3 grudnia 2020 Google uruchomi艂o now膮, szerok膮 aktualizacj臋 algorytmu – tzw. Core Algorithm Update. Jak to zwykle bywa w takiej sytuacji, jednym strony posz艂y do g贸ry, innym w d贸艂, a na finalny obraz sytuacji przyjdzie nam jeszcze par臋 dni poczeka膰. Jak reagowa膰 na obecny stan rzeczy? Ju偶 t艂umacz臋, a raczej, podziel臋 si臋 swoj膮 osobist膮 opini膮.

Uwaga – to nie jest szczeg贸艂owa analiza tego, kto spad艂, a komu uros艂o 馃檪 To informacja dla os贸b, kt贸re nie wiedz膮, jak zachowa膰 si臋 w obliczu zmian widoczno艣ci, jak interpretowa膰 obecn膮 sytuacj臋, co w d艂u偶szej perspektywie zrobi膰 z faktem, 偶e witryna spad艂a.

Je艣li szukasz analizy bardziej na poziomie big-data, to odsy艂am do artyku艂u na blogu Sistrix.

Reakcja na zmiany w Google

Niestety tak to cz臋sto wygl膮da, 偶e klienci, marketerzy, u偶ytkownicy grup pytaj膮, jakie konkretnie zmiany wdro偶y膰, gdy widz膮, 偶e nast膮pi艂a aktualizacja algorytmu.

Spadli艣my o dwa oczka na wa偶ne s艂owo kluczowe, stracili艣my widoczno艣膰 na blogu o 4% etc. Co robi膰?

Realny charakter zmian algorytmu

Aktualizacja algorytmu nie jest przesuni臋ciem wajchy w centrali Google, czy jakim艣 precyzyjnym przeprojektowaniem systemu „punkt贸w”, kt贸re Google przyznaje za okre艣lone parametry witryny. Wi臋cej grafik? Mniej 艣r贸dtytu艂贸w? Jakikolwiek inny, pojedynczy czynnik? Nie. To bardziej kalibracja wzgl臋dem warto艣ci oczekiwanych, czyli takiego kszta艂tu wynik贸w wyszukiwania, kt贸ry jest satysfakcjonuj膮cy dla u偶ytkownik贸w. A to ostatnie Google mo偶e mierzy膰 szeregiem czynnik贸w, kt贸rych my nie jeste艣my w stanie sprawdzi膰. Du偶a cz臋艣膰 tych operacji jest wykonywana przez technologi臋, kt贸r膮 mo偶emy nazwa膰 (w du偶ym uproszczeniu) sztuczn膮 inteligencj膮.

In偶ynierowie Google te偶 prawdopodobnie do ko艅ca nie wiedz膮, co si臋 dok艂adnie wydarzy po implementacji zmian. Oczywi艣cie wcze艣niej przeprowadzaj膮 serie test贸w, ale jedynie na mniejszych wycinkach sieci. Ostatecznym testem jest wdro偶enie, kt贸re nast臋puje wraz z oficjalnym og艂oszeniem tzw. rolloutu. Czasem nie wszystko uk艂ada si臋 tak, jak by艂o to zamierzone, st膮d zwykle nied艂ugo po aktualizacji pojawia si臋 tzw. korekta algorytmu, czyli dodatkowa kalibracja.

Relacja wzgl臋dem aktualizacji z maja

W pewnym sensie kolejne szerokie aktualizacje same w sobie stanowi膮 korekt臋 poprzednich. Dlatego cz臋艣膰 witryn, kt贸re w maju utraci艂y widoczno艣膰 w organicznych wynikach wyszukiwania (w maju by艂 ostatni Core Algo Update), teraz zyskuj膮 na widoczno艣ci.

Jak optymalizowa膰 witryn臋 po aktualizacji?

