowe, które zamierzasz przeznaczyć na inwestycje. Koniec końców każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie, a decyzję należy podjąć jeszcze przed założeniem sklepu internetowego. Od czego zacząć? Dobrą praktyką może być przyglądanie się działaniom i strategiom konkurencji.

Wybór odpowiedniej platformy e-sklepu

Trzeci rozdział publikacji został poświęcony zagadnieniom związanym z e-commerce. Czym jest e-commerce? Zasadniczo rzecz biorąc, samym handlem elektronicznym, na co zresztą wskazuje sama nazwa. W węższym rozumieniu będą to jednak technologie i narzędzia wykorzystywane w tym modelu sprzedaży. Ich przekrój jest przy tym bardzo szeroki i obejmuje z jednej strony samo serce działalności, czyli silnik sklepu internetowego, z drugiej systemy płatności, zarządzania zasobami, dokumentacją, stanami magazynowymi czy działaniami marketingowymi. Przekrój zagadnień jest więc bardzo szeroki, a poradnik „Jak otworzyć sklep internetowy” dostarcza solidnych podstaw pomagających wybrać odpowiednie środowisko i podjąć decyzje, które będą kluczowe nie tylko w pierwszym etapie prowadzenia sklepu, ale również później.

Jedna z najważniejszych dotyczy z pewnością samego oprogramowania. To podzielić można na dwie kategorie:

  • Oprogramowanie pudełkowe, udostępniane zazwyczaj na podstawie abonamentu.
  • Oprogramowanie OpenSource, które samo w sobie jest bezpłatne.

Warto mieć przy okazji świadomość, że nie zawsze to, co bezpłatne, oznacza brak jakichkolwiek kosztów. Sklep internetowy wykorzystuje spore zasoby, wiąże się z koniecznością wdrażania dodatkowych wtyczek czy usprawnień, dlatego też w wielu przypadkach – zwłaszcza z perspektywy mniej obytego z technologią użytkownika – konieczne stanie się zwrócenie po pomoc do profesjonalnych firm. Niezwykle ważną kwestią staje się również ochrona danych, która w dzisiejszych czasach jest szczególnie wymagająca. Niedopatrzenia mogą okazać się bardzo kosztowne, a w skrajnych przypadkach wiązać się również z odpowiedzialnością karną. Jeżeli zastanawiasz się, jak założyć sklep online, odpowiedź brzmi: całkiem prosto. Jeżeli założenie sklepu internetowego ma być profesjonalne, proces będzie zdecydowanie bardziej skomplikowany (i rzecz jasna droższy).

Założenie sklepu internetowego na WordPressie

Z CMS-em WordPress spotkał się na pewno każdy internauta. Od lat znakomicie służy nie tylko blogerom, którym zależy na łatwej publikacji swoich tekstów w sieci. Chętnie korzystają z niego również webmasterzy czy właściciele sklepów internetowych. Szacuje się, że niemal 1/3 wszystkich stron internetowych korzysta z tego systemu zarządzania treścią. To także dobry sposób na wystartowanie z własnym sklepem internetowym. Sprawdzi się zarówno jako minisklep towarzyszący stronie internetowej, jak i samodzielny, „pełnoprawny” sklep internetowy. Od czego zacząć? Dobrym punktem wyjścia stanie się e-book, następnie trzeba będzie sięgnąć po bardziej rozbudowane publikacje skupiające się na tym aspekcie.

Aby skorzystać z takiej funkcjonalności Wodpressa, można posłużyć się bezpłatną wtyczką WooCommerce. Wszystko, co trzeba zrobić, to zainstalować CMS, a następnie wyposażyć go we wtyczkę i inne niezbędne pluginy. Założenie sklepu internetowego będzie więc bardzo proste i poradzi z nim sobie każdy użytkownik. Trzeba mieć jednak świadomość, że w podstawowej wersji wiele opcji będzie niedostępnych, a za te, bez których trudno wyobrazić sobie dziś biznes w sieci, trzeba będzie najczęściej zapłacić. Dotyczy to m.in. integracji z niektórymi systemami płatności, przesyłkami kurierskimi czy porównywarkami cen.

Zalety WooCommerce:

  • Bezpłatna podstawowa wersja,
  • Brak abonamentów i ukrytych kosztów,
  • Łatwa instalacja,
  • Rozbudowane community,
  • Regularne aktualizacje.

