Audyt strony internetowej – jakie są typy audytów i kiedy warto je zrobić?

Biznes online, Optymalizacja SEO stron www

Audyt strony internetowej to dość obszerne pojęcie mogące się sprowadzać do jakiegoś szczególnego typu analizy lub też kompleksowego zbadania strony www. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie są typy audytów, czego dotyczą i kiedy warto je realizować.

Jeśli szukasz konkretnej usługi, sprawdź:

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o audytach stron www, ich typach i zakresach, czytaj dalej 🙂

Co to jest audyt?

Samo pojęcie audyt jest dość szerokie. Audyt to niezależna ocena przeprowadzana przez specjalistę w sposób systematyczny i oparty na określonym punkcie odniesienia. Audytom mogą być poddawane całe firmy, instytucje, pojedyncze procesy, projekty, a w przypadku produktów cyfrowych – systemy, aplikacje, czy po prostu popularne strony internetowe.

Czym jest audyt strony internetowej?

Strona internetowa funkcjonuje w kilku różnych wymiarach – technologicznym, prawnym i marketingowym, czy też szerzej – biznesowym (np. jako część audytu ISO organizacji). Dlatego też audyt może dotyczyć każdego z tych obszarów. W każdym przypadku powinien być realizowany przez osoby spoza organizacji.

Dla obiektywności audytu, wskazane jest też, aby był realizowany przez osobę, która nie tworzyła danej strony www. Chodzi po prostu o rzetelność i uczciwość. Osoba tworząca stronę może w swoim interesie chcieć ukryć przed klientem jej wady. Pomijając ryzyko złych intencji, warto też pamiętać, że takiej osobie brakuje też perspektywy i krytycznego spojrzenia.

Typy audytów stron www

  • audyty IT / audyty informatyczne:
    • audyt bezpieczeństwa,
    • audyt wydajności,
    • audyt legalności oprogramowania.
  • audyty marketingowe / biznesowe:
    • audyt SEO (audyt pod kątem widoczności strony w wyszukiwarkach),
    • audyt UX (analiza zachowań użytkowników),
    • audyt Google Analytics / Google Tag Manager (analiza poprawności wdrożenia i efektywności systemów analitycznych).
  • audyt prawny:
    • np. audyt regulaminu w sklepie internetowym (w kontekście klauzul niedozwolonych i zapisów dotyczących ochrony konsumentów),
    • audyt RODO (związany ze spełnieniem wymaganych obowiązków informacyjnych, jak i sposobu zbierania i przechowywania danych osobowych).

Dla kogo audyt IT?

Audyty IT powinny realizować przede wszystkim większe firmy, korporacje i instytucje posiadające wrażliwe dane. Oczywistym przykładem są tu banki, ale także chociażby sklepy internetowe i inne strony o charakterze e-commerce i/lub społecznościowym, w których użytkownicy zostawiają swoje dane oraz dokonują transakcji.

Warto jednak pamiętać, że nawet zwykła, prosta strona oparta na CMS WordPress z prostym formularzem kontaktowym również powinna być odpowiednio zabezpieczona. Audyt bezpieczeństwa WordPress to oczywiście inna skala przedsięwzięcia niż audyt informatyczny w banku, lecz nawet w przypadku małego biznesu, trzeba o takich kwestiach pamiętać i okresowo je sprawdzać.

Proste strony www są na celowniku oszustów wykorzystujących tzw. malware nie tylko w celu popełnienia przestępstw natury finansowej lub kradzieży danych. W SEO popularnym zabiegiem jest uzyskanie dostępu do CMS (np. przez nieaktualne wtyczki, korzystanie z „dziurawych” motywów z niezaufanych źródeł itp.), a następnie wstrzyknięcie kodu tworzącego dodatkowe podstrony bez wiedzy administratora strony www. W ten sposób powstają treści reklamujące określone produkty (np. środki na potencję, suplementy, kasyna, które w normalnych warunkach są trudne do promowania w sieci), emitujące linki do podejrzanych stron, stanowiące element nieetycznych metod pozycjonowania.

Dla kogo audyt SEO?

