5 narzędzi analitycznych, które powinien znać każdy marketer

Biznes online, Optymalizacja SEO stron www

Marketing powinien zawsze opierać się na znajomości bieżącej sytuacji. Kiedyś marketerzy mieli do dyspozycji jedynie bardzo drogie i często niezbyt miarodajne badania rynkowe. Obecnie, przynajmniej Ci, którzy prowadzą kampanie online, mają dostęp do ogromnych zasobów wiedzy w postaci danych, statystyk, insightów konsumenckich. Poznaj 5 narzędzi, które pomogą Ci efektywnie prowadzić działania marketingowe.

Po co marketerowi analityka? A po to, aby podejmować racjonalne decyzje w procesie planowania kampanii. Mogą to być zarówno zaawansowane, precyzyjne dane liczbowe mówiące o średnim koszcie konwersji z poszczególnych słów kluczowych w Google Ads, jak i ogólne informacje o preferencjach danej grupy klientów. Zbierane dane można zarówno wykorzystywać na etapie optymalizacji kampanii, jak i podczas planowania, w fazie kreacji.

Istnieje bardzo wiele narzędzi i każdy wybór będzie subiektywny. Chciałbym zaprezentować 5, z których korzystam regularnie, a także podać alternatywy, dzięki którym każdy będzie mógł wykonać testy i wybrać coś idealnego dla siebie.

Google Analytics

Google Analytics chyba każdy zna. Wdrożenie jest stosunkowo proste, lecz niezbędna jest odpowiednia wiedza, aby dobrze skonfigurować to narzędzie. Dane muszą być wysokiej jakości, aby wyciągać z nich wnioski i podejmować racjonalne decyzje!

Google Analytics daje nam informacje o profilu odbiorców, o ich zachowaniach na stronie, popularności poszczególnych treści, przepływach między stronami, źródłach ruchu, a także poszerzone informacje na temat konwersji – realizacji celów w witrynie. Posiada także możliwości integracji z zewnętrznymi narzędziami (szczególnie proste jest spięcie Google Analytics z Google Search Console i Google AdWords).

Podstawą konfiguracji Google Analytics jest poprawne podanie adresu badanej strony, wpięcie kodu w odpowiednim miejscu (na każdej podstronie serwisu), odfiltrowanie botów.

Alternatywy: Yandex Metrika, PIWIK

Jeśli chcesz zdobyć fachową wiedzę na temat analityki internetowej sprawdź szkolenie Google Analytics 4 Macieja Lewińskiego.

HotJar

HotJar to narzędzie wspierające pracę badaczy i projektantów UX. Pozwala nagrywać sesje użytkowników i później je odtwarzać, co może znaleźć zastosowanie w audytach UX. Dzięki temu jesteśmy w stanie zobaczyć, jak na filmie, jak zachowują się poszczególni użytkownicy na stronie. Dla osób, które nie prowadziły tego typu badań to może być niezły szok, bo użytkownicy zachowują się w większości przypadków skrajnie nieracjonalnie (z perspektywy obserwatora).

Ponadto narzędzie pozwala zdefiniować odpowiednie ścieżki, sekwencje kroków, a następnie mierzyć, w jakim stopniu użytkownicy realizują określone cele. Działania te w dalszym etapie mogą uzupełniać inne funkcje HotJar oraz bardziej specjalistyczne narzędzia analityczne wspierające sam proces optymalizacji – nastawione na testy A/B i personalizację.

Alternatywy: CrazyEgg, Yandex Metrika

FastTony.es

FastTony.est to głównie narzędzie do rozbudowanych i precyzyjnie targetowanych reklam na Facebooku i Instagramie. Daje dużo więcej możliwości, aniżeli klasyczny panel Facebook Ads, a nawet Power Editor (o opcji „promuj post” nie wspominając!).

Siłą narzędzia FastTony.es dla marketerów jest możliwość prowadzenia badań użytkowników. Możemy przebadać np. osoby odwiedzające naszą stronę lub listę subskrybentów lub klientów. Narzędzie to zestawi ich adresy e-mail lub ciasteczka z informacjami dostępnymi w bazie Facebooka. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, jakie są różnice między naszymi fanami, użytkownikami odwiedzającymi naszą stronę, a kupującymi. W efekcie możemy zoptymalizować wszelkie działania promocyjne (nie tylko na Facebooku lub Instagramie) właśnie pod kątem naszego core targetu! To wiedza nie do przecenienia!

Alternatywy: brak

Sentione

Sentione to narzędzie do monitoringu internetu oraz wspierające social selling. Jednocześnie daje mnóstwo wiedzy na temat aktywności internautów. Wiele osób wybiera tego typu narzędzia tylko, aby monitorować wzmianki o swojej marce. Jednak Sentione daje możliwość śledzenia dowolnych fraz, dzięki czemu możemy przeanalizować o czym rozmawiają internauci w danej tematyce, w jakim medium się poruszają, a także jaki jest sentyment ich wypowiedzi. Bardzo pomocne narzędzie w rękach świadomego marketera.

Alternatywy: Brand24, IMM, Monitori

SEMSTORM

SEMSTORM to, jak sama nazwa wskazuje, narzędzie wykorzystywane głównie przez specjalistów SEM – zajmujących się marketingiem w wyszukiwarkach. Narzędzie daje możliwość badania stron na tle konkurencji w wynikach Google – zarówno tych płatnych, jak i organicznych.

Dzięki SEMSTORM dowiesz się, na jakie zapytania strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, jaka jest popularność poszczególnych słów kluczowych oraz na jakie frazy pozycjonuje i reklamuje się konkurencja. Narzędzie jest nastawione na rynek polski.

Alternatywy: Senuto (PL), SEMrush, SpyFu

Nie ma analityki bez analityka

Narzędzia analityczne dają bardzo wiele możliwości. Nie wyobrażam sobie pracy bez nich. Bez danych i ciągłego wglądu w bieżącą sytuację na rynku bardzo ciężko prowadzić skuteczne, świadome działania marketingowe. Jednak trzeba też pamiętać, że narzędzia nie wykonają pracy za nas. To marketer najpierw musi zdiagnozować określony problem, następnie zadać odpowiednie pytanie i dopiero później szukać odpowiedzi w wykresach i raportach.

Udostępnij post:

    Porozmawiajmy o SEO!

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.