Wady WooCommerce:

  • Za odblokowanie części funkcjonalności trzeba będzie zapłacić,
  • Samemu należy zadbać o odpowiednią opiekę techniczną,
  • Aby osiągnąć większy potencjał, konieczne stanie się instalowanie dodatkowych pluginów. Najważniejsze zostały wymienione w e-booku ALEO.com.

Jak założyć sklep online na PrestaShop?

Jednym z najpopularniejszych silników sklepów internetowych jest bez wątpienia PrestaShop. Również udostępniany jest na licencji OpenSource, dzięki czemu zyskamy do niego dostęp za darmo, a pliki można pobrać samodzielnie bezpośrednio ze strony internetowej projektu. Dużą zaletą tego rozwiązania jest intuicyjna instalacja i obsługa oraz bardzo rozbudowana baza użytkowników, którzy z pewnością okażą się wsparciem w kryzysowym momencie. Z drugiej strony – podobnie jak w przypadku WooCommerce – choć system sam w sobie jest bezpłatny, nie oznacza to wcale, że nie będzie trzeba ponieść dodatkowych kosztów. Jednocześnie są to jednak inwestycje, które znacząco wpłyną na funkcjonalność serwisu i pozwolą zadbać o jego bezpieczeństwo. Nie warto więc szukać oszczędności za wszelką cenę, tym bardziej że zaplecze PrestaShop jest olbrzymie, z każdym dniem się rozwija i doskonale sprawdzi się w każdej sytuacji, także w przypadku olbrzymich sklepów, oferujących szeroką gamę produktów.

Zalety PrestaShop:

  • Łatwa i intuicyjna instalacja oraz zarządzanie,
  • Duża liczba dodatkowych modułów, w tym tych dostarczanych przez dostawców zewnętrznych (dotyczy to m.in. obsługi płatności czy firm kurierskich).
  • Wsparcie dla działań marketingowych, SEO.
  • Satysfakcjonująca wydajność i ciągły rozwój oprogramowania.

Wady PrestaShop:

  • Problemy z edycją szablonów,
  • Brak niektórych funkcji (np. płatności za pobraniem),
  • Częste aktualizacje.

Własny sklep internetowy na Magento

Magento, jest jednym z najchętniej wykorzystywanych systemów do prowadzenia sklepu internetowego, zwłaszcza w segmencie olbrzymich serwisów, które muszą sprostać największym wymaganiom i dużej liczbie zamówień czy użytkowników. Oprogramowanie występuje w dwóch wersjach: bezpłatnej Magento OpenSource oraz płatnej Magento Commerce. To potężny kombajn umożliwiający łatwą kontrolę nad wszystkimi procesami i funkcjami sklepu i niemal całkowitą personalizację wszystkich aspektów jego funkcjonowania. Z drugiej strony: korzystanie z niego wiąże się również z największymi kosztami i nakładami pracy. Założenie sklepu internetowego będzie wymagało wsparcia profesjonalistów.

Zalety Magento:

  • Olbrzymie możliwości oprogramowania,
  • Ułatwienia w optymalizacji SEO,
  • Duża liczba skryptów,
  • Wsparcie profesjonalnej analizy danych.

Wady Magento:

  • Duże obciążenie serwera i wysokie wymagania techniczne,
  • Wysokie koszty wdrożenia i obsługi sklepu,

Wybór systemu płatności

W dzisiejszych czasach niezwykle ważnym aspektem e-commerce stają się nowoczesne systemy płatności. Umożliwiają dokonywanie błyskawicznego transferu środków, zapewniając przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa i bardzo proste procedury. To w znacznej mierze właśnie dzięki nim e-handel zdobył tak dużą popularność, a rynek rozwija się w szybkim tempie.

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep online, musisz pomyśleć także o systemach płatności, z którymi będzie zintegrowany serwis. Opcji jest przy tym sporo. Należą do nich m.in.:

  • BLIK,
  • Systemy szybkich przelewów,
  • Karty płatnicze,
  • E-wallety, takie jak Google Pay czy Apple Pay,
  • Płatności ratalne.

Warto spojrzeć na ten aspekt nie tylko jak na sposób pozyskiwania środków, ale również jeden z najważniejszych elementów wpływających na odbiór platformy. Duża liczba możliwości sprawia, że użytkownicy czują się bezpiecznie. Mają także komfort wyboru: z ich perspektywy korzystne może okazać się np. wybranie płatności kartą, które umożliwia skorzystanie z procedury chargeback. Zaufanie to najlepszy sposób na zdobywanie klientów.