Je艣li twoja witryna w tym momencie spada, to mam dla ciebie jedno rozwi膮zanie – posprz膮taj na niej. Zr贸b audyt SEO i zadbaj, aby:

  • by艂a technicznie poprawna, czytelna dla Google, wydajna w procesie crawlowania,
  • jej architektura informacji odpowiada艂a zapytaniom u偶ytkownik贸w,
  • tre艣ci by艂y dobrze dopasowane do zapyta艅 (wyczerpywa艂y temat, budowa艂y topical authority),
  • autorytet strony (wynikaj膮cy z profilu link贸w) by艂 wy偶szy ni偶 u konkurent贸w.

Innymi s艂owy – r贸b dobre SEO ca艂y czas, a nie od kryzysu do kryzysu. Je艣li twoi konkurenci inwestuj膮 wi臋cej (czasu, pieni臋dzy, uwagi) w rozw贸j swojej witryny, a ty nie zrealizowa艂e艣 po艂owy zalece艅 z poprzedniego audytu SEO, to nie dziw si臋, 偶e tracisz na widoczno艣ci. Zawsze sugeruj臋, aby w ramach audytu przyjrze膰 si臋 te偶 konkurencji. Zobacz, jakie strony Google preferuje w wynikach wyszukiwania i wyci膮gaj wnioski.

Google nie zawsze dzia艂a liniowo. Cz臋艣膰 wprowadzanych zmian przynosi efekty od razu, cz臋艣膰 nie. To samo dotyczy twoich konkurent贸w. Je艣li wykonali przez ostatnie par臋 miesi臋cy powa偶niejsze prace optymalizacyjne, to w艂a艣nie dostali za to premi臋. Rywalizacja w Google to gra o sumie zerowej – dwie strony nie mog膮 by膰 razem na pierwszej pozycji. Je艣li inni id膮 do g贸ry, to twoja witryna spada. Nie dlatego, 偶e zosta艂a ukarana, tylko dlatego, 偶e algorytm uzna艂, 偶e inne strony zas艂uguj膮 na lepsz膮 pozycj臋.

Quick wins?

Oczywi艣cie zawsze jest szansa na zidentyfikowanie jakich艣 okazji do szybkiego budowania wzrostu. Mo偶e po prostu masz 艣wietny content i mn贸stwo link贸w buduj膮cych autorytet strony, ale jaki艣 techniczny detal ogranicza jej potencja艂? W贸wczas usuni臋cie go sprawi, 偶e zauwa偶ysz popraw臋. Jednak nie oczekiwa艂bym, 偶e to b臋dzie jaki艣 detal w formie „jednego prostego tricku” na oszukanie tej aktualizacji. Aby zidentyfikowa膰 tzw. low hanging fruits konieczny jest kompleksowy audyt witryny. Nast臋pnie konieczne jest sumienne wdro偶enie rekomendowanych zmian. To nie jest zwykle wyklikanie jakich艣 prostych opcji w CMS-ie, lecz godziny pracy programist贸w, copywriter贸w, os贸b zarz膮dzaj膮cych kszta艂tem witryny.

Wzrosty i spadki – jednocze艣nie

Warto pami臋ta膰, 偶e Google ma troch臋 inn膮 perspektyw臋, ni偶 my. My patrzymy przez pryzmat danej domeny. Google du偶o cz臋艣ciej patrzy przez pryzmat konkretnych fraz, zapyta艅, temat贸w. Dla jednych fraz odnotowujemy wzrosty, a jednocze艣nie dla innych spadki. Oczywi艣cie zawsze jest jaka艣 wypadkowa tych zmian, kt贸r膮 widzimy w postaci og贸lnego wzrostu lub spadku widoczno艣ci. Pami臋tajmy jednak, 偶e jest to wska藕nik zagregowany, pod kt贸rym mog膮 kry膰 si臋 r贸偶ne zmiany – np. strona mo偶e straci膰 widoczno艣膰 og贸艂em przez utrat臋 pozycji na wiele, ma艂o popularnych fraz o ma艂ym znaczeniu biznesowym, a jednocze艣nie zdoby膰 wy偶sze pozycje na jedno lub kilka s艂贸w kluczowych, przek艂adaj膮cych si臋 na du偶y ruch i sprzeda偶.

