Czy wielkość ruchu z innych kanałów ma wpływ na SEO?

Optymalizacja SEO stron www

Trafiłem na Quora na pytanie – czy ruch ma wpływ na SEO? Rozumiem, że chodzi o to, czy pozyskiwanie ruchu samo w sobie będzie przekładać się na wzrost ruchu z wyników organicznych, z bezpłatnych wyników wyszukiwania w Google.

Sprawa z jednej strony jest dość prosta, z drugiej niekoniecznie 🙂 Bo jeśli miałbym odpowiedzieć na pytanie jednym słowem, to bym powiedział – tak. Ruch ma wpływ na SEO. Jednak bez dodatkowego komentarza, ktoś mógłby pomyśleć, że jeśli zapłaci za reklamę lub po prostu puści ruch w postaci botów na swoją stronę, to automatycznie podskoczą mu pozycje. Tak się nie stanie rzecz jasna.

Ruch na stronie ma wpływ na późniejszy ruch organiczny, ale nie jest to czynnik sam w sobie, który podnosi ranking w Google.

Należy wziąć pod uwagę kilka okoliczności

  • Większy ruch (np. z Google AdWords lub z mediów społecznościowych) wspiera budowanie rozpoznawalnej marki. Duża świadomość marki wśród konsumentów przekłada się zazwyczaj na jakiś (czasem naprawdę znaczący) ruch brandowy. Chodzi o ruch pochodzący z fraz związanych z Twoją marką (nazwą firmy, domeną, produktami). Gdy ludzie je wpisują, to zazwyczaj Twoja strona jest na pierwszej pozycji i właśnie jej użytkownicy szukają. Przełożenie na ruch jest oczywiste. Współczynniki klikalności (CTR) dla takich zapytań są zazwyczaj dużo wyższe niż w przypadku innych fraz.
    Przeczytaj także: Rola marki w SEO na blogu Takaoto.
  • Większy ruch może wpływać w niektórych przypadkach na pozyskiwanie linków. Nie jest to powszechne zjawisko i nie dotyczy każdej branży. Niemniej jest całkiem prawdopodobne, że w przypadku popularnej (choćby w jakiejś niszy) marki, ludzie będą o niej dyskutować na forach, blogach, mediach społecznościowych. Im więcej linków, tym większa aktywność robotów, lepsze statystyki domeny, a to już może mieć przełożenie na pozycje i ruch organiczny. Warto w tym kontekście mieć na uwadze, że użytkownicy muszą mieć do czego linkować, więc warto rozważyć tworzenie tzw. linkable content na stronie (np. w postaci bloga, bazy wiedzy, sekcji Q&A, materiałów do pobrania etc.)
    Przeczytaj także: 10 typów treści w content marketingu na blogu Takaoto.
  • Gdy użytkownicy znają Twoją witrynę, odwiedzali ją już za sprawą innych źródeł ruchu, wówczas jest bardziej prawdopodobne, że klikną w jej linki w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli nie będą na pierwszej pozycji. Wyższy CTR również pozwala pozyskiwać więcej ruchu z Google.

Jak widzicie, więcej ruchu na stronie z różnych kanałów (ruchu dobrej jakości) może wpływać pozytywnie na podnoszenie wolumenu ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Niemniej nie jest to recepta na SEO. W dłuższej perspektywie powinno się koncentrować zarówno na podnoszeniu rozpoznawalności marki oraz pracowaniu nad kluczowymi czynnikami wpływającymi na algorytmy Google. Te najważniejsze grupy czynników to – linki, techniczna optymalizacja (wykluczenie duplikacji, odpowiednia komunikacja strony z botami), a także jakościowa treść – dopasowana do potrzeb danej grupy docelowej.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.