Domena i hosting sklepu internetowego

Lista pytań rośnie, ale udzielenie odpowiedzi na nie umożliwi podjęcie decyzji dotyczących hostingu, czyli zasobów serwerowni niezbędnych do prowadzenia sklepu, oraz domeny, a więc prowadzącego do niej adresu internetowego. Ten jest z kolei najbardziej reprezentacyjną częścią całego projektu i zwykle łączy się bezpośrednio z tworzoną marką.

O czym pomyśleć, wybierając domenę?

  1. Typ domeny: do wyboru pozostają funkcjonalne (.com, .org, .info) lub regionalne (.eu, .pl).
  2. Adres powinien być łatwy do zapamiętania, krótki i wzbudzać pozytywne emocje. Przy tym kupno domeny zawierającej słowo kluczowe (np. bezpośrednio nazwę produktu) nie zawsze musi mieć sens. Lepiej postawić na dobry brand.
  3. Sprawdź historię domeny: może okazać się, że w przeszłości pod tym adresem można było znaleźć treści nielegalne lub związane z branżami, których nie promuje Google. Przekonaj się, czy nie łamiesz prawa autorskiego i zadbaj o unikalność.

Gdzie założyć sklep internetowy? Wybór hostingu

W dalszej części czwartego rozdziału poradnika „Jak założyć sklep internetowy” eksperci skupiają się na doborze optymalnego hostingu. Ta kwestia jest często bagatelizowana, jednak odgrywa kluczową rolę w działaniu sklepu internetowego. Zaplecze serwerowe to silnik całego przedsięwzięcia, a strona, która działa zbyt wolno albo co jakiś czas znika z radarów nie tylko doprowadza klientów do frustracji, ale wpływa również negatywnie m.in. na wyniki optymalizacji SEO.

Według przytoczonego badania przeprowadzonego przez agencję Kissmetrics sklep internetowy, który w ciągu dnia sprzedaje towar za równowartość 100 tysięcy dolarów, traci z każdą sekundą straconą na ładowanie gotówkę, która w ciągu roku urośnie aż do 2,5 miliona dolarów. Każda zbędna sekunda to 7 procentowy spadek konwersji i 11 procentowy spadek liczby odwiedzin. Warto postawić więc na solidnego dostawcę, który zapewni najlepsze wyniki. Pozorne oszczędności mogą oznaczać realne straty.

Gdzie założyć sklep internetowy? Zwróć uwagę na takie elementy jak dostępna pamięć RAM, przestrzeń dyskowa czy limit transferu (choć coraz częściej można spotkać się z ofertami bez limitu lub z wysokimi limitami).

Rozważając założenie sklepu internetowego, nie można zapomnieć również o właściwym zabezpieczeniu danych. Praktycznym obowiązkiem jest posiadanie certyfikatów SSL. Wybierając hosting, warto znaleźć dostawcę, który umożliwi dokonanie ich zakupu: znacznie ułatwi to wiele procedur i pozwoli zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze.

Promocja e-sklepu – jaką strategię wybrać?

Odniesienie sukcesu bez właściwej promocji jest po prostu niemożliwe. Ta prezentuje się jednak inaczej niż w przypadku tradycyjnego handlu. Stawia przede wszystkim na kanały cyfrowe. Przy okazji oferuje olbrzymie możliwości i pozwala dostosować niemal wszystkie parametry kampanii do indywidualnych uwarunkowań, w tym konkretnej branży czy nakładów finansowych. Temu zagadnieniu poświęcono piąty poradnika „Jak założyć sklep internetowy”.

Od czego zacząć? Przede wszystkim od analizy konkurencji. Podejmowane przez nią działania (zwłaszcza te skuteczne, choć i na błędach można się wiele nauczyć) pomogą w doborze odpowiedniej strategii. Pomocne okażą się takie narzędzia jak SimilarWeb, Senuto czy SEMrush. Ich właściwe zastosowanie umożliwi zdefiniowanie określonych konkurentów i sprofilowanie podejmowanych przez nich działań, zarówno w obszarze SEO, skupionym na pozyskiwaniu ruchu organicznego, jak i SEM, w którym duża rolę odegra Google Ads. Oprócz tego warto przyjrzeć się również działaniom firm w mediach społecznościowych, które są na dobrą sprawę obowiązkowym elementem prowadzenia biznesu w sieci. Istnieją także narzędzia (takie jak TradeWatch) umożliwiające śledzenie działań konkurencji na stronach aukcyjnych czy w porównywarkach cen.