Jak przeanalizowa膰 spadki lub wzrosty?

Zar贸wno widoczno艣膰 og贸艂em, jak i szczeg贸艂owe informacje dotycz膮ce pozycji sprawdzisz chocia偶by w Senuto (je艣li za艂o偶ysz konto klikaj膮c w ten link, otrzymasz na pierwszy miesi膮c pakiet premium; skorzystaj z kodu Szymons20 a otrzymasz 20% rabatu).

Opr贸cz podstawowej analizy widoczno艣ci sprawd藕 te偶, co si臋 dzieje w raporcie wzrost贸w i spadk贸w pozycji:

Senuto wzrosty spadki pozycji

Ponadto sprawd藕, jak wygl膮daj膮 wska藕niki wy艣wietle艅 i klikni臋膰 w Google Search Console, a tak偶e szczeg贸艂owe dane na temat ruchu i konwersji w Google Analytics (najlepiej z uwzgl臋dnieniem sezonowo艣ci).

Pami臋tajmy, 偶e inaczej zachowujemy si臋 i inaczej korzystamy ze stron (w tym z samej wyszukiwarki) za pomoc膮 smartfon贸w, a inaczej siedz膮c przy komputerze. Dlatego te偶 Google mo偶e chcie膰 serwowa膰 nam inny kszta艂t wynik贸w wyszukiwania. Nie nale偶y si臋 wi臋c dziwi膰 widz膮c, 偶e dane dotycz膮ce ruchu na mobile i desktop nam si臋 rozje偶d偶aj膮.

Poni偶ej jeszcze szybki tip od kolegi z bran偶y:

Podstawa to identyfikacja, co spad艂o. Gdy to ju偶 wiemy, to szukamy dalej albo po stronie serwisu (bo tak si臋 sk艂ada, 偶e np. przypadkowo w艂a艣nie 3 grudnia wdro偶yli艣my now膮 super wtyczk臋 do seo, kt贸ra pozmienia艂a globalnie title 馃槈) albo poza nim. Warto przeklika膰 si臋 po „偶ywych” SERP-ach (wynikach wyszukiwania – przyp. red.), zobaczy膰, co obecnie jest w topach na frazy, kt贸re zaliczy艂y spadki, przeklika膰 serwisy kt贸re siedz膮 w topach – zrobi膰 analiz臋 tre艣ci.

Warto te偶 patrze膰 na zmiany w wygl膮dzie SERP-贸w. Mo偶e na przyk艂ad Google dodaje nowe ficzery, mapki, FAQ itd.

Jakub Sawa, http://www.jakubsawa.pl/ – zapiszcie si臋 na jego newsletter o SEO, nie po偶a艂ujecie 馃檪

Pomoc w poprawie pozycji

Je艣li twoja strona faktycznie „oberwa艂a” podczas bie偶膮cej aktualizacji (lub jakiejkolwiek innej) i szukasz pomocy – zapraszam do kontaktu. Nie obiecam ci jednego tajnego tricku, kt贸ry odbuduje twoje pozycje. Mog臋 natomiast pom贸c zidentyfikowa膰 kluczowe problemy twojej witryny, kt贸re po prostu trzeba rozwi膮za膰 jak najszybciej, a nast臋pnie zbudowa膰 i wdro偶y膰 d艂ugofalow膮 strategi臋 dzia艂a艅 SEO na poziomie technologii, struktury strony, contentu i link buildingu.

Dowiedz si臋 wi臋cej o moich us艂ugach:

Je艣li masz do艣wiadczenie w SEO, mo偶esz skorzysta膰 z mojej checklisty, kt贸ra pomo偶e w przeprowadzeniu kompleksowego audytu. Pod linkiem znajdziesz kilka arkuszy, a w ostatnim z nich instrukcj臋, jak skopiowa膰 list臋 i korzysta膰 z niej 馃檪

Du偶o inspiracji znajdziesz te偶 w materiale Rossa z Type A Media: