Czyta┼éem dzisiaj ciekawy artyku┼é autorstwa Glenna Gabe’a nt. ostatnich aktualizacji z 1 sierpnia, 27 wrze┼Ťnia, czy 4 pa┼║dziernika. Jest do┼Ť─ç obszerny, a moi znajomi i klienci, nieb─Öd─ůcy specjalistami SEO, kt├│rzy go czytali, przyznali, ┼╝e nie za bardzo go rozumiej─ů. Odkodujmy go zatem.

Co autor mia┼é na my┼Ťli

Autor przywo┼éuje szereg przypadk├│w ze swojego portfolio, gdzie danego dnia (np. 1 sierpnia) strona spada┼éa gwa┼étownie w Google – nawet o kilkadziesi─ůt procent. Pr├│bowa┼é zdiagnozowa─ç przyczyn─Ö, bez konkretnych i uniwersalnych wniosk├│w. W ramach planu naprawczego pr├│bowano co┼Ť zmienia─ç, optymalizowa─ç, poprawia─ç, w efekcie niekt├│re strony odnotowywa┼éy odbicie do g├│ry, inne nie. Co chwil─Ö pojawiaj─ů si─Ö sformu┼éowania: quality, trust

Zatem naprawd─Ö ci─Ö┼╝ko o jakie┼Ť konkretne wnioski. Popatrzy┼éem, jak to wygl─ůda u mnie i moich klient├│w (wykresy z Senuto) i nie widz─Ö ┼╝adnego konkretnego wzorca.

Uniwersalne konkluzje

s─ů takie, ┼╝e:

  • Po spadkach algorytmicznych, o ile nie przeskroba┼ée┼Ť czego┼Ť na grubo, raczej nie ma jednej drogi poprawy widoczno┼Ťci poza og├│lnym dbaniem o SEO strony na poziomie technicznym, jako┼Ťci tre┼Ťci, architektury informacji i link├│w.
  • Cz─Östo poprawa jednego czynnika (mimo, ┼╝e teoretycznie pozytywnie odbierana przez Google) nie wp┼éynie na popraw─Ö widoczno┼Ťci, je┼Ťli kilka innych kluczowych dla Google za┼éo┼╝e┼ä nie zostanie spe┼énionych (kt├│re finalnie buduj─ů zaufanie do strony dopiero jako komplet).
  • Spadek widoczno┼Ťci /pozycji niekoniecznie jest kar─ů za ┼éamanie wytycznych, jak to cz─Östo jest mylnie interpretowane. Algorytm po prostu stwierdza, ┼╝e u┼╝ytkownicy cz─Ö┼Ťciej szukaj─ů innych typ├│w stron dla danych zapyta┼ä albo wcze┼Ťniej zbytnio premiowana by┼éa strona (lub grupa) A, gdy strona (lub grupa) B bardziej zas┼éuguje na zaufanie.
  • W ka┼╝dej zmianie rol─Ö odgrywa─ç mo┼╝e czynnik czasowy, wi─Öc nie wiadomo, po jakim czasie dostajemy np. bonus za wcze┼Ťniejsze dzia┼éania. Nale┼╝y zatem by─ç ostro┼╝nym z wyci─ůganiem wniosk├│w. Mogli┼Ťmy zrobi─ç co┼Ť pozytywnego, ale nie odczu─ç (jeszcze) tego skutk├│w. Kiedy odczujemy? Mo┼╝e za 2 tygodnie, mo┼╝e za 2 miesi─ůce. Nie ma regu┼éy. Co wi─Öcej, pozytywna zmiana w widoczno┼Ťci strony mo┼╝e wynika─ç z jeszcze wcze┼Ťniejszych dzia┼éa┼ä.
  • Ka┼╝da wprowadzona zmiana mo┼╝e by─ç korygowana p├│┼║niejszymi, bo nie zawsze efekt ko┼äcowy jest do przewidzenia (i jest satysfakcjonuj─ůcy) z perspektywy Google.
  • Trzymanie si─Ö jednej dziedziny (content) mo┼╝e by─ç pozytywnym sygna┼éem pozwalaj─ůcym budowa─ç „w oczach algorytmu” autorytet domeny w danej tematyce.

Trudno o praktyczne wnioski

Dlatego da┼éem taki tytu┼é, ┼╝e nic z tej wiedzy nie wynika, bo de facto nie mo┼╝na tego prze┼éo┼╝y─ç na proste fixy. Spotka┼éem si─Ö z point─ů innego SEO-wca, Piotra ┼Üwiercza:

Konkluzja nie zmienia si─Ö od lat – robi─ç lepiej, dba─ç o wszystkie szczeg├│┼éy, jako┼Ť─ç jest wa┼╝na i takie tam. Dla mnie tekst mo┼╝na podsumowa─ç „google od 3 miesi─Öcy szaleje jak dzika ┼Ťwinia, trzeba poprawia─ç ┼╝eby by┼éo lepiej ale nawet jak kto┼Ť nie poprawi┼é nic to mog┼éo mu wr├│ci─ç i takich jest du┼╝o ale s─ů tacy co im nie wr├│ci┼éo”

Fakt, Google szaleje jak dzika ┼Ťwinia. Jednak na tym poprzesta─ç moim zdaniem nie mo┼╝na. Chodzi o sytuacj─Ö, kiedy klient przychodzi i m├│wi – A mi spad┼éo podczas tej aktualizacji. Prosz─Ö mi powiedzie─ç dlaczego i co trzeba zrobi─ç, aby by─ç na topie.

I albo m├│wisz po prostu – nie wiem.

Albo m├│wisz – mo┼╝emy zrobi─ç kompleksowy audyt i zdiagnozowa─ç najs┼éabsze strony Pa┼ästwa serwisu, kt├│rych poprawa w d┼éugim terminie powinna pozytywnie wp┼éyn─ů─ç na widoczno┼Ť─ç. Warto zaznaczy─ç, ┼╝e cz─Östo nie b─Öd─ů to pojedyncze b┼é─Ödy techniczne, lecz b┼é─Ödy wymagaj─ůce zmian globalnych – reorganizacji architektury informacji, nawigacji, gruntownych zmian w profilu link├│w. Cz─Ö┼Ť─ç z tych dzia┼éa┼ä nie b─Ödzie w zasadzie naprawianiem b┼é─Öd├│w, lecz poprawianiem jako┼Ťci wyznaczanej przez konkurencj─Ö. W efekcie powstanie plan naprawczy na przynajmniej kilka miesi─Öcy, na kilkadziesi─ůt tysi─Öcy z┼éotych, kt├│ry miejmy nadziej─Ö, ┼╝e pomo┼╝e. Bo przy tej zmienno┼Ťci algorytmu, jak─ů obserwujemy obecnie, niczego pewnego na par─Ö miesi─Öcy do przodu powiedzie─ç si─Ö nie da. Natomiast jedno jest pewne – wi─Öksze podmioty nie b─Öd─ů spa┼éy w tym czasie i na pewno b─Öd─ů inwestowa─ç w linki, tre┼Ťci, poprawno┼Ť─ç techniczn─ů, wydajno┼Ť─ç serwis├│w. Z serii aktualizacji wyjd─ů prawdopodobnie mocniejsze, wzmacniaj─ůc oligopolistyczn─ů struktur─Ö wynik├│w wyszukiwania, gdzie w danej kategorii kilkana┼Ťcie domen zgarnia 90% widoczno┼Ťci. Pytanie tylko, czy pozwolimy tak ┼éatwo odda─ç nasz kawa┼éek tortu?

Co zatem robić, aby wygenerować dynamiczny wzrost w Google? Jak planować działania?

Czy da si─Ö szybko wypozycjonowa─ç stron─Ö?

Oczywi┼Ťcie quick fixy s─ů mo┼╝liwe. M├│wi┼éem o tym par─Ö dni temu na konferencji Best Of Online Marketing w Warszawie. Jednak nie ma to zbyt du┼╝ego zwi─ůzku z trudnymi do przewidzenia zmianami algorytmicznymi.