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO

Z pewnością jednym z aspektów, o które musisz zadbać zakładając własny sklep internetowy, jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (stąd i nazwa: Search Engine Optimization). Regularne i przemyślane działania w tym zakresie mogą przynieść fantastyczne rezultaty. Wynika to przede wszystkim z pozyskiwania ruchu organicznego: sklep odwiedzą osoby, które szukają podobnych rozwiązań w wyszukiwarce Google. Aby tak się stało, trzeba jednak obrać odpowiednią strategię i połączyć ze sobą wiele elementów, a im większa (i skuteczniejsza) konkurencja, tym trudniej osiągać wysokie pozycje. Na te rezultaty wpływ mają m.in.

  • Treści dostępne na stronie,
  • Architektura strony, w tym rozmieszczenie treści, linkowania wewnętrzne,
  • Szybkość działania, czystość kodu,
  • Linki prowadzące do witryny z innych miejsc w Internecie.

SEO wymaga sporo cierpliwości i przemyślanej taktyki, dlatego bardzo często prowadzenie takich działań powierza się profesjonalistom. Opracowanie odpowiedniego content planu, optymalizacja treści zgodnie z wytycznymi, stworzenie właściwego profilu linków czy przebudowa architektury strony pozwolą na osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów. Bezwzględnym obowiązkiem jest przede wszystkim tworzenie unikalnych i wartościowych treści: docenią to z pewnością nie tylko boty Google, ale również sami użytkownicy.

Poza tym warto zwrócić uwagę na elementy, które są często bagatelizowane, ale jednocześnie świadczą o profesjonalizmie serwisu: jest nim chociażby meta description, czyli krótki opis strony widoczny w wyszukiwarce, tagowanie czy alternatywne opisy grafik. Z czasem – wraz z rozwojem działalności – warto zdecydować się na przeprowadzenie kompleksowego audytu SEO. Pomoże w zdiagnozowaniu błędów (zwłaszcza jeżeli wcześniej serwisem nie opiekowali się specjaliści) i udoskonaleniu strategii.

E-book ALEO.com pozwoli zdobyć podstawy niezbędne do rozpoczęcia samodzielnej przygody z pozycjonowaniem małego sklepu. Tłumaczy najważniejsze zagadnienia i wskazuje dobre praktyki w tym zakresie. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że skupia się na założeniu sklepu internetowego krok po kroku, a zarówno SEM, jak i SEO czy działania w mediach społecznościowych to dziedziny wiedzy, na temat których powstały tysiące obszernych publikacji. Chcąc działać skutecznie, musisz postawić na rozwój w tym zakresie albo powierzyć ten aspekt funkcjonowania biznesu specjalistom.

Jak działa sklep internetowy? Skuteczna analiza działań

Prowadzenie sklepu internetowego nie byłoby możliwe bez umiejętności analizowania osiągniętych efektów i korygowania kursu. Sama analityka – choć pozornie skomplikowana i związana z wysokimi nakładami – wcale nie musi taka być. Poradnik „Jak założyć sklep internetowy” prezentuje również najważniejsze funkcje Google Analytics. To narzędzie pozwoli na monitorowanie najważniejszych parametrów dotyczących witryny, w tym np. liczby użytkowników, średniego czasu trwania sesji, współczynnika odrzuceń, źródeł, z których pochodzi ruch, czy – co najważniejsze – konwersji, a więc wykonanych przez użytkowników czynności i oczywiście zarobionych funduszy.

Umiejętne korzystanie z Google Analytics umożliwi także śledzenie sposobu, w jaki odbiorcy poruszają się na stronie i diagnozowanie na tej podstawie potencjalnych problemów oraz jeszcze lepsze profilowanie zarówno architektury strony, jak i treści. Analiza nie musi być trudna, a przygotowane dzięki temu narzędziu raporty staną się cennym źródłem wiedzy, praktycznie niezbędnym do prowadzenia skutecznych działań na rynku e-commerce.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Pora przejść do podsumowań i rozliczeń. Wiele osób zainteresowanych rozpoczęciem biznesu zadaje pytanie, ile kosztuje założenie sklepu internetowego. Udzielenie na nie odpowiedzi jest jednak bardzo trudne: pomijając stałe koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, może ograniczyć się zarówno do kilkuset złotych (które trzeba będzie poświęcić na hosting i podstawowe narzędzia), jak i wiązać się z olbrzymimi inwestycjami, wynoszącymi niekiedy setki tysięcy lub miliony złotych. Wszystko zależy od podjętych decyzji (wiele z nich omawia poradnik ALEO.com), konkretnego rynku, planów i możliwości.

Założenie sklepu internetowego krok po kroku nie musi być skomplikowane, jednak warto mieć świadomość, że to wyłącznie jeden z elementów funkcjonowania biznesu tego typu. Dobra wiadomość dla osób z mniejszymi zasobami jest taka, że wiele działań można zrealizować samodzielnie. Oczywiście – tak jak w każdym przypadku – zwykle przełoży się to na mniejszą skuteczność w porównaniu z bardziej majętnymi konkurentami.

Rynek jest jednak wyjątkowo pojemny, a nowoczesne kanały promocji sprawiają, że każdy może znaleźć na nim swoją niszę. Poradnik „Jak założyć sklep internetowy” może stać się dobrym źródłem wiedzy na samym początku i przeobrazić się w poręczną ściągawkę, przypominającą o najważniejszych kwestiach. Wiedzę trzeba będzie jednak nieustannie rozwijać i skrupulatnie przyglądać się bardziej szczegółowym zagadnieniom.

Lektura krótkiego e-booka pozwoli z pewnością odpowiedzieć na najważniejsze pytania. Przede wszystkim przekonasz się, czy założenie sklepu internetowego będzie dobrym pomysłem w konkretnym przypadku, poza tym łatwiejsze stanie się oszacowanie kosztów i przygotowanie do kolejnych kroków zakładania własnego sklepu online.

Pobierz ebook za darmo:

poradnik jak zalozyc sklep online

Kurs SEO – naucz się podstaw optymalizacji i pozycjonowania

Kurs SEO – naucz się podstaw optymalizacji i pozycjonowania

Chcesz dowiedzieć się, na czym polega optymalizacja i pozycjonowanie, czyli szeroko rozumiane SEO (ang. Search Engine Optimization)? W tym wpisie znajdziesz informacje na temat mojego autorskiego kursu SEO oraz odniesienia do szeregu przydatnych źródeł, dzięki którym poznasz podstawowe taktyki, narzędzia i zrozumiesz lepiej cały proces. Kurs SEO został przygotowany w formie lekcji wideo i jest dostępny na platformie Eduweb.

(więcej…)

Linkhouse – opinie, przegląd funkcji platformy do linkbuildingu

Linkhouse – opinie, przegląd funkcji platformy do linkbuildingu

Doświadczonym SEO-wcom nie trzeba tłumaczyć, czym jest Linkhouse, ale jestem przekonany, że wielu marketerów, początkujących adeptów pozycjonowania, czy przedsiębiorców, którzy sami promują swoje serwisy, nie zdaje sobie sprawy z potencjału tego typu platformy. W tym poście przedstawię interesujące, moim skromnym zdaniem, funkcje LH i omówię, czy i dlaczego warto korzystać z tego typu rozwiązań.

(więcej…)

Social Selling – co to jest?

Social Selling – co to jest?

Social selling to bez wątpienia jeden z bardziej zauważalnych buzzwordów marketingu internetowego w ostatnim czasie. Co się jednak kryje za tym pojęciem? Czy to tylko modne słówko, czy jednak stoi za tym wartościowy zestaw praktyk? Z niniejszego artykułu dowiesz się wszystkiego, co na początek warto wiedzieć, o social sellingu.

(więcej…)

Pozycjonowanie strony na CMS WordPress

Pozycjonowanie strony na CMS WordPress

WordPress to najpopularniejszy na świecie system do zarządzania treścią (CMS). Jeśli masz stronę firmową lub blog to prawdopodobnie twój wybór padł właśnie na WP, a co za tym idzie, zastanawiasz się, jak ją pozycjonować w Google. W tym artykule opiszę dobre praktyki w zakresie zarządzania treścią strony, które będą sprzyjać budowaniu ruchu z wyszukiwarki.

(więcej…)