3 grudnia 2020 Google uruchomi┼éo now─ů, szerok─ů aktualizacj─Ö algorytmu – tzw. Core Algorithm Update. Jak to zwykle bywa w takiej sytuacji, jednym strony posz┼éy do g├│ry, innym w d├│┼é, a na finalny obraz sytuacji przyjdzie nam jeszcze par─Ö dni poczeka─ç. Jak reagowa─ç na obecny stan rzeczy? Ju┼╝ t┼éumacz─Ö, a raczej, podziel─Ö si─Ö swoj─ů osobist─ů opini─ů.

Uwaga – to nie jest szczeg├│┼éowa analiza tego, kto spad┼é, a komu uros┼éo ­čÖé To informacja dla os├│b, kt├│re nie wiedz─ů, jak zachowa─ç si─Ö w obliczu zmian widoczno┼Ťci, jak interpretowa─ç obecn─ů sytuacj─Ö, co w d┼éu┼╝szej perspektywie zrobi─ç z faktem, ┼╝e witryna spad┼éa.

Je┼Ťli szukasz analizy bardziej na poziomie big-data, to odsy┼éam do artyku┼éu na blogu Sistrix.

Reakcja na zmiany w Google

Niestety tak to cz─Östo wygl─ůda, ┼╝e klienci, marketerzy, u┼╝ytkownicy grup pytaj─ů, jakie konkretnie zmiany wdro┼╝y─ç, gdy widz─ů, ┼╝e nast─ůpi┼éa aktualizacja algorytmu.

Spadli┼Ťmy o dwa oczka na wa┼╝ne s┼éowo kluczowe, stracili┼Ťmy widoczno┼Ť─ç na blogu o 4% etc. Co robi─ç?

Realny charakter zmian algorytmu

Aktualizacja algorytmu nie jest przesuni─Öciem wajchy w centrali Google, czy jakim┼Ť precyzyjnym przeprojektowaniem systemu „punkt├│w”, kt├│re Google przyznaje za okre┼Ťlone parametry witryny. Wi─Öcej grafik? Mniej ┼Ťr├│dtytu┼é├│w? Jakikolwiek inny, pojedynczy czynnik? Nie. To bardziej kalibracja wzgl─Ödem warto┼Ťci oczekiwanych, czyli takiego kszta┼étu wynik├│w wyszukiwania, kt├│ry jest satysfakcjonuj─ůcy dla u┼╝ytkownik├│w. A to ostatnie Google mo┼╝e mierzy─ç szeregiem czynnik├│w, kt├│rych my nie jeste┼Ťmy w stanie sprawdzi─ç. Du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç tych operacji jest wykonywana przez technologi─Ö, kt├│r─ů mo┼╝emy nazwa─ç (w du┼╝ym uproszczeniu) sztuczn─ů inteligencj─ů.

In┼╝ynierowie Google te┼╝ prawdopodobnie do ko┼äca nie wiedz─ů, co si─Ö dok┼éadnie wydarzy po implementacji zmian. Oczywi┼Ťcie wcze┼Ťniej przeprowadzaj─ů serie test├│w, ale jedynie na mniejszych wycinkach sieci. Ostatecznym testem jest wdro┼╝enie, kt├│re nast─Öpuje wraz z oficjalnym og┼éoszeniem tzw. rolloutu. Czasem nie wszystko uk┼éada si─Ö tak, jak by┼éo to zamierzone, st─ůd zwykle nied┼éugo po aktualizacji pojawia si─Ö tzw. korekta algorytmu, czyli dodatkowa kalibracja.

Relacja wzgl─Ödem aktualizacji z maja

W pewnym sensie kolejne szerokie aktualizacje same w sobie stanowi─ů korekt─Ö poprzednich. Dlatego cz─Ö┼Ť─ç witryn, kt├│re w maju utraci┼éy widoczno┼Ť─ç w organicznych wynikach wyszukiwania (w maju by┼é ostatni Core Algo Update), teraz zyskuj─ů na widoczno┼Ťci.

Jak optymalizowa─ç witryn─Ö po aktualizacji?

