Audyt strony internetowej to do艣膰 obszerne poj臋cie mog膮ce si臋 sprowadza膰 do jakiego艣 szczeg贸lnego typu analizy lub te偶 kompleksowego zbadania strony www. Z poni偶szego artyku艂u dowiesz si臋, jakie s膮 typy audyt贸w, czego dotycz膮 i kiedy warto je realizowa膰.

Je艣li szukasz konkretnej us艂ugi, sprawd藕:

Je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o audytach stron www, ich typach i zakresach, czytaj dalej 馃檪

Co to jest audyt?

Samo poj臋cie聽audyt jest do艣膰 szerokie. Audyt to niezale偶na ocena przeprowadzana przez specjalist臋 w spos贸b systematyczny i oparty na okre艣lonym punkcie odniesienia. Audytom mog膮 by膰 poddawane ca艂e firmy, instytucje, pojedyncze procesy, projekty, a w przypadku produkt贸w cyfrowych – systemy, aplikacje, czy po prostu popularne strony internetowe.

Czym jest audyt strony internetowej?

Strona internetowa funkcjonuje w kilku r贸偶nych wymiarach – technologicznym, prawnym i marketingowym, czy te偶 szerzej – biznesowym (np. jako cz臋艣膰 audytu ISO organizacji). Dlatego te偶 audyt mo偶e dotyczy膰 ka偶dego z tych obszar贸w. W ka偶dym przypadku powinien by膰 realizowany przez osoby spoza organizacji.

Dla obiektywno艣ci audytu, wskazane jest te偶, aby by艂 realizowany przez osob臋, kt贸ra nie tworzy艂a danej strony www. Chodzi po prostu o rzetelno艣膰 i uczciwo艣膰. Osoba tworz膮ca stron臋 mo偶e w swoim interesie chcie膰 ukry膰 przed klientem jej wady. Pomijaj膮c ryzyko z艂ych intencji, warto te偶 pami臋ta膰, 偶e takiej osobie brakuje te偶 perspektywy i krytycznego spojrzenia.

Typy audyt贸w stron www

  • audyty IT / audyty informatyczne:
    • audyt bezpiecze艅stwa,
    • audyt wydajno艣ci,
    • audyt legalno艣ci oprogramowania.
  • audyty marketingowe / biznesowe:
    • audyt SEO (audyt pod k膮tem widoczno艣ci strony w wyszukiwarkach),
    • audyt UX (analiza zachowa艅 u偶ytkownik贸w),
    • audyt Google Analytics / Google Tag Manager (analiza poprawno艣ci wdro偶enia i efektywno艣ci system贸w analitycznych).
  • audyt prawny:
    • np. audyt regulaminu w sklepie internetowym (w kontek艣cie klauzul niedozwolonych i zapis贸w dotycz膮cych ochrony konsument贸w),
    • audyt RODO (zwi膮zany ze spe艂nieniem wymaganych obowi膮zk贸w informacyjnych, jak i sposobu zbierania i przechowywania danych osobowych).

Dla kogo audyt IT?

Audyty IT powinny realizowa膰 przede wszystkim wi臋ksze firmy, korporacje i instytucje posiadaj膮ce wra偶liwe dane. Oczywistym przyk艂adem s膮 tu banki, ale tak偶e chocia偶by sklepy internetowe i inne strony o charakterze e-commerce i/lub spo艂eczno艣ciowym, w kt贸rych u偶ytkownicy zostawiaj膮 swoje dane oraz dokonuj膮 transakcji.

Warto jednak pami臋ta膰, 偶e nawet zwyk艂a, prosta strona oparta na CMS WordPress z prostym formularzem kontaktowym r贸wnie偶 powinna by膰 odpowiednio zabezpieczona. Audyt bezpiecze艅stwa WordPress to oczywi艣cie inna skala przedsi臋wzi臋cia ni偶 audyt informatyczny w banku, lecz nawet w przypadku ma艂ego biznesu, trzeba o takich kwestiach pami臋ta膰 i okresowo je sprawdza膰.

Proste strony www s膮 na celowniku oszust贸w wykorzystuj膮cych tzw. malware nie tylko w celu pope艂nienia przest臋pstw natury finansowej lub kradzie偶y danych. W SEO popularnym zabiegiem jest uzyskanie dost臋pu do CMS (np. przez nieaktualne wtyczki, korzystanie z „dziurawych” motyw贸w z niezaufanych 藕r贸de艂 itp.), a nast臋pnie wstrzykni臋cie kodu tworz膮cego dodatkowe podstrony bez wiedzy administratora strony www. W ten spos贸b powstaj膮 tre艣ci reklamuj膮ce okre艣lone produkty (np. 艣rodki na potencj臋, suplementy, kasyna, kt贸re w normalnych warunkach s膮 trudne do promowania w sieci), emituj膮ce linki do podejrzanych stron, stanowi膮ce element nieetycznych metod pozycjonowania.

Dla kogo audyt SEO?

Audyt SEO to analiza pod k膮tem wyszukiwarek – daje podstawy do tworzenia planu optymalizacji i pozycjonowania. Przeczytaj wi臋cej: Audyt SEO. Zajmuj臋 si臋 tego typu audytami dla du偶ych, 艣rednich i ma艂ych podmiot贸w. Je艣li masz pytania, odezwij si臋 do mnie.

Kiedy audyt UX?

Audyt UX to analiza pod k膮tem u偶yteczno艣ci strony. Sprowadza si臋 do badania strony w kontek艣cie jasno艣ci przedstawianych informacji, 艂atwo艣ci poruszania si臋 po niej, czytelno艣ci. Mo偶e przyjmowa膰 r贸偶ne formy. Na przyk艂ad audyt WCAG to typ audytu realizowany stricte pod k膮tem dost臋pno艣ci dla os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami i dotyczy zgodno艣ci z normami w tym zakresie. Wi臋kszo艣膰 przedsi臋biorc贸w decyduje si臋 na audyt UX w kontek艣cie skuteczno艣ci realizowania cel贸w biznesowych, pod k膮tem procesu optymalizacji konwersji.

W ramach mojej agencji SEO realizujemy tak偶e audyty UX we wsp贸艂pracy z rzetelnymi specjalistami. Zapraszam do wsp贸艂pracy.

Po co robi膰 audyt Google Analytics?

Google Analytics (od paru lat wspierany przez Google Tag Manager) to jedno z najcz臋艣ciej u偶ywanych w analityce webowej narz臋dzi analitycznych. Jego popularno艣膰 wynika z faktu, 偶e jest darmowe i stosunkowo proste w instalacji. Niestety trzeba pami臋ta膰, 偶e nie jest to rozwi膮zanie pude艂kowe i domy艣lna implementacja rzadko kiedy przystaje do reali贸w biznesowych firmy. Ponadto wymaga szeregu usprawnie艅 i modyfikacji, aby zbierane dane by艂y poprawne i dawa艂y podstaw臋 do podejmowania decyzji biznesowych. Dlatego te偶 ka偶dy, kto modyfikuje tre艣膰 swojej strony, czy modeluje kampanie reklamowe w oparciu o dane z Google Analytics, powinien podda膰 swoje wdro偶enie ocenie przez odpowiedniego specjalist臋. W razie potrzeby, s艂u偶臋 i tutaj pomoc膮.

Na co warto zwr贸ci膰 uwag臋 zamawiaj膮c audyt strony internetowej

Zamawiaj膮c audyt strony www warto zawsze doprecyzowa膰, czego b臋dzie dotyczy艂, w oparciu o jakie kryteria i standardy jest przeprowadzany, kto jest audytorem. Klient powinien te偶 jasno wskaza膰, czego oczekuje i jakie s膮 jego cele. Innymi s艂owy – po co zleca audyt?

Jako specjalista SEO spotka艂em si臋 nieraz z oczekiwaniami, 偶e przeprowadzenie audytu SEO samo w sobie obejmuje optymalizacj臋 i pozycjonowanie strony www (gdy jest jedynie analiz膮 stanu obecnego i przygotowaniem listy rekomendowanych zmian). Audyt SEO nie wypozycjonuje serwisu, a jedynie da wiedz臋, jak to zrobi膰, a tak偶e ile to mo偶e kosztowa膰 i trwa膰. Dopiero po audycie wiadomo mniej wi臋cej, ile czasu i pieni臋dzy b臋dzie trzeba po艣wi臋ci膰 na prace programist贸w, copywriter贸w, zakup oprogramowania i us艂ug zewn臋trznych, zdobycie link贸w itp.

Kompleksowe podej艣cie do audyt贸w w biznesie online

Niekt贸re obszary si臋 zaz臋biaj膮. Na przyk艂ad kwestia szybko艣ci dzia艂ania strony internetowej, wydajno艣ci infrastruktury, b臋dzie obiektem zainteresowania zar贸wno specjalisty przeprowadzaj膮cego audyt IT, jak i audyt SEO czy audyt UX. Kwestie zwi膮zane z ochron膮 przesy艂anych i przechowywanych danych, czy te偶 transakcji, b臋d膮 na pewno przedmiotem analizy pod k膮tem bezpiecze艅stwa, ale b臋d膮 mia艂y r贸wnie偶聽 implikacje prawne. Podobnie wygl膮da kwestia wykorzystywanego oprogramowania, zgodno艣ci z zapisami licencji etc.

Dlatego tak wa偶ne jest, aby prowadz膮c biznes online, przynajmniej raz przeprowadzi膰 audyt obejmuj膮cy wszystkie kluczowe obszary funkcjonowania firmy w sieci.