Audyt SEO to analiza pod kątem wyszukiwarek – daje podstawy do tworzenia planu optymalizacji i pozycjonowania. Przeczytaj więcej: Audyt SEO. Zajmuję się tego typu audytami dla dużych, średnich i małych podmiotów. Jeśli masz pytania, odezwij się do mnie.

Kiedy audyt UX?

Audyt UX to analiza pod kątem użyteczności strony. Sprowadza się do badania strony w kontekście jasności przedstawianych informacji, łatwości poruszania się po niej, czytelności. Może przyjmować różne formy. Na przykład audyt WCAG to typ audytu realizowany stricte pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i dotyczy zgodności z normami w tym zakresie. Większość przedsiębiorców decyduje się na audyt UX w kontekście skuteczności realizowania celów biznesowych, pod kątem procesu optymalizacji konwersji.

W ramach mojej agencji SEO realizujemy także audyty UX we współpracy z rzetelnymi specjalistami. Zapraszam do współpracy.

Po co robić audyt Google Analytics?

Google Analytics (od paru lat wspierany przez Google Tag Manager) to jedno z najczęściej używanych w analityce webowej narzędzi analitycznych. Jego popularność wynika z faktu, że jest darmowe i stosunkowo proste w instalacji. Niestety trzeba pamiętać, że nie jest to rozwiązanie pudełkowe i domyślna implementacja rzadko kiedy przystaje do realiów biznesowych firmy. Ponadto wymaga szeregu usprawnień i modyfikacji, aby zbierane dane były poprawne i dawały podstawę do podejmowania decyzji biznesowych. Dlatego też każdy, kto modyfikuje treść swojej strony, czy modeluje kampanie reklamowe w oparciu o dane z Google Analytics, powinien poddać swoje wdrożenie ocenie przez odpowiedniego specjalistę. W razie potrzeby, służę i tutaj pomocą.

Szczególnie istotne jest także audytowanie kont Google Analytics w kontekście migracji z wcześniejszych wersji na usługę GA4. Google Analytics 4 różni się sposobem mierzenia konwersji, czy zaangażowania, a także raportowania, w związku z czym należy przyjrzeć się, czy narzędzie realizuje swoje cele w sposób poprawny.

Na co warto zwrócić uwagę zamawiając audyt strony internetowej

Zamawiając audyt strony www warto zawsze doprecyzować, czego będzie dotyczył, w oparciu o jakie kryteria i standardy jest przeprowadzany, kto jest audytorem. Klient powinien też jasno wskazać, czego oczekuje i jakie są jego cele. Innymi słowy – po co zleca audyt?

Jako specjalista SEO spotkałem się nieraz z oczekiwaniami, że przeprowadzenie audytu SEO samo w sobie obejmuje optymalizację i pozycjonowanie strony www (gdy jest jedynie analizą stanu obecnego i przygotowaniem listy rekomendowanych zmian). Audyt SEO nie wypozycjonuje serwisu, a jedynie da wiedzę, jak to zrobić, a także ile to może kosztować i trwać. Dopiero po audycie wiadomo mniej więcej, ile czasu i pieniędzy będzie trzeba poświęcić na prace programistów, copywriterów, zakup oprogramowania i usług zewnętrznych, zdobycie linków itp.

Kompleksowe podejście do audytów w biznesie online

Niektóre obszary się zazębiają. Na przykład kwestia szybkości działania strony internetowej, wydajności infrastruktury, będzie obiektem zainteresowania zarówno specjalisty przeprowadzającego audyt IT, jak i audyt SEO czy audyt UX. Kwestie związane z ochroną przesyłanych i przechowywanych danych, czy też transakcji, będą na pewno przedmiotem analizy pod kątem bezpieczeństwa, ale będą miały również  implikacje prawne. Podobnie wygląda kwestia wykorzystywanego oprogramowania, zgodności z zapisami licencji etc.

Dlatego tak ważne jest, aby prowadząc biznes online, przynajmniej raz przeprowadzić audyt obejmujący wszystkie kluczowe obszary funkcjonowania firmy w sieci.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.