Takie szybkie wzrosty s─ů mo┼╝liwe na przyk┼éad w nast─Öpuj─ůcych sytuacjach:

Opcja 1: niska konkurencja

Dzia┼éasz w niszy o niskiej konkurencji i wystarczy kilka link├│w z publikacji w sensownych miejscach, aby osi─ůgn─ů─ç dynamiczny wzrost. Po prostu szybko deklasujesz konkurencj─Ö. Trzeba tylko umie─ç tak─ů luk─Ö zdiagnozowa─ç.

przyrost linkow a pozycjonowanie w google

Nawet nie podaję skali wzrostu, bo podstawa była bliska zeru.

Opcja 2: szybki porz─ůdek w architekturze (na stronie dobrej jako┼Ťci)

Masz du┼╝o link├│w, du┼╝o tre┼Ťci, dobr─ů histori─Ö, lecz ba┼éagan w architekturze informacji. Konsolidacja adres├│w (po┼é─ůczenie stron o tej samej tematyce, przekierowania, wprowadzenie link├│w kanonicznych) mo┼╝e spowodowa─ç bardzo dynamiczny wzrost w stosunkowo kr├│tkim czasie:

Konsolidacja adres├│w SEO

Pozycjonowanie stron z histori─ů zawsze daje nowe mo┼╝liwo┼Ťci. To jednak tylko pojedyncze przyk┼éady.

Nie mo┼╝na zak┼éada─ç, ┼╝e w ka┼╝dej sytuacji nale┼╝y oczekiwa─ç od specjalisty SEO gotowej recepty na wzrost tego typu. Albo inaczej – cz─Östo odpowied┼║ jest bardziej gorzka, bo wi─ů┼╝e si─Ö z potrzeb─ů zainwestowania dziesi─ůtek tysi─Öcy z┼éotych w content, linki, popraw─Ö architektury informacji na bardziej gruntownym poziomie. Wymaga tak┼╝e czasu.

Do tego plan jest tworzony ceteris paribus, czyli przy za┼éo┼╝eniu, ┼╝e inne czynniki uk┼éadu (struktura popytu, dzia┼éania konkurencji) pozostan─ů bezzmienne.

pozycjonowanie wymaga cierpliwosci i srodkow

Jak jest w Twoim przypadku? Pewnie ci─Ö┼╝ko b─Ödzie to ustali─ç bez konsultacji lub audytu. W wielu przypadkach bonus z jednej aktualizacji jest niwelowany podczas kolejnej. Sk─ůd zatem wiedzie─ç, ┼╝e Twoja strona si─Ö rozwija w dobrym kierunku?

Sk─ůd wiedzie─ç, czy pozycjonowanie idzie dobrze

Dobrze jest wtedy, kiedy bez dokładania nowych podstron, wpisów na blogu etc. (co zawsze mogłoby dać nowe frazy z długiego ogona, bez lepszego pozycjonowania tego, co jest) odnotowujesz długoterminowy wzrost. Analiza w krótkiej perspektywie może jedynie kierować na manowce:

wzrost dlugoterminowy

Wszystkie screeny dotycz─ůce widoczno┼Ťci pochodz─ů z Senuto. Je┼Ťli szukasz wskaz├│wek dotycz─ůcych narz─Ödzi SEO, zobacz m├│j artyku┼é na blogu Senuto: Narz─Ödzia SEO, kt├│rych prawdopodobnie nie u┼╝ywasz, a powiniene┼Ť.

O ostatnich aktualizacjach przeczytasz tak┼╝e tutaj:

Google Medic Update – osobista opinia o aktualizacji Medical, stronach YMYL i nowych wytycznych dla rater├│w

oraz tutaj:

Spadki w Google, czyli SEO-we #Jak┼╗y─ç. Czy nale┼╝y przejmowa─ç si─Ö spadkami w Google?