Je┼Ťli twoja witryna w tym momencie spada, to mam dla ciebie jedno rozwi─ůzanie – posprz─ůtaj na niej. Zr├│b audyt SEO i zadbaj, aby:

  • by┼éa technicznie poprawna, czytelna dla Google, wydajna w procesie crawlowania,
  • jej architektura informacji odpowiada┼éa zapytaniom u┼╝ytkownik├│w,
  • tre┼Ťci by┼éy dobrze dopasowane do zapyta┼ä (wyczerpywa┼éy temat, budowa┼éy topical authority),
  • autorytet strony (wynikaj─ůcy z profilu link├│w) by┼é wy┼╝szy ni┼╝ u konkurent├│w.

Innymi s┼éowy – r├│b dobre SEO ca┼éy czas, a nie od kryzysu do kryzysu. Je┼Ťli twoi konkurenci inwestuj─ů wi─Öcej (czasu, pieni─Ödzy, uwagi) w rozw├│j swojej witryny, a ty nie zrealizowa┼ée┼Ť po┼éowy zalece┼ä z poprzedniego audytu SEO, to nie dziw si─Ö, ┼╝e tracisz na widoczno┼Ťci. Zawsze sugeruj─Ö, aby w ramach audytu przyjrze─ç si─Ö te┼╝ konkurencji. Zobacz, jakie strony Google preferuje w wynikach wyszukiwania i wyci─ůgaj wnioski.

Google nie zawsze dzia┼éa liniowo. Cz─Ö┼Ť─ç wprowadzanych zmian przynosi efekty od razu, cz─Ö┼Ť─ç nie. To samo dotyczy twoich konkurent├│w. Je┼Ťli wykonali przez ostatnie par─Ö miesi─Öcy powa┼╝niejsze prace optymalizacyjne, to w┼éa┼Ťnie dostali za to premi─Ö. Rywalizacja w Google to gra o sumie zerowej – dwie strony nie mog─ů by─ç razem na pierwszej pozycji. Je┼Ťli inni id─ů do g├│ry, to twoja witryna spada. Nie dlatego, ┼╝e zosta┼éa ukarana, tylko dlatego, ┼╝e algorytm uzna┼é, ┼╝e inne strony zas┼éuguj─ů na lepsz─ů pozycj─Ö.

Quick wins?

Oczywi┼Ťcie zawsze jest szansa na zidentyfikowanie jakich┼Ť okazji do szybkiego budowania wzrostu. Mo┼╝e po prostu masz ┼Ťwietny content i mn├│stwo link├│w buduj─ůcych autorytet strony, ale jaki┼Ť techniczny detal ogranicza jej potencja┼é? W├│wczas usuni─Öcie go sprawi, ┼╝e zauwa┼╝ysz popraw─Ö. Jednak nie oczekiwa┼ébym, ┼╝e to b─Ödzie jaki┼Ť detal w formie „jednego prostego tricku” na oszukanie tej aktualizacji. Aby zidentyfikowa─ç tzw. low hanging fruits konieczny jest kompleksowy audyt witryny. Nast─Öpnie konieczne jest sumienne wdro┼╝enie rekomendowanych zmian. To nie jest zwykle wyklikanie jakich┼Ť prostych opcji w CMS-ie, lecz godziny pracy programist├│w, copywriter├│w, os├│b zarz─ůdzaj─ůcych kszta┼étem witryny.

Wzrosty i spadki – jednocze┼Ťnie

Warto pami─Öta─ç, ┼╝e Google ma troch─Ö inn─ů perspektyw─Ö, ni┼╝ my. My patrzymy przez pryzmat danej domeny. Google du┼╝o cz─Ö┼Ťciej patrzy przez pryzmat konkretnych fraz, zapyta┼ä, temat├│w. Dla jednych fraz odnotowujemy wzrosty, a jednocze┼Ťnie dla innych spadki. Oczywi┼Ťcie zawsze jest jaka┼Ť wypadkowa tych zmian, kt├│r─ů widzimy w postaci og├│lnego wzrostu lub spadku widoczno┼Ťci. Pami─Ötajmy jednak, ┼╝e jest to wska┼║nik zagregowany, pod kt├│rym mog─ů kry─ç si─Ö r├│┼╝ne zmiany – np. strona mo┼╝e straci─ç widoczno┼Ť─ç og├│┼éem przez utrat─Ö pozycji na wiele, ma┼éo popularnych fraz o ma┼éym znaczeniu biznesowym, a jednocze┼Ťnie zdoby─ç wy┼╝sze pozycje na jedno lub kilka s┼é├│w kluczowych, przek┼éadaj─ůcych si─Ö na du┼╝y ruch i sprzeda┼╝.

