Czyta艂em dzisiaj ciekawy artyku艂 autorstwa Glenna Gabe’a nt. ostatnich aktualizacji z 1 sierpnia, 27 wrze艣nia, czy 4 pa藕dziernika. Jest do艣膰 obszerny, a moi znajomi i klienci, nieb臋d膮cy specjalistami SEO, kt贸rzy go czytali, przyznali, 偶e nie za bardzo go rozumiej膮. Odkodujmy go zatem.

Co autor mia艂 na my艣li

Autor przywo艂uje szereg przypadk贸w ze swojego portfolio, gdzie danego dnia (np. 1 sierpnia) strona spada艂a gwa艂townie w Google – nawet o kilkadziesi膮t procent. Pr贸bowa艂 zdiagnozowa膰 przyczyn臋, bez konkretnych i uniwersalnych wniosk贸w. W ramach planu naprawczego pr贸bowano co艣 zmienia膰, optymalizowa膰, poprawia膰, w efekcie niekt贸re strony odnotowywa艂y odbicie do g贸ry, inne nie. Co chwil臋 pojawiaj膮 si臋 sformu艂owania: quality, trust

Zatem naprawd臋 ci臋偶ko o jakie艣 konkretne wnioski. Popatrzy艂em, jak to wygl膮da u mnie i moich klient贸w (wykresy z Senuto) i nie widz臋 偶adnego konkretnego wzorca.

Uniwersalne konkluzje

s膮 takie, 偶e:

  • Po spadkach algorytmicznych, o ile nie przeskroba艂e艣 czego艣 na grubo, raczej nie ma jednej drogi poprawy widoczno艣ci poza og贸lnym dbaniem o SEO strony na poziomie technicznym, jako艣ci tre艣ci, architektury informacji i link贸w.
  • Cz臋sto poprawa jednego czynnika (mimo, 偶e teoretycznie pozytywnie odbierana przez Google) nie wp艂ynie na popraw臋 widoczno艣ci, je艣li kilka innych kluczowych dla Google za艂o偶e艅 nie zostanie spe艂nionych (kt贸re finalnie buduj膮 zaufanie do strony dopiero jako komplet).
  • Spadek widoczno艣ci /pozycji niekoniecznie jest kar膮 za 艂amanie wytycznych, jak to cz臋sto jest mylnie interpretowane. Algorytm po prostu stwierdza, 偶e u偶ytkownicy cz臋艣ciej szukaj膮 innych typ贸w stron dla danych zapyta艅 albo wcze艣niej zbytnio premiowana by艂a strona (lub grupa) A, gdy strona (lub grupa) B bardziej zas艂uguje na zaufanie.
  • W ka偶dej zmianie rol臋 odgrywa膰 mo偶e czynnik czasowy, wi臋c nie wiadomo, po jakim czasie dostajemy np. bonus za wcze艣niejsze dzia艂ania. Nale偶y zatem by膰 ostro偶nym z wyci膮ganiem wniosk贸w. Mogli艣my zrobi膰 co艣 pozytywnego, ale nie odczu膰 (jeszcze) tego skutk贸w. Kiedy odczujemy? Mo偶e za 2 tygodnie, mo偶e za 2 miesi膮ce. Nie ma regu艂y. Co wi臋cej, pozytywna zmiana w widoczno艣ci strony mo偶e wynika膰 z jeszcze wcze艣niejszych dzia艂a艅.
  • Ka偶da wprowadzona zmiana mo偶e by膰 korygowana p贸藕niejszymi, bo nie zawsze efekt ko艅cowy jest do przewidzenia (i jest satysfakcjonuj膮cy) z perspektywy Google.
  • Trzymanie si臋 jednej dziedziny (content) mo偶e by膰 pozytywnym sygna艂em pozwalaj膮cym budowa膰 „w oczach algorytmu” autorytet domeny w danej tematyce.

Trudno o praktyczne wnioski

Dlatego da艂em taki tytu艂, 偶e nic z tej wiedzy nie wynika, bo de facto nie mo偶na tego prze艂o偶y膰 na proste fixy. Spotka艂em si臋 z point膮 innego SEO-wca, Piotra 艢wiercza:

Konkluzja nie zmienia si臋 od lat – robi膰 lepiej, dba膰 o wszystkie szczeg贸艂y, jako艣膰 jest wa偶na i takie tam. Dla mnie tekst mo偶na podsumowa膰 „google od 3 miesi臋cy szaleje jak dzika 艣winia, trzeba poprawia膰 偶eby by艂o lepiej ale nawet jak kto艣 nie poprawi艂 nic to mog艂o mu wr贸ci膰 i takich jest du偶o ale s膮 tacy co im nie wr贸ci艂o”

Fakt, Google szaleje jak dzika 艣winia. Jednak na tym poprzesta膰 moim zdaniem nie mo偶na. Chodzi o sytuacj臋, kiedy klient przychodzi i m贸wi – A mi spad艂o podczas tej aktualizacji. Prosz臋 mi powiedzie膰 dlaczego i co trzeba zrobi膰, aby by膰 na topie.

I albo m贸wisz po prostu – nie wiem.

Albo m贸wisz – mo偶emy zrobi膰 kompleksowy audyt i zdiagnozowa膰 najs艂absze strony Pa艅stwa serwisu, kt贸rych poprawa w d艂ugim terminie powinna pozytywnie wp艂yn膮膰 na widoczno艣膰. Warto zaznaczy膰, 偶e cz臋sto nie b臋d膮 to pojedyncze b艂臋dy techniczne, lecz b艂臋dy wymagaj膮ce zmian globalnych – reorganizacji architektury informacji, nawigacji, gruntownych zmian w profilu link贸w. Cz臋艣膰 z tych dzia艂a艅 nie b臋dzie w zasadzie naprawianiem b艂臋d贸w, lecz poprawianiem jako艣ci wyznaczanej przez konkurencj臋. W efekcie powstanie plan naprawczy na przynajmniej kilka miesi臋cy, na kilkadziesi膮t tysi臋cy z艂otych, kt贸ry miejmy nadziej臋, 偶e pomo偶e. Bo przy tej zmienno艣ci algorytmu, jak膮 obserwujemy obecnie, niczego pewnego na par臋 miesi臋cy do przodu powiedzie膰 si臋 nie da. Natomiast jedno jest pewne – wi臋ksze podmioty nie b臋d膮 spa艂y w tym czasie i na pewno b臋d膮 inwestowa膰 w linki, tre艣ci, poprawno艣膰 techniczn膮, wydajno艣膰 serwis贸w. Z serii aktualizacji wyjd膮 prawdopodobnie mocniejsze, wzmacniaj膮c oligopolistyczn膮 struktur臋 wynik贸w wyszukiwania, gdzie w danej kategorii kilkana艣cie domen zgarnia 90% widoczno艣ci. Pytanie tylko, czy pozwolimy tak 艂atwo odda膰 nasz kawa艂ek tortu?

Co zatem robi膰, aby wygenerowa膰 dynamiczny wzrost w Google? Jak planowa膰 dzia艂ania?

Czy da si臋 szybko wypozycjonowa膰 stron臋?

Oczywi艣cie quick fixy s膮 mo偶liwe. M贸wi艂em o tym par臋 dni temu na konferencji Best Of Online Marketing w Warszawie. Jednak nie ma to zbyt du偶ego zwi膮zku z trudnymi do przewidzenia zmianami algorytmicznymi.

Takie szybkie wzrosty s膮 mo偶liwe na przyk艂ad w nast臋puj膮cych sytuacjach:

Opcja 1: niska konkurencja

Dzia艂asz w niszy o niskiej konkurencji i wystarczy kilka link贸w z publikacji w sensownych miejscach, aby osi膮gn膮膰 dynamiczny wzrost. Po prostu szybko deklasujesz konkurencj臋. Trzeba tylko umie膰 tak膮 luk臋 zdiagnozowa膰.

przyrost linkow a pozycjonowanie w google

Nawet nie podaj臋 skali wzrostu, bo podstawa by艂a bliska zeru.

Opcja 2: szybki porz膮dek w architekturze (na stronie dobrej jako艣ci)

Masz du偶o link贸w, du偶o tre艣ci, dobr膮 histori臋, lecz ba艂agan w architekturze informacji. Konsolidacja adres贸w (po艂膮czenie stron o tej samej tematyce, przekierowania, wprowadzenie link贸w kanonicznych) mo偶e spowodowa膰 bardzo dynamiczny wzrost w stosunkowo kr贸tkim czasie:

Konsolidacja adres贸w SEO

Pozycjonowanie stron z histori膮 zawsze daje nowe mo偶liwo艣ci. To jednak tylko pojedyncze przyk艂ady.

Nie mo偶na zak艂ada膰, 偶e w ka偶dej sytuacji nale偶y oczekiwa膰 od specjalisty SEO gotowej recepty na wzrost tego typu. Albo inaczej – cz臋sto odpowied藕 jest bardziej gorzka, bo wi膮偶e si臋 z potrzeb膮 zainwestowania dziesi膮tek tysi臋cy z艂otych w content, linki, popraw臋 architektury informacji na bardziej gruntownym poziomie. Wymaga tak偶e czasu.

Do tego plan jest tworzony ceteris paribus, czyli przy za艂o偶eniu, 偶e inne czynniki uk艂adu (struktura popytu, dzia艂ania konkurencji) pozostan膮 bezzmienne.

pozycjonowanie wymaga cierpliwosci i srodkow

Jak jest w Twoim przypadku? Pewnie ci臋偶ko b臋dzie to ustali膰 bez konsultacji lub audytu. W wielu przypadkach bonus z jednej aktualizacji jest niwelowany podczas kolejnej. Sk膮d zatem wiedzie膰, 偶e Twoja strona si臋 rozwija w dobrym kierunku?

Sk膮d wiedzie膰, czy pozycjonowanie idzie dobrze

Dobrze jest wtedy, kiedy bez dok艂adania nowych podstron, wpis贸w na blogu etc. (co zawsze mog艂oby da膰 nowe frazy z d艂ugiego ogona, bez lepszego pozycjonowania tego, co jest) odnotowujesz d艂ugoterminowy wzrost. Analiza w kr贸tkiej perspektywie mo偶e jedynie kierowa膰 na manowce:

wzrost dlugoterminowy

Wszystkie screeny dotycz膮ce widoczno艣ci pochodz膮 z Senuto. Je艣li szukasz wskaz贸wek dotycz膮cych narz臋dzi SEO, zobacz m贸j artyku艂 na blogu Senuto: Narz臋dzia SEO, kt贸rych prawdopodobnie nie u偶ywasz, a powiniene艣.

O ostatnich aktualizacjach przeczytasz tak偶e tutaj:

Google Medic Update – osobista opinia o aktualizacji Medical, stronach YMYL i nowych wytycznych dla rater贸w

oraz tutaj:

Spadki w Google, czyli SEO-we #Jak呕y膰. Czy nale偶y przejmowa膰 si臋 spadkami w Google?