Jak przeanalizowa─ç spadki lub wzrosty?

Zar├│wno widoczno┼Ť─ç og├│┼éem, jak i szczeg├│┼éowe informacje dotycz─ůce pozycji sprawdzisz chocia┼╝by w Senuto.

Opr├│cz podstawowej analizy widoczno┼Ťci sprawd┼║ te┼╝, co si─Ö dzieje w raporcie wzrost├│w i spadk├│w pozycji:

Senuto wzrosty spadki pozycji

Ponadto sprawd┼║, jak wygl─ůdaj─ů wska┼║niki wy┼Ťwietle┼ä i klikni─Ö─ç w Google Search Console, a tak┼╝e szczeg├│┼éowe dane na temat ruchu i konwersji w Google Analytics (najlepiej z uwzgl─Ödnieniem sezonowo┼Ťci).

Pami─Ötajmy, ┼╝e inaczej zachowujemy si─Ö i inaczej korzystamy ze stron (w tym z samej wyszukiwarki) za pomoc─ů smartfon├│w, a inaczej siedz─ůc przy komputerze. Dlatego te┼╝ Google mo┼╝e chcie─ç serwowa─ç nam inny kszta┼ét wynik├│w wyszukiwania. Nie nale┼╝y si─Ö wi─Öc dziwi─ç widz─ůc, ┼╝e dane dotycz─ůce ruchu na mobile i desktop nam si─Ö rozje┼╝d┼╝aj─ů.

Poni┼╝ej jeszcze szybki tip od kolegi z bran┼╝y:

Podstawa to identyfikacja, co spad┼éo. Gdy to ju┼╝ wiemy, to szukamy dalej albo po stronie serwisu (bo tak si─Ö sk┼éada, ┼╝e np. przypadkowo w┼éa┼Ťnie 3 grudnia wdro┼╝yli┼Ťmy now─ů super wtyczk─Ö do seo, kt├│ra pozmienia┼éa globalnie title ­čśë) albo poza nim. Warto przeklika─ç si─Ö po „┼╝ywych” SERP-ach (wynikach wyszukiwania – przyp. red.), zobaczy─ç, co obecnie jest w topach na frazy, kt├│re zaliczy┼éy spadki, przeklika─ç serwisy kt├│re siedz─ů w topach – zrobi─ç analiz─Ö tre┼Ťci.

Warto te┼╝ patrze─ç na zmiany w wygl─ůdzie SERP-├│w. Mo┼╝e na przyk┼éad Google dodaje nowe ficzery, mapki, FAQ itd.

Jakub Sawa, http://www.jakubsawa.pl/ – zapiszcie si─Ö na jego newsletter o SEO, nie po┼╝a┼éujecie ­čÖé

Pomoc w poprawie pozycji

Je┼Ťli twoja strona faktycznie „oberwa┼éa” podczas bie┼╝─ůcej aktualizacji (lub jakiejkolwiek innej) i szukasz pomocy – zapraszam do kontaktu. Nie obiecam ci jednego tajnego tricku, kt├│ry odbuduje twoje pozycje. Mog─Ö natomiast pom├│c zidentyfikowa─ç kluczowe problemy twojej witryny, kt├│re po prostu trzeba rozwi─ůza─ç jak najszybciej, a nast─Öpnie zbudowa─ç i wdro┼╝y─ç d┼éugofalow─ů strategi─Ö dzia┼éa┼ä SEO na poziomie technologii, struktury strony, contentu i link buildingu.

Dowiedz się więcej o moich usługach:

Je┼Ťli masz do┼Ťwiadczenie w SEO, mo┼╝esz skorzysta─ç z mojej checklisty, kt├│ra pomo┼╝e w przeprowadzeniu kompleksowego audytu. Pod linkiem znajdziesz kilka arkuszy, a w ostatnim z nich instrukcj─Ö, jak skopiowa─ç list─Ö i korzysta─ç z niej ­čÖé

Du┼╝o inspiracji znajdziesz te┼╝ w materiale Rossa z